کابینت ممبران ۲۰۲۱ / چگونه با کابینت وکیوم آشپزخانه‌ای زیبا بسازیم؟

کابینت ممبران سفید با روکش مشکی2021 آکس چوب

چگونه با کابینت وکیوم آشپزخانه‌ای زیبا بسازیم؟

یکی از زیباترین و لوکس‌ترین انواع کابینت آشپزخانه ، کابینت ممبران یا همان کابینت وکیوم است. کابینتِ ممبران شکل فاخر و کلاسیک کابینت آشپزخانه است که با استفاده از تکنولوژی و ساخت متریال جدید، ایجاد شده و می‌تواند با هزینه‌ای بسیار کمتر از کابینت‌های کلاسیک چوبی،  کابینت‌هایی با همان شکل و شمایل را برایتان طراحی کند. ممبران چند سالی است که یک پای ثابت آشپزخانه‌های ایرانی در سبک کلاسیک و حتی مدرن است و روز به روز به طرفداران آن افزوده می‌شود. در ادامه همراه آکس چوب باشید تا راجع به کابینت ممبران و مدل‌های جدید ۲۰۲۱ ، ویژگی‌ها، معایب و مزایای آن بیشتر بدانیم. از شما دعوت می‌کنیم میهمان این مقاله باشید:

کابینت ممبران چیست ؟

با دیدن طرح‌های سنتی و کلاسیک کابینتِ ممبران، شاید برایتان کمی عجیب باشد که ممبران، از ام‌دی‌اف خام تشکیل شده باشد! همانطور که می‌دانید، ام‌دی‌اف خام از خرده‌ها و ضایعات چوب طبیعی که تحت فشار و گرما فشرده شده و تبدیل به یک تخته فیبر شده‌اند، تشکیل شده است.

دستگاه cnc که یک ماشین پیشرفته‌ی حکاکی است، طرح‌ها و نقش‌های مورد نیاز را بر روی ام‌دی‌اف خام ایجاد می‌کند. برای این کار، طرح و مدل مورد نظر به دستگاه  cnc داده می‌شود و سپس ام‌دی‌اف خام وارد دستگاه شده و طبق همان طرح، حکاکی می‌شود. برای ایجاد نقشه‌های فرو رفته، بخش‌هایی از فیبر ام‌دی‌اف حکاکی می‌شود اما برای ایجاد طرح‌های برجسته، ابتدا قطعه‌ی برجسته، به طور جداگانه، ساخته می‌شود و سپس بر روی صفحه‌ی ام‌دی‌اف خام چسبانده می‌شود.

پس از این مرحله، که طرح‌های فرورفته و برجسته ایجاد شدند، کل صفحه به طور کاملا یک‌پارچه با چسب و رزین آغشته شده و پس از آن با روکش pvc به صورت کامل وکیوم می‌شود. طی این فرآیند هیچگونه درز یا شکافی بر روی قطعه‌ی مورد نظر وجود ندارد و این عمل، به صورت وکیوم و یکسره صورت می‌گیرد، به همین دلیل، نام دیگر کابینتِ ممبران ، کابینت وکیوم هست.

کابینت آشپزخانه ممبران کرم رنگ با هود سفید 2021

وکیوم شدن ورق ام‌دی‌اف خام به وسیله‌ی پوشش  pvc ، باعث می‌شود کل کابینت نسبت به نفوذ آب و رطوبت مقاوم باشد چرا که pvc از جنس پلاستیک بوده و در برابر نفوذ آب مقاوم است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت در صورتی که عمل وکیوم سازی و چسباندن پوشش pvc به ام‌دی‌اف خام، به درستی انجام شده باشد، کابینت وکیوم یک کابینت عایق در برابر رطوبت است و تا زمانی که خراشی بر روی آن ایجاد نشود، مقاومت خود را حفظ می‌نماید.

از متریال ممبران، علاوه بر ساخت کابینت آشپزخانه، در کمدهای دیواری، کابینت حمامی، درهای ورودی و سایر وسایل و لوازم منزل مانند سرویس خواب، میز ناهارخوری و … استفاده می‌شود.

بدیهی است که حکاکی‌ها و طرح‌های کلاسیک، تنها بر یک سمت ورق ممبران به کار می‌رود تا هزینه‌ی تولید آن کاهش پیدا کند؛ در طرف دیگر ورق ممبران، تنها پوشش pvc وجود دارد که مانع نفوذ آب به داخل بافت آن شود.

قیمت کابینت ممبران

آیا کابینت وکیوم کابینتی گران‌قیمت است ؟

در گذشته، کابینت‌های کلاسیک تماما از چوب طبیعی ساخته می‌شدند و حکاکی‌ها و کنده‌کاری‌های آن نیز به طور کامل دست‌ساز بود؛ این مساله باعث می‌شد که کابینت‌های کلاسیک قیمت بسیار بالایی داشته باشند. هم‌اکنون نیز کابینت کلاسیک تمام چوب ، به دلیل ارزشمند بودن چوب طبیعی و همچنین تخصص و زمانی که صرف تولید آن می‌شود، گران‌ترین نوع کابینت به حساب می‌آید.

اما با روی کار آمدن دستگاه cnc که حکاکی را به وسیله‌ی ماشین انجام می‌دهد و می‌شد در آن به جای چوب از ام‌دی‌اف خام استفاده کرد، این امکان به وجود آمد که همان طرح‌ها و مدل‌های کابینت کلاسیک چوبی، با قیمت بسیار ارزان‌تری ایجاد شود؛ بنابراین قیمت کابینت ممبران نسبت به سایر متریال که در ساخت کابینت‌های کلاسیک کاربرد دارند، به مراتب ارزان‌تر است و در گروه کابینت‌های قیمت متوسط و اقتصادی دسته‌بندی می‌شود.

همانطور که اشاره شد، متریال اصلی ممبران ، ام‌دی‌اف خام است؛ البته می‌توان از چوب طبیعی نیز در پروسه‌ی ساخت آن استفاده کرد که طبیعتا قیمت آن را افزایش می‌دهد. همچنین برخی از شرکت‌های تولید کننده‌ی ممبران، برای کاهش هزینه ممکن است از نئوپان نیز به جای ام‌دی‌اف خام استفاده کنند که نتیجه‌ی حاصل، کابینتی ضعیف‌تر با قیمت بسیار پایین‌تر است. بهترین متریال برای تولید و ساخت کابینتِ ممبران ، همان ام‌دی‌اف خام است که هم مقاومت بالاتری دارد و هم هزینه‌ی آن نسبت به مدل‌های چوبی اقتصادی‌تر و مناسب‌تر است.

کابینت ممبران حکاکی شده قهوه‌ای تیره با روکش سفید 2021

یکی دیگر از عواملی که در قیمت کابینتِ ممبران دخیل است، نوع طرح‌ها و مدل‌هایی است که بر روی آن حکاکی می‌شود؛ هر چه حکاکی‌های ایجاد شده پُر کارتر باشد، در قیمت کابینت تاثیر افزایشی خواهد داشت و طبیعتا مدل‌های ساده‌تر آن، قیمت کمتری خواهند داشت.

چسب و رزین و پوشش پی‌وی‌سی به کار رفته در پروسه‌ی ساخت کابینت وکیوم ، از دیگر عواملی هستند که ممکن است قیمت این کابینت را افزایش یا کاهش دهند. نمونه‌های کابینت ممبران که قیمت کمتری دارند یا ارزان‌تر هستند، ممکن است وکیوم آن به زودی از بین برود و لایه‌ی pvc از آن جدا شود.

به دلیل این که پروسه ساخت کابینت ممبران قدری تخصصی است و احتیاج به ماشین‌آلات حرفه‌ای و مد روز دارد، پیشنهاد می‌دهیم این کابینت را از شرکت‌های باتجربه و صاحب نام سفارش دهید تا نسبت به دوام و ضمانت آن مطمئن باشید.

قیمت سرستون کابینت ممبران

قیمت سرستون کابینت ممبران یا هر کدام از گل‌دکوراتیوهایی که در مدل کلاسیک این کابینت کاربرد دارند، با توجه به طرح مورد نظر قیمت‌گذاری می‌شوند. سرستون‌ها، گل‌دکوراتیو، گونیا، تاج، پایه‌های خراطی شده و … ، همه تابعی از طرح و مدل مورد نظر هستند.

هر چه مدل کابینت ساده‌تر باشد و از تزئینات کمتری در آن استفاده شده باشد، قیمت تمام شده‌ی آن کمتر خواهد بود.

کابینت ممبران ساده 

اگر چه کابینت وکیوم بیشتر در مدل‌های کابینت منبت شده، مانند کابینت کلاسیک یا نئوکلاسیک، کاربرد دارد اما می‌توان از آن در مدل کابینت‌های ساده و مدرن نیز استفاده کرد. بسیاری از وسایل و لوزام منزل که از ممبران ساخته شده‌اند، ساده هستند و کنده‌کاری‌ یا حکاکی‌های خاصی بر روی آن‌ها دیده نمی‌شود.

از کابینت ممبران ساده ، در آشپزخانه‌های مدرن یا آشپزخانه‌های کوچک استفاده می‌شود، خصوصا در شهرهای مرطوب و رطوبت‌دار که مقاومت کابینت در برابر آب، مهم و حائز اهمیت باشد. همانطور که پیش‌تر اشاره شد، حکاکی‌ها و کنده‌کاری‌هایی ایجاد شده بر روی کابینتِ ممبران، توسط مشتری تعیین می‌شود، بنابراین هیچ محدودیتی در انتخاب و ساخت کابینت ممبران ساده یا کابینت‌ پر نقش‌ونگار نیست.

کابینت ممبران جدید 

کابینت وکیوم در گروه کابینت‌های جدید دسته‌بندی می‌شود و از ظهور آن در دکوراسیون خانه و آشپزخانه، چند سالی بیشتر نمی‌گذرد. با این وجود هر ساله مدل‌های جدیدتر و شکیل‌تری از این کابینت به بازار عرضه می‌شود که باعث شده، ممبران در گروه کابینت‌های بسیار متنوع چه از نظر رنگ و چه از نظر مدل، دسته‌‌بندی شود.

کابینت آشپزخانه ممبران جدید با رنگ روشن و درهای شیشه‌ای 2021

در سال‌های گذشته، بیشتر از رنگ‌های سنگین‌ و باوقارتر در ساخت کابینت وکیوم یا ممبران استفاده می‌شد، اما در سال‌های اخیر و با پیشرفت تکنولوژی دستگاه cnc  ، کابینت ممبران ۲۰۲۱ با طرح‌های امروزی‌تر و تازه‌تر و همچنین با رنگ‌های متنوع‌تر به بازار عرضه می‌شود که می‌تواند سلایق بیشتری را تحت پوشش قرار دهد.

به عنوان مثال شما می‌توانید از چند رنگ در طراحی کابینت وکیوم  استفاده کنید تا هم قدرت انطباق‌پذیری چیدمان و دکوراسیون منزل را افزایش دهید و هم از انواع کابینت ممبران جدید و مد روز استفاده کنید.

در ادامه، چند نمونه از رنگ‌های مد روز در کابینت ممبران ۲۰۲۱ که طرفداران بیشتری دارند را به شما معرفی می‌کنیم:

جدیدترین مدل‌های کابینت ممبران ۲۰۲۱

مدل کابینت ممبران صدفی

کابینت ممبران صدفی یکی از زیباترین رنگ‌های و طرح‌هایی کابینت وکیوم یا ممبران است. اگر چه رنگ سفید در انواع کابینت‌های کلاسیک کاربرد وسیعی دارد، اما طرح‌های جدیدتر کابینت ممبران، به رنگ صدفی گرایش بیشتری دارند. کابینت ممبران صدفی برای آشپزخانه‌های کوچک و بزرگ مناسب است و فضایی گرم و صمیمی را در آشپزخانه ایجاد می‌کند.

مدل کابینت ممبران کرم طلایی

اگر تمایل دارید از چیدمان دو رنگ در دکوراسیون آشپزخانه‌تان استفاده کنید، کابینت ممبران کرم طلایی ، یکی از گزینه‌های پرطرفدار سبک کلاسیک است. معمولا بدنه‌ی اصلی کابینت و درهای آن به رنگ کرم یا صدفی انتخاب می‌شود و تزئینات و بخش‌های دکوراتیو را به رنگ طلایی در می‌آید.

یکی از نکات مهم در انتخاب کابینت ممبران کرم طلایی ، استفاده‌ی محدود از رنگ طلایی است زیرا طلایی رنگی پرانرژی است که بسیار جلب‌ توجه می‌کند؛ استفاده بیش از حد از رنگ طلایی، باعثِ خستگی زودهنگام شما و نازیبایی دکوراسیون کلی آشپزخانه می‌شود. پیشنهاد می‌دهیم در به کارگیری رنگ طلایی در کنار هر رنگ دیگری مانند کرم، صدفی، سفید، قهوه‌ای و … اعتدال را بیشتر رعایت کنید.

مزایای کابینت آشپزخانه ممبران

  • مهم‌ترین مزیت کابینتِ ممبران، مقاومت آن در برابر نفوذ آب است. ممبران به دلیل آن که با pvc پوشانده می‌شود، متریالی ضد آب است؛ البته به شرط آنکه خط و خش یا ضربه‌ای که باعث از بین رفتن لایه‌ی پی‌وی‌سی می‌شود، بر روی آن وارد نیاید.
  • کابینتِ ممبران، رنگ‌ها و مدل‌های متنوع بسیاری دارد.
  • قیمت کابینت ممبران نسبت به کابینت‌های تمام چوب بسیار ارزان‌تر است بنابراین شما می‌توانید با هزینه‌ای بسیار کمتر، کابینت‌هایی کلاسیک، زیبا و جذاب داشته باشید.
  • کابینت وکیوم ، در سبک مدرن، نئوکلاسیک، کلاسیک کاربرد دارد.
  • تمیزکاری کابینتِ ممبران با توجه به ضد آب بودن آن آسان است.

معایب کابینت آشپزخانه ممبران

اگر کابینت وکیوم به هر دلیلی خراب شود، باید به سرعت آن را تعمیر کنید تا باعث تخریب بیشتر بافت آن نشود. معمولا تعمیرات کابینت وکیوم، به دشواری انجام می‌شود و در بسیاری موارد، باید آن قطعه را تعویض کرد. چنانچه کابینت‌تان را از شرکت‌ها و کارگاه‌های درجه یک تهیه نکرده باشید، شاید نتوانید همان رنگ را، که منطبق بر رنگ قبلی است، سفارش دهید و در نهایت مجبور شوید قطعه‌ی جدید کابینت را با اختلاف رنگ، هر چند ممکن است ناچیز باشد، نصب کنید. این موضوع، از مهم‌ترین معایب کابینت ممبران است.

برای جلوگیری ازین اشکال، پیشنهاد می‌دهیم کابینت خود را از شرکت‌های معتبر و صاحب نام سفارش دهید. شرکت‌های معتبر، معمولا کابینت شما را برای مدت زمان خاصی گارانتی می‌کنند و تا چند سال ضمانت می‌دهند که رنگ مورد نظرتان را در صورت خرابی کابینت، تامین کنند.

از دیگر معایب کابینت ممبران می‌توان وابستگی کیفیت آن به اجرای کار کابینت‌ساز و شرکت سازنده را نام برد. دوام و ماندگاری کابینت ممبران، بستگی به نحوه‌ی اجرا و پروسه‌ی ساخت آن دارد که در صورتی که این کار به درستی انجام نشود، باعث کوتاهی عمر و دوام کابینت خواهد شد.

به عنوان مثال، می‌‌توان به بلند شدن ورق پی‌وی‌سی یا پوسته‌پوسته شدن آن از مغزی کابینت اشاره کرد، که البته همان طور که پیشتر گفته شد، در صورتی که عمل وکیوم کابینت به درستی انجام شود و از ماشین‌آلات پیشرفته‌‌تر و چسب‌های باکیفیت و درجه یک در پروسه‌ی ساخت آن استفاده شود، چنین اتفاقی رخ نخواهد داد و دوام و ماندگاری کابینت شما طولانی‌ خواهد بود.

یکی از زیباترین نمونه‌های کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک ، که می‌تواند با هزینه‌ی بسیار کمتر از کابینت‌های چوبی میهمان آشپزخانه شما باشد، کابینت وکیوم یا ممبران است. تنوع رنگ و مدل،  قیمت اقتصادی و جذابیت ظاهری این کابینت باعث شده حضور آن در آشپزخانه‌های ایرانی بسیار فراگیر و جالب توجه باشد.

اگر قصد دارید از کابینتِ ممبران یا وکیوم برای آشپزخانه‌تان استفاده کنید، حتما از برندهای معتبر و شرکت‌های صاحب نام استفاده کنید و هرگز زیبایی و دوام کابینت‌هایتان را فدای اختلاف قیمتی ناچیز نکنید؛ زیرا دوام و ماندگاری کابینت وکیوم، تا حدود بسیار زیادی بستگی به شرکت سازنده‌ی آن دارد.

ازین که تا پایان همراه آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم مطالب بیان شده، برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد.

۴/۵ - (۱ امتیاز)

Comment (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *