کابینت نئوکلاسیک سفید / چگونه آشپزخانه خود را به سبک نئوکلاسیک طراحی کنیم؟

چگونه آشپزخانه خود را به سبک نئوکلاسیک طراحی کنیم؟

کابینت نئوکلاسیک سفید را می‌توان یکی از جذاب‌ترین و زیباترین نمونه‌های کابینت در آشپزخانه‌های امروزی دانست. اگر چه از پیدایش سبک نئوکلاسیک تا امروز، نزدیک به ۲۰۰ سال می‌گذرد، اما حضور آن در آشپزخانه‌های امروزی، سبکی جدید و لوکس به حساب می‌آید. همان طور که می‌دانید بشر همواره به تعادل و میانه‌روی تمایل و گرایش بیشتری تا تندروی و افراط داشته است، بنابراین پس از سبک‌های شلوغ و پر کار کلاسیک و کابینت‌های ساده و بی‌آلایش مدرن، می‌توان به سبک نئوکلاسیک به عنوان سبکی میانه و تلفیقی نگریست! سبکی که نه شلوغی و تمایلات لوکس و اشرافی سبک کلاسیک را دارد و نه همانند سبک مدرن، شما را به سکوت و سکون منحصر به فردش دعوت می‌کند؛ نئوکلاسیک با الهام از گذشته‌ی روم باستان و سبک‌های باستانی، زیبایی شاخص خود را به رخ بیننده می‌کشاند و یک محیط ملایم و چشم‌نواز را در خانه و آشپزخانه فراهم می‌آورد.

البته ذکر این نکته ضروری است که هر مدل کابینت ، بسته به شرایط منزل و آشپزخانه، زیبایی خاص خود را دارد و نمی‌توان یک مدل را نسبت به مدل دیگر ارجح‌تر دانست. با ذکر این توضیح، در ادامه، بیشتر راجع به کابینت نئوکلاسیک سفید رنگ و خصوصیات آن در آشپزخانه سخن می‌گوییم. از شما دعوت می‌کنیم با آکس چوب همراه باشید:کابینت نئوکلاسیک و جذابیت‌های بصری

کابینت نئوکلاسیک و جذابیت‌های بصری

همانطوری که در مقدمه نیز اشاره شد، هر سبک در کنار مزایا و معایبی که در ذات آن نهفته است، در سبک خود زیباست و جذابیت‌های بصری خاصی برای بیننده خواهد داشت. در معرفی کابینت نئوکلاسیک باید گفت این سبک، برگرفته از سبک نئوکلاسیکی است که در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی در اروپا متداول بود و به عنوان دکوراسیون غالب استفاده می‌شد.

امروزه سبک نئوکلاسیک ، خصوصا در دکوراسیون آشپزخانه ، تلفیقی از کابینت‌های کلاسیک و مدرن است و بازتاب دهنده‌ی همان سبک چیدمان در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی است که به دوران ویکتوریایی مشهور است. بدیهی است شاخصه‌های سبک نئوکلاسیک در کابینت‌های امروزی نئوکلاسیک نیز وجود دارد و به آسانی می‌توان رد‌ِ پای رنگ‌ها و چیدمان سنتی دوران گذشته را در آشپزخانه‌های نئوکلاسیک دید.

به بیان دیگر باید گفت، کابینت نئوکلاسیک ، یک کابینت تقریبا کلاسیک و فاخر به حساب می‌آید و اگر چه با سبک کلاسیک و طرح‌های شلوغ آن فاصله‌ی بسیاری دارد، اما المان‌ها و مشخصات آن، کماکان سنتی و کلاسیک است.

مشخصات آشپزخانه‌ نئوکلاسیک

  • کابینت‌های نئوکلاسیک ، برای عموم آشپزخانه‌ها مناسب هستند. اگر آشپزخانه‌ی شما مینیمال نیست، یعنی اندازه‌ی آن خیلی کوچک و نقلی نیست، می‌توانید از کابینت‌های نئوکلاسیک استفاده کنید.
  • اگر آشپزخانه‌تان دارای پنجره است، قاب‌ پنجره و حفاظ آن، نقش زیادی در دکوراسیون نئوکلاسیک دارد و مدل آن با رنگ و طرح کابینت‌ها سِت و هماهنگ می‌شود.
  • در آشپزخانه‌های نئوکلاسیک ، اصول قرینه‌سازی رعایت می‌شود؛ طراحان سعی می‌کنند از طرح‌های قرینه در چیدمان و طرح کابینت‌ها استفاده کنند.
  • کابینت‌های ویترینی با درِ شیشه‌ای، یکی دیگر از المان‌های کابینت نئوکلاسیک است که به شدت، بر وجه‌ی زیبایی و جلوه‌ی بصری آشپزخانه می‌افزاید.
  • کانتر و صفحه‌ی روکابینتی ، معمولا از جنس سنگ مصنوعی یا طبیعی ساخته می‌شود تا آشپزخانه‌ جلوه‌ای باشکوه‌تر و رسمی‌تر داشته باشد.
  • کابینت‌های نئوکلاسیک معمولا کشیده و بلند هستند و در بسیاری آشپزخانه‌ها تا نزدیک سقف امتداد دارند، بنابراین می‌توانید بر روی فضاسازی کابینت‌های نئوکلاسیک حساب ویژه‌ای باز کنید.
  • هود و متعلقات اضافه‌ در آشپزخانه، معمولا درون قاب پنهان می‌شود و قابل مشاهده نیست.
  • شیرآلاتی که در آشپزخانه نئوکلاسیک استفاده می‌شود، باید از نوع کلاسیک و سنتی باشد و شیرآلات مدرن، بهتر است در چنین آشپزخانه‌هایی به کار نروند. همچنین سینک و لگن ظرف‌شویی بهتر است کلاسیک انتخاب شوند.آشپزخانه‌های نئوکلاسیک
  • چنانچه تمایل داشته باشید می‌توانید از یک یا دو کابینت طاقچه‌ای و ویترینی، در آشپزخانه‌تان استفاده کنید و ظروف لوکس و تزئینی و یا حتی ظروف جلو دستی‌تان را درون آن‌ چیدمان کنید.
  • در کابینت‌های نئوکلاسیک از رنگ‌های روشن مانند سفید و رنگ‌های خنثی مانند خاکستری استفاده می‌شود و رنگ‌های تند و پر انرژی مانند قرمز یا نارنجی، جایگاهی ندارند. کابینت نئوکلاسیک سفید و خاکستری ، از پرکاربردترین نمونه‌های این سبک از کابینت است.
  • متریالی که برای ساخت کابینت نئوکلاسیک به کار می‌رود، عمدتا چوب طبیعی، ممبران یا کابینت پولیشی است. کابینت‌ نئوکلاسیک را نمی‌توان با متریال کابینت مدرن، مانند ام‌دی‌اف یا هایگلاس ساخت.
  • درها و بدنه‌ی کابینت نئوکلاسیک معمولا دارای طرح‌های بسیار ساده هستند که باعث زیبایی و آرامش بیشتر در فضای آشپزخانه می‌شوند. استفاده از خطوط هندسی ساده، در این سبک جایگاه ویژه‌ای دارند و طرح‌ها و نقش‌هایی که بر روی درهای کابینت حک می‌شود، ازین خطوط الهام می‌گیرد.
  • دستگیره‌های این کابینت‌ها باید از نوع کلاسیک باشد و این کابینت‌ها نباید بدون دستگیره یا دارای دستگیره‌های مدرن باشند.
  • چراغ‌آویزهای ساده و کلاسیک، یکی دیگر از تزئینات آشپزخانه‌های نئوکلاسیک هستند که به زیبایی چنین آشپزخانه‌هایی می‌افزایند.

کابینت نئوکلاسیک سفید

چگونه آشپزخانه‌ای با کابینت نئوکلاسیک سفید طراحی کنیم؟

کابینت نئوکلاسیک سفید ، یکی از رایج‌ترین رنگ‌های این نمونه از کابینت آشپزخانه است. رنگ سفید از دیرباز مورد علاقه و توجه بشر بوده است و امروزه نیز، بسیار مورد توجه و پسند طراحان و سلایق مختلف قرار دارد.

با توجه به کوچک‌ بودن خانه‌های آپارتمانی، رنگ سفید یکی از معدود رنگ‌هایی است که نور را به خوبی انعکاس می‌دهد و باعث می‌شود فضای منزل، روشن و دلباز به نظر برسد. همچنین رنگ سفید، با سلیقه‌ی همگان هم‌خوانی دارد و به راحتی با سایر رنگ‌های چیدمان سِت می‌شود؛ پس پر بیراه نیست اگر بگوییم محبوب‌ترین رنگ کابینت نئوکلاسیک سفید است.

اگر تمایل به استفاده از سبک کابینت نئوکلاسیک دارید، رنگ‌هایی مانند خاکستری روشن، شیری، سفید، خاکستری تیره، قهوه‌ای روشن و تیره، بژ، آبی روشن و سبز پسته‌ای روشن، از رنگ‌های متداولی هستند که در این سبک استفاده می‌شود، اما همانطور که گفته شد خانواده‌ی رنگی سفید، پر کاربردترین رنگی هستند که برای این کابینت به کار می‌رود.محبوب‌ترین رنگ کابینت نئوکلاسیک سفید است

استفاده از رنگ سفید، فضای آشپزخانه‌تان را بزرگتر نشان می‌دهد و باعث می‌شود نور بازتاب بیشتری در محیط داشته باشد، همچنین احساس پاکیزگی و تمیزی در چنین آشپزخانه‌ای بیشتر به چشم می‌آید. بنابراین اگر محیط آشپزخانه‌تان کوچک است، کابینت نئوکلاسیک سفید را به عنوان یک گزینه‌ی شاخص، از یاد نبرید!

اگر تمایل دارید از کابینت‌ با رنگِ ترکیبی یا چندرنگ استفاده کنید، رنگ سفید این قابلیت را دارد که با انواع رنگ‌های مورد نظر شما، هماهنگ شود. به عنوان مثال، اگر به استفاده از رنگ‌های تیره مانند قهوه‌ای سوخته علاقمند هستید، اما از نظر متراژ آشپزخانه دچار محدودیت هستید، می‌توانید قسمت پایینی آشپزخانه، یعنی کابینت‌های ردیف پایینی را قهوه‌ای تیره (یا هر رنگ دیگری که تمایل دارید) نمایید و قسمت‌های بالایی آشپزخانه را به رنگ روشنی مانند سفید در آورید.

یا در مثالی دیگر، اگر آشپزخانه‌تان دارای جزیره است، دست شما باز است تا کابینت جزیره را تیره انتخاب کنید و سایر قسمت‌های آشپزخانه، مانند کابینت‌ها، دیوارها و کاشی‌ بین کابینتی را به رنگ روشنی مانند سفید انتخاب کنید. به دلیل آنکه جزیره در مرکزیت آشپزخانه است، توجه را به سمت خود جذب می‌کند و رنگ آن، توی چشم می‌زند و رنگ غالب فضا را به خود اختصاص می‌دهد.

چرا کابینت نئوکلاسیک سفید پر طرفدار است؟

کابینت‌های رنگ روشن و به طور خاص، رنگ سفید، در همه‌ی سبک‌های کابینت آشپزخانه، بسیار پر طرفدارد هستند. در سبک نئوکلاسیک نیز، رنگ سفید ، رنگی شاخص و مورد توجه است و دلایل آن را می‌توان موارد زیر ذکر کرد:

  • کابینت نئوکلاسیک سفید رنگ، مناسب برای آشپزخانه‌های کوچک و بزرگ است.
  • کابینت نئوکلاسیک سفید با رنگ‌های دیگر، کنتراست و تضاد رنگی ایجاد می‌کند، به عنوان مثال اگر از ترکیب تمام سفید خوشتان نمی‌آید، با انتخاب کانتر و سنگ کابینت تیره رنگ، می‌توانید یکنواختی فضا را بشکنید و کنتراست رنگی لازم را در فضا ایجاد کنید.
  • رنگ سفید، همواره مورد توجه است و هیچ‌وقت از مد نمی‌افتد.
  • رنگ سفید، حس تمیزی و پاکی را بیشتر در آشپزخانه تداعی می‌کند و به مخاطب این حس را می‌دهد که فضای آشپزخانه تمیز و مرتب است.
  • تزئینات و اشیاء دکوری در کابینت نئوکلاسیک سفید ، بیشتر خود را نشان می‌دهند؛ به عنوان مثال، اگر چند گلدان کوچک یا ظروف تزئینی داشته باشیم، در آشپزخانه‌ی سفید رنگ، شاخص‌تر به نظر می‌آیند.قیمت کابینت نئوکلاسیک

قیمت کابینت نئوکلاسیک

قیمت کابینت نئوکلاسیک ، فارغ از مدل آن، بستگی به جنس متریالی دارد که برای ساخت آن به کار رفته است. سه متریال پر کاربرد در ساخت کابینت نئوکلاسیک ، چوب ، ممبران و کابینت پولیشی هستند.

کابینت‌های تمام چوب ، به دلیل با ارزش‌ بودن چوب طبیعی و قیمت بالای آن، همچنین پروسه‌ی ساخت دشوار و زمان‌بر آن، کابینت‌هایی گرانقیمت محسوب می‌شوند، ضمن آن که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند اصالت چوب طبیعی را حفظ کنند و آن را به همان رنگ طبیعی چوب، یعنی قهوه‌ای، در آشپزخانه به کار ببرند. در هر صورت، کابینت نئوکلاسیک سفید با چوب طبیعی، یکی از زیباترین و گرانقیمت ترین مدل‌هایی کابینت نئوکلاسیک است که بر زیبایی خانه و آشپزخانه‌ی شما خواهد افزود.

مدل دیگری که می‌توان کابینت نئوکلاسیک سفید را با آن طراحی کرد، ممبران است. کابینت ممبران از ام‌دی‌اف خام با روکش پی‌وی‌سی ساخته شده است، به همین دلیل قیمت آن نسبت به کابینت‌های تمام چوب یا روکش چوب، به مراتب ارزان‌تر است. بیشترین نمونه‌های کابینت نئوکلاسیک که در بازار وجود دارند، از همین مدل هستند. کابینت ممبران، قیمت بسیار اقتصادی دارد و در مقابل نفوذ آب نیز مقاومتی نسبی دارد. همچنین تنوع رنگ و مدل آن به غیر از رنگ سفید، فراوان است و در سایر رنگ‌ها مانند خاکستری، بژ، سبز، آبی و …. نیز وجود دارد.

کابینت نئوکلاسیک پولیشی ، نمونه‌ی دیگی است که از کابینت ام‌دی‌اف خام با رنگ پولیشی است. تفاوت این کابینت با کابینت ممبران در این است که کابینت‌های پولیشی قیمتی بسیار بیشتر از ممبران دارند و مقاومت آن‌ها در برابر خط و خش، نفوذ آب و سایر عوامل مخرب در محیط آشپزخانه، به مراتب بیشتر است. کابینت‌های پولیشی در محیط کارگاهیِ کاملا تمیز و عاری از گرد و خاک، ساخته و رنگ می‌شوند و پس از هر بار رنگ، سمباده می‌خورند و مجددا رنگ می‌شوند تا محصول نهایی، کابینتی براق، شفاف و یکدست باشد.

نکته‌ی منفی درباره‌ی کابینت‌های رنگ پولیشی ، این است که دارای محدودیت رنگ هستند و در حال حاضر، تنها در رنگ سفید تولید می‌شوند، بنابراین اگر به سبک کابینت نئوکلاسیک علاقمند هستید و ترجیح می‌دهید از کابینت پولیشی استفاده کنید، الزاما باید رنگ سفید آن را سفارش دهید.سبک کابینت نئوکلاسیک

سخن پایانی :

خوشبختانه سبک‌های کابینت آشپزخانه بسیار متنوع است و مشتریان می‌توانند از طرح‌ها و مدل‌های مختلف در رنگ و سبک دلخواه‌شان انتخاب کنند.

یکی از مواردی که در انتخاب کابینت آشپزخانه حائز اهمیت است، هماهنگی اجزای دکوراسیون منزل است. به عنوان نمونه، اگر سبک نئوکلاسیک، سبک مورد پسند شماست، الزاما باید وسایل خانه را به این سبک انتخاب کنید و یا سبک کابینت‌ها را، متناسب با وسایل منزل‌تان سفارش دهید.

هماهنگی لوازم و وسایل خانه و آشپزخانه با دکوراسیون منزل، مهم‌تر از انتخاب سبک و مدل وسایل یا کابینت‌های آشپزخانه است و ناهماهنگی در آن، می‌تواند زیبایی و کیفیت نهایی کار را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد.

امیدواریم آنچه درباره‌ی سبک نئوکلاسیک و همچنین کابینت نئوکلاسیک سفید ارائه شد، مورد قبول‌ واقع شده باشد. ازین که همراه آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *