سازماندهی آشپزخانه های کوچک ؛ راهکارهای خلاقانه برای سازماندهی آشپزخانه

سازماندهی آشپزخانه های کوچک

از سازماندهی آشپزخانه چه می دانید؟ حتما با سازوکارهای چیدمان وسایل و ابزار آلات آشپزخانه آشنایی دارید اما زمانی که فضای آشپزخانه شما کوچک است و لوازمی که باید آن را در آشپزخانه ای کوچک سازماندهی کنید زیاد است، چه راهکاری ارائه می دهید؟ این پرسشی است که ما در وب سایت آکس چوب قصد داریم به پاسخ آن بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید تا با با ارائه ی راهکارهایی خلاقانه و ساده  با سازماندهی آشپزخانه های کوچک بیشتر آشنا شویم:

روش های خلاقانه برای سازماندهی آشپزخانه های کوچک

استفاده از کشو های عریض و باریک

کشو های آشپزخانه با هر کابینتی چه کابینت ممبران باشد چه ام دی اف معمولا با ارتفاع زیادی طراحی و ساخته می شوند. اگر از اتفاع هر کشو مقداری کسر کنیم، می توانیم یک کشو ایجاد کنیم. معمولا لوازمی که در کشو های آشپزخانه سازماندهی می شوند، ابزار آلات آشپزی مانند کفگیر و ملاقه ها، دستمال های آشپزخانه، قوطی های ادویه جات و چیز هایی ازین دست هستند که معمولا به ارتفاع زیادی نیاز ندارند. بنابراین با استفاده از کشو های عریض و باریک تر، می توانید یک کشو بیشتر برای کمک به سازماندهی آشپزخانه های کوچک ایجاد کنید.

کشو هایی که جدا کننده دارند

یکی از روش های خلاقانه برای سازماندهی آشپزخانه های کوچک ، طراحی و ساخت کشوهای جدا کننده است. وجود جدا کننده در کشوی آشپزخانه علاوه بر این که جا برای لوازم بیشتری در کشوی شما باز می کند، باعث خواهد شد فضای داخل کشو، مرتب و منظم باشد تا همیشه از دیدن آن لذت ببرید.

هیچ چیز مانند یک کشوی پهن و باریک که با جدا کننده تقسیم شده است، به سازماندهی و نظم آشپزخانه شما کمک نخواهد کرد. بنابراین از کابینت ساز خود بخواهید حتما درون کشوهای آشپزخانه شما جدا کننده قرار دهد یا خودتان این کار را انجام دهید.

سازماندهی آشپزخانه های کوچک با کشوهای تقسیم بندی شده

استفاده از فضای داخلی کابینت

خلاقیت در سازماندهی آشپزخانه های کوچک ، تنها به ساخت کشو و تقسیم کننده، خلاصه نمی شود و کار به استفاده از فضای داخلی درب کابینت هم کشیده شده است. فضای داخلی درب کابینت، یکی از بهترین فضاهای مفید است که می توانید لوازمی مانند ابزارآلات آشپزی، دستمال ها، کیسه های زباله، سرویس ادویه جات، کفگیر و ملاقه و یا هر چیز دیگری که به ذهن تان می رسد را آویزان کنید. گیره های چسبی با استحکام بالا و البته بسیار متنوع در بازار موجود هستند که به سهولت به درون درب داخلی کابینت می چسبند و شما می توانید بسیاری از لوازم را به آن ها آویزان کنید. علاوه بر این، امروزه لوازمی مانند جای ادویه های تو کابینتی، جای کیسه زباله، جای مواد شوینده و … دقیقا مناسب برای فضای توی درب کابیت طراحی شده اند و به راحتی از روی درب کابینت نصب می شوند.

استفاده از سطل های توکابینتی

جای دهی سطل زباله در آشپزخانه خود چالشی مجزا ست. هیچ کس دوست ندارد سطل زباله ی خود را در معرض دید قرار دهد و از طرفی قرار دادن آن در درون کابینت هم باعث کاهش فضای مفید داخل آشپزخانه می شود. بهترین راه برای قرار گیری سطل زباله، استفاده از سطل های زباله تو کابینتی است. این سطل ها یا با قلاب به درون یا بیرون کابینت آشپزخانه آویزان می شوند و یا به وسیله ی چسب های قوی در قسمت درونی درب کابینت آشپزخانه متصل و ثابت می شوند. در هر صورت این بهترین روش برای قرار دادن سطل زباله در سازماندهی آشپزخانه های کوچک است.

سازماندهی آشپزخانه های کوچک با سطل های توکار

استفاده از کشوهای قطاری و طولانی

علاوه بر کشوهای باریک و بلند برای سازماندهی آشپزخانه های کوچک ، می توانید از کشوهای قطاری که طول زیادی دارند استفاده کنید. کشوهای قطاری بسیار باریک هستند و معمولا تقسیم بندی شده اند. به جای استفاده از سه یا کشوی بزرگ می توانید چندین کشوی قطاری طولانی و باریک تعبیه کنید و لوازم باریک مانند قاشق چنگال ها، ادویه جات کوچک، چاقو وکفگیر ملاقه، بسته بندی های کوچک مواد غذایی و حتی لیوان ها را درون آن ها قرار دهید.

کشوهای قطاری بهترین روش سازماندهی آشپزخانه های کوچک

استفاده از میز کشویی های گوشه آشپزخانه

معمولا زاویه ای که بین دو کابینت در گوش های آشپزخانه ایجاد می شود، فضایی پرت محسوب می شود و دسترسی به فضای داخلی این کابینت ها چندان آسان نیست و به همین دلیل است که ازین فضا ها به صورت بهینه استفاده نمی شود. اما راهکاری ساده برای سازماندهی آشپزخانه های کوچک و استفاده از کابینت های کنج آشپزخانه این است که از میزهای کشویی گوشه آشپزخانه استفاده کنید. این میزهای کشویی به دلیل شکل خاصی که دارند، امکان استفاده از فضای کابینت های گوشه ی آشپزخانه را فراهم می آورند.

میزهای کشویی روش مناسب سازماندهی آشپزخانه های کوچک

استفاده از کابینت های ترکیبی کشویی

لوازم سنگین تری مانند لوازم برقی آشپزخانه را نمی توان در کشو ها قرار داد و اگر بخواهیم آن ها را درون کابینت ها بگذاریم، باعث بی نظمی شده و البته دسترسی به آن ها هم دشوار خواهد بود. بهترین راهکار برای سازماندهی آشپزخانه های کوچک و قرار دادن لوازم برقی، استفاده از کابینت های ترکیبی کشویی است. این کابینت ها مانند کابینت های معمولی درب دارند. وقتی درب کابینت باز می کنیم، با یک قفسه کشویی و ریلی مواجه خواهیم شد که به راحتی بیرون می آید و می توان لوازمات بسیاری را در آن قرار داد.

استفاده از فقس های بزرگ دیواری با درب های بسته

نصب قفسه های بزرگ دیواری ، نقش به سزایی در سازماندهی آشپزخانه های کوچک دارند. فضایی مانند یک کتابخانه را تصور کنید که قفسه بندی شده و پر از طبقه های بزرگ و کوچک است. طبیعی ست که بر روی هر طبقه، اقلام زیادی برای سازمان دهی وجود دارند و به دلیل دربی که بر روی آن قرار می گیرد، لوازم درون آن، معلوم نیست. در این قفسه ها، شما می توانید لوازم بسیاری مانند بشقاب ها، لیوان ها، لوزام برقی، سوپ خوری و ظروف بزرگ را قرار دهید.

کابینت های عمودی باریک

کابینت های عمودی باریک هم نقش قابل توجهی درسازماندهی آشپزخانه های کوچک دارند. این کابینت ها باریک هستند و شما می توانید انواع بطری های روغن، سرکه و ظرف های ادویه باریک که برای آشپزی بدان نیازمندید را درون آن ها جای دهید و از وجود یک آشپزخانه با نظم لذت ببرید. کابینت های عمودی باریک معمولا در کنار گاز قرار می گیرند و یا فضاهای اندکی که بین دو کابینت خالی باشد.

سازماندهی آشپزخانه های کوچک با کابینت های سوپر یا انباری

استفاده از طبقه های گردان

بسیاری از کابینت ها به دلیل موقعیت های قرار گیری و یا عمق زیاد، کمتر قابل دسترس هستند. این کابینت ها با استفاده از یک طبقه گردان یا چرخان بسیار پر استفاده و پر کاربرد خواهند شد. می توانید کابینت هایی که در کنج آشپزخانه و گوشه های غیر استفاده هستند را با یک طبقه چرخان به کابینتی بهینه تبدیل کنید و از سازماندهی آشپزخانه های کوچک بهترین بهره را ببرید.

تخته برش تو کار

از فضای بین دو کابینت بالایی و پایینی، استفاده بهنیه کنید و یک تخته برش و جایی برای سرویس چاقو ها تعبیه کنید. تخته برش، به وسیله یک مگنت قوی باز می شود و در دسترس شما قرار خواهد گرفت و در مقابل شما انواع چاقو ها که برای برش کاری بدان نیاز مندید، به صورت عمودی تعبیه و در جای مخصوص می شود. استفاده ازین راهکار خلاقانه، نقش مهمی در زیبایی و سازماندهی آشپزخانه های کوچک دارد و کار شما را نیز بسیار آسان خواهد کرد.

تخته تو کار برای سازماندهی آشپزخانه های کوچک

استفاده از دیوار بین دو کابینت

دیوار بین دو کابینت بالا و پایین یکی از بهترین فضا ها برای سازماندهی آشپزخانه های کوچک است. این فضا را با قفسه های شیک و مدرن طبقه بندی کنید و اقلام زیبا و کاربردی خود را درون آن ها قرار دهید. البته این نکته مهم را در نظر بگیرید، در عین حال که از دیوار بین دو کابینت استفاده می کنید، باید از شلوغ کردن آن نیز بپرهیزید. آویزان کردن و شلوغ کاری این فضا باعث خواهد شد آشپزخانه شما بی نظم و نا مرتب جلوه کند و فضای آشپزخانه کوچکتر از حدی که هست به نظر برسد.

سازماندهی آشپزخانه های کوچک با گذاشتن وسایل در دیوار بین کابینت ها

استفاده از قفسه های عمودی یا افقی برای نوشیدنی

با تعبیه قفسه های مخصوص نوشیدنی، به سازماندهی آشپزخانه های کوچک کمک شایانی کرده اید. مانند این قفسه ها را احتمالا در بسیاری یخچال ها دیده اید که فضایی برای قرار گیری بطری های نوشیدنی در دسترس تان قرار خواهد داد. وجود قفسه های مخصوص نوشیدنی ، یکی از بهترین راهکار ها برای ایجاد نظم و راحتی کار شما در آشپزخانه است.

استفاده از کابینت های سوپر

کابینت های سوپر یا انبار را برای سازماندهی آشپزخانه های کوچک فراموش نکنید. با استفاده از کابینت سوپر، می توانید انواع مواد خوراکی و غذایی خشک را انبار کنید و نگران قرار گرفتن آن ها در کنار لوازم شوینده و اسیدی نباشید. کابینت سوپر با قفسه های زیاد و مناسب، برای بسته بندی بسته های خوراکی تعبیه شده اند و دسترسی آسانی را برای شما فراهم می آورند.

سازماندهی آشپزخانه های کوچک با کابینت ها ی عمودی

سخن پایانی:

به راستی سازماندهی و جای دهی لوازم و اقلام زیادی که امروزه جزو مایحتاج ضروری آشپزی محسوب می شوند در اندک جایی مانند آشپزخانه های کوچک امروزی کار دشواری ست . شلوغی آشپزخانه های کوچک کابوسی ست که هرکسی از آن فرار می کند و دوست ندارد با یک آشپزخانه نامنظم و نارمتب روبرو باشد. در فضاهای محدود امکان دسترسی به لوازم و تجهیزات آشپزخانه بسیرار حائز اهمیت است و سازماندهی مناسب، از شلختگی و بی نظمی در آشپزخانه جلوگیری می کند. اگر چه در وهله ی اول، سازماندهی آشپزخانه های کوچک کاری ناممکن به نظر می رسد اما هر کار دشواری با قدرت خلاقیت سهل و ممکن خواهد بود. اگر فضای آشپزخانه شما کوچک است، نباید آشپزخانه ای بی نظم داشته باشید بلکه باید از تمام فضاهای که موجود است به صورت بهینه استفاده کنید.

در پایان ازین که این محتوا را در وب سایت آکس چوب مطالعه کرده اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم محتوا برایتان سودمند واقع شده باشد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *