کابینت پست مدرن چیست ؟ تعریف سبک پسامدرن در دکوراسیون خانه و آشپزخانه

کابینت پست مدرن

کابینت پست مدرن چیست ؟ 

کابینت پست مدرن که نام دیگر آن پسامدرن می‌باشد، جدیدترین مدل و سبکِ امروزیِ کابینت‌های کلاسیک است. کابینت سبک پست مدرن، در اصل، نوعی کابینت کلاسیک است که ظاهری بسیار مدرن و البته ساده دارد. این سبک، همانطور که از نامش پیداست، جدیدترین مدل و سبک دکوراسیون است و از سردی و خستگی سبک مدرن می‌کاهد و به چیدمان خانه، رنگ‌و بویی گرم و صمیمی‌تر می‌دهد. به بیان دیگر، پسا مدرن ، یک گام از کابینت‌های مدرن امروزی، جلوتر است. اگر به سبک آشپزخانه‌های شیک و مدرن علاقمند هستید و یا در گروه افرادی هستید که ترجیح می‌دهید آشپزخانه‌ای بسیار امروزی و مدِ روز داشته باشید، کابینت پست مدرن می‌تواند یکی از گزینه‌ها و پیشنهاد‌های پیش رویتان باشد. در ادامه با آکس چوب همراه باشید تا راجع به خصوصیات این کابینت و ویژگی‌های آن و همچنین تنوع رنگ و طراحی و نصب آن در آشپزخانه بیشتر بدانیم.

کابینت پست مدرن که نام دیگر آن پسامدرن می‌باشد

کابینت پست مدرن چیست؟

کابینت پست مدرن یا پسامدرن، نوعی کابینت کلاسیک است که با المان‌های کابینت مدرن تلفیق شده است و تا حد بسیار زیادی، ساده شده است. از آن جایی که کابینت کلاسیک ، کابینتی پر کار و منبت شده است، برای هر آشپزخانه‌ای مناسب نیست و به همین دلیل، نمی‌تواند برای آشپزخانه‌های کوچک مناسب باشد و تنها برای خانه‌های بزرگ با دکوراسیون کلاسیک مناسب است.

در مقابل، کابینت مدرن، در اوج سادگی و بدون کنده‌کاری‌ها و منبت‌های معمول کابینت کلاسیک طراحی می‌شود. آنچه در دکوراسیون مدرن به کار می‌رود کاربردی است و وسایل تزئینی و دکوراتیو، بیشتر جنبه‌ی کاربرد دارند تا زیبایی! اگر چه سبک مدرن، زیبایی‌های خاص خود را دارد اما برخی از افراد معتقدند این سبک، زیادی ساده، یکنواخت و سرد است و به همین دلیل لازم است برخی المان‌های تزئینی و کلاسیک را به آن افزود تا زیبایی هم چاشنی سادگی شود.

به بیان دیگر، با ترکیب و تلفیق ویژگی‌های مثبت دو سبک کلاسیک و مدرن، نوعی سبک جدید طراحی شده است که به سبک پست مدرن معروف است که در اصل، می‌تواند ویژگی‌های هر دو گروه را تا حدودی پوشش دهد.

کابینت‌های پست مدرن ، اگر چه ظاهری شبیه به کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک دارند اما از نظر ظاهری محدودیت‌های این دو را نداشته و تنوع رنگ و مدل بالاتری دارند.

اگر بخواهیم در این زمینه توضیح بیشتری بدهیم باید بگوییم که پس از به وجود آمدن کابینت مدرن که در آن المان‌های تزئینی حذف می‌شدند و همه چیز رنگ و بوی کاربردی بودن و سادگی در آشپزخانه به خود می‌گرفت، طراحان سعی کردن به سمت و سوی المان‌های تزئینی بیشتری بروند و سنت‌های گذشته و تزئینات رایج سنتی گذشته را، که در واقع در سبک مدرن کنار گذاشته شده بود، به فضای دکوراسیون اضافه کنند.

همانطوری که از اسم واژه‌ی پست مدرن بر می‌آید، این کلمه به معنی پس از مدرن می‌باشد، یعنی از سبک مدرن و المان‌های خنثی آن، عبور کرده است و به جزئیات، توجه بیشتری شده است.کابینت پست مدرن چیست؟

ویژگی‌های کابینت سبک پست مدرن

  • کابینت پست مدرن ، تلفیقی از کابینت مدرن و کابینت کلاسیک است، اگر چه به سمت کابینت کلاسیک گرایش بیشتری دارد. از آنجا که در کابینت مدرن ، نمی‌توان تزئینات اضافه به کار برد و همه چیز باید کاربردی و ضروری باشد، کابینت پست مدرن ، می‌تواند دارای کنده‌کاری‌های محدود، ساده و تزئینات باشد؛ البته واضح است که در این سبک باید از شلوغ‌کاری و ایجاد طرح‌های شلوغ، آن چنان که در کابینت کلاسیک رایج است، اجتناب نمود.
  • تنوع رنگ و مدل در کابینت پست مدرن ، بیشتر است و می‌توان از رنگ‌های مختلف و شاد نیز در این مدل از کابینت آشپزخانه استفاده کرد.
  • کابینت انزو و کابینت ممبران ، دو نوع رایج کابینت پست مدرن هستند که از نظر قیمتی، قیمت آن‌ها از کابینت‌های مدرنی مانند کابینت هایگلاس و کابینت ام‌دی‌اف بیشتر است. البته می‌توان کابینت پست مدرن را با متریال چوب نیز طراحی کرد که قیمت آن افزایش می‌یابد و زیبایی آن بیشتر است.
  • در انتخاب رنگ کابینت پست مدرن ، بهتر است از رنگ‌های مات به جای رنگ‌های براق استفاده شود.
  • سبک پست مدرن ، چه در کابینت و چه در دکوراسیون منزل ، به احساسِ مخاطب، سلیقه و هنر توجه می‌نماید و تاکید دارد تا فضایی صمیمی‌تر در منزل ایجاد شود و از یکنواختی و سادگی آزار دهنده بکاهد.
  • استفاده از قفسه‌های تزئینی رو باز و بدون در، همچنین استفاده از یک یا دو کابینت ویترینی یکی از مواردی است که معمولا در کابینت پست مدرن اجرا می‌شود و به زیباییِ کار می‌افزاید.
  • در آشپزخانه‌ای که با کابینت پست مدرن چیدمان شده است، می‌توانید از لوسترهای ساده آویزی یا لوستر‌های مدرن استفاده کنید و محدودیتی ازین نظر نخواهید داشت.
  • در سبک پست مدرن ، بهتر است هود آشپزخانه درون قابی زیبا قرار بگیرد تا فضای آشپزخانه نظم و زیبایی بیشتری داشته باشد.
  • کابینت‌های پست مدرن معمولا ارتفاع بلندی دارند و اگر تمایل داشته باشید می‌توانند ارتفاع آن‌ها را تا نزدیک سقف امتداد دهید. بلند بودن کابینت‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید از فضای بیشتری استفاده کنید و وسایل و لوازمی که استفاده‌ی کمتری دارند را در قسمت‌های بالایی کابینت‌ها جای دهید.ویژگی‌های کابینت سبک پست مدرن
  • در سبک پست مدرن می‌توان از تزئینات کلاسیک، اگر در حد ساده باشند، استفاده کرد اما استفاده از المان‌های شلوغ و پرکار، مناسب این سبک نیست و در چنین آشپزخانه‌‌هایی جایی ندارد.
  • بهتر است در سبک پست مدرن از صفحه‌ی روکابینتی سنگی مانند کواتر و کورین یا سنگ طبیعی استفاده کنید. سنگی که برای کابینت استفاده می‌شود، بهتر است با رنگ کابینت‌ها دارای کنتراست و تضاد رنگی باشد تا زیبایی کار دوچندان باشد.
  • آشپزخانه‌ای که به سبک پست مدرن طراحی شده است، اگر دارای فضای کافی باشد، می‌تواند دارای جزیره باشد.
  • دستگیره‌های کابینت پست مدرن ، هم ساده می‌تواند باشد و هم طرح‌دار؛ اما بهتر است از دستگیره‌های کابینت پر کار و شلوغ استفاده نشود تا اعتدال و زیبایی سبک پست مدرن حفظ شود.

رنگ‌های رایج در آشپزخانه سبک پست مدرن

همانطور که اشاره شد کابینت سبک پست مدرن، تنوع رنگ گسترده‌تری از کابینت کلاسیک دارد و رنگ‌های خاصی چون آبی یا سبز نیز در این رنگ جایگاه ویژه‌ای دارند. در ادامه پر کاربردترین رنگ‌های این کابینت را به شما معرفی می‌کنیم.

  • کابینت سفید رنگ

یکی از بهترین رنگ‌ها در هر مدل کابینت آشپزخانه از جمله کابینت سبک پست مدرن، کابینت سفید رنگ است. کابینت سفید، زیبایی آشپزخانه را بهتر و بیشتر نشان می‌دهد و حس تمیزی و پاکی را بیشتر القا می‌کند. همچنین بازتاب نور در آشپزخانه‌هایی با کابینت سفید بهتر است، بنابراین یکی از بهترین گزینه‌ها برای آشپزخانه‌های کوچک و کم‌نور، رنگ سفید است و باعث می‌شود آشپزخانه‌تان ، پرنورتر و روشن‌تر به نظر برسد و فضایی دلباز را پدید آورد.

  • کابینت قهوه‌ای رنگ

از بهترین رنگ‌ها برای کابینت‌ پست مدرن، رنگ قهوه‌ای است. رنگ قهوه‌ای روشن یا قهوه‌ای تیره یا طرح چوب، یکی از بهترین گزینه‌هایی است که فضای آشپزخانه را گرم و صمیمی جلوه می‌دهد و باعث می‌شود عطر و بوی چوب در فضای آشپزخانه متراکم باشد.

  • کابینت خاکستری رنگ

کابینت خاکستری می‌تواند یک گزینه‌ی زیبا برای آشپزخانه پست مدرن باشد. رنگ خاکستری هم زیبایی کابینت‌های کلاسیک را دارد و هم می‌تواند جذابیت‌های کابینت مدرن را داشته باشد. این رنگ در همه‌ی سبک‌های آشپزخانه، زیبایی‌ها و جذابیت‌های خاص خود را دارد و رنگی خنثی محسوب می‌شود.کابینت خاکستری می‌تواند یک گزینه‌ی زیبا برای آشپزخانه پست مدرن باشد

از خصوصیات رنگ خاکستری این است که قدرت انطباق بیشتری با سایر رنگ‌ها دارد و می‌توان رنگ‌های دیگر را به راحتی با این رنگ ست کرد. اگر آشپزخانه‌ی کوچکی دارید، می‌توانید از رنگ‌ خاکستری روشن استفاده کنید تا فضای بازتر و دلبازتری را تجربه کنید.

  • کابینت رنگ آبی تیره یا سبز تیره

یکی دیگر از رنگ‌های خاص در کابینت پست مدرن ، رنگ‌های خاصی مانند آبی تیره یا سبز تیره است که حال و هوایی سنتی و خاص را به فضای آشپزخانه می‌بخشد. این رنگ‌ها را می‌توانید به راحتی با رنگ‌های روشن‌تری مانند سفید ترکیب کنید و به روشن‌تر دیده شدن فضا کمک کنید.

انتخاب رنگ‌هایی مانند آبی تیره یا سبز تیره، انتخابی به نسبت جسورانه است که می‌تواند فضایی خاص و ویژه را برای شما تداعی کنند و آشپزخانه‌ای متفاوت و منحصربفرد را برایتان به وجود آورند.

  • سایر رنگ‌ها

رنگ‌هایی مانند کرم، سبز روشن، بژ، آبی روشن و حتی استفاده از کابینت‌هایی با رنگ‌های ترکیبی، از دیگر پیشنهادهایی است که می‌تواند برای شما جذاب و منحصربفرد باشد و زیبایی آشپزخانه‌تان را بیشتر کند.‌

به عنوان مثال، استفاده از دو رنگ خاکستری تیره در کنار کابینت‌های رنگ چوب، می‌تواند یک پیشنهاد ایده‌آل و جذاب باشد. همین‌طور کابینت‌ سبز و سفید یا کابینت آبی و سفید در کنار هم، می‌توانند فضای زیبایی را در آشپزخانه‌تان ایجاد کنند که لازم است با دید بهتری به آن‌ها نگاه کنید و در صورتی که تمایل دارید و مطابق سلیقه‌تان است دست به انتخاب آن‌ها بزنید.رنگ‌های خاص در کابینت پست مدرن

 

کابینت پست مدرن ، سبکی است که شاخصه‌های مدرن و مدرنیته در آن کمرنگ شده است و به سمت سبک کلاسیک گرایش بیشتری دارد. در واقع، کابینت پست مدرن را می‌توان کابینت کلاسیکی نامید که تا حد امکان مدرن و ساده شده است.

این سبک از دکوراسیون خانه و آشپزخانه، شباهت‌های بی‌شماری با سبک نئو کلاسیک دارد اما در عین حال، تفاوت‌های آشکاری نیز با آن دارد و در واقع، جزو سبک‌هایی است که پس از سبک مدرن ابداع و طراحی شده است. این در حالی است که از تاریخ پیدایش سبک نئوکلاسیک ، نزدیک به دویست سال می‌گذرد.

ازین که تا پایان همراه با این مقاله در وب‌سایت آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم مطالب بیان شده برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *