تعمیر کابینت آشپزخانه ؛ چگونه در منزل کابینت‌هایمان را ترمیم و تعمیر کنیم؟

تعمیر کابینت

چگونه در منزل کابینت‌هایمان را ترمیم و تعمیر کنیم؟

کابینت‌ها را می‌توان مهم‌ترین بخش در آشپزخانه دانست. تمام وقار و زیبایی یک آشپزخانه، به کابینت‌های آن بستگی دارد؛ کابینت‌ها سبک و سیاق آشپزخانه را تعیین می‌کنند و زیبایی و نظم را در آشپزخانه ایجاد می‌کنند. بدون حضور کابینت‌های کاربردی و جادار، نمی‌توان نظم و سازماندهی در آشپزخانه را متصور بود. انواع کابینت آشپزخانه ، بسته به نوع جنس و متریالی که دارند، مقاومت و دوام متفاوتی دارند و چون آشپزخانه محلی پر رفت و آمد است، خیلی دور از انتظار نیست که کابینت‌ها دیر یا زود دستخوش خرابی و تخریب شوند. با توجه به آن که هزینه‌ی تعویض و بازسازی کابینت‌های جدید، چندان مقرون به صرفه نیست، گاهی تعمیر کابینت می‌تواند چاره‌ی کار باشد و شما را از پرداخت هزینه‌های اضافی دور سازد. اینکه چه موقع باید کابینت‌ها را تعویض کرد و چه موقع می‌توان آن‌ها را تعمیر کرد، موضوع محتوای امروز وب‌سایت آکس چوب است. از شما دعوت می‌کنیم در ادامه همراه ما باشید:تعمیر کابینت بهتر است یا تعویض کابینت‌ ؟

تعمیر کابینت بهتر است یا تعویض کابینت‌ ؟

تعمیرات کابینت ، کاری تخصصی است و هر کابینت، بسته به نوع جنس و متریالی که دارد، شیوه‌ی تعمیرات و ترمیم متفاوتی دارد. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که هر کابینتی، عمر مفیدی دارد و بسته به متریالی که در آن به کار رفته است، عمر و ماندگاری آن با دیگری متفاوت است.

به عنوان مثال، کابینت‌های چوبی ، عمری نسبتا طولانی دارند، اما نگهداری از آن‌ها چندان ساده نیست و اگر دچار خرابی و یا فرسودگی شوند باید در اسرع وقت، تعمیر شوند. در مقابل کابینت‌هایی مانند کابینت ام‌دی‌اف، عمر کوتاه‌تری دارند و اگر به درستی از آن‌ها مراقبت و نگهداری نشود، باید هر چند سال یکبار تعویض شوند.

شیوه‌ی نگهداری از کابینت آشپزخانه، خود مبحثی است که به شما کمک می‌کند کابینت‌هایتان کمتر دستخوش فرسودگی و تعمیر شوند تا مجبور نباشید در بازه‌های زمانی کوتاه، کابینت‌های آشپزخانه را تعویض کنید.

تعویض کابینت ، علاوه بر اینکه پروسه‌ای هزینه‌بر است و معمولا هزینه‌ی زیادی بر روی دستتان می‌گذارد، چند روز یا چند هفته‌ای هم، شما را درگیر تعویض و جابجایی اسباب و وسایل آشپزخانه می‌کند و به طور کلی، زحمت زیادی را به شما و خانواده‌تان تحمیل می‌کند. بنابراین آسان‌ترین راه ممکن آن است که در وهله‌ی اول از کابینت‌هایی با متریال خوب و باکیفیت استفاده کنیم و در وهله‌ی دوم، هر کابینت را با توجه به ویژگی‌های ذاتی‌اش نگهداری و مراقبت کنیم و در مرحله‌ی بعد، پس از خرابی و فرسودگی، در اولین فرصت به تعمیر کابینت اقدام کنیم. در نهایت، اگر کابینت‌ها قابل تعمیر نباشند، باید تعویض شوند و کابینت‌هایی با دکوراسیون جدید در آشپزخانه به کار رود.

تعمیر کابینت ، از هزینه‌ی اضافی می‌کاهد!

بدون شک، هر مدل کابینت آشپزخانه، حتی اگر از بهترین جنس هم تشکیل شده باشد، پس از مدتی دچار فرسایش می‌شود و نیاز است اتصالات و چفت و بندهای آن مجدد وارسی شود و اگر دچار پوسیدگی بافت یا یونیت شده‌ است، ترمیم شود.

آشپزخانه‌ مکانی است که تردد و رفت‌و‌آمد در آن بیش از سایر قسمت‌های دیگر خانه است، همچنین پخت‌وپز و فعالیت‌هایی مانند شست‌وشوی ظروف و سرو غذا در آشپزخانه انجام می‌گیرد؛ این مساله باعث می‌شود کابینت‌های آشپزخانه بیشتر در معرض فرسایش و فرسودگی قرار بگیرند. لولا‌ها و اتصالات کابینت، درها و کابینت زیر سینک، کشوها و کابینت بالای هود، از جمله قسمت‌هایی هستند که بیشتر در معرض فرسودگی قرار دارند و لازم است در بازه‌های زمانی مختلف بازدید شوند تا اگر نیاز به تعمیرات دارند، این کار صورت گیرد.تعمیر کابینت ، از هزینه‌ی اضافی می‌کاهد!

تعمیر کابینت اگر به موقع انجام شود، از خرابی بیشتر کابینت می‌کاهد و نیاز شما را برای تعویض کابینت‌ها و صرف هزینه‌ی بیشتر مرتفع می‌سازد. کابینت‌هایی که دچار خرابی باشند و بافت آن‌ها پوسیده باشد و یا لولاهای آن‌ها شل شده باشد و یا در باز و بسته شدن مشکل داشته باشند، برای هر کسی آزار دهنده‌اند و این در حالی است که گاهی می‌توان با راه حل‌هایی ساده و آسان، کابینت‌ها را تعمیر کرد.

تعمیر انواع کابینت

باز هم تاکید می‌کنیم که هر نوع کابینت بسته به متریالی که از آن تشکیل شده است، پروسه تعمیر و بازسازی آن متفاوت است. حتی برخی از انواع کابینت‌ها به حدی مقاوم هستند که کابینت‌سازان تا ۲۰ یا ۳۰ سال تضمین می‌دهند که کابینت، بدون هیچ آسیبی، زیبایی خود را در آشپزخانه حفظ خواهد کرد.

  • تعمیر کابینت ام‌دی‌اف

در بین انواع کابینت آشپزخانه، کابینت ام‌دی‌اف ، پرکاربردترین کابینتی است که در خانه‌های ایرانی کاربرد دارد. ام‌دی‌اف قیمت اقتصادی دارد و تنوع رنگ و مدل آن بسیار است. با تمام این مزایا، عمر مفید این کابینت نسبت به انواع دیگر کوتاه‌تر است، زیرا ام‌دی‌اف در برابر ضربه و نفوذ آب آسیب‌پذیر است.

بیشترین آسیبی که به کابینت ام‌دی‌اف وارد می‌آید، بحث نفوذ آب و رطوبت است. رطوبت و آب اگر به بافت کابینت ام‌دی‌اف نفوذ کنند باعث پوسیدگی و بادکردگی این کابینت می‌شوند، همچنین باعث می‌شود که حشراتی موذی مانند سوسک، به درون بافت آن نفوذ کند.

اگر کابینت ام‌دی‌اف دچار آب‌خوردگی شده است، بهتر است در اولین فرصت، اقدام به تعویض صفحه‌ی آسیب‌دیده کنید تا از پیشروی و پوسیدگی بیشتر اجتناب شود. صفحه یا قسمت آب‌خورده، به راحتی تعویض می‌شود و شما را دچار چالش یا زحمتی نمی‌کند.

دیگر قسمت‌های کابینت ام‌دی‌اف که معمولا نیاز به تعمیر و ترمیم دارد، قسمت یراق‌آلات و اتصالات است که به مرور زمان شل می‌شوند. برای اجتناب ازین موضوع، بهتر است در ابتدا از یراق‌آلات مناسب و باکیفیت استفاده کنید و در صورتی که پیچ‌ها و اتصالات شل شدند، خیلی سریع آن‌ها را سفت کنید تا باعث هرز‌شدگی یونیت کابینت نشوند.تعمیر انواع کابینت

  • تعمیر کابینت هایگلاس

کابینت هایگلاس به دلیل وجود سطح درخشنده و براقی که دارد، در برابر خط و خش و ضربه، آسیب‌پذیر است و خراش را با وضوح بیشتری نشان می‌دهد. علاوه بر این، نفوذ آب به مغزی کابینت هایگلاس آسیب می‌رساند.

برای از بین بردن خط و خش‌های ایجاد شده بر روی کابینت هایگلاس، معمولا از قلم‌های خش‌گیر استفاده می‌شود، اما باز هم ممکن است خط و خش‌های عمیق، قابل ترمیم نباشند و خود را نشان دهند.

بهترین روش برای از بین بردن خط‌‌وخش‌های ایجاد شده، پیشگیری از ایجاد آن‌ها است. تا جایی که ممکن است سعی کنید از ضربه خوردن به بدنه و درهای کابینت هایگلاس جلوگیری کنید. البته هر چه جنس هایگلاس به کار رفته مرغوب‌تر باشد، مقاومت آن در برابر خط و خش بیشتر است. در واقع، کابینت هایگلاس به دلیل سطح درخشنده‌ای که دارد، خط و خش را به آسانی نشان می‌دهد و زیبایی ظاهر و سطح درخشنده‌ی آن ممکن است بر اثر کثرت خطوط از بین برود.

کابینت پلی‌گلس ، نوع مقاوم‌تر این کابینت است که با روکشی به نام پلی‌گلس پوشانده شده و این کابینت را در برابر ضربه و نفوذ آب، مقاوم می‌سازد.

  • تعمیر کابینت ممبران

کابینت ممبران با روکش pvc پوشانده می‌شود، بنابراین مقاومت آن در برابر نفوذ آب بسیار بالاست و در واقع، کابینتی ضد آب محسوب می‌شود. اما مقاومت کابینت ممبران در برابر آب تا زمانی است که خراش یا آسیبی به روکش پی‌وی‌سی وارد نیاید، بنابراین اگر کابینت ممبران دچار خرابی یا خراش می‌شود، باید در اسرع وقت نسبت به ترمیم و تعمیر آن اقدام کنید.

با توجه به آن که پیدا کردن رنگ کابینت جدید مطابق با همان رنگ قبلی، دشوار است، تا جای ممکن باید نسبت به نگهداری کابینت‌های ممبران دقت کنید زیرا اگر یک قطعه از کابینت‌ها یا یکی از درهای آن خراب شود، ممکن است برای پیدا کردن دری با همان رنگ و مدل، به سختی بیفتید.تعمیر کابینت ممبران

  • تعمیر کابینت چوبی

کابینت‌های تمام چوب، از ارزنده‌ترین نمونه‌های کابینت آشپزخانه هستند. کابینت چوبی با توجه به آن که قیمت بالاتری نسبت به کابینت‌های دیگر دارد، نگهداری آن نیز دشوار‌تر است و شاید مقرون به صرفه نباشد که هر چند سال یک بار کابینت‌هایتان را تعویض کنید.

تعمیر کابینت چوبی ، چندان دشوار نیست؛ کافی است از کابینت‌هایتان خوب مراقبت کنید و آن‌ها را به موقع تمیز کنید تا ذرات چربی و گرد و خاک، بر روی آن‌ ننشیند و ماندگار نشود. همچنین لازم است از نفوذ آب و خیس شدن کابینت‌ها جلوگیری کنید. استفاده از شوینده‌های شیمیایی برای تمیزکاری کابینت چوبی ممنوع است و برای تمیزکاری آن‌ها، باید از تمیزکننده‌های مجاز و مخصوص چوب استفاده کنید و پس از آن کابینت‌ها را روغن‌کاری کنید و واکس بزنید.

چنانچه کابینت‌های چوبی دچار آسیب شدند، در اولین فرصت با تعمیرکاران کابینت چوبی تماس بگیرید و در اسرع وقت، نسبت به ترمیم این کابینت‌ها اقدام کنید.

تعمیر کابینت در منزل

چگونه خودمان با راه‌حل‌های ساده، کابینت‌هایمان را تعمیر کنیم؟

  • کابینت را تمیز نگه دارید.

آشپزخانه محلی پر رفت‌وآمد است و به دلیل وجود پخت‌‌وپز، کابینت‌ها در معرض آلودگی و انباشت ذرات چربی و به دنبال آن، جذب گردوخاک قرار دارند، بنابراین لازم است کابینت‌ها، در بازه‌های زمانی مشخص، چه از داخل و چه از سطح بیرونی‌اشان، تمیز شود. تمیزکاری مداوم کابینت‌ها، از تعمیر یا تعویض کابینت‌ها، تا حد بسیار زیادی پیشگیری می‌کند، همچنین باعث می‌شود اگر ایرادات یا خرابی در قسمت‌های درونی و پنهان کابینت وجود دارد، آن را مشاهده کنید و برای ترمیم زودهنگام آن اقدام کنید.

کابینت‌سازان پیشنهاد می‌کنند بدنه‌ و درهای کابینت را به صورت هفتگی و ماهانه، و فضای درونی کابینت‌ها را به صورت فصلی تمیز کنید.

  • برای تمیزکاری کابینت از شوینده‌های استاندارد استفاده کنید.

همانطوری که اشاره شد، هر کابینت، بسته به متریالی که از آن تشکیل شده است، جنس متفاوتی داشته، بنابراین شیوه‌ی تمیزکاری آن متفاوت است. قبل از آن که اقدام به تمیزکاری کابینت کنید، حتما از کابینت‌سازتان بپرسید که با چه شوینده‌هایی مجاز هستید کابینت‌ها را تمیز کنید.

به طور معمول، استفاده از شوینده‌های اسیدی، سفیدکننده‌ها و بسیاری شوینده‌های قوی و شیمیایی برای تمیزکاری کابینت ممنوع است.برای تمیزکاری کابینت از شوینده‌های استاندارد استفاده کنید.

بسیاری از کابینت‌ها با توجه به حساسیتی که دارند، تنها باید با نوع خاصی شوینده تمیز شوند، بنابراین حتما دستورالعمل تمیز کردن کابینت را از کابینت‌سازتان بپرسید و مطابق دستور عمل کنید.

  • لولاهای درِ کابینت را تراز و تنظیم کنید.

معمولا لولاهای در کابینت دچار خرابی می‌شوند، از تنظیم و ترازِ استاندارد در می‌آیند که این موضوع باعث می‌شود درِ کابینت لنگر بیندازد. کابینت‌های ام‌دی‌اف، هایگلاس و کابینت‌های دیگری که مغزی آن‌ها از ام‌دی‌اف خام تشکیل شده‌اند، بیش از سایر کابینت‌ها در معرض خراب شدن لولاها و لنگر انداختن درها می‌باشند.

اگر اتصالات کابینت‌هایتان دچار خرابی شده‌اند، در سریع‌ترین زمان، اتصالات را محکم کنید تا پیچ درون چارچوب و فیبر کابینت هرز نشود و درِ کابینت‌ها، دقیقا در کنار همدیگر قرار بگیرند.

  • سطح کابینت را خش‌گیری کنید.

کابینت‌ها معمولا پس از مدتی بر اثر ضربه و برخورد اشیاء دچار خط و خش می‌شوند. شما می‌توانید به راحتی در منزل، خط و خش‌های افتاده بر روی بدنه‌ی کابینت‌ها را ترمیم کنید. برای این کار، بهتر است با توجه به جنس کابینت، از ماژیک‌ خش‌گیر مخصوص همان کابینت استفاده کنید.

اگر خراش یا خطوطی که بر روی بدنه‌ی کابینت ایجاد شده است، عمیق است ابتدا با بتونه‌ی مخصوص کابینت و یا ماژیک‌های پر کننده، آن را پر کنید و سپس آن را با ماژیک خش‌گیر رنگ و ترمیم کنید.

باقی ماندن خطوط و خراش‌های ایجاد شده بر روی بدنه‌ی کابینت باعث جذب ذرات چربی و گرد و خاک به سمت خود می‌شوند و زیبایی و ماندگاری کابینت را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

  • دستگیره‌های کابینت را تعمیر یا تعویض کنید.

دستگیره‌های کابینت یکی دیگر از اجزای مهم کابینت است که نقش به‌سزایی در زیبایی کابینت‌ها و آشپزخانه دارند. بنابراین اگر دستگیره‌های کابینت‌هایتان شل شده‌اند و یا شکسته‌اند، آن‌ها را عوض کنید و یا در صورتی که تمایل دارید، آن‌ها را تعویض کنید. تعویض دستگیره‌های کابینت باعث می‌شود که نمای کابینت آشپزخانه تغییر کند و با همین تغییر ساده، تنوع و تغییر به‌سزایی در آشپزخانه ایجاد شود.

اگر دستگیره‌های کابینت شل شده‌اند و قرار است آن‌ها را سفت کنید، بهتر است قبل از سفت کردن پیچ‌ها، دستگیره‌ها را به وسیله‌ی چسب به کابینت بچسبانید. لولاها و اتصالاتی که یک بار شل شده‌اند، ممکن است مجددا شل شوند، بنابراین حتما آن‌ها را به وسیله‌ی یک چسب قوی و محکم فیکس کنید تا خیالتان از شل شدن مجدد آن‌ها آسوده باشد.

  • سطح زیرین کشوها را محکم کنید.

بهتر است از قرار دادن اشیاء سنگین درون کشوها خودداری کنید. اتصالات سطح زیرین کشوها بر اثر استفاده از اشیاء سنگین، باز می‌شوند؛ اگر چنین اتفاقی برای کشوهای کابینت آشپزخانه رخ داده است، کشو را به طور کامل در بیاورید و سطح زیرین را با چسب‌های مخصوص و میخ‌‌های کوچک، محکم‌ کنید.

  • ریل‌های فرسوده‌ی‌ کشوها را تعمیر کنید.

همانطور که دستگیره‌ها و اتصالات کابینت‌ها ممکن است شل و خراب شوند، کابینت‌های کشویی نیز ممکن است از ریل خارج شوند و استفاده از آن‌ها را با چالش همراه کند. با توجه به آن که بسیاری از کشوهای کابینت‌ها، سنگین و بزرگ هستند، امکان آسیب دیدن ریل‌های آن‌ها بسیار است. اگر حس می‌کنید که باز و بسته شدن درِ کشوها با دشواری همراه است، بهتر است کشو را از ریل خارج کنید و ریل‌های آن را بازرسی کنید.

گاهی ممکن است یک روغن‌کاری ساده، مشکل را حل کند. در صورتی که امکان روغن‌کاری ریل کابینت‌ها وجود ندارد و یا با وجود این کار، باز هم مشکل حل نمی‌شود، پیشنهاد می‌دهیم ریل‌های کهنه و قدیمی را با مدل‌های جدیدتر تعویض کنید.

  • اتصالات کابینت را روغن‌کاری کنید.

روغن‌کاری ریل‌ها و اتصالات کابینت، چه درها، چه کشوها و چه قسمت‌های دیگر کابینت‌، باعث می‌شود درهای کابینت راحت‌تر باز و بسته شود و عمر و دوام کابینت‌ها افزایش پیدا کند. همچنین روغن‌کاری باعث می‌شود صدای جیر و جیر اتصالات شنیده نشود و صدایی گوش‌خراش آزارتان ندهد.اتصالات کابینت را روغن‌کاری کنید.

تعمیر به موقع کابینت آشپزخانه راه حلی است که از تعویض کابینت‌ها و صرف هزینه‌های اضافی در آینده پیشگیری می‌کند. با توجه به آن که کابینت آشپزخانه یک عنصر مهم و اساسی در خانه و آشپزخانه محسوب می‌شود، تعمیر به موقع و تخصصی آن‌ها، یک الزام و فوریت است که باعث می‌شود هم زیبایی آشپزخانه حفظ شود و هم دوام و ماندگاری کابینت‌ها افزایش یابد.

همانطور که اشاره شد، در بسیاری مواقع، با کمی دقت و صرف کمی حوصله، خودتان هم می‌توانید در خانه کابینت‌هایتان را تعمیر کنید. در صورتی که نیاز به تعمیر حرفه‌ای و تخصصی بود، حتما با کابینت‌سازان و تعمیرکاران کابینت تماس بگیرید.

ازین که تا پایان با این محتوا در آکس چوب همراه بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم آنچه بیان شد برایتان مفید واقع شده باشد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *