سازماندهی لوازم در آشپزخانه ؛ ارائه راهکارهای خلاقانه برای فضا سازی آشپزخانه.

سازماندهی لوازم در آشپزخانه

جایگیری و سازماندهی لوازم در آشپزخانه ، یکی از مهم ترین دغدغه هایی ست که شما با آن روبرو خواهید شد. به نظر می رسد آشپزخانه های بزرگ، فضای بیشتری برای سازماندهی لوازم در آشپزخانه در اختیار دارند، اما الزاما این چنین نیست. گاهی یک آشپزخانه متوسط و حتی کوچک می تواند همه ی لوازم و تجهیزات مورد نیاز شما را در خود جای دهد، البته اگر بر طبق اصول و قواعد طراحی ساخته شده باشد. طراحان و معماران داخلی ساختمان، همواره در تلاشند تا راه ها و روش های خلاقانه تری برای جایگیری و سازماندهی لوازم در آشپزخانه و بهینه سازی کابینت ها در اختیار شما قرار دهند. در ادامه شما را با چند روش بسیار نوین در سازماندهی لوازم آشپزخانه خصوصا در فضاهای کوچک، آشنا می سازیم. با آکس چوب همراه باشید

روش های خلاقانه برای سازماندهی لوازم در آشپزخانه های کوچک:

فضا سازی در کابینت های زیرین:

هر چه پیشخوان یا کانتر آشپزخانه شما شلوغ تر باشد، آشپزخانه شما بی نظم تر به نظر خواهد رسید. طبیعی است که این مساله در آشپزخانه های کوچک، بیشتر حائز اهمیت است. اگر آشپزخانه شما کوچک است، هرگز نباید با گذاشتن لوازم و وسایل برقی آشپزخانه مانند مایکروفر، تستر، غذاساز و غیره، آن را شلوغ تر و بهم ریخته نمایید. به جای این کار از کابینت ساز خود بخواهید، در زیر سطوح پیشخوان یعنی در قسمت کابینت های پایینی، برای لوازم برقی تان، فضا سازی کند.

به عنوان مثال، می توانید مایکروفر، تستر، فر برقی و لوازمی ازین دست را در قسمت پایینی کابینت آشپزخانه جایگذاری کنید و به راحتی از آن ها استفاده نمایید. با این کار، نه تنها دسترسی قابل قبولی به لوازم برقی آشپزخانه تان دارید، بلکه می توانید از پیشخوان و کانتر کابینت هایتان، استفاده مطلوب تری برده و علاوه بر این ها، آشپزخانه ی شما مرتب و منظم به نظر برسد.

سازماندهی لوازم در آشپزخانه با مرتب کردن کابینت پایینی

فضای بین دو کابینت را طبقه بندی کنید:

چنانچه فضای آشپزخانه شما خیلی کوچک است، می توانید با تعبیه یک قفسه چوبی ساده و شیک در فضای بین دو کابینت بالایی و پایینی، لوازم اضافی تان را آنجا جایگیری کنید. در نظر داشته باشید، طبقه بندی مناسب و ساده، علاوه بر اینکه کمک بسیاری به سازماندهی لوازم در آشپزخانه خواهد کرد، از شلوغ شدن و درهم برهم نمودن روی پیشخوان هم، جلوگیری خواهد کرد. برای این منظور می توانید از قفسه های چوبی و روباز استفاده کنید و یا می توانید از جنس و رنگ کابینت های آشپزخانه تان سفارش دهید و لوازمی مانند شیشه های ادویه، قوطی قهوه، قندان، گلدان های کوچک و حتی لوازم تزئینی را در آن قرار دهید.

سعی کنید از طبقه های باریک تری استفاده کنید تا فضای کمتری را روی کانتر اشغال کند و فضای کافی، برای کار بر روی پیشخوان آشپزخانه داشته باشید.این کار در کابینت های mdf  بسیار عالی اثر میکند.

اضافه کردن سطح پیشخوان اضافه :

پیشخوان های کشویی و متحرک یکی دیگر از پیشنهادات ما در سازماندهی لوازم در آشپزخانه های کوچک است. اگر حس می کنید، سطح کافی برای کار و برش کاری در آشپزخانه ندارید، یک رویه کابینت یا کانتر متحرک در کابینت تعبیه کنید. پیشخوان های کشویی به راحتی از توی کابینت خارج می شوند و سطح کار بسیار بیشتری را برای شما مهیا می سازند و شما به راحتی و اطمینان می توانید بر روی آن ها مشغول به کار شوید. یکی از مزیت های پیشخوان های متحرک و کشویی این است که می توانید از پیشخوان های اصلی کابینت ها، به عنوان میز غذا خوری یا چای خوری نیز استفاده کنید.

قفسه بندی مناسب کابینت ها:

قفسه بندی مناسب و بهینه، نقش مهمی در جایگیری و سازماندهی لوازم در آشپزخانه دارد. اگر به درستی کابینت های آشپزخانه شما قفسه بندی نشود، لوازم و وسایل کمتری در آن جای خواهد گرفت، هر چند آشپزخانه شما بزرگ و پر کابینت باشد! بعضی از کابنیت های شما باید تنها یک ردیف قفسه داشته باشند تا شما بتوانید لوازم برقی بلند خود مانند مخلوط کن، آبمیوه گیری یا چرخ گوشت را که ارتفاع بیشتری دارند، درون آن جایگذاری کنید و در مقابل برخی کابینت های باید سه یا چهار ردیف سطح داشته باشند، تا لوازم کوتاهی تری مانند لیوان ها، بسته های مواد غذایی که ارتفاع کمتری دارند، در آن ها جای داده شوند. با قفسه بندی خلاقانه و به دور از کلیشه های رایج که در کابینت سازی مورد استفاده است، سطح بیشتری برای سازماندهی لوازم در آشپزخانه ایجاد کنید و از فضای آشپزخانه، به صورت بهینه تر استفاده کنید. 

سازماندهی لوازم در آشپزخانه با قفسه بندی کابینت ها

تقسیم بندی های عمودی و افقی را تجربه کنید:

در کابینت ها از تقسیم بندی های افقی و در کشوها از تقسیم بندی های عمودی استفاده کنید. وجود تقسیم بندی مناسب یکی از بهترین روش ها برای سازماندهی لوازم در آشپزخانه های کوچک است که  از بی نظمی و درهم برهم بودن در کشوهای آشپزخانه جلوگیری می کند. کشوهای آشپزخانه را تقسیم بندی کنید تا بتوانید لوازم بیشتری را در آن ها قرار دهید با این کار، آشپزخانه ای جا دار و منظم را تجربه کنید.

سازماندهی لوازم در آشپزخانه با قفسه بندی

کابینت های تو کار را امتحان کنید:

اگر فضای آشپزخانه به شما این امکان را می دهد، می توانید یک یا دو کابینت بلند توکار را در آشپزخانه تان  تعبیه کنید. این کابینت ها به ظاهر یک در بزرگ هستند و وقتی آن ها را به سمت جلو می کشید، با یک قفسه متحرک بزرگ مواجه خواهید شد، که می تواند برای جایگیری و سازماندهی لوازم در آشپزخانه مناسب باشد. کابینت های تو کار، به دلیل اینکه توی فضای دیوار تعبیه می شوند، از فضای عمومی آشپزخانه نمی کاهند و به همین دلیل باعث کوچک شدن فضای آشپزخانه نمی شوند، اما در مقابل می توانند انبوهی از لوازم شما را در خود جایگیری و سازماندهی کنند.

یخچال تو کار را امتحان کنید:

اینکه فضای یخچال شما مناسب است یا خیر، بستگی به میزان مصرف شما دارد. برخی از افراد تمایل دارند به صورت روزانه از مواد غذایی تازه مصرف کنند و به همین دلیل مواد غذایی کمتری را در یخچال، قرار می دهند. در مقابل افرادی نیز هستند که به دلیل مشغله های کاری و یا دلایل شخصی، به صورت هفتگی خرید می کنند و ناگزیر هستند مواد غذایی بیشتری را در یخچال نگهداری کنند.

اگر شما از جمله افرادی هستید که به صورت هفتگی خرید می کنید و فضای آشپزخانه تان، این امکان را به شما نمی دهد که یک یخچال بزرگ و جادار تهیه کنید، می توانید از یخچال های کوچک توکار استفاده کنید. یخچال های توکار مخصوص میوه و سبزیجات، به راحتی مایحتاج هفتگی شما را در خود جای می دهند و به فضاسازی یخچال و آشپزخانه شما کمک می کنند.

سازماندهی لوازم در آشپزخانه با یخچال تو کار

بهترین محل برای سینک های دوقلو:

سینک ظرفشویی یکی از اقلام ضروری در آشپزخانه است. اکثر افراد سینک دوقلو یا دو لگنه را به سینک تک قلو ترجیح می دهند. اما همین طور که می دانید این سینک ها، فضای زیادی را اشغال می کنند و به همین دلیل است که در آشپزخانه های کوچک، از سینک ظرفشویی تک قلو استفاده می شود. اگر آشپزخانه شما کوچک است و تمایل دارید سینک دوقلو در آشپزخانه تان تعبیه کنید، یکی از بهترین فضاها برای انجام این کار، گوشه ی آشپزخانه است. برای این منظور، کابینت هایی که در گوشه ی آشپزخانه بهم وصل می شوند را به صورت اریب تعبیه کنید و بر روی همین قسمت اریب مانند، سینک ظرفشویی دو لگنه را قرار دهید.

با انجام این کار، از فضای گوشه ی آشپزخانه که معمولا دسترسی به آن دشوار است، برای قرار دادن لوله ها و شیر آلات زیر لگن ظرفشویی استفاده کرده اید و فضای یک کابینت خوب و جا دار را برای سینک ظرفشویی اشغال نکرده اید و انجام همین کار ساده، به سازماندهی لوازم در آشپزخانه شما کمک خواهد کرد.

سازماندهی لوازم در آشپزخانه با سینک دوقلو

فضای بین دو کابینت را به حداقل ممکن برسانید:

برای استفاده بهینه از کابینت ها و سازماندهی لوازم در آشپزخانه های کوچک یا حتی متوسط، باید از کلیشه های ذهنی دست بردارید. خیلی از مقیاس ها و اندازه هایی که امروزه در دکوراسیون داخلی منازل استفاده می شود، کاربرد خود را از دست داده است و وقت آن است که به شکل بهینه تری در آیند.  فضای بین دو کابینت، از جمله این اندازه هاست که متناسب با سایز آشپزخانه شما باید تغییر یابد.

 اگر فضای آشپزخانه تان کوچک است، می توانید فضای بین دو کابینت را تا حد ممکن کمتر کنید و کابینت های بالایی خود را تا نزدیک سقف امتداد دهید. سپس کابینت های بالایی را به دو ردیف کابینت تقسم کنید؛ قسمت پایینی آن را به لوازم پر مصرف و به اصطلاح دم دستی اختصاص دهید و قسمت بالایی کابینت را برای لوازمی بگذارید که نیاز کمتری به آن ها دارید و به ندرت قابل استفاده قرار می گیرند. با این روش به جای دو ردیف کابینت، سه ردیف کابینت خواهید داشت: یک ردیف کابینت پایین و دو ردیف کابینت بالا که تا امتداد سقف ادامه دارد.

سخن پایانی:

سازماندهی لوازم در آشپزخانه ، به راستی چالش بزرگی ست که اگر فضای کافی برای آن نداشته باشید، متحمل زحمت زیادی خواهید شد. ما در این مقاله، چند پیشنهاد خلاقانه و کارساز به شما ارائه دادیم تا بتوانید اقلام و لوازم آشپزخانه را به شکل بهتری در فضایی که در اختیارتان است، سازماندهی و جایگذاری کنید.

ازین که این محتوا را در وب سایت آکس چوب مطالعه کرده اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *