مراحل نصب کابینت آشپزخانه ؛ با پروسه نصب کابینت ها بیشتر آشنا شوید

با پروسه نصب کابینت ها بیشتر آشنا شوید

کابینت‌ها یکی از مهم‌ترین ارکان درون آشپزخانه هستند و حضور آن‌ها نقش زیادی در زیبایی منزل دارد. کابنیت‌های آشپزخانه از نظر رنگ و مدل، باید با دکوراسیون منزل هماهنگ باشند و با چیدمان وسایل  منزل هارمونی داشته باشند تا به کمک هم، ترکیب چشم‌نوازی را در نظر بیننده پدید آورند. علاوه بر این، ساخت کابینت‌ها از متریال با کیفیت و بادوام، مساله‌ی مهم دیگری ست که به زیبایی و ماندگاری کابینت‌های آشپزخانه کمک بسیاری خواهد کرد.

گزینه‌ی دیگری که در پدید آوردن یک ترکیب زیبا در آشپزخانه، از اهمیت به‌سزایی برخوردار است، شیوه‌ی نصب کابینت‌ها ست که چنانچه خوب و حرفه‌ای صورت نگیرد، دوام و کیفیت کابینت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نصب غیرحرفه‌ای و غیراصولی کابینت‌ و یا عدم توجه به نکات کوچک و بااهمیت در مراحل نصب کابینت ، علاوه بر اینکه به ظاهر و دوام کابینت ضربه می‌زند، هزینه و متریال مصرفی را نیز هدر می‌دهد و شما را ناگزیر خواهد کرد به زودی و با صرف هزینه‌ی اضافی، کابینت‌هایتان را تعمیر و یا حتی تعویض کنید.

در این محتوا از وب‌سایت آکس چوب قصد داریم راجع به اهمیت نصب کابینت آشپزخانه، اطلاعاتی مفید و کاربردی به شما ارائه دهیم و همچنین شما را بیشتر با پروسه و مراحل نصب کابینت آشپزخانه آشنا سازیم. امیدواریم ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید:

مراحل نصب کابینت آشپزخانه

چرا کلیه مراحل نصب کابینت آشپزخانه از اهمیت زیادی برخوردار است؟

کابینت‌های آشپزخانه، از اصلی‌ترین عناصر و تجهیزات هر آشپزخانه‌ای محسوب می شوند. برای هر آشپزخانه‌ای با توجه به اندازه‌ و ابعاد آن و همچنین هماهنگی بیشتر با دکوراسیون داخلی منزل و سلیقه مشتری، کابینت‌های مخصوص به خود را باید سفارش داد و طبیعی ست که نصب کابینت در هر آشپزخانه‌، تابع مقتضیات همان فضا باشد. نصب هر مدل و هر نوع متریالی که در کابینت آشپزخانه بکار می‌رود با دیگری متفاوت است و اصول آن با همدیگر فرق خواهد داشت. نصب درست و اصولی کابینت‌ها، دوام و ماندگاری آن‌ها را بالاتر می‌برد و به زیبایی هر چه بیشتر آن‌ها در آشپزخانه کمک می‌کند.

نصب کابینت‌ها در آشپزخانه، نقطه ی پایان و انتهایی کار ساخت کابینت است و مرحله‌ی مهمی محسوب می‌شود که نباید اهمیت آن را نادیده گرفت. خوب است بدانید که نصب کابینت آشپزخانه،فرقی نمی کنه کابینت ممبران باشه یا هایگلاس کاری تخصصی ست و توسط نصابان حرفه‌ای و باتجربه انجام می‌گیرد.

مراحل نصب کابینت آشپزخانه:

بعد از انتخاب متریال مورد نظر و مدل کابینت، اندازه‌گیری دقیق و سپس ساخت آن‌ها، نوبت به نصب کابینت‌ها خواهد رسید که مرحله‌ی پایانی و نهایی کار محسوب می‌شود.

علامت‌گذاری بر روی دیوار برای نصب کابینت‌ها:

از بااهمیت‌ترین کارهایی که در نصب کابینت آشپزخانه باید بدان اهمیت داد، علامت‌زدن اندازه‌ها برای نصب اتصالات و کابینت‌ها در آشپزخانه است. علامت‌گذاری بر روی دیوارها، باید بسیار دقیق و با ظرافت صورت گیرد و حتی وجود یک اشتباه جزئی می‌تواند نصب کابینت‌ها را با مشکل و اختلال مواجه کند. نصاب‌های حرفه‌ای کابینت آشپزخانه، در این مرحله نهایت دقت و توجه را نشان می‌دهند و اندازه‌هایی دقیق و خصوطی صاف بر روی دیوار ترسیم می‌کنند تا نمای پایانی کار، همان چیزی باشد که باید باشد.

مراحل نصب کابینت در آشپزخانه بزرگ

نصب کردن اتصالات و تجهیزات نگهدارنده کابینت‌ها:

بعد از ترسیم و علامت‌گذاری محل نصب کابینت‌ها، باید اتصالات را به دیوار متصل کرد. اتصالات نصب کابینت، باید به حد کافی محکم و مقاوم باشد تا بتواند وزن کابینت و لوازمی که در آن قرار می‌گیرد را تحمل کند. اتصالات باید از کیفیت خوبی برخوردار باشند تا بتوانند وزن کابینت را تاب بیاورند و همچنین باید با دقت و بسیار محکم به دیوار متصل شوند.

نصب بدنه کابینت‌ها به اتصالات:

بعد از نصب اتصالات به صورت دقیق و محکم، باید بدنه‌ یا اسکلت کابینت را به آن‌ها نصب کرد. نصب کابینت‌ها دو مرحله دارد. در مرحله‌ی اول باید کابینت‌های زمینی را نصب کرد و بعد از آن، اقدام به نصب کابینت‌های دیواری و بالایی نمود.

کابینت‌های زمینی به وسیله‌ی پایه بر روی زمین قرار می‌گیرند اما باید به وسیله‌ی اتصالات به دیوار محکم و ثابت شوند تا جابجا نشوند. پس از آنکه کابینت‌ها در جای خود فیکس و ثابت شدند، باید متناسب با سطح زمین تراز شوند. کفپوش و سطح کف آشپزخانه ممکن است دارای اختلاف سطح میلیمتری باشد و به همین دلیل باید به وسیله چرخاندن پایه‌های زیرین کابینت‌ها، آن‌ها را تراز کرد تا از تکان خوردن و لق زدن کابینت جلوگیری شود.

در مرحله‌ی دوم، کابینت‌های دیواری بر روی اتصالات قرار می‌گیرند. کابینت‌های بالایی به دلیل اینکه در ارتفاع هستند و وزن زیادی را تحمل می‌کنند باید با اتصالات بیشتر و محکم‌تری به دیوار نصب شوند.

مراحل نصب بدنه به درب کابینت

اندازه‌گیری درب‌ها و قفسه‌های درون کابینت:

در بعضی از مدل‌های کابینت مانند کابینت‌های تمام چوب، درهای کابینت باید بعد از نصب اندازه‌گیری و سپس ساخته شود.

در هر صورت اگر در کابینت اندازه‌گیری و ساخته نشده است، در این مرحله باید به طور دقیق اندازه‌گیری شود و سپس با دقت برش داده شود. همچنین قفسه‌ها و طبقات درون کابینت نیز باید مطابق میل و نیاز مشتری اندازه‌گیری و برش داده شود. اندازه طبقات و قفسه‌های درون کابینت، بهتر است یک تا دو سانتی متر کوچکتر از عمق واقعی کابینت در نظر گرفته شود تا مانع بسته شدن درب کابینت‌ها نشود.

نصب رو کابینتی بر روی کابینت:

در این مرحله، روکابینتی یا پیشخوان آشپزخانه باید نصب شود. روکابینتی می‌تواند از جنس خود کابینت باشد یا جنس آن متفاوت باشد. در هر صورت باید دقیق اندازه‌گیری و برش داده شود تا به طور کامل کابینت‌های پایینی را پوشش دهد.

روکابینتی باید به وسیله‌ی پیچ به سطح بالایی کابینت‌های پایینی متصل شود تا علاوه بر اینکه محکم و ثابت باشد، در صورتی که خراب شد به راحتی با یک روکابینتی دیگر تعویض شود.

مراحل نصب کابینت و صفحه آن

نصب لولا، ریل‌ و اتصالات درون کابینت برای نصب در کابینت و کشو‌ها:

پس از اندازه‌گیری و برش‌کاری در کابینت، باید لولا و اتصالات به در کابینت و همچنین به بدنه کابینت متصل شود. ابتدا محل اتصالات باید علامت زده شود و سپس لولا با دقت تمام به محل علامت‌زده شده نصب شود.

برای کشوها باید ریل‌های مناسب و باکیفیت نصب شود تا کشوها به راحتی و سهولت باز و بسته شوند.

نصب طبقات، کشوها، درها و دستگیره‌ها:

پس ازین که اتصالات، ریل‌ها و لولا‌ها بر روی بدنه کابینت و در‌های کابینت نصب شد، ابتدا قفسه‌ها و طبقه‌های درون کابینت را جایگذاری شده و سپس اقدام به جاگذاری کشوها درون کابینت‌ها می‌شود. چنانچه کشوهای درون کابینت، به‌راحتی باز و بسته نمی‌شوند باید اتصالات دوباره بازبینی شوند و اشکال مورد نظر کاملا رفع شود.

سپس درهای کابینت به لولاها و اتصالات بدنه‌ی کابینت متصل می‌شوند و بعد از آن، کلیه‌ درها باید با فاصله‌ی مساوی و منظم به لولا‌ها تنظیم شده و ریگلاژ شوند. مرحله‌ی بعدی، نصب دستگیره‌های کابینت به در کابینت‌هاست.

ریگلاژ کردن در کابینت‌ها و اتصال دستگیره‌ها، نهایی‌ترین کار در مراحل نصب کابینت آشپزخانه است و بعد از آن، می‌توان کابینت‌ها را تمیز کرد و وسایل و لوازم آشپزخانه را درون آن‌ها سازماندهی کرد.

مراحل نصب تجهیزات کابینت

نکات حائز اهمیت در مراحل نصب کابینت آشپزخانه:

در پروسه مراحل نصب کابینت به دیوار آشپزخانه، نکات ریز و البته بااهمیتی وجود دارد که عدم توجه به این نکات، می‌تواند نتیجه‌ی نهایی را تحت شعاع قرار دهد. در ادامه به مهمترین این نکات می‌پردازیم:

  • بهتر است از پایه‌های فلزی و بادوام برای قرار گرفتن در زیر کابینت‌های پایینی استفاده شود تا توان تحمل وزن بیشتری داشته باشد.
  • بعد از نصب سینک ظرفشویی، باید از چسب آب‌بندی استفاده کرد تا آب و رطوبت به طبقات زیر سینک ظرف‌شویی نفوذ نکند و باعث خرابی کابینت نشود.
  • اگر از گاز روکابینتی استفاده می‌شود، لازم است لبه‌های گاز با صفحه‌ی روکابینتی به وسیله‌ی چسب آب‌بندی پر شود.
  • در نصب لولای در کابینت باید از لولاهایی متناسب با وزن در استفاده شود. در غیر این صورت، در کابینت بعد از مدتی دچار افتادگی خواهد شد.
  • استفاده از ریل مناسب برای باز و بسته کردن کشوهای کابینت آشپزخانه اهمیت دارد، چرا که ریل نامناسب و بی کیفیت، باعث خواهد شد کشوهای آشپزخانه، روان و با سهولت باز و بسته نشود.
  • کابینت‌های پایینی اگرچه به وسیله‌ی پایه بر روی زمین قرار می‌گیرند اما باید حتما به وسیله‌ی پیچ به دیوار متصل شوند.
  • ریگلاژ کردن و تراز کردن کابینت‌ها، مرحله‌ی بسیار مهمی ست که نباید از سوی نصاب کابینت نادیده گرفته شود.
  • صفحه‌ی روکابینتی حتما باید به وسیله‌ی پیچ به سطح بالایی کابینت‌های پایینی متصل شود. استفاده از چسب به جای پیچ‌کردن، کار اشتباهی ست. چسب به مرور زمان، از بین رفته و باعث شل‌شدن روکابینتی می‌شود. مشکل دیگری که استفاده از چسب ایجاد می‌کند این است که چنانچه صفحه‌ی روکابینتی نیاز به تعویض داشته باشد، انجام این کار به سهولت و راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود، در صورتی که استفاده از پیچ کار را بسیار ساده و آسان خواهد کرد.
  • در انتهای کار، باید از محکم بودن تمام پیچ‌های کابینت اطمینان حاصل کرد.

سخن پایانی:

بدیهی ست هر متریالی که در ساخت کابینت آشپزخانه به کار می‌رود، مراحل نصب متفاوتی خواهد داشت و ممکن است در نوع اتصالات و شیوه‌ی نصب اختلاف‌های جزیی داشته باشد، اما کلیات مراحل نصب کابینت آشپزخانه، همان است که در این مقاله بیان شد.

 نصب کابینت آشپزخانه کاری تخصصی ست و هر گونه اشتباه در مراحل نصب کابینت ، ممکن است به هدر رفتن هزینه و زحماتی که بابت ساخت کابینت صرف شده، بینجامد. ازین رو، حتما نصب کابینت آشپزخانه را به افراد حرفه‌ای و باتجره بسپارید تا نتیجه‌ی پایانی کار، مناسب و باکیفیت باشد.

ازین که این محتوا را در وب‌سایت آکس چوب مطالعه کرده‌اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم این مقاله برایتان سودمند واقع شده باشد.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *