اجزای کابینت آشپزخانه

کابینت، واژه‌ای فرانسوی به معنی محلی برای نگهداری مواد خوراکی و لوازم و ابزارآلات آشپزی است که شکل متدوال امروزی آن، از دهه‌ی ۱۹۲۰ در آشپزخانه‌ها متداول شده است. البته امروزه نوعی از کابینت که به آن کابینت حمامی گفته می‌شود در حمام، روشویی یا استخر استفاده می‌شود که محلی برای نگهداری لوازم حمام یا استخر می‌باشد. امروزه اشکال و طرح‌های مختلفی از کابینت آشپزخانه طراحی و ساخته می‌شود که علاوه بر ایجاد نظم، نمای بسیار زیبای و جذابی را به آشپزخانه می‌بخشد.

پیشرفت صنعت و تکنولوژی باعث شده انواع مختلفی از متریال و مواد در ساخت اجزای کابنیت‌ به کار گرفته شود که علاوه بر ویژگی‌های متفاوتی که ایجاد می‌کند، نمای ظاهری متفاوتی نیز بوجود آورد تا کابینت برای مصارف گوناگون مناسب است. در این مقاله از وب‌سایت آکس چوب ، شما را با اجزای اصلی کابینت آشپزخانه آشنا خواهیم کرد و کاربرد و متریال رایجی که از آن ساخته می‌شوند را بازگو می‌نماییم. در ادامه همراه ما باشید:

اجزای اصلی کابینت آشپزخانه

هر یک از اجزای اصلی کابینت‌ آشپزخانه ، از اهمیت و ارزش ویژه‌ای برخوردار هستند و چنانچه از متریال خوب و باکیفیت تشکیل شده باشند، می‌تواند در دوام و ماندگاری کابینت‌ها نقش موثری ایفا کند، بنابراین کیفیت تک‌تک اجزای کابینت، حرف اصلی را در مقاومت و دوام کل کابینت می‌زند.

بدنه کابینت:

بدنه کابینت در واقع همان  اسکلت کابینت است که لوازم و وسایل آشپزخانه در آن قرار می‌گیرد و همان بخشی است که به دیوار متصل می‌شود. بدنه یا اسکلت، از اجزای اصلی کابینت آشپزخانه است و باید از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار باشد چرا که بار وزنی کابینت‌ها و وسایل درون آن، را تحمل می‌کند. چنانچه بدنه‌ و اسکلت کابینت از استحکام خوبی برخوردار نباشد، با قرار دادن وسایل و سنگین‌تر شدن آن، ممکن است خم شده و اصطلاحا شکم بیندازد و یا حتی با گذر زمان، شکسته شود.

بدنه کابینت‌ از متریال مختلفی تشکیل می‌شود که متناسب با نوع کابینت و هزینه‌ی تمام شده‌ی آن متغیر است. رایج‌ترین جنسی که در ساخت بدنه‌ کابینت از آن استفاده می‌شود، MDF است. معمولا برای کابینت‌هایی از جنس MDF، ممبران، هایگلاس، چوب از بدنه کابینت MDF استفاده می‌شود تا هم هزینه‌ی تمام‌شده‌ی آن متعادل باشد و هم دوام و ماندگاری بیشتری داشته باشد و ساخت آن نیز آسان‌تر باشد.

بدنه اجزای اصلی کابینت آشپزخانه

برای کاهش قیمت تمام شده کابینت، ممکن است از بدنه فلزی یا نئوپان روکش شده نیز استفاده شود که علاوه بر کاهش قیمت، باعث کاهش کیفیت کلی کابینت نیز می‌شود. در کابینت‌های تمام چوب، از بدنه کابینت چوبی هم استفاده می‌شود که البته چندان رایج نیست، زیرا قیمت تمام‌شده کابینت را به شدت افزایش می‌دهد، چرا که چوب، متریال بسیار گرانقیمتی است. بنابراین بهترین متریالی که برای بدنه کابینت مناسب است و استحکام خوبی نیز دارد، همان MDF است که اگر از جنس خوب انتخاب شود می‌تواند باعث دوام و ماندگاری بیشتر کابینت‌های آشپزخانه شود. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم حتما با تیم کابینت‌ساز حرفه‌ای قرارداد ببندید.

برای ساخت اسکلت کابینت‌هایی که در قسمت زیر ظرفشویی نصب می‌شوند و همچنین کابینت‌های حمامی، از متریال PVC استفاده می‌شود زیرا خاصیت ضدآب بودن ورق PVC ، باعث افزایش مقاومت و دوام کابنیت‌هایی می‌شود که در معرض رطوبت قرار دارند.

برای قسمت‌هایی از اسکلت کابینت که در دیدرس هست و قابل مشاهده می‌باشد، باید از جنس درب کابنیت و یا متناسب با آن، جنس اسکلت را انتخاب نمود تا زیبایی نمای کلی کابینت حفظ شود..

درب کابینت:

درب‌های کابینت، از دیگر اجزای اصلی کابینت آشپزخانه هستند که بیش از سایر قسمت‌ها، در دیدرس و مشاهده بیننده قرار دارند. درب کابینت از متریال بسیار متنوعی تشکیل می‌شود که هر کدام، دارای رنگ و طرح‌های گسترده‌ای ست.

متریالی که برای ساخت درب کابینت استفاده می‌شود، ممکن است MDF ، ممبران، هایگلاس، چوب، PVC ، فلز و انواع دیگری از متریال باشد که در ساخت کابینت آشپزخانه بکار می‌رود، همچنین می‌تواند متشکل از دو نوع متریال باشد و یا از رنگ‌های ترکیبی و مکمل هم تشکیل شده باشد. ضخامت و اندازه درب کابینت، بر حسب جنس انتخابی کابینت و نیاز مشتری، متفاوت است و ممکن است به شکل یکسره از زمین تا نزدیک سقف امتداد داشته باشد.

اجزای اصلی کابینت آشپزخانه : درب

درب کابینت بسته به نوع و سبک کابینت که شامل سبک کلاسیک و سبک مدرن است، می‌تواند دارای کنده‌کاری‌ها و نقش‌ونگارهای مختلفی باشد و یا ممکن است ساده و بدون طراحی باشد. به عنوان مثال، درب کابینت‌های چوبی و ممبران معمولا دارای تزئینات و نقش‌ونگارهای فراوانی ست که از ویژگی‌های بارز کابینت آشپزخانه به سبک کلاسیک است. اما در سبک مدرن کابینت‌، درب‌ها بدون کمترین جزئیات و تزئینات ساخته می‌شوند که این مساله باعث سادگی و زیبایی این مدل از کابینت‌ها می‌شود. در هر صورت اینکه درب کابینت شما ساده و یا طرحدار باشد، در وهله‌ی اول بستگی به سبک کابینت و در وهله‌ی دوم بستگی به متریال درب کابینت دارد.

امروزه برای زیبایی بیشتر و همچنین بزرگتر دیده‌شدن آشپزخانه، بسته به فضای کلی محیط، درب‌های دو یا چند تا از کابینت‌ها را شیشه‌ای می‌سازند که می‌تواند زیبایی بیشتری را برای آشپزخانه شما فراهم آورد و یا ممکن است یک یا چند تا از کابنیت‌ها، بدون درب ساخته شوند که باز هم این مورد، متناسب با سلیقه مشتری است. نکته‌ی قابل تأمل در کابینت‌های در‌ب‌شیشه‌ای یا بدون درب، اسکلت و بدنه کابینت است که باید از متریال هماهنگ با کل کابینت ساخت شود.

صفحه روکابینت:

یکی دیگر از اجزای اصلی کابینت ، صفحه‌ی روکابینتی است که پیشخوان یا کانتر آشپزخانه را تشکیل می‌دهد. کیفیت جنس صفحه‌ روکابینتی در استحکام و زیبایی آن نقش موثری دارد و باعث بهبود کیفیت کلی کابینت‌ها می‌شود. رایج‌ترین متریالی که در ساخت صفحه‌ روکابینتی استفاده می‌شود عبارت است از:

  • صفحه‌کابینت MDF
  • صفحه کابینت پلی‌وود
  • صفحه کابینت HPL
  • صفحه کابینت PVC
  • صفحه کابینت سنگ
  • صفحه کابینت سنگ مصنوعی 
  • صفحه کابینت چوبی
  • و ….

همانطور که قابل حدس است، ضخامت صفحه‌ روکابینتی ضخیم‌تر از جنس اسکلت و درب کابینت‌ها ست. صفحه‌ روکابینتی بهتر است از متریالی تشکیل شود که به راحتی تمیز شود و در مقابل استفاده از مواد پاک‌کننده حساسیت کمتری داشته باشد چرا که این قسمت از کابینت که در واقع، پیشخوان و سطح کار شما است و بیش از سایر قسمت‌های کابینت، در معرض کثیفی و ریختن مواد غذایی قرار دارد.

امروزه بر حسب نیاز مشتری، انواع روکابینتی قابل شستشو، آنتی‌باکتریال، ضدخش و حتی مقاوم در برابر حرارت و سوختگی هم وجود دارد که طبیعتا از قیمت بالاتری برخوردارند. نوع روکابینتی که برای کابینت‌های خود انتخاب می‌کنید، متاثر از جنس کابینت‌ها ست زیرا باید در هماهنگی و تناسب با بدنه و درب کابینت‌ها ساخته و نصب شود.

نکته‌ی دیگر حائز اهمیت این است که هرگز نباید از متریالی ضعیف و خش‌پذیر به عنوان صفحه‌ رو کابینتی استفاده نمود. به عنوان مثال، هایگلاس به دلیل اینکه از حساسیت بیشتری برخوردار است؛ هرگز به عنوان صفحه‌ روکابینتی استفاده نمی‌شود.

در انتخاب صفحه روکابینتی به دوام و ماندگاری و همچنین مقاومت آن در برابر ضربه و سایش دقت کافی به خرج دهید، زیرا این قسمت از اجزای اصلی کابینت آشپزخانه ، بیشتر از قسمت‌های دیگر در معرض ضربه و خراشیدگی قرار دارد.پیشخوان  از اجزای اصلی کابینت آشپزخانه

اتصالات کابینت:

اتصالات، بخشی دیگر از اجزای اصلی کابینت آشپزخانه محسوب می‌شوند که باعث نصب کابینت و برهم‌چیدگی اجزای آن خواهند شد. هر چه اتصالات بکار رفته در کابینت، دوام و مقاومت بالاتری داشته باشند، به دنبال آن کابینت‌ها بهتر و مقاوم‌تر به یکدیگر و دیوار آشپزخانه متصل می‌شوند.

نوع دیگری از اتصالات، باعث اتصال درب کابینت به اسکلت و بدنه آن می‌شود و یا ریل‌هایی که در باز و بسته کردن کشوهای کابینت نقش دارند. این موارد نیز باید از نوع باکیفیت باشند، چرا که راحتی و سهولت را در هنگام باز و بسته کردن کشو یا درب کابینت به همراه دارند و باعث می‌شود باز و بسته‌ کردن کابینت با دشواری همراه نباشد.

پایه‌های کابینت‌های زیرین، از دیگر بخش‌های اتصالات کابینت‌ها هستند که باعث قرارگیری کابینت بر روی زمین می‌شوند. استحکام پایه‌ها و همچنین قابلیت ریگلاژ شدن، از نکات حائز اهمیت در این قسمت از اتصالات کابینت‌ها ست.اتصالات از اجزای اصلی کابینت آشپزخانه

دستگیره‌ کابینت:

دستگیره کابینت، از دیگر اجزای اصلی کابینت آشپزخانه است که باعث باز و بسته کردن درب و کشوی کابینت خواهند شد. در سبک کلاسیک کابینت آشپزخانه، معمولا از دستگیره‌های پرکار و زینتی استفاده می‌شود و در مقابل در سبک مدرن، از دستگیره‌های ساده و بدون تزئین استفاده می‌شود تا نمای ساده و بی‌آلایش کابینت حفظ شود. همچنین در برخی از کابینت‌های سبک مدرن، کابینت‌ها بدون دستگیره ساخته می‌شوند که برای باز و بسته شدن این کابینت‌ها، از مگنت و آهنربا استفاده خواهد شد.

دستگیره کابینت، متناسب با نوع کابینت از متریال مختلفی تشکیل می‌شود:

  • دستگیره‌های فلزی مانند مس، استیل، برنز و برنج که قیمت بسیار بالایی دارند.
  • دستگیره‌های چوبی
  • دستگیره‌های شیشه‌ای و بلورین
  • دستگیره‌های سنگی
  • دستیگره‌های پلاستیکی
  • و غیره ….

طبیعی ست که هر چه دستگیره کابینت، پرکارتر و از متریال گران‌تری تشکیل شده باشد، قیمت نهایی آن بالاتر خواهد بود. انتخاب بهترین دستگیره برای کابینت‌ها، کاملا سلیقه‌ای ست و متناسب با سبک کابینت آشپزخانه انتخاب می‌شود.

سخن پایانی:

کابینت‌ها اجزای مهمی در آشپزخانه هستند که نظم و زیبایی را برای شما به ارمغان خواهند آورد. هر یک از اجزای اصلی کابینت آشپزخانه که در بالا به آن‌ها اشاره شد، نقش موثری در کیفیت و دوام کابینت‌ها ایفا خواهند کرد و چنانچه از جنس ضعیف‌ تشکیل شده باشند، باعث کاهش کیفیت کلی کابینت خواهند شد.

امیدواریم این مقاله برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد. ازین که تا انتها همراه ما بوده‌اید، از شما سپاسگزاریم.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *