اسپری پاک کننده کابینت

نظافت کابینت آشپزخانه

تمیزی و نظافت کابینت آشپزخانه ، یکی از مهم‌ترین آیتم‌هایی است که برای حفظ و نگهداری کابینت‌ها باید انجام دهید. از گذشته و دیرباز، روش‌های مختلفی برای تمیزکاری و چربی‌زدایی از کابینت‌ و کاشی‌های آشپزخانه وجود داشته است و امروزه با پیشرفت تکنولوژی، روش‌های مدرن‌ و جدیدتری نیز پیدا شده است که اسپری پاک کننده کابینت یکی از آن‌ها است. استفاده از انواع اسپری پاک کننده کابینت ، البته سرعت عمل شما را در تمیزی و چربی‌زدایی کابینت‌های آشپزخانه افزایش خواهد داد، اما مزایا و معایت خاص خود را دارد و حتی شاید نتوانید از آن، برای همه‌ی نوع‌ کابینت‌ها استفاده نمایید. در این محتوا از وب‌سایت آکس چوب قصد داریم راجع به انواع اسپری پاک‌کننده کابینت اطلاعات مفیدی را به شما ارائه دهیم. امیدواریم تا انتهای مطلب همراه ما باشید:

چرا تمیز کاری مداوم کابینت مهم است؟

کابینت‌ها، نقش مهمی در زیبایی آشپزخانه و به دنبال آن زیبایی کل خانه دارند و می‌توانند دکوراسیون داخلی منزل را با سبک و رنگ خود هماهنگ و دگرگون نمایند. از آنجا که امروزه همه‌ی آشپزخانه‌ها اوپن و باز هستند، کابینت‌‌ها، دیگر جزئی پنهان و خارج از دید بیننده نیست، بلکه یکی از اجزای اصلی دکوراسیون منزل محسوب می‌شود. ازین رو نمی‌توان نسبت به زیبایی و البته تمیزی آن بی‌تفاوت بود.

 

اسپری پاک کننده کابینت چیست؟

اسپری پاک کننده کابینت ، یک محصول شیمیایی است که قادر است ذرات چربی چسبیده و خشک شده بر روی سطوح مختلف از جمله کابینت‌ها را در خود حل کند و تمیز نماید. بدیهی است شرکت‌ها و کارخانه‌های متفاوت ساخت مواد شوینده، از فرمولاسیون مختلفی استفاده می‌کنند که ممکن است در اثر بخشی و کیفیت افشانه یا اسپری پاک کننده کابینت نقش داشته باشد.

اسپری تمیز کننده کابینت ، وسیله‌ای بسیار مفید و کاربردی در آشپزخانه محسوب می‌شود و با قدرتی که دارد می‌تواند سخت‌ترین لکه‌ها را نیز پاک کند، اما در کنار قدرت تمیز کنندگی بسیار بالایی که دارد، می‌تواند برای جنس کابینت شما نامناسب باشد و یا ممکن است به آن آسیب برساند. بنابراین لازم است که به طور درست، به اندازه و بهینه از آن استفاده کنید و در مصرف آن افراط نکنید.

 

نکاتی را که در استفاده از اسپری پاک کننده کابینت باید مد نظر قرار دهید!

  • قبل از استفاده از هر نوع اسپری پاک کننده کابینت ، لازم است به بروشور و دستورالعمل نوشته شده بر روی آن دقت کنید.
  • هر نوع اسپری تمیز کننده کابینت ، ممکن است برای نوع خاصی از کابینت ساخته شده باشد، بنابراین نباید اسپری‌های چند منظوره را بدون تحقیق و بررسی بر روی کابینت استفاده کنید.
  • در صورت امکان از اسپری تمیز کننده کابینت که به طور خاص برای جنس و متریال کابینت شما ساخته شده است، استفاده نمایید تا بیشترین مطابقت را با جنس کابینت شما داشته باشد و به آن آسیب نرساند.
  • انواع اسپری‌ تمیز کننده کابینت ، از مواد شیمیایی تشکیل شده‌اند و ممکن است استنشاق آن‌ها از راه دهان و بینی، و حتی تماس آن‌ها با پوست دست، ایجاد حساسیت و آلرژی نماید. ازین رو حتما باید از سلامت جسمی خود آگاه باشید و محدودیت‌های نوشته شده بر روی اسپری را بخوانید تا ناخواسته دچار حساسیت نشوید.
  • از آنجا که انواع اسپری تمیز کننده کابینت و چند منظوره، از مواد شیمیایی ساخته شده‌اند، ممکن است برای طبیعت و محیط زیست آسیب‌رسان باشند، ازین رو بهتر است از انواعی استفاده کنید که اصطلاحا پاک و دوستدار محیط زیست هستند و کمترین آسیب را برای طبیعت داشته باشند. برای این منظور حتما بروشور نوشته‌ شده بر روی اسپری را مطالعه کنید.
  • از هر نوع اسپری تمیز کننده کابینت ، چه انواع چند منظوره و چه انواع اختصاصی که استفاده می‌کنید، حتما قبل از استفاده، کمی از آن را بر روی قسمتی از کابینت که در دیدرس نیست یا کمتر قابل دیدن است، امتحان کنید. بعد از چند ساعت اگر آسیبی به جنس کابینت شما نرسانده بود و یا تغییری در رنگ و بافت یا درخشندگی آن ایجاد نکرده بود، با خیالی آسوده از آن برای سایر قسمت‌های کابینت استفاده نمایید.
  • نکته‌ی مهم دیگری که باید در استفاده از هر نوع مواد شوینده و شیمیایی که در آشپزخانه نگهداری می‌کنید، مد نظر قرار دهید، این است که اگر کودکی در خانه‌ دارید باید این مواد را در قسمت‌های بالایی کابینت‌ها نگهداری کنید و کاملا دور از دسترس کودک و کودکان خود قرار دهید. بدیهی است استفاده از انواع مواد شوینده از جمله اسپری تمیز کننده کابینت ، می‌تواند برای سلامتی کودکان مضر باشد و آسیب‌های جدی و گاهی غیر قابل بازگشتی را بر سلامتی آن‌ها ایجاد کند. بنابراین همه‌ی انواع مواد شوینده و شیمیایی، باید کاملا دور از دسترس کودکان نگهداری شوند.

همانطور که می‌دانید آشپزخانه‌، محیطی است که در آن شست‌وشو و پخت‌و‌پز انجام می‌شود و روزانه با ذرات غذا، چربی و گرد و غبار سروکار دارد. طبیعی است که آشپزخانه بیش از نقاط دیگر منزل، نیاز به تمیزکاری و مراقبت داشته باشد، خصوصا کابینت‌ها، که بیشترین سطح دیوار آشپزخانه را پوشانده‌اند و طبیعی است که بیشتر در معرض آلودگی باشند.

تمیزکاری مداوم کابینت‌ها علاوه بر اینکه زیبایی و درخشندگی‌ آشپزخانه را حفظ می‌کند، باعث می‌شود آن‌ها عمر درازتر و مفیدتری داشته باشند و لازم نباشد در فاصله‌ی زمانی کوتاه، ناچار به تعویض کابینت‌ها باشید.

از آنجا که تعویض کابینت‌، پروسه‌ای زمان‌بر و هزینه‌بردار است، باید در حفظ و نگهداری کابینت‌های نصب شده در آشپزخانه کوشا بود، تا هم عمر درازتری داشته باشند و هم بتوانند زیبایی و درخشندگی خود را در مدت طولانی‌تری حفظ نمایند.

 

انواع اسپری تمیزکننده کابینت :

برای تمیز کردن کابینت‌‌های مدرن یا کلاسیک، دو گروه تمیز کننده یا اسپری تمیز کننده کابینت وجود دارد:

  • اسپری تمیز کننده کابینت چند منظوره:

همانطور که از اسم این تمیز کننده بر می‌آید، اسپری چند منظوره، یک تمیزکننده برای انواع کابینت‌ها و سطوح است. بنابراین مختص کابینت شما ساخته نشده است و ممکن است به کابینت‌ شما آسیب برساند. انواع اسپری‌ تمیز کننده کابینت چند منظوره، البته قدرت تمیز کنندگی بالایی دارند و می‌توانند سخت‌ترین و قدیمی‌ترین لکه‌ها را نیز پاک نمایند، اما در عین حال که پر قدرت هستند، ممکن است برای کابینت شما مفید نباشند و باعث ساییدگی و از بین رفتن رنگ یا درخشندگی کابینت شما شوند.

  • اسپری تمیز کننده کابینت اختصاصی:

هر نوع کابینت که برای آشپزخانه خود انتخاب می‌کنید، می‌تواند یک اسپری تمیز کننده اختصاصی داشته باشد که با متریال و جنس کابینت شما هماهنگ است و کمترین آسیب ممکن را به آن وارد ‌آورد. بسیاری از انواع کابینت آشپزخانه، اسپری‌ تمیز کننده مخصوص به خود را دارند و شما می‌توانید با خیال آسوده‌تری نسبت به انواع چند منظوره، از آن‌ها در تمیزکاری کابینت‌ها استفاده نمایید؛ چه بسا که برخی از انواع آن‌، می‌تواند به دوام و ماندگاری کابینت شما نیز کمک نماید. بنابراین قبل از خرید اسپری تمیز کننده کابینت ، به دنبال انواع اختصاصی آن باشید تا بیشترین مراقبت را از کابینت خود انجام داده باشید.

 

اسپری پاک کننده کابینت هایگلاس

کابینت هایگلاس به دلیل سطح صافش، اجازه نمی‌دهد ذرات چربی و گرد و خاک بر روی آن بنشیند؛ اما لکه‌ی چربی و اثر انگشت را به وضوح نشان می‌دهد. مزیت مهم کابینت هایگلاس این است که به راحتی و با یک دستمال نرم نم‌دار تمیز می‌شود و اگر به موقع آن را تمیز کنید نیاز به استفاده از محلول‌های تمیزکننده قوی نخواهید داشت.

 اگر بخواهید از اسپری‌های پاک کننده استفاده کنید، محلول دو به یک سرکه و آب ولرم و یا محلول رقیق آب و مایع ظرفشویی از بهترین اسپری‌های خانگی تمیز کننده برای کابینت هایگلاس است. البته در بازار هم محلول‌های ضدعفونی کننده و پاک کننده مختص هایگلاس هم به فروش می‌رسد که معمولا از آب و ایزوپروپیل الکل و سایر مواد مجاز تشکیل شده‌اند. اگر از محلول‌های شیمیایی و بازاری استفاده می‌کنید حتما ابتدا یک قسمت ناپیدا از کابینت را با آن تمیز کنید و سپس اقدام به اسپری کردن به کل کابینت‌ها کنید.

اسپری پاک کننده کابینت ممبران

اسپری‌های خانگی، مانند محلول سرکه و آب یا محلول آب و مایع ظرفشویی، برای تمیز کردن کابینت ممبران گزینه‌های مناسبی هستند. به غیر از این، اسپری‌های بازاری مختلفی هستند که قدرت پاک کنندگی بالایی دارند و مختص کابینت ممبران فرموله شده‌اند. اگر از کابینت ممبران در سبک کلاسیک و مدل‌های حکاکی شده استفاده می‌کنید، تاکید بیشتری بر تمیزکاری ماهانه و هفتگی این کابینت‌ها وجود دارد زیرا به دلیل داشتن سطوح برجسته و کنده‌کاری، ذرات چربی و غذا به راحتی در این قسمت‌ها می‌نشینند و اگر به آن‌ها رسیدگی نشود، سخت و کهنه می‌شوند. بر جا ماندن لکه‌های کهنه و قدیمی، حتی ممکن است رنگ روکش ممبران را نیز تحت تاثیر قرار دهند. برای تمیز کاری کابینت ممبران هرگز از مواد شوینده‎‌ی اسیدی و قوی، اسکاچ‌های زبر و انواع سفید کننده‌ها استفاده نکنید.

اسپری پاک کننده کابینت ام دی اف

در مورد کابینت ام دی اف، تمیزکننده‌های خانگی اولین و بهترین پیشنهاد است. کابینت  ام دی اف نسبت به ممبران و هایگلاس مقاومت بیشتری در تمیز کاری دارد؛ با این وجود اسپری‌های شوینده قوی و چند منظوره، همچنین اسکاچ‌های زیر ممکن است رنگ روکش لمینت آن را کمرنگ یا حالت ساییدگی به آن بدهند. محلول دو به یک آب و سرکه و همچنین محلول آب ولرم و مایع ظرف‌شویی از بهترین تمیزکننده‌های ایمن برای کابینت ام دی اف است.

کابینت آشپزخانه را در چه فواصلی باید تمیز کرد؟

سطوح کابینت آشپزخانه باید به طور هفتگی تمیز شود. اما لازم است هر موقع که لکه یا غذا یا هر مواد دیگری، بر روی کابینت ریخته شد، آن را در همان لحظه تمیز کنید تا اثر تخریبی کمتری بر کابینت داشته باشد و اصطلاحا اثر لک و رد آن بر روی کابینت باقی نماند.

به غیر از تمیزکاری هفتگی، لازم است به طور ماهانه نیز کابینت‌های خود را تمیز و لکه گیری کنید. چنانچه لکه‌های سخت و قدیمی بر روی کابینت‌ها ایجاد شده‌اند و با مواد شوینده طبیعی قابل به حل شدن نیستند، می‌توانید از اسپری تمیز کننده کابینت استفاده نمایید.

علاوه بر آن، لازم است در پایان هر فصل نیز، یک تمیزکاری کلی و اساسی از کابینت‌های خود انجام دهید. به این طریق که کابینت‌ها را خالی کنید و سطح بیرونی و داخلی آن را با یک تمیز کننده که متناسب با جنس کابینت شماست، تمیز کنید. بعد از آن، درب کابینت‌ها را به مدت چند ساعت باز بگذارید تا عبور جریان هوا، داخل و بیرون آن را کاملا خشک کند و سپس اقدام به چینش لوازم درون کابینت‌ها نماییداز آنجا که ذرات غذا و چربی، به همه‌ جا نفوذ می‌کنند، تمیزکاری ماهانه و فصلی کابینت آشپزخانه، از اهمیت زیادی برخوردار است و باعث می‌شود که کابینت‌های شما همیشه تمیز و سالم باقی بمانند.

اگر کابینت آشپزخانه را در فواصل گفته شده، تمیز نمایید نیاز به استفاده از مواد شیمیایی و اسیدی قوی نخواهید داشت و می‌توانید با مواد طبیعی و خانگی کابینت‌هایتان را تمیز و پاکیزه کنید.

بیشتر بخوانید: جدید ترین مدل های کابینت آشپزخانه انزو

دو نکته‌ی مهم در تمیزکاری کابینت آشپزخانه:

پیشنهاد می‌دهیم که همواره آشپزخانه و کابینت‌ها را تمیز کنید تا به آن سحطی از آلودگی نرسد که نیاز به مواد شوینده و اسیدی داشته باشید. در گام بعدی سعی کنید بیشتر از مواد طبیعی مانند سرکه و جوش شیرین در تمیزکاری کابینت‌ها استفاده کنید تا از بابت سلامت کابینت‌ها اطمینان خاطر بیشتری داشته باشید.

نکته‌ی مهم بعدی این است که چنانچه نیاز به تمیز کردن کابینت با مواد شیمایی دارید، بهتر است از اسپری تمیز کننده مخصوص کابینت استفاده کنید.

اسپری کابینت

اسپری‌های بازاری، که معمولا در فروشگاه‌ها موجودند، از بهترین تمیزکننده‌ها و ضدعفونی‌ کننده‌های کابینت آشپزخانه هستند. پیشنهاد ما این است حتما از اسپری تمیز کننده مخصوص کابینت استفاده کنید چرا که این اسپری‌ها مختص کابینت فرموله شده‌اند و آنقدر قوی نیستند که به بافت و روکش کابینت‌ها آسیب بزنند. اسپری‌های چند منظوره که قدرت تمیز کنندگی بالایی دارند و همه‌ی ما کم و بیش از آن‌ها در آشپزخانه استفاده کرده‌ایم، برای تمیزکاری کابینت مناسب نیستند و ممکن است به بافت و روکش کابینت آسیب برساند. قبل از استفاده از انواع اسپری کابینت دستورالعمل آن را مطالعه کنید و موارد منع مصرف آن را با دقت بررسی کنید و دقیقا طبق همان دستور کنید.

اسپری تمیز کننده کابینت

محلول‌های خانگی از بهترین تمیز کننده‌های کابینت هستند. این محلول‌ها امتحان خود را پس داده‌اند و اگر درست و به اندازه مصرف شوند، معمولا هیچ آسیبی به بافت و سطح کابینت نمی‌زنند. محلول‌های تمیز کننده خانگی را می‌توانید در بطری‌های اسپری بریزید و هنگام تمیز کاری بر روی سطوح کابینت اسپری کنید. از بهترین محلول‌های تمیز کننده خانگی به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

  • محلول آب گرم به تنهایی برای تمیزکاری هفتگی
  • محلول دو به یک آب گرم و سرکه (برای لکه‌های سخت و قدیمی از مقدار برابر آب و سرکه استفاده کنید)
  • محلول آب گرم و صابون رقیق
  • محلول آب گرم و جوش شیرین
  • محلول آب گرم و شیشه‌پاکن رقیق
  • محلول آب گرم و چند قطره مایع ظرفشویی
  • محلول آب گرم و آب لیمو

 

سخن پایانی:

تمیزکاری و مراقبت از کابینت‌ها، جزء مهمی از نگهداری کابینت‌ها محسوب می‌شود. اگر کابینت آشپزخانه شما کثیف و مملو از ذرات چربی باشد، هر چه قدر هم که زیبا و شکیل باشد و هزینه‌ی  گزافی هم بابت آن پرداخته باشید، نمی‌توانند زیبایی خود را نشان دهند و عمر و دوام کوتاهتری نیز خواهند داشت.

انواع مواد شوینده شیمیایی و طبیعی از جمله اسپری تمیز کننده کابینت ، به شما کمک می‌کنند کابینت‌هایی تمیز و درخشان و سالم‌تری داشته باشید تا بتوانید سالیان متمادی از زیبایی و کارایی‌‌ آن‌ها لذت ببرید.

ازین که این محتوا را در وب‌سایت آکس چوب مطالعه کرده‌اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم این مقاله برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد.

۲.۷/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *