کابینت ممبران چیست؟

کابینت ممبران ، یکی از زیباترین انواع کابینت آشپزخانه است که در مدل کلاسیک و مدرن طراحی و تولید می‌شود. این کابینت، محصول تکنولوژی نوین است که در طی آن، پوشش پی‌وی‌سی، به طور یکپارچه بر روی مغزی کابینت که معمولا ام‌دی‌اف است، کشیده می‌شود و باعث زیبایی بیشتر و مقاومت بالاتر آن خواهد شد. ممبران ، متریال نسبتا جدیدی است که در صنعت کابینت‌سازی ساخته می‌شود و طبیعتا دارای مزایا و معایب مختلفی نیز هست. در ادامه، به طور اختصاصی به معرفی کابینت ممبران و ویژگی‌های مثبت و منفی آن خواهیم پرداخت و این کابینت را به طور دقیق، مورد بررسی قرار خواهیم داد. از شما دعوت می‌کنیم همراه آکس چوب باشید:

کابینت ممبران از چه متریالی تشکیل شده است؟

کابینت ممبران ، از ام‌ دی‌ اف خام و یا نئوپان تشکیل شده است که توسط روکش پی‌وی‌سی پوشانده شده است. البته، انواع نفیس‌تر کابینت ممبران، از چوب طبیعی نیز تشکیل می‌شوند. مغزی کابینت ممبران ، بسته به اینکه از چه متریالی تشکیل شده باشد، مقاومت و قیمت متفاوتی دارد. در عین حال، رایج‌ترین متریالی که در تولید کابینت ممبران بکار می‌رود، همان ام‌دی‌اف خام است.جنس کابینت ممبران چیستام‌دی‌اف خام ، از ضایعات و خرده‌های چوب طبیعی تشکیل می‌شود. در ابتدا خرده‌های چوب طبیعی به صورت کاملا یکپارچه، یکسان‌سازی و خرد می‌شوند و توسط فرآیندهای مختلفی، تحت فشار و گرما، متراکم و فشرده می‌شوند. محصول حاصل که ام‌دی‌اف خام نام دارد، به معنای تخته‌ی فیبر با چگالی یا دانسیته‌ی متوسط است.

از نظر کیفیت ساخت، ام‌دی‌اف خام مقاومت بالاتری نسبت به نئوپان دارد و از قیمت  نیز، از بهای مناسب‌تری نسبت به چوب طبیعی تشکیل شده است، بنابراین مقرون به صرفه‌تر است که از آن به عنوان ماده‌ی اولیه تولید کابینت ممبران یا محصولات مشابه آن استفاده شود.

ام‌دی‌اف خام پس از تولید، توسط دستگاه‌های مدرن و پیشرفته‌ی حکاکی، تراش خورده و حکاکی می‌شود. نوع تراش و مدل حکاکی‌ها، بسته به نظر طراح و سلیقه‌ی مشتری متفاوت است. چنانچه مدل کابینت از نوع کابینت کلاسیک باشد، طبیعتا طراحی‌های ایجاد شده بر روی ام‌دی‌اف خام، پیچیده‌تر و پر پیرایش‌تر خواهد بود و چنانچه از نوع کابینت مدرن باشد، ممکن است حتی بدون طراحی و کنده‌کاری‌ها، روکش شود.

در هر صورت، ام‌دی‌اف خام، متناسب با سبک کابینت، توسط دستگاه‌های بزرگ حکاکی که به دستگاه cnc مشهورند، برش خورده و طراحی می‌شود. برای ایجاد طرح‌های فرو رفته، تنها کافی است تخته فیبر به درون دستگاه برود و سپس دستگاه، طرح مورد نظر را بر روی آن حکاکی کند. اما برای ایجاد طرح‌های برآمده، پس از حکاکی‌های اولیه بر روی ام‌دی‌اف، قطعه‌ی برش خورده نیز به آن اضافه و چسبانده می‌شود. ( یعنی برای ایجاد طرح‌های بر آمده و فرورفته، کار دو مرحله دارد. )

پس از ایجاد حکاکی و ابزار خوردن ام‌دی‌اف خام، کابینت مورد نظر، چسب زده می‌شود و توسط تکنولوژی خاص و بسیار مدرن، به صورت کاملا یکپارچه، پوشش داده می‌شود و در واقع وکیوم می‌شود.

بیشتر بخوانید: جدید ترین مدل های کابینت آشپزخانه ام دی اف ویژگی های کابینت ممبران

رایج‌ترین سوالات راجع به کابینت ممبران

  • آیا کابینت ممبران با کابینت وکیوم متفاوت است؟

همانطور که اشاره شد، در پروسه تولید و ساخت کابینت ممبران ، روکش پی‌وی‌سی به صورت یکپارچه بر روی ام‌دی‌اف خام، وکیوم می‌شود و به همین دلیل، به کابینت ممبران ، کابینت وکیوم نیز گفته می‌شود که در واقع، به نحوه‌ی تولید آن اشاره دارد. به بیان دیگر کابینت ممبران و کابینت وکیوم هر دو یکی است و تفاوتی با یکدیگر ندارند.

  • کابینت ممبران چیست و در چه سبک‌هایی کاربرد دارد؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که کابینت ممبران تنها در سبک کلاسیک یا نئوکلاسیک کاربرد دارد، اما اینگونه نیست و ممبران، در هر دو سبک کابینت کلاسیک و کابینت مدرن دیده می‌شود. همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، چنانچه ام‌دی‌اف خام دارای طرح‌ها و مدل‌های کلاسیک و کنده‌کاری‌های سنتی باشد، به سبک کلاسیک در خواهد آمد و چنانچه به سادگی و بدون هیچگونه حکاکی و طراحی، وکیوم و پوشش داده شود، به سبک کابینت مدرن خواهد شد.

  • آیا کابینت ممبران ضد آب است؟

از آنجا که pvc ، از پلاستیک تشکیل شده است و در پروسه تولید ممبران هم، به صورت کاملا یکپارچه بر روی این کابینت کشیده می‌شود، باید گفت کابینت ممبران، کابینتی ضد آب و ضد رطوبت است. این کابینت برای محیط‌های مرطوب گزینه‌ی بسیار مناسبی است و باعث می‌شود که کابینت‌ها شما به زودی دچار خرابی و نم‌زدگی نشود.کابینت ممبران در رنگهای مختلف

  • دوام و ماندگاری کابینت ممبران چه میزان است؟

روکش کشیده شده بر روی کابینت ممبران، از جنس پی‌وی‌سی است و pvc پوششی مقاوم در برابر آب است؛ اما مقاومت آن، به میزانی نیست که شما بتوانید کابینت‌های خود را به طور کامل در آب فرو ببرید یا بشویید. علاوه بر آن، مقاومت آن تا زمانی دوام دارد که خط و خشی بر روی بدنه‌ی کابینت ایجاد نشده باشد. چنانچه بدنه‌ی کابینت توسط اشیاء تیز آسیب ببیند و یا دچار پارگی یا خراش‌های عمیق شود، آب به درون آن که از ام‌دی‌اف خام یا نئوپان تشکیل شده است نفوذ می‌کند و کابینت دچار بادکردگی و پوسیدگی می‌شود.

یکی دیگر از فاکتورهایی که دوام و مقاومت کابینت ممبران نقش دارد، مغزی تشکیل دهنده‌ی آن و نوع چسبی است که در روند تولید آن بکار رفته است. بدیهی است که ام‌دی‌اف خام از نئوپان مقاوم‌تر است و چوب طبیعی از ام‌دی‌اف خام، مقاوم‌تر است. همچنین چسب بکار رفته اگر قوی و باکیفیت باشد، دوام روکش pvc کشیده‌ شده بر روی مغزی ام‌دی‌اف را تضمین می‌کند، اما در صورتی که کابینت‌کارتان از چسب ضعیف استفاده کند و یا در نحوه‌ی وکیوم کردن کابینت، اهمال کاری کند و یا از روکش نازکی استفاده کند، ممکن است روکش pvc کشیده شده بر روی کابینت، به زودی از روی بدنه‌ی آن بلند شود. بنابراین کیفیت اجرا، نقش مهمی در ماندگاری و دوام این کابینت ایفا می‌کند.

کابینت ممبران به شرط استفاده‌ی مناسب، کابینتی بسیار با دوام و ماندگار خواهد بود

  • تنوع رنگی کابینت ممبران چه گونه است؟

تنوع رنگی کابینت ممبران ، بستگی به روکش pvc دارد که بر روی آن کشیده می‌شود. اگر کابینت شما در سبک کلاسیک طراحی می‌شود، معمولا از رنگ‌های سنگین مانند سفید، بژ، کرم، خاکستری، مشکی و قهوه‌ای استفاده می‌شود و چنانچه کابینت‌ها در سبک مدرن طراحی می‌شوند، تنوع رنگی بسیار بیشتری مشاهده می‌شود و رنگ‌های شاد‌تر و پرانرژی‌تر نیز دیده می‌شود.قیمت کابینت ممبران

  • قیمت کابینت ممبران چه میزان است؟

قیمت کابینت ممبران بسته به کیفیت آن متفاوت است. هر چه کیفیت آن بهتر باشد و از مواد باکیفیت‌تری در روند تولید آن استفاده شده باشد، قیمت تمام شده‌ی آن بالاتر است. در گذشته، کابینت‌های سبک کلاسیک تنها با استفاده از چوب طبیعی ساخته می‌شدند و به وسیله‌ی دست، حکاکی و برش زده می‌شدند که این پروسه باعث افزایش هزینه‌ی بالا و اتلاف زمان بسیاری می‌شد، همانطوری که امروزه نیز کابینت کلاسیک تمام چوب، گران‌ترین و نفیس‌ترین نمونه‌ی کابینت به شمار می‌آيد.

اما امروزه کابینت ممبران با هزینه‌ی بسیار کمتر، با همان ویژگی‌های ظاهری و در زمان کمتر و با شیوه‌ی نصب راحت‌تر تولید می‌شود که طبیعتا هزینه‌ی آن بسیار ارزان‌تر و اقتصادی‌تر از کابینت‌های دست‌ساز و تمام چوب خواهد بود.

کابینت ممبران در مقایسه با کابینت‌های دیگر، قیمتی در رنج متوسط و رو به بالا دارد و اگر کابینت ام‌دی‌اف را مبنا و پایه در نظر بگیریم، قیمت هر متر کابینت ممبران، از هر متر کابینت ام‌دی‌اف گران‌تر، اما از بسیاری از کابینت‌های دیگر ارزان‌تر است.

کابینت ممبران  چه محاسنی دارد؟

  • کابینت وکیوم ، قیمت مناسب و اقتصادی نسبت به انواع کابینت کلاسیک دارد. اینکه بتوانید با قیمتی بسیار ارزان‌تر و اقتصادی‌، کابینت‌هایی با طرح‌ و مدل کابینت‌ تمام چوب کلاسیک داشته باشید، خود مزیتی قابل توجه است.
  • از ویژگی‌های شاخص کابینت ممبران که در کمتر کابینت‌هایی می‌توان آن را مشاهده کرد، وجود طرح‌ها و مدل‌های فراوان است که این امکان، به لطف دستگاه حکاکی cnc با هزینه‌ای بسیار کمتر از کابینت‌های تمام چوب امکان‌پذیر شده است.
  • کابینت وکیوم ، هم در سبک کابینت کلاسیک و هم در سبک کابینت مدرن کاربرد دارد.
  • کابینت ممبران در مقابل رطوبت و آب، مقاوم است.
  • کابینت ممبران، کابینتی یک‌پارچه و بدون درز و شکاف است که این مورد، زیبایی و ظرافت کار را دو چندان می‌کند.
  • نحوه‌ی تمیزکاری آن آسان است.
  • تنوع رنگ این کابینت بسیار بالاست.
  • کابینت ممبران، تنوع مدل بسیار بالایی دارد و کمتر کابینتی را می‌توان یافت که این چنین طرح‌ها و مدل‌های متنوعی داشته باشد.
  • زیبایی کابینت ممبران بسیار چشم‌نواز و جذاب است به طوری که اگر درست و هماهنگ با دکوراسیون منزل شما انتخاب شود، می‌تواند هر بیننده‌ای را میخکوب خود کند.

منبت های کابینت ممبرانکابینت ممبران چه معایبی دارد؟

کابینت ممبران در کنار محاسن و ویژگی‌های مثبتی که دارد، معایبی نیز دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • حساسیت روکش کابینت ممبران به اجسام تیز بالاست و باید جانب احتیاط را نگهدارید.
  • کابینت ممبران بهتر است دارای طرح‌های ریز و ریزه‌کاری‌های متعدد نباشد، تا روکش pvc به خوبی بر روی آن چسبانده شود. چنانچه دارای ریزه‌کاری‌های زیاد باشد، ممکن است به درستی وکیوم نشود.
  • کابینت‌ساز، نقش تعیین‌ کننده‌ای در کیفیت نهایی کار دارد.
  • حساسیت به نور مستقیم آفتاب، در نمونه‌های کم‌کیفیت ممبران مشاهده می‌شود.
  • در صورت خراش خوردن کابینت ممبران، خاصیت ضد آب بودن آن از بین می‌رود.

کابینت ممبران رنگ چوبسخن پایانی :

کابینت ممبران ، محصول تکنولوژی امروز است و توانسته زیبایی را با هزینه‌ای بسیار اقتصادی به خانه و آشپزخانه‌ی شما ارمغان آورد. انواع کابینت ممبران چه در مدل‌های کلاسیک و چه در مدل‌های مدرن، از زیبایی و تنوع رنگ بسیار بالایی برخوردار هستند و شما به راحتی می‌توانید طرح و مدل دلخواه‌تان را از بین آن‌ها انتخاب کنید.

در پایان از همراهی شما با این مقاله سپاسگزاریم و امیدواریم به خوبی توانسته باشیم کابینت ممبران را به شما معرفی کرده و معایب و مزایای آن را بازگو کرده باشیم. آکس چوب از توجه شما به این محتوا مفتخر است.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *