چیدمان ادویه در کابینت ؛ چگونه قوطی‌های ادویه را درون کابینت آشپزخانه بچینیم؟

چیدمان ادویه در کابینت

نحوه‌ چیدمان ادویه در کابینت آشپزخانه

حتما تاکنون برایتان پیش آمده است که برای ساماندهی شیشه‌های ادویه دچار سردگمی شده‌ باشید و ندانید این قوطی‌های رنگارنگ را باید کجا بگذارید! ما روزانه برای طبخ و پخت انواع غذاهای مختلف، به مدل‌های متنوعی از ادویه‌جات نیازمندیم تا بتوانیم طعم و عطر دلپذیری به غذاهایمان ببخشیم. در آشپزخانه‌ هر کدام از ما، بر حسب میل و ذائقه‌مان، ادویه‌های مختلفی وجود دارند که طبیعتا هر کدام در شیشه‌ها و بانکه‌های مختلفی نگهداری می‌شوند، پس نیاز است فضای مخصوصی از آشپزخانه را به آن‌ها اختصاص دهید تا منظم و مرتب باشند و لازم نباشد در موقع نیاز، به دنبال آن‌ها سرگردان باشیم. در این محتوا قصد داریم نحوه چیدمان اصولی ادویه در کابینت آشپزخانه را برای شما بازگو کنیم تا بتوانید هر کدام را در جای مناسب خودش قرار دهید و در صورتی که فضای شما کوچک است، بتوانید برای قوطی‌های ادویه‌، فضاسازی کنید. در ادامه از شما درخواست می‌کنیم با آکس‌چوب همراه باشید:

بهترین فضا برای چیدمان ادویه در کابینت ها و آشپزخانه کجاست؟

ادویه‌جات دارای شیشه‌های و بانکه‌های متعدد هستند و همین مساله سازماندهی و جای‌دهی آن‌ها را در بین کشوها و قفسه‌های کابینت دشوار می‌سازد. خصوصا در آشپزخانه‌های امروزی که ما با کمبود فضا مواجه هستیم و لازم است وسایل و لوازم را به نحوی بچینیم که جای کمتری اشغال کنند و در عین حال، منظم و قاعده‌مند باشند.

بهترین فضاها برای طبقه‌بندی و چیدمان ادویه‌جات در کابینت آشپزخانه عبارتند از:

  • کشوهای بزرگ و عریض

امروزه بیشتر کابینت‌ها چه در سبک مدرن و چه در سبک کلاسیک، با دو یا سه کشوی بزرگ و عریض که ارتفاع نسبتا بلندی دارند، ساخته می‌شوند. این کشوها یکی از بهترین فضاها برای چیدمان ادویه در آشپزخانه هستند، زیرا هم عریض هستند و شما می‌توانید همه‌ی قوطی‌های ادویه‌هایتان را درون آن‌ها بچینید و هم ارتفاع بلندی دارند و اگر شیشه‌های ادویه‌تان بلند باشند، مانع بسته شدن کشو نمی‌شوند.

چیدمان ادویه در کشوهای عریض

یکی دیگر از فوائد چیدن قوطی‌های ادویه در این کشوهای عریض آن است، که دسترسی شما به قوطی‌های ادویه‌ بسیار راحت خواهد بود. شما می‌توانید نام هر ادویه را بر روی درب قوطی‌ها بنویسید تا باز کردن درب کشو، بتوانید به راحتی هر ادویه‌ای که نیاز دارید را پیدا کنید.

پیشنهاد ما این است، کشوهای بزرگ را بر حسب نیازتان، به چند قسمت تقسیم کنید و شیشه‌های ادویه را به شکل طبقه‌بندی شده در آن بچینید.

  • دیوار آشپزخانه را طبقه‌بندی کنید

یکی از بهترین ایده‌ها برای چیدمان ادویه در کابینت آشپزخانه ، طبقه‌بندی کردن دیوار آشپزخانه است. جهت طبقه‌بندی دیوار آشپزخانه دو گزینه در پیش‌رو دارید:

  • می‌‌توانید به طور جداگانه، یک شلف طبقه‌‌بندی شده بسازید و قوطی‌ها و بانکه‌های ادویه‌جات را بر روی آن قرار دهید. بهتر است این شلف یا قفسه نزدیک اجاق گاز باشد تا هنگام آشپزی، به راحتی به ادویه‌جات دسترسی داشته باشید؛ البته نه خیلی نزدیک که گرمای اجاق گاز، بر روی طعم و بوی ادویه‌ها اثر بگذارد!
  • یک شلف سراسری در زیر کابینت‌های ردیف بالایی نصب کنید و شیشه‌های ادویه را به ترتیب بر روی این طبق بچینید. این نمونه از شلف برای آشپزخانه‌های مدرن که در آن افراد تمایل دارند، آشپزخانه را به شکل ساده بچینند، گزینه‌ی بسیار مناسبی است. استفاده ازین طبقه‌ها و شلف‌ها یکی از بهترین مکان‌ها برای نگهداری و چیدمان ادویه‌جات است زیرا هم فضای داخل کابینت‌ها را اشغال نکرده‌اید و هم از فضای زیر کابینت به بهترین نحو استفاده کرده‌اید و البته، فضایی کاملا مجزا و قابل دسترس برای بانکه‌های ادویه‌جات و حتی شیشه‌های حبوبات ایجاد کرده‌اید. فاصله‌ی بین شلف و کابینت ردیف بالایی بر حسب نیاز شما، می‌تواند کم یا زیاد باشد.

جنس شلف و طبقه‌ای که در آشپزخانه تعبیه می‌کنید بهتر است با رنگ و جنس کابینت‌های آشپزخانه یکسان باشد یا با آن هم‌خوانی داشته باشد و در غیر این صورت، بهترین گزینه برای هر آشپزخانه‌ای، استفاده از شلف‌ یا قفسه‌ی چوبی است. چوب می‌تواند بهترین گزینه‌ برای طبقه یا قفسه‌های روباز درون آشپزخانه باشد و شما قوطی‌ها و شیشه‌های ادویه‌جات و حتی شیشه‌های حبوبات را با نظم و زیبایی بر روی آن بچینید.

چیدمان ادویه روی دیوار

نکته‌ای که در استفاده از قفسه‌ها و شلف‌های روباز لازم است به آن توجه کنید، بانکه و شیشه‌ای است که ادویه را در آن نگهداری می‌کنید؛ بهتر است همه‌ قوطی‌ها یا شیشه‌های شما، یک‌شکل و یک‌اندازه باشند تا زیبایی آشپزخانه شما حفظ شود.

  • از آویزهای درون درب کابینتی استفاده کنید

اگر فضای آشپزخانه‌ی شما کوچک است و البته خیلی هم اهل استفاده از ادویه‌های مختلف در غذا نیستید، می‌توانید از فضای درون درب کابینت، به نفع شیشه‌های ادویه بهره بگیرید. کافی است به بازار بروید و طبقه‌ یا آویزهای درون کابینتی بخرید و آن‌ها را از قسمت درونی درب کابینت آویزان کنید، سپس شیشه‌ها و قوطی‌های ادویه‌جات را درون آن‌ها بچینید.

سبدسته بندی ادویه در کابینت

  • از شلف‌های ال‌مانند استفاده کنید

شلف‌های طبقه‌ای ال‌مانند که به صورت L انگلیسی درون کابینت‌ها نصب می‌شوند، یکی دیگر از راهکارها برای چیدمان ادویه در کابینت‌ آشپزخانه محسوب می‌شود، خصوصا برای آشپزخانه‌هایی که فضای کوچکی در اختیار دارند، این راهکار می‌تواند مفید باشد و تعداد زیادی از قوطی‌های ادویه را ساماندهی کند. اگر چنین شلف‌هایی در اختیار شما نیست، می‌توانید از نجاری یا کابینت‌سازتان بخواهید طبقه‌های کوچکی (مانند بالکن ساختمان) به تعداد زیاد درون درب کابینت یا بدنه‌ی داخلی کابینت تعبیه کند و شما قوطی‌های ادویه‌تان را بر روی آن‌ها چیدمان کنید.

  • از فضاهای کوچک و خاص استفاده کنید

بهتر است با نگاه تیزبینانه‌تری به آشپزخانه‌تان بنگرید و نقاطی را که به نظرتان غیرقابل دسترس است را شناسایی کنید و با خلاقیت خود، این مکان‌ها را برای چیدمان قوطی‌های ادویه آماده سازید. بهترین فضاها برای چیدمان ادویه‌جات، فضاهای کوچک، کشیده و باریک است، زیرا قوطی‌های ادویه حجم کوچکی دارند و هر چه در فضاهای کوچکتری نیز چیدمان شوند، نظم بیشتری خواهند داشت.

به عنوان مثال، یکی از بهترین ایده‌ها برای چیدمان ادویه در کابینت ، کابینت‌های کشیده و باریکی (معمولا در کنار گاز) است که در واقع پرتی بودند، اما امروزه طراحان آن‌ها را طبقه‌بندی می‌کنند و به عنوان کابینت ادویه، در دسترس افراد قرار می‌گیرد.

اگر فضای کوچکی در اختیارتان است، می‌توانید آن را برای چیدمان ادویه‌جات تزئین کنید. به عنوان مثال، یک جعبه‌ی چوبی را می‌توانید با چند پارچه‌ی طرح سنتی، به شکل یک پنجره‌ی روستایی درآورید و سپس شیشه‌های ادویه را درون این جعبه بچینید.

چیدمان ادویه کنار کابینت

  • یک جاادویه‌ای زیبای رومیزی بخرید

اگر خیلی اهل استفاده از ادویه‌های مختلف در غذا نیستید و کارتان با یک سرویس ادویه کوچک رومیزی راه می‌افتد، می‌توانید با خرید یک جاادویه‌ای زیبا و شیک، نظم و ساماندهی به ادویه‌هایتان بدهید. اگر قصد دارید از سرویس ادویه‌ی رومیزی استفاده کنید، باید حواستان باشد کانتر یا پیشخان آشپزخانه‌تان خیلی شلوغ نباشد؛ زیرا با قرار دادن جاادویه‌ای بر روی کابینت، ممکن است فضای آشپزخانه بی‌نظم و شلوغ به نظر برسد.

چیدمان ادویه روی کابینت

  • از قوطی‌ها یا شیشه‌های مناسب استفاده کنید.

از مهم‌ترین نکاتی که در نظم و ساماندهی چیدمان ادویه در کابینت موثر است، استفاده از شیشه‌ها یا قوطی‌های مناسب برای نگهداری ادویه است. شما بر حسب نیازتان می‌توانید از قوطی‌ها یا بانکه‌های شیشه‌ای، فلزی مثل بانکه‌های استیل، پلاستیکی، چینی، چوبی و …. استفاده کنید. اما بهترین نوع بانکه که عطر و طعم ادویه‌جات را به خوبی حفظ می‌کند، بانکه‌های شیشه‌ای هستند. شیشه نسبت به سایر انواع بانکه‌ها، با ادویه‌، ترکیب نمی‌شود و به دلیل آنکه درب آن به خوبی بسته می‌شود، عطر و طعم ادویه شما را به خوبی حفظ می‌کند؛ همچنین به راحتی می‌توانید ادویه‌ی مورد نظر را به دلیل ذات شفاف شیشه، از درون آن مشاهده کنید.

از هر نوع بانکه‌ای که برای نگهداری ادویه‌جات استفاده می‌کنید، سعی کنید همه‌ی بانکه‌ها یک‌شکل و یک‌اندازه باشند، زیرا باعث نظم بیشتر شده و جای کمتری اشغال می‌کنند.

سایز بانکه‌ای که انتخاب می‌کنید، بهتر است مناسب کارتان باشد تا نیاز نباشد بخشی از ادویه‌تان را در ظرف دیگری نگهداری کنید، بنابراین بانکه‌هایی را انتخاب کنید که به اندازه‌ی نیازتان جادار باشند.

جای ادویه در کابینت

اگر قصد دارید بانکه‌ها یا قوطی‌های ادویه را درون کابینت نگهداری کنید، بهتر است به جنبه‌ی کاربردی بودن بانکه‌ها بیشتر از جنبه‌ی زیبایی آن‌ها توجه کنید و از خرید بانکه‌هایی با اشکال خاص که حجم زیادی را اشغال می‌کنند، اما جای کمی دارند، خودداری کنید. به عنوان مثال، بانکه‌های مربعی‌شکل یا مستطیلی، راحت‌تر بر روی هم قرار می‌گیرند.

همچنین مکان نگهداری ادویه‌جات باید خشک و خنک و به دور از نور آفتاب باشد تا رنگ و بوی ادویه‌جات حفظ شود. نگهداری ادویه در یخچال، کنار اجاق گاز به طوری که حرارت گاز بر آن اثر بگذارد و یا در جلوی پنجره، باعث از بین رفتن خواص آن می‌شود؛ بنابراین باید از قرار دادن ادویه‌جات در چنین فضاهایی خودداری کنید.

سخن پایانی

برخلاف تصور، نگهداری ادویه‌ در آشپزخانه نیازمند رعایت اصول و شرایط خاصی است تا عطر و طعم ادویه‌ها حفظ شوند و بتوانند خواص خود را نیز به غذاها بدهند؛ خصوصا برخی از ادویه‌جات که خواص دارویی دارند و باید در شرایط استاندارد از آن‌ها مراقبت کنید تا خواص آن‌ها از بین نرود.

دسترسی آسان به قوطی‌های ادویه‌، یکی دیگر از چالش‌های نگهداری ازین چاشنی‌های خوشمزه و خوش‌بو است، زیرا باید در جایی باشند که بتوانید به آسانی از هر کدام که خواستید، استفاده کنید.

از همراهی شما با این مقاله در وب‌سایت آکس چوب سپاسگزاریم و در پایان، امیدواریم آنچه گفته شد، به کارتان بیاید و برایتان مفید واقع شود.

 

۴.۱/۵ - (۷ امتیاز)

Comment (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *