مقطع درب کابینت؛ اندازه‌ استاندارد کابینت آشپزخانه

مقطع درب کابینت

مقطع درب کابینت

کابینت بخش مهمی از دکوراسیون هر خانه‌ای محسوب می‌شود. این اهمیت هم از جنبه کارایی کابینت حائز اهمیت است و هم  از جنبه زیبایی و دکوراتیو باید به آن توجه شود. با توجه به این که در خانه‌های امروزی آشپزخانه و فضای پذیرایی یکی هستند، یا فضای مشترکی دارند، ضرورت طراحی و ساخت کابینت‌های زیبا و چشم‌گیر، دو چندان می‌شود. برای این که بتوانیم کابینت‌هایی زیبا و کارآمد داشته باشیم باید جنبه‌های مختلفی را مد نظر قرار دهیم.

نوع طراحی، کیفیت ساخت و متریال مورد استفاده، طراحی استاندارد و بهینه‌سازی فضای موجود، هم‌خوانی با فضای دکوراتیو منزل و … نقشی اساسی در زیبایی و کارایی کابینت‌ها دارند. ابعاد استاندارد کابینت‌ها نیز یکی دیگر از عوامل مهمی است که باعث می‌شود، زیبایی و کارایی کابینت‌ها بیشتر به چشم بیاید. هنگامی که صحبت از ابعاد کابینت‌ها می‌کنیم، این اندازه‌ها شامل سایز یونیت‌ها و همچنین مقطع درب کابینت ها می‌شوند که هر کدام از نکات حیاتی در طراحی کابینت آشپزخانه محسوب می‌شوند. در این مقاله قصد داریم درباره استاندارهایی که در سایز کابینت آشپزخانه باید رعایت شود صحبت کنیم. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این محتوا با آکس چوب همراه باشید:

مقطع درب کابینت

طراحی ابعاد استاندارد کابینت چه اهمیتی دارد؟

رعایت استاندار‌های ابعادی در طراحی کابینت یکی از ضروری‌ترین بخش‌های ساخت کابینت آشپزخانه محسوب می‌شود. اندازه یونیت‌ها، تعداد کشو‌ها و قفسه‌ها، ابعاد مقطع درب کابینت و چیدمان کابینت‌ها مواردی هستند که یک طراح حرفه‌ای باید در نظر داشته باشد.

هر چقدر که در ساخت کابینت، ابعاد و اندازه‌های استاندار رعایت شوند، کارایی کابینت بیشتر خواهد بود. استاندارد بودن ارتفاع و عمق یونیت کابینت بسیار مهم است.

در صورتی که عمق کابینت کم باشد، فضای در دسترس کاربر و استفاده کننده‌ کافی نخواهد بود. در مقابل، عمق بیش از حد باعث می‌شود کار کردن با کابینت و بر داشتن ظروف داخل آن سخت باشد.

کانتر یا پیشخان کابینت آشپزخانه

یک بخش کاربردی دیگر درکابینت‌ها، کانتر تاپ یا پیشخان کابینت است. برای ایجاد یک فضای کاربردی مناسب برای کار در آشپزخانه، داشتن کانتر تاپ استاندارد لازم است. معمولا  انداره پیشخان کابینت را کمی بزرگتر از عمق کابینت ردیف پایین در نظر می‌گیرند تا فضای کافی برای کار کردن وجود داشته باشد. در واقع، صفحه‌ی کانتر چند سانتی‌متری جلوتر از یونیت کابینت تعبیه می‌شود تا فضای کار راحت‌تری در اختیار کاربر قرار بگیرد.

نکته‌ی مهم دیگری که در زیبایی کانتر یا پیشخان حائز اهمیت است، خلوتی و سادگی روی کانتر است. بهتر است از چیدن وسایل اضافی بر روی کانتر اجتناب کنید تا هم زیبایی کانتر آشپزخانه دو چندان شود و هم فضای کافی برای کار کردن روی کانتر وجود داشته باشد.

اندازه مقطع درب کابینت

اندازه مقطع درب کابینت

همان طور که اشاره شده تعداد و مقطع درب کابینت نکته مهم بعدی در طراحی و ساخت کابینت‌ها است. رعایت کردن استانداردهای مقطع درب کابینت باعث زیباتر دیده شدن آن‌ها می‌شود و از نظر بصری بسیار حائز اهمیت است.

در واقع، آن چه ما از کابینت‌ها می‌بینیم، درب کابینت‌ها است و سایر قسمت‌های آن، کمتر به نظر می‌رسند. همچنین، اندازه‌ی استاندارد درب کابینت‌ها، دسترسی استفاده کننده به همه فضای داخلی کابینت را فراهم می‌کند.

به طور خلاصه باید اشاره کنیم که استانداردهای طراحی کابینت بر اساس تجربه به دست آمده‌اند. این ابعاد و اندازه‌های استاندارد کمک می‌کنند تا هم زیبایی ظاهری کابینت رعایت شود و هم کارایی حداکثری داشته باشد. در ادامه به بخشی از استانداردهای لازم در ساخت کابینت اشاره می‌کنیم‌:

یونیت کابینت چیست؟

قبل از این که به اندازهای استاندارد یک کابینت  اشاره کنیم بهتر است با یونیت کابینت بیشترآشنا شویم.

واژه یونیت unit  واحد ساخت کابینت است. اتاقک یا محفظه‌ی کابینت، که شامل کف، سقف و دیواره‌های اطراف می‌شود، یونیت می‌گویند.

ابعاد یونیت مشخص کننده حجم و ظرفیت کابینت‌های آشپزخانه است. معمولا عمق و ارتفاع یونیت کابینت به صورت استاندارد و تیپ است. اما عرض یونیت می‌تواند با توجه به مساحت و شکل آشپزخانه و چیدمان کابینت متغیر باشد.

اندازه عرض یونیت علاوه بر حجم کابینت، تا حدودی مشخص کننده مقطع درب کابینت نیز هست. یونیت کابینت می‌تواند به صورت سه، دو یا تک درب باشد.

نکته‌ی دیگری که در مورد عرض کابینت باید اشاره کنیم، نحوه محاسبه عرض یونیت است. زمانی که صحبت از عرض یونیت می‌شود، منظور فضای پشت تا پشت دیواره‌های یونیت یا همان اسکلت کابینت است. برخی از افراد به اشتباه برای محاسبه عرض یونیت، ابعاد داخل یونیت را در نظر می‌گیرند. به بیان دیگر عرض یونیت، به معنای ابعاد خارجی محفظه‌ی کابینت است.

سایز استاندارد کابینت آشپزخانه

ابعاد استاندارد یونیت کابینت

همان طور که بیان شد در طراحی و ساخت کابینت، رعایت ابعاد استاندارد یونیت و مقطع درب کابینت ضروری است. کابینت‌ها عمدتا به صورت ۲ ردیفه ساخته می‌شوند. این دو ردیف کابینت عبارتند از کابینت‌های ردیف پایینی یا همان زمینی و کابینت‌های ردیف بالا یا دیواری.

عمق یونیت کابینت

از لحاظ استانداردی، عمق کابینت‌های زمینی معمولا از کابینت ردیف بالا بزرگتر است. دلیل بزرگتر بودن کابینت زمینی نسبت به کابینت‌های ردیف بالا، ایجاد یک فضای پیشخان مناسب و بزرگ است. البته به یاد داشته باشید منظور از استاندارد بودن درین جا، کارایی و کاربردی بودن کابینت است که بر مبنای تجربه کابینت سازان به دست آمده است. عمق کابینت زمینی، عموما ۵۵ سانتی‌متر و عمق کابینت‌های هوایی ، عمدتا ۳۲ سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود.

ارتفاع کابینت

ارتفاع کابینت‌های ردیف بالا و پایین معمولا هم‌اندازه هستند. ارتفاع کلی کابینت‌ها، ۹۰ سانتیمتر، در نظر گرفته می‌شوند. به دلیل این که کابینت‌های زمینی دارای پایه‌هایی در حدود ۱۴ سانتی‌متر هستند، در نتیجه یونیت پایین ۷۰ تا ۷۲ سانتی‌متر ساخته می‌شود.

سنگ پیشخان نیز در حدود ۵ سانتی‌متر است که جمعا ارتفاع نهایی کابینت زمینی در حدود ۹۰ سانتیمتر می‌شود.

در صورتی که ارتفاع کابینت‌ها بیشتر یا کمتر از این ابعاد استاندارد باشند، استفاده از آن‌ها برای افراد راحت نخواهد بود.  البته در برخی از مدل‌، کابینت‌ها‌ی بالا تا سقف آشپزخانه ادامه دارند و طبیعتا ارتفاع بلندتری از حد استاندارد دارند. در قسمت‌های بالایی کابینت‌ها، معمولا وسایلی قرار می‌روند که احتیاج چندانی به آن‌ها نداریم. بنابراین ازین قسمت‌ها معمولا به عنوان انبار وسایل اضافه و غیر ضروری استفاده می‌شود.

عرض کابینت

مهمترین بُعد در یک طراحی کابینت، عرض یونیت است. عرض کابینت همان طور که بیان شد، با توجه به چیدمان و طراحی کلی کابینت‌ها ساخته می‌شود. برای چیدمان مناسب کابینت، طراح باید به شکل آشپزخانه و اندازه‌های آن توجه کند.

بر اساس شکل و طرح آشپزخانه ممکن است کابینت‌ها به صورت L ، Uشکل، خطی و یا موازی چیده شوند. عرض یونیت‌ها و تعدادشان و همین طور تعداد و مقطع درب کابینت بر اساس فرم این چیدمان محاسبه می‌شود. برای مثال درب یونیت‌هایی که در کنج‌ها قرار داردند با سایر کابینت‌ها متفاوت و عمدتا کوچکتر است.

به طور معمول، سایز عرض کابینت‌ها بین ۴۵ تا ۹۰ سانتی‌متر ساخته می‌شود. البته برای قسمت‌هایی مانند گوشه‌های آشپزخانه یونیت‌های کوچکتری ساخته می‌شود.

درب کابینت

مقطع درب کابینت

تا این جا درباره ابعاد استاندار یونیت کابینت‌ها مطالبی بیان شد. در ادامه قصد داریم در مورد مقطع درب کابینت صحبت کنیم. مقطع درب کابینت نشان دهنده تعداد درب یک یونیت است. معمولا یونیت کابینت به صورت تک‌درب یا دو درب ساخته می‌شوند.

بعضی از کابینت‌ها به صورت ۳ درب هستند که دارای یک قسمت یا درب ثابت و ۲ درب بازشو هستند. مقطع درب کابینت تک درب، باید کمتر ۶۰ سانتی‌متر و در کابینت‌های دو درب، کمتر از ۱۲۰ سانتیمتر باشد. کابینت‌های سه درب عرضی تا ۱۸۰ سانتی‌متر نیز ممکن است داشته باشند. مقطع‌های ثابت و باز شو، هر کدام حدودا ۶۰ سانتی‌متر هستند. در محاسبه مقطع درب کابینت باید توجه داشت که تقریبا ۲ میلی‌متر از عرض یونیت کمتر در نظر گرفته می‌شود. همچنین ارتفاع درب نیز در حدود ۴ میلی‌متر کمتر از ارتفاع یونیت محاسبه می‌شود.

اندازه‌ی کابینت‌های مدرن و کابینت‌های کلاسیک

پر واضح است که سبک و مدل کابینت‌ها نقش تاثیرگذاری در سایز و ابعاد کابینت‌ها دارند. کابینت‌های سبک کلاسیک، عمدتا عرض بیشتری دارند و از نظر قدی و ارتفاع، کوتاه‌تر از کابینت‌های مدرن هستند. اندازه و سایز کابینت‌های کلاسیک، چندان قابل انعطاف نیستند و در سایز‌های خاصی قابل سفارش می‌باشند. بنابراین در سبک کلاسیک، طراحان با محدودیت‌هایی مواجه هستند. البته معمولا کابینت‌های کلاسیک را برای آشپزخانه‌هایی با متراژ بزرگ طراحی می‌کنند و محدودیت‌هایی که در سایز و ارتفاع یونیت کابینت وجود دارد، چندان به چشم نمی‌آیند.

کابینت‌های سبک مدرن، کشیده و بلند‌ هستند و حتی اگر مشتری یا طراح لازم بدانند، می‌توانند ارتفاع این کابینت‌ها را تا سقف امتداد دهند. قدرت انطباق بالا در کابینت‌های مدرن باعث می‌شود حتی در آشپزخانه‌های کوچک و مینیمال، بتوان کابینت مدرن تعبیه کرد. در سبک مدرن، دست طراحان باز است تا اندازه‌ی کابینت‌ها را مطابق با متراژ آشپزخانه تغییر دهند.

ویترین آشپزخانه

سخن پایانی

سایز و اندازه‌ی استاندارد کابینت آشپزخانه، همواره یکی از دغدغه‌های مهم طراحان کابینت آشپزخانه بوده است. با وجود کابینت‌های استاندارد، هم دسترسی به وسایل و لوازم داخل کابینت راحت‌تر است و هم از نظر بصری، زیباتر و شکیل‌تر به نظر می‌رسد.

در این محتوا سعی کردیم به طور خلاصه راجع به مقطع درب کابینت، اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم که امیدواریم مورد پسند شما واقع شده باشد.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم صفحه‌ی اینستاگرام آکس چوب را دنبال کنید و ازین طریق از جدیدترین مدل‌های کابینت آشپزخانه مطلع شوید. از همراهی شما با این مقاله سپاسگزاریم.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *