اجرای کابینت آشپزخانه؛ ۷ نکته مهم در طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه

اجرای کابینت آشپزخانه

اجرای کابینت آشپزخانه

طراحی و اجرای کابینت یکی از مهم‌ترین مراحل برای داشتن یک کابینت آشپزخانه منحصربفرد است. چنانچه طراحی و اجرای کابینت به درستی انجام نگیرد، کل پروسه‌ی ساخت کابینت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و در واقع، زحمات و هزینه‌های صورت گرفته هدر می‌دهد. برای داشتن کابینت‌های مناسب و شکیل، لازم است تمام مراحل طراحی، ساخت و نصب کابینت به درستی صورت گیرد تا نتیجه‌ همان چیزی شود که مد نظر طراح و مشتری است. در این مقاله از وب‌سایت آکس چوب قصد داریم مراحل طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه را معرفی کنیم. از شما دعوت می‌کنیم میهمان این محتوا باشید.

طراحی و اجرای کابینت 

طرح کلی آشپزخانه‌های امروزی، با مدل‌های قدیمی آشپزخانه به کلی تفاوت پیدا کرده است. در خانه‌های جدید امروزی، آشپزخانه از مهم‌ترین بخش‌های یک خانه به حساب می‌آيد و طراحی و دیزاین آن، نقش بسیاری در زیبایی چیدمان منزل دارد.

از اهمیت آشپزخانه و طراحی کابینت ها، همین نکته بس که سبک چیدمان وسایل منزل، باید با سبک و مدل آشپزخانه هماهنگ و متناسب باشد. به همین دلیل تمام مراحل طراحی، ساخت و اجرای کابینت باید بسیار حرفه‌ای و توسط افرا متخصص صورت گیرد.

استفاده از اطلاعات و دانش طراحان و متخصصان داخلی ساختمان، به شما کمک می‌کند تا بهترین مدل کابینت آشپزخانه را در فضای موجود پیاده کنید.

اجرای کابینت

۷ نکته مهم در طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه

۱. انتخاب سبک کابینت آشپزخانه

قبل از هر چیز، باید انتخاب کنید سبک و مدل کابینت آشپزخانه چه باشد. بسیاری افراد به مدل‌های ساده کابینت علاقمند هستند. برخی دیگر تمایل دارند، کابینت‌های فاخر و لوکس داشته باشند. البته به جز سلیقه شخصی، مواردی چون سایز آشپزخانه و سبک دکوراسیون منزل نیز، در انتخاب سبک و مدل کابینت آشپزخانه موثر هستند.

به طور کلی، دو سبک رایج کابینت آشپزخانه، کابینت مدرن و کابینت کلاسیک است. کابینت‌هایی مانند کابینت ام‌دی‌اف و کابینت هایگلاس، رایج‌ترین مدل‌های کابینت مدرن هستند که از نظر قیمتی نیز بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. البته کابینت مدرن را می‌توان با متریال دیگری مانند ممبران و چوب طبیعی نیز طراحی کرد.

  • کاببنت مدرن

مشخصه‌ی بارز کابینت‌های مدرن، سادگی است. این سبک کابینت معمولا در رنگ‌های خنثی و روشن دیده می‌شود. از نظر ظاهری، کابینت مدرن بلند و کشیده می‌باشد تا فضای بیشتری برای جای‌گیری ظروف و لوازم آشپزخانه داشته باشد. کابینت‌های مدرن، به دلیل ظاهر ساده‌ای که دارند، هم در آشپزخانه‌های کوچک و هم آشپزخانه‌های بزرگ کاربرد دارند.

  • کابینت کلاسیک

کابینت کلاسیک، همان طوری که از نامش پیداست، دارای طرح‌های کلاسیک و سنتی است. از مشهورترین مدل‌های کابینت کلاسیک، می‌توان به کابینت تمام چوب کلاسیک و کابینت ممبران اشاره کرد. به دلیل ظاهر پر زرق‌وبرق کابینت‌های کلاسیک، این کابینت‌ها فقط در آشپزخانه‌های بزرگ و جادار قابلیت اجرا دارند و بهتر است در فضاهای کوچک پیاده نشوند. برای هماهنگی کابینت‌ کلاسیک با اجزای منزل، لازم است از چیدمان فاخر و کلاسیک در خانه استفاده شود.

  • کابینت نئوکلاسیک

مدل جدید‌تر کابینت آشپزخانه، که این روزها بسیار پر طرفدار می‌باشد، کابینت سبک نئوکلاسیک است. کابینت نئوکلاسیک، سبکی تلفیقی است. این کابینت سادگی کابینت‌های مدرن را دارد و از سبک کلاسیک نیز الهام گرفته است. در کابینت نئوکلاسیک، دست ما باز است تا از مدل‌های مختلف و متنوع‌تری در چیدمان منزل استفاده کنیم. کابینت ممبران، کابینت رنگ پولیشی و کابینت تمام چوب، مدل‌های رایج کابینت نئوکلاسیک هستند.

کابینت کلاسیک با متریال ممبران ؛ زیبا و منحصربفرد

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی تفاوت کابینت مدرن و کابینت کلاسیک، پیشنهاد می‌دهیم این محتوا را مطالعه فرمایید.

۲. جنس و متریال کابینت

از مهم‌ترین دغدغه‌های مشتریان و کابینت‌سازان، جنس و متریال به کار رفته در کابینت آشپزخانه است. انتخاب جنس کابینت، متاثر از قیمت کابینت‌ها است. اختلاف قیمت در مدل‌های کابینت آشپزخانه بسیار زیاد و چشم‌گیر است. بسیاری از متریال، از جمله چوب طبیعی، قیمت بالاتری نسبت به کابینت‌های ساده‌تر، مانند کابینت ام‌دی‌اف، دارند.

پس از انتخاب کردن سبک کابینت آشپزخانه، انتخاب جنس و متریال آن، کار چندان دشواری نیست. بر اساس سبک انتخابی و بودجه‌ای که تمایل دارید برای کابینت‌ آشپزخانه صرف کنید، می‌توانید متریال دلخواه کابینت را برای آشپزخانه‌تان سفارش دهید.

۳. طراحی اصولی و مهندسی کابینت

طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه، فقط در انتخاب سبک و متریال کابینت خلاصه نمی‌شود. طراحی اصولی و مهندسی‌شده کابینت‌ها، نقش مهمی در زیبایی و بهینه‌ بودن فضای آشپزخانه دارند. با توجه به آن که امروزه آشپزخانه‌ها عمدتا کوچک و مینیمال هستند، کابینت‌های کاربردی و جادار، نقش بسیاری در ایجاد نظم و سازماندهی آشپزخانه دارند.

سایز و اندازه استاندارد کابینت‌ها، ارتفاع و بلندی و همچنین استفاده از اکسسوری‌های کاربردی باعث می‌شوند، حتی در کوچکترین و کم‌جاترین آشپزخانه‌ها، فضایی مناسب و استاندارد برای چیدمان وسایل وجود داشته باشند.

کابینت مدرن
کابینت مدرن در یک آشپزخانه کوچک و نقلی / در این آشپزخانه از کابینت‌های بدون دستگیره برای گرایش به سادگی بیشتر استفاده شده است.

۴. رعایت اصول طراحی استاندارد در مثلث آشپزخانه

مثلث آشپزخانه، که از آن به عنوان مثلث کار نیز گفته می‌شود، به طراحی و فاصله‌ی استاندارد سینک ظرف‌شویی، یخچال و اجاق گاز گفته می‌شود. این سه اجزای مهم، باید به نحوی در کنار یکدیگر قرار گیرند که هر کدام یک گوشه از یک مثلث فرضی را تشکیل دهند. ایجاد فاصله‌ی بهینه بین این سه جزء و همچنین سهولت دسترسی، مهم‌ترین آیتم‌هایی است که در طراحی و چیدمان مثلث آشپزخانه نقش دارد.

۵. استفاده از اتصالات مناسب در اجرای کابینت 

کابینت‌ها به وسیله‌ی اتصالات به دیوار آشپزخانه متصل می‌شوند. حتی کابینت‌های زمینی، با وجود آن که دارای پایه هستند، به وسیله‌ی اتصالات به دیوار‌ متصل هستند. استفاده از اتصالات محکم و مناسب، نقش مهمی در استحکام و مقاومت کابینت آشپزخانه دارد.

لولای درهای کابینت، جک و حتی دستگیره‌ها و … همگی آیتم‌های مهمی هستند که شاید از نظر پنهان باشند، اما نقش مهمی در کیفیت و استحکام کابینت‌ها ایفا می‌کنند.

۶. انتخاب صفحه‌ی روکابینتی باکیفیت

کانتر یا پیشخان آشپزخانه، یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که کار در آشپزخانه را برایتان سهل و ممکن می‌کند. جنس صفحه‌ی روکابینتی و استقامت آن، در کنار زیبایی و هم‌خوانی با کابینت‌ها، از مهم‌ترین اصولی است که در اجرای کابینت آشپزخانه باید مورد توجه قرار بگیرد. همچنین اندازه استاندارد پیشخان، بی‌شک در راحتی و کاربرد کابینت‌ها موثر است.

پیشنهاد می‌دهیم برای انتخاب صفحه‌ی روکابینتی، از متریال بادوام و باکیفیت، که مقاومت بالایی در برابر ضربه، خط‌وخش، حرارت و رطوبت دارند، استفاده کنید. چرا که کانتر یا همان پیشخان آشپزخانه، محلی است که بسیار در معرض ضربه قرار دارد. چنانچه جنس پیشخان نامناسب باشد، در مدت کوتاهی زیبایی‌اش را از دست می‌دهد.

آشپزخانه نئوکلاسیک
آشپزخانه نئوکلاسیک با طراحی منحصربفرد و زیبا / به رنگ‌بندی خنثی و استفاده از نورهای مخفی در این آشپزخانه توجه کنید.

۷. اسکلت و یونیت داخلی کابینت

یونیت یا اسکلت کابینت، بخش پنهانی از کابینت آشپزخانه است که در کارایی و کیفیت کابینت‌ها بسیار تاثیرگذار است. هر چه مقاومت یونیت کابینت بالاتر باشد، ظروف و وسایل سنگین‌تری را می‌توانید درون کابینت‌ها جای دهید. چنانچه اسکلت یا یونیت کابینت از دوام و استقامت بالایی برخوردار نباشند، کابینت‌ها تحت تاثیر وزن وسایل، شکم انداخته و حتی ممکن است بشکنند.

یکی دیگر از آیتم‌های تاثیرگذار در انتخاب یونیت کابینت، انتخاب متریالی مقاوم در برابر رطوبت است. خصوصا این مساله درباره‌ی کابینت‌ زیر سینک ظرف‌شویی بسیار حیاتی است و باعث مقاومت بیشتر کابینت‌ها خواهد شد. بهترین متریال برای کابینت زیر سینک ظرف‌شویی، کابینت pvc است.

pvc، نوعی یونیت کابینت از جنس پلاسیتک فشرده است که صددرصد در برابر آب مقاوم بوده و وزن سبکی دارد. استفاده از یونیت pvc، خصوصا در زیر کابینت ظرف‌شویی، باعث می‌شود عمر و دوام کابینت‌ سینک افزایش یابد و قسمت‌های قابل مشاهده کابینت، دچار پوسیدگی و خرابی نشوند.

اسکلت و یونیت داخلی کابینت

طراحی و اجرای کابینت 

در بیشتر مقالات وب‌سایت آکس چوب، ما شما را به بهره‌گیری از نظر متخصصان و طراحان داخلی ساختمان تشویق کرده‌ایم. اما مساله‌ی مهمی که وجود دارد، هزینه‌ی طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه است.

با توجه به آن که آشپزخانه‌های امروزی بخش مهمی از دکوراسیون منزل به حساب می‌آیند، پرداخت هزینه‌ی بیشتر برای طراحی کابینت آشپزخانه، چندان بی‌ربط یا اضافه نخواهد بود.

طراحی اصولی و مهندسی کابینت‌ها و انتخاب سبک مناسب آن، زیبایی آشپزخانه شما را گارانتی می‌کند. همان طور که می‌دانید تعویض کابینت آشپزخانه، پروسه‌ای زمان‌بر و هزینه‌بر است و شاید چندان مقرون‌به‌صرفه نباشد که در بازه‌های زمانی کوتاه، مجبور شویم کابینت‌های آشپزخانه را تعویض کنیم.

با پرداخت هزینه‌ای بیشتر، می‌توانیم از وجود آشپزخانه‌ای کاربردی بهره و چشم‌نواز بهره بگیریم.

هزینه اجرای کابینت 

اجرا و نصب کابینت آشپزخانه، کاری تخصصی است. البته بسیاری از متریال مانند کابینت ام‌دی‌اف و کابینت هایگلاس، به دلیل سادگی، دارای پیچیدگی‌های نصب و اجرا نیستند. اما اگر بخواهید از کابینت‌های پُر کارتر و فاخر‌تر استفاده کنید، اجرای کابینت‌ها کاری تخصصی و حرفه‌ای خواهد شد و طبیعتا قیمت کار افزایش خواهد یافت.

به طور کلی، کابینت‌های کلاسیک، نیاز به طراحی و اجرای پیچیده‌تری نسبت به کابینت‌های مدرن دارند. همچنین، نوع متریال نقش مهمی در اجرا، طراحی و نصب کابینت آشپزخانه دارد.

به عنوان مثال، کابینت‌های تمام چوب، پروسه‌ی دشواری برای طراحی و اجرا دارند. در مقابل، متریال ام‌دی‌اف، به دلیل قابلیت برش‌خوری آسان و انعطاف‌پذیری بهتری که نسبت به سایر کابینت‌ها دارد، با سهولت بیشتر و در زمان کوتاه‌تری ساخته، نصب و اجرا می‌شود.

برای ساخت کابینت ممبران، نیاز به ماشین‌آلات تخصصی و دستگاه‌های پیشرفته‌ای می‌باشد. اجرا و ساخت کابینت ممبران نیز کاری تخصصی است. چنانچه این پروسه به درستی صورت نگیرد، عمر و زیبایی کابینت‌ها را به شدت کاهش می‌دهد. بنابراین پیشنهاد می‌دهیم اجرای کابینت‌های کلاسیک، مانند کابینت تمام چوب، کابینت ممبران و کابینت رنگ‌پولیشی و حتی کابینت‌های مدرن را به دست شرکت‌های بزرگ و صاحب‌نام کابینت‌سازی بسپارید.

اجرای کابینت
کابینت‌ها مهم‌ترین نقش را در فضاسازی و ایجاد نظم در آشپزخانه ایفا می‌کنند.

کابینت‌ها مهم‌ترین بخش آشپزخانه هستند. رنگ و سبک کابینت‌ها، رنگ غالب آشپزخانه است و زیبایی آن، تاثیر مستقیمی در زیبایی خانه دارد. علاوه بر جنبه‌ی زیبایی، کارایی آشپزخانه، مساله مهم دیگری است که باید مورد توجه طراحان و دیزاینرهای داخلی ساختمان باشد. وجود کابینت‌های باشکوه و زیبا، اگر از نظر فضا و کاربرد استاندارد نباشند، ارزش و بهره‌وری کمتری دارند و شما را از وجود نظم و سازماندهی مناسب در آشپزخانه محروم می‌سازند.

در پایان از همراهی شما با این محتوا سپاسگزاریم. برای دیدن مدل‌های به‌روز و جدید و خرید کابینت آشپزخانه، به صفحه‌ اینستاگرام آکس چوب مراجعه کنید و صفحه‌ی ما را دنبال کنید.

امیدواریم مطالب بیان شده برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *