تولید کابینت | از سیر تا پیاز پروسه تولید کابینت آشپزخانه

تولید کابینت

تولید کابینت

کابینت، نقطه کانونی دکوراسیون منزل و یکی از مهمترین لوازمی است که در یک آشپزخانه نصب می‌شود. انتخاب درست رنگ، طرح، متریال و چیدمان کابینت، نقش به‌سزایی در زیبایی و چشم‌نواز بودن آشپزخانه و همین طور دکوراسیون کلی خانه دارد. طراحی و تولید کابینت را نه تنها یک صنعت، بلکه تا حدودی یک هنر هم باید به حساب بیاوریم. برای ساخت و تولید کابینت شما باید نسبت به معماری فضا، روانشناسی رنگ، کیفیت متریال و موارد فراوان دیگری اشراف داشته باشید. یک سازنده حرفه‌ای کابینت با توجه به دانش و تجربه کاری خود باید در مورد جنبه‌های مختلفی به مشتری مشاوره مناسبی بدهد. در ادامه قصد داریم در مورد پروسه‌ تولید کابینت آشپزخانه اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم. خواهشمندیم با آکس چوب همراه باشید:

مراحل تولید کابینت

سه مرحله اصلی در تولید کابینت یک ساختمان وجود دارد. این مراحل عبارتند از:

  1. طراحی
  2. تولید یونیت کابینت
  3. نصب کابینت تولید شده

تولید کابینت آشپزخانه

مرحله اول؛ طراحی کابینت

وقتی در پروسه تولید کابینت صحبت از طراحی به میان می‌آید به این معناست که جزئیات مهمی باید در نظر گرفته شوند. یک طراحی دقیق شامل همه مواردی است که منجر به ساخت و نصب کابینتی زیبا، با کارایی بالا و با دوام می‌شود. انتخاب درست رنگ و نوع متریال و همچنین شیوه چیدمان کابینت نسبت به فضای موجود، دو مورد از این مواردند.

به عنوان مثال، درآشپزخانه‌های کوچک یا فضاهای کم نور، ترجیحا باید از کابینت‌های شفاف و با رنگ روشن استفاده کرد. انعکاس بهتر نور و همچنین کمتر دیده شدن خطوط باعث می‌شود فضای آشپزخانه بزرگتر دیده شود. در مقابل، برای فضاهای بزرگتر انتخاب رنگ مات و تیره، در صورتی که با سلیقه مشتری تناسب داشته باشد، انتخاب بهتری است.

به همین دلیل است که پیش از نصب و تولید کابینت، طراح باید بازدید حضوری از فضای آشپزخانه را داشته باشد. این کار باعث می‌شود که با توجه به تجربه و اصول طراحی بتواند به مشتری در انتخاب متریال مشاوره مناسب‌تری ارائه کند.

انتخاب متریال و رنگ تنها پارامترهای مهم در طراحی و تولید کابینت نیستند. نوع چیدمان کابینت با توجه به فضای موجود آشپزخانه، موضوعی دیگری است که طراح از طریق بازدید میدانی محل باید انجام دهد. قرار است در نتیجه یک چیدمان اصولی، کابینت‌هایی زیبا و چشم نواز، با کارایی بهینه و فضای انبار بیشتری داشته باشیم.

نرم‌افزارهای ۳ بعدی طراحی و تولید کابینت

پس از اینکه ایده نهایی کابینت آشپزخانه شکل گرفت، مرحله‌ بعدی کشیدن نقشه کابینت است. طراحی سه بعدی ایده شکل گرفته به کمک نرم افزارهای کامپیوتری، مانند مانند ۳D MAX و  SOLID WORK و … گام بعدی طراح است.

طراحی و ترسیم کامپیوتری کابینت انتخاب شده، یک تجسم واقعی از کابینتی که قرار است نصب شود، به مشتری ارائه می‌کند. در اینجا قبل از تولید و ساخت کابینت، طراح و مشتری می‌توانند به هماهنگی نهایی در مورد طرح نهایی کابینت‌ها برسند. این کار باعث می‌شود از اشتباهات و پشیمانی‌های احتمالی پیشگیری شود.

 

طراحی و تولید کابینت آشپزخانه

انواع چیدمان کابینت در آشپزخانه

پیش از آن که به بیان مطالبی در مورد تولید و نصب کابینت بپردازیم بهتر است مقداری با انواع چیدمان کابینت آشنا شویم. مطمئنا نوع چینش کابینت در هر آشپزخانه‌ای، بستگی مستقیم به شکل و موقعیت همان مکان دارد. به طور کلی، چند نوع چیدمان در انواع آشپزخانه ها وجود دارد.

در این مرحله انتخاب چیدمان درست و منطقی کابینت‌ها، نه تنها موجب زیبایی بیشتر آشپزخانه می‌شود بلکه باعث کارایی بیشتر فضا نیز می‌شود.

چینش مناسب کابینت‌ها در محیط آشپزخانه باعث می‌شود فضای کاربردی بیشتری در اختیار کاربر قرار بگیرد. در اینجا وقتی صحبت از انتخاب درست می‌شود قطعا از تجربه طراح و سازنده کابینت صحبت می‌کنیم. چیدمان‌های کلی کابینت در آشپزخانه را می توان به این موارد تقسیم نمود‌:

  • چیدمان U شکل
  • چیدمان L شکل
  • چیدمان موازی
  • چیدمان خطی

مرحله دوم؛ تولید یونیت کابینت و درب‌ها

دومین مرحله تولید کابینت، ساخت یونیت‌ و درب‌ها با توجه به طراحی صورت گرفته است. واژه‌ی یونیت در کابینت سازی به معنای محفظه‌ی اصلی است که با اضافه شدن درب‌ها یک کابینت کامل را شکل می‌دهد.

پس اتمام طراحی و قطعی شدن نوع و رنگ متریال، کار تولید کابینت به صورت عملی آغاز می‌شود. سازنده با توجه به اندازه و سایزهای طراحی، اقدام به برش ورق‌ها و سوراخ‌کاری و پرداخت‌های بعدی می‌نماید.

تکه‌های برش‌خورده و کار شده در مرحله بعدی اَسمبل و سَرِهم می‌شوند. درب کابینت‌ها با توجه به ابعاد یونیت‌ها ساخته و آماده نصب می‌شوند. در این جا لازم است اندکی در مورد ابعاد یونیت‌ها و تعداد و شکل درب کابینت بیشتر بدانیم.

تولید کابینت آشپزخانه

ابعاد استاندارد کابینت آشپزخانه

نصب و تولید کابینت عموما در دو ردیف زمینی و هوایی(ردیف بالا) انجام می‌شود. کابینت زمینی با توجه به نام آن، در ردیف پایین و کف آشپزخانه و بر روی پایه قرار می‌گیرد.

بر روی کابینت زمینی کانتر یا پیشخوان قرار می‌گیرد که می‌تواند از متریال مختلفی ساخته شود. پیشخوان کابینت مشخص‌کننده فضای کاری و در دسترس افراد در آشپزخانه است. معمولا ارتفاع استاندارد کابینت‌های زمینی در حدود ۳۴.۵ اینچ یا ۸۸ سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود.

در صورتی که کانتر کابینت متریالی متفاوت از ورق کابینت داشته باشد، مثلا از سنگ مرمر ساخته شود، به ارتفاع کابینت اضافه می‌شود. در اینجا ارتفاع نهایی کابینت زمینی چیزی در حدود ۸۹ تا ۹۲ سانتی‌متر می‌شود.

ساخت و تولید کابینت با اندازه‌های غیر‌استاندارد، علاوه بر کاهش زیبایی بصری آشپزخانه، از کارایی آن نیز می‌‌کاهد.

عمق کابینت‌های زمینی در حدود ۶۰ سانتی‌متر است. عمق بیشتر از این عدد، باعث می‌شود دسترسی به وسایل داخل کابینت سخت‌تر شود. ابعاد کمتر از این اندازه نیز، فضای در دسترس کاربر را کاهش می‌دهد. بنابراین لازم است که همواره اندازه‌ی حدودی ابعاد کابینت رعایت شود. اندازه کانتر کابینت زمینی معمولا در حدود ۵ سانتی‌متر بزرگتر از عمق کابینت است. این ابعاد بزرگتر کمک می‌کند که فضای کاری کاربر در آشپزخانه بیشتر شود.

عرض یونیت کابینت بین ۴۵ تا ۹۰ سانتی‌متر ساخته می‌شود. ساخت کابینت ممکن است تک‌درب یا دو‌درب صورت بگیرد. که این مساله معمولا بستگی به سلیقه مشتری و اندازه و ابعاد کابینت دارد.

یونیت‌های با عرض کمتر از ۴۵ سانتی‌متر ممکن است برای قسمت‌های خاصی، مانند کنج‌ها، مورد استفاده قرار گیرند.

ارتفاع کابینت‌های هوایی

ارتفاع کابینت‌های ردیف بالا یا هوایی تا حدودی به سلیقه و خواست مشتری مربوط می‌شود. همچنین، سبک کابینت عامل مهم دیگری در تعیین ارتفاع کابینت است. به عنوان مثال، در کشور انگلستان کابینت‌های ردیف بالا عموما تا سقف ادامه دارند. اما در ایران، ابعاد استاندارد معمولا  ۷۵ ، ۹۰ و ۱۰۵  سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود. البته در سبک کابینت مدرن، ارتفاع کابینت‌ها معمولا تا سقف یا نزدیک سقف امتداد دارد.

عمق کابینت‌های ردیف بالا، معمولا ۶۰ سانتیمتر در نظر گرفته می‌شود. کابینت‌های بالا هرگز نباید بیشتر از کابینت‌های ردیف پایین باشند. در مورد عرض یا پهنا یونیت کابینت هم، اعداد مورد استفاده مانند کابینت‌های ردیف پایین هستند. طراحان معمولا سعی دارند عرض کابینت‌های دیواری با کابینت‌ زمینی  رامتقارن در نظر بگیرند.

کابینت آشپز خانه

مرحله سوم؛ نصب کابینت ساخته شده

مرحله نهایی نصب و تولید کابینت در واقع مونتاژ و جاگذاری کابینت‌ها است. در این مرحله، یراق‌آلات، ابزارها، اتصالات و … توسط سازنده بر روی یونیت‌ها نصب و درب‌ها سوار می‌شوند. انتخاب ابزار و یراق‌الات مناسب، علاوه بر افزایش زیبایی بصری و ظاهری، به دوام و کارایی کابینت کمک فراوانی می‌کند. بنابراین لازم است که در این مرحله نیز با دقت و وسواس بیشتری عمل کنید.

انواع سبک‌های مورد استفاده در تولید کابینت

شاید بیشترین متریالی که در کابینت‌های منازل طبقه متوسط شهری ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، ورق ام‌دی‌اف باشد. سبک ساده و رنگ بندی متنوع در کنار قیمت اقتصادی و مناسب، شاخصه اصلی کابینت‌ ام‌دی‌اف است. اما به غیر از ام‌دی‌اف انواع کابینت‌های جدید و زیبا در سبک‌های مختلف نیز ساخته می‌شوند که هر کدام در سبک خود، جذاب و منحصربفرد هستند.

شما می‌توانید در تولید کابینت، انواع سبک‌های مختلف را به کار بگیرید. به طور کلی، سبک‌های کلاسیک‌، نئو‌کلاسیک و مدرن معروف‌ترین سبک‌ها در دکوراسیون منزل هستند و کابینت‌های آشپزخانه نیز ازین سه سبک پیروی می‌کنند.

معمولا سبک‌های کلاسیک، سبک‌های فاخر با جزئیات فراوان و کار شده هستند که گرایش به مواد طبیعی دارند. برای مثال استفاده از ورق چوب با کنده‌کاری پر زرق و برق، استفاده از سنگ مرمر، تاج و پایه از نشانه‌های کابینت کلاسیک هستند.

در حالی که سبک مدرن گرایش به سادگی و مینیمال بودن و پرهیز از جزئیات زیاد دارد. سادگی در تولید کابینت مدرن به اندازه‌ای است که حتی در برخی مدل‌ها از قرار دادن دستگیره نیز برای کابینت خودداری می‌شود.

سبک کابینت نئوکلاسیک، که امروزه بسیار ترند شده و مورد استقبال قرار دارد، چیزی مابین سبک کلاسیک و مدرن است و از خصوصیات هر دو، تا حدودی بهره گرفته است.

برای درک بهتر موضوع، از شما دعوت می‌کنیم این مقاله را که درباره‌ی تفاوت کابینت مدرن و کلاسیک است مطالعه فرمایید.

چرا هماهنگی بین اجزای دکوراسیون منزل و کابینت‌های آشپزخانه لازم است؟

نکته‌ی مهم آن است که، انتخاب سبک کابینت تاثیر مستقیمی بر سایر دکوراسیون خانه شما دارد. مهم است که دکوراسیون، مبلمان و چیدمان لوازم منزل بر اساس سبک کابینت‌های آشپزخانه باشند. این موضوع  از آن جهت اهمیت دارد که آشپزخانه‌های جدید، به صورت اوپن بوده و با فضای اصلی منزل در ارتباط مستقیم هستند. به همین دلیل هر گونه ناهماهنگی در چیدمان وسایل منزل و عدم تناسب آن با کابینت‌های آشپزخانه، منزل شما را آشفته و نامرتب جلوه می‌دهد.

تولید کابینت

کابینت‌های آشپزخانه علاوه بر اینکه نقش مهمی در فضاسازی و ساماندهی وسایل آشپزخانه دارند، تاثیر بسیاری نیز بر زیبایی و هماهنگی دکوراسیون منزل ایفا می‌کنند. ازین رو است که طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه عامل مهمی در زیبایی و چیدمان یک خانه‌ی دلچسب و زیبا است.

هر چه تناسب بین اجزای خانه و آشپزخانه بیشتر باشد، طبیعتا خانه‌ی ما زیباتر و جذاب‌تر به نظر می‌رسد. بر همین اساس لازم است از مشاوره  متخصصان داخلی ساختمان و دیزاینرها کمک بگیریم تا نتیجه‌ی کار همان چیزی باشد که انتظارش را داشته‌ایم.

در پایان از همراهی شما با این محتوا سپاسگزاریم. امیدواریم مطالب ارائه شده برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد. برای مشاهده‌ی مدل‌های جدید و به‌روز کابینت آشپزخانه، از شما دعوت می‌کنیم صفحه‌ی اینستاگرام آکس چوب را دنبال کنید.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *