ام دی اف چیست و چه کاربردهایی دارد؟

چند سالی می‌شود که انواع تخته فیبر MDF جای خود را در دکوراسیون منزل و وسایل چوبی ما، به خصوص در آشپزخانه‌ها، باز کرده‌اند؛ به طوری که کمتر کسی را می‌توان یافت که یک وسیله ساخته شده از ام دی اف یا ترکیبات آن را نداشته باشد. یکی از دلایلی که ام دی اف را تا این حد محبوب کرده است، قیمت مناسب و اقتصادی آن نسبت به متریال دیگر است. قابلیت شکل پذیری و فرآیند برش‌کاری ساده‌ی آن نیز مزید بر علت است که بتوان هر وسیله‌ی چوبی در دکوراسیون خانه و آَشپزخانه را به وسیله‌ی آن ساخت.

ام دی اف چگونه ساخته می‌شود؟ 

MDF سرواژه‌ی عبارت  Medium Density Fiberboard به معنای تخته فیبر با چگالی یا دانسیته متوسط است. در فرایند تولید ام‌دی‌اف، خرده‌ها و ضایعات چوب طبیعی ابتدا تمیز شده و سپس در دستگاه مخصوصی کاملا خرد و یک‌اندازه می‌شوند. پس از آن، به وسیله‌ی چسب رزین و مواد ترکیبی دیگر، با حرارت و دمای بالا، به صورت مخلوطی خمیری‌مانند و یکدست در می‌آیند. سپس، مخلوطی که به مایع کیک شبیه است، در دستگاه فشرده و پرس می‌شود تا پس از سرد شدن به صورت تخته فیبر در آید. تخته فیبر به دست آمده که اینک ام دی اف خام نام دارد، در اندازه‌های دلخواه برش می‌خورد و در نهایت بسته‌بندی می‌شود.

تخته فیبر ام دی اف

با توجه به فرایندی که در تولید تخته فیبر ام دی اف خام ذکر شد، این محصول می‌تواند در قطرهای مختلفی از نازک تا ضخیم، قابل انعطاف، مقاوم در برابر نفوذ حشرات و حتی ضد آب نیز تولید شود. بدیهی است برای تولید هر کدام از مواردی که ذکر شد، موادی که در مرحله‌ی خمیری شدن ام دی اف به آن اضافه می‌شود متفاوت بوده و باعث می‌شوند ساختار و ویژگی‌های تخته فیبر نهایی با نمونه‌ی معمولی آن متفاوت باشد.تاریخچه ام دی اف

تاریخچه تولید ام دی اف عمر چندان درازی ندارد و تقریبا بیش از ۵۰ سال است که صنعت MDF به تولید انبوه رسیده است. اولین کارخانه تولید MDF در جهان، در سال ۱۹۶۵ در شهر دپوزیت نیویورک به بهره‌برداری رسید. مسیر رشد و توسعه ام دی اف به سرعت در جهان گسترش یافت و به حدی موفق بوده است که در ساخت مصنوعات چوبی و محصولات جانبی دکوراسیون، از جمله کابینت آشپزخانه و کمد دیواری و … گوی سبقت را از سایر متریال ربوده است.

تاریخچه تولید تخته فیبر ساده در ایران، به دهه‌ی ۱۳۴۰ بر می‌گردد که اولین کارخانه‌های تولید آن در بندرانزلی و بابلسر به بهره برداری و تولید انبوه دست یافتند. اما اولین کارخانه تولید ام دی اف به شکلی که امروزه می‌شناسیم، در سال ۱۳۸۳ به تولید و بهره‌برداری رسید. تا پیش از این تاریخ، MDF از کشورهای خارجی به داخل وارد می‌شد که با گسترش تولید داخل، تقریبا نیاز به واردات این محصول به طور چشمگیری کاهش پیدا کرد.

کشورهای تولید کننده ام دی اف 

با توجه به فراگیر بودن متریال ام دی اف در زندگی امروز، این محصول تقریبا در تمام دنیا ساخته و تولید می‌شود. در این میان، کشورهایی هستند که قادر به ساخت محصولات باکیفیت‌تری هستند و تولیدات برتر خود را به کشورهای دیگر نیز صادر می‌کنند.

ترکیه، چین، روسیه، تایلند، برزیل، لهستان از برترین تولید کنندگان و صادرکنندگان تخته فیبر ام دی اف در دنیا هستند. با نگاهی به اسامی و لیست این کشورها بر می‌آید که کشورهای ذکر شده به لحاظ موقعیت جغرافیایی در صنعت چوب، منابع جنگلی و درختانی که سریع رشد می‌کنند، پیشگام هستند. به همین دلیل با سرعت بیشتری می‌توانند مقدار چوبی که برای ساخت تخته فیبر استفاده می‌کنند جایگزین کنند. قابل به ذکر است به غیر از ضایعات چوب و خرده‌های آن، از درختان سریع‌الرشد که از نظر چگالی و بافت چوب ضعیف‌تر هستند در ساخت تخته فیبر ام دی اف استفاده می‌شود.

فرق ام‌دی‌اف و نئوپان

تخته فیبر ام‌دی‌اف از نظر ساختار بسیار به نئوپان شبیه است اما از نظر تکنولوژی ساخت و مقاومت بسیار قوی‌تر از نئوپان می‌باشد. اولین فرقی که ام دی اف و نئوپان با یکدیگر دارند، تفاوت ظاهری آن دو است. در واقع، نئوپان از تکه‌ها و خرده‌های چوب و ضایعات آن که بزرگتر است، تشکیل شده است و این در حالی است که در پروسه ساخت MDF ضایعات و خرده‌های چوب به شکل بسیار ریزتری هستند و با مواد مستحکم‌تری ترکیب و تا حد ممکن فشرده می‌شوند. یک‌سان و یک‌اندازه بودن مواد در روند تولید MDF باعث می‌شود این محصول مقاومت بسیار بیشتری نسبت به نئوپان داشته باشد؛ به طوری که خواص آن دو به کلی با هم متفاوت شده است.

ام دی اف مقاومت بیشتری نسبت به نئوپان دارد و این در حالی است که وزن MDF از نئوپان به مراتب کمتر و سبک‌تر است. ورق نئوپان در برابر بار سنگین به راحتی خم می‌شود و در اصطلاح شکم می‌اندازد و به آسانی هم می‌شکند، همچنین در برابر رطوبت و آب به شدت آسیب‌پذیر است. اما MDF در برابر رطوبت مقاومت بهتری دارد و دوام و مقاومت آن در برابر وزن بالا و فشار بیشتر از نئوپان است. از نظر زیبایی نیز ورق ام دی‌اف حتی به شکل خام آن، ظاهر زیباتر و یکدست‌تری نسبت به نئوپان دارد و سطح آن کاملا صاف و صیقلی است. طول عمر و دوام فیبر MDF مساله‌ی دیگری است که آن را نسبت به نئوپان ارجحیت داده و باعث شده گزینه‌ی مناسب‌تری باشد.

ویژگی های ام دی اف

ویژگی‌های ام دی اف 

آنچه باعث شده این محصول در طی ۵۰ سالی که از پیدایش آن می‌گذرد تا این حد در زندگی ما فراگیر باشد، ویژگی‌های ام دی اف است. MDF محصولی با ویژگی‌ها و قابلیت‌های باورنکردنی است به طوری که کمتر محصولی را می‌توان جایگزین آن کرد.

  • ورق ام دی اف در برابر انتقال صدا و حرارت، مقاوم است.
  • در برابر رطوبت مقاومت نسبی و محدودی دارد که البته نمونه‌های کاملا مقاوم آن نیز هست.
  • ام دی اف در برابر خط و خش مقاومت نسبی دارد.
  • مقاومت آن در برابر فشار و ضربه تا حد زیادی بالا است.
  • قیمت اقتصادی و مقرون به صرفه‌ی آن، بزرگترین برگ برنده‌ی این محصول در مقابل چوب طبیعی و سایر متریال است.
  • پروسه ساخت و تولید آن آسان است؛ به طوری که این محصول به آسانی می‌تواند جواب‌گوی نیاز بازار باشد.
  • خاصیت برش‌پذیری و انعطاف‌پذیری آن در ساخت لوازم و مصنوعات چوبی بسیار بالا است.
  • تقریبا هر محصول چوبی را می‌توان با ام دی اف ساخت.
  • ورق ام دی اف در تمام قسمت‌ها از چگالی یکسان و سطح صاف و متراکم ساخت شده است که باعث می‌شود مقاومت آن در همه‌ی قسمت‌ها یک اندازه باشد.

کاربردهای ام دی اف

ام دی اف اشکال مختلفی دارد که هر کدام کاربردهای متفاوتی در صنایع دارند. تقریبا هر آنچه به وسیله‌ی چوب طبیعی ساخته می‌شد، با این متریال نیز قابلیت ساخت دارد. یکی از متداول‌ترین کاربردهای ام دی اف، ساخت کابینت آشپزخانه و یونیت کابینت است که به راستی انقلاب بزرگی در صنعت کابینت و کمد دیواری به وجود آورده است. همان طور که احتمالا می‌دانید، اسکلت و بدنه‌ی اکثر مدل های کابینت آشپزخانه از ورق ام دی اف سفید صابونی یا رنگی ساخته شده است.

به غیر از کاربرد در آشپزخانه و کابینت‌ها، از ورق ام دی اف در دکور و دیزاین فروشگاه‌ها، در ساخت انواع لوازم چوبی مانند میز، سرویس خواب، بوفه و دکوریجات استفاده می‌شود. حتی از نمونه‌های دیگر آن با خصوصیات خاص، در ساخت پارکت و کف‌پوش و نمای ساختمان‌ها نیز استفاده می‌شود. خصوصیات قابل توجه MDF باعث شده این محصول نقش پررنگی در زندگی امروز ما داشته باشد و ساخت بسیاری از مصنوعات زندگی ما وابسته به آن باشد.

کابینت ام دی اف 

کابینت ام دی اف را می‌توان متداول‌ترین کابینت در آشپزخانه‌های ایرانی دانست. این کابینت به لحاظ قیمت تمام شده در رنج متوسط قرار دارد و نسبت به سایر مدل‌های کابینت، قیمت مناسب‌تری دارد به همین دلیل به کابینت اقتصادی معروف است. در این نوع کابینت، بر روی ام دی اف یک روکش از جنس PVC، ممبران یا انواع دیگر کشیده می‌شود و علاوه بر بهبود قابلیت‌های آن باعث زیبایی و رنگ پذیری MDF نیز می‌شود.

نمونه‌ کابینت‌هایی که به وسیله‌ی MDF ساخته می‌شوند از نظر طرح و مدل بسیار متنوع هستند که حتما طرح مورد نظرتان را بین آن‌ها خواهید یافت. با توجه به انعطاف‌پذیری MDF در ساخت کابینت، بیشترین تنوع طرح و مدل کابینت مربوط به این متریال است. از کابینت‌های بلند و کشیده گرفته تا مدل کابینت‌های یکسره تا سقف، همچنین کابینت‌ جزیره یا کابینت منحنی همگی قابلیت ساخت با این متریال منحصر بفرد و جذاب را دارند.

کابینت منحنی

آشپزخانه ام دی اف 

حتی اگر از کابینت ام دی اف برای آشپزخانه به عنوان نمای کابینت‌ها استفاده نکنید، احتمالا باز هم بخشی از آشپزخانه شما از ام دی اف تشکیل شده است. تقریبا می‌توان گفت یونیت اکثر نمونه‌های کابینت آشپزخانه از جنس ام دی اف است؛ مگر در نمونه‌های خاص که از متریال‌های دیگری مانند PVC یا پلی‌وود و یونیت فلزی استفاده می‌شود.

در بسیاری از موارد، حتی دیوارپوش یا کف‌پوش آشپزخانه می‌تواند از جنس MDF باشد. بنابراین خواهید دید که حتی اگر کابینت‌های شما ازین متریال تشکیل نشده باشد، به هر حال بخشی از آشپزخانه‌تان از ام دی اف ساخته شده است.  

به علاوه، به وسیله‌ی کابینت‌ ام دی اف می‌توان به آسانی عیب‌ها و ایرادهای آشپزخانه را پوشاند؛ زیرا این متریال انعطاف بالایی در ساخت دارد و دست طراحان را باز می‌گذارد تا مدل‌های متنوع‌تری را طراحی کنند.

آرک آشپزخانه ام دی اف 

اگر از مدل کابینت ام دی اف برای آشپزخانه‌تان استفاده می‌کنید، آرک آشپزخانه MDF می‌تواند زیبایی آشپزخانه را تکمیل کند. نصب و تعبیه آرک  MDF در آشپزخانه‌های مدرن، هارمونی و زیبایی بیشتری را در آشپزخانه به وجود می‌آورد. همچنین باعث می‌شود بتوانید از بخش تزئینی آرک برای قرار دادن وسایل و لوازم ویترینی استفاده کنید.

آرک آشپزخانه ام دی اف معمولا با رنگ، طرح و مدل کابینت‌ها هماهنگ است و رابط زیبایی بین فضای آشپزخانه و اتاق نشیمن خواهد بود.

مدل کابینت های ام دی اف

دیوارپوش ام دی اف 

یکی از محصولات جانبی که به وسیله‌ی MDF ساخته می‌شود، دیوار پوش ام دی اف است که از ورق‌های بسیار نازک این متریال ساخته می‌شود. نصب و تعبیه دیوار پوش در قسمتی از فضای منزل یا فضای اداری، باعث زیبایی و ایجاد فضای مدرن می‌شود. دیوارپوش ام دی اف در مقابل خط و خش و کثیفی مقاوم است و نصب آن نیز آسان است و با سرعت بیشتری انجام می‌شود. از دیوارپوش ام دی اف در مکان‌های اداری، رستوران‌ها و حتی مدارس و محیط آموزشی به وفور استفاده می‌شود.

طرح‌ها و رنگ‌های دیوارپوش MDF بسیار متنوع است و به صورت پنل‌های مجزا در کنار یکدیگر نصب می‌شوند تا سطح دیوار به طور کامل پوشش داده شود.

طرح و رنگ کابینت های ام دی اف

رنگ و طرح ام دی اف

با توجه به پیشرفت صنعت MDF امروزه طرح‌های متنوعی از این محصول به بازار عرضه شده است که تقریبا همه‌ی رنگ‌ها و طرح‌های جدید و مد روز را شامل می‌شوند.

 تخته فیبر ام دی اف با توجه به نوع مصرفی که دارد، نه تنها در ابعاد و سایزهای مختلف بلکه با پوشش‌ها و طرح‌های بسیار گسترده‌ای پوشش داده می‌شود به طوری که به راحتی می‌توان انواع طرح‌های ام دی اف را که مطابق با سلیقه و نظر مشتری باشد در بازار مشاهده کرد.

مدل‌ها و طرح‌های ام دی اف به حدی زیاد است که تقریبا هر نوع نیازی را تامین می‌کند. از ساخت لوازم کودک گرفته تا ساخت کابینت آشپزخانه همه با تخته فیبر ام دی اف که دارای طرح‌ها و مدل‌های جذابی هستند، قابل اجرا می‌باشند. در ادامه به پر مصرف‌ترین طرح‌ها و رنگ‌های این محصول اشاره می‌کنیم:

کابینت ام دی اف رنگ چوب

ام دی اف رنگ چوب 

ام دی اف رنگ چوب، از پر مصرف‌ترین طرح‌های این متریال است؛ خصوصا نمونه‌های قهوه‌ای آن از اقبال زیادی نزد طرفداران برخوردار بوده و در طیف‌های مختلفی از قهوه‌ای تیره تا روشن در بازار موجود است.

ام دی اف گردویی 

یکی دیگر از پرطرفدارترین رنگ‌های کابینت MDF ، رنگ گردویی است. رنگ گردویی رنگ مناسبی برای آشپزخانه‌های بزرگ و کوچک است و به راحتی با سایر رنگ‌های دکوراسیون منزل ست می‌شود. این رنگ نه همانند قهوه‌ای سوخته یا مشکی تیره است و نه مانند رنگ‌های سفید و کرم، روشن است و یک قهوه‌ای میانه است.

ام دی اف سفید براق 

ام دی اف سفید براق یکی دیگر از محصولات پرطرفدار MDF خصوصا در ساخت کابینت چوبی سفید آشپزخانه است. MDF سفید براق با مدل صابونی که برای یونیت کابینت به کار می‌رود، متفاوت است. از سوی دیگر ظاهر ام دی اف سفید براق بسیار به کابینت هایگلاس سفید شباهت دارد و تفاوت آن  در این است که هایگلاس، ظاهر شیشه‌مانندی دارد و بازتاب نور بیشتری نسبت به ام دی اف سفید براق از خود نشان می‌دهد. همچنین قیمت کابینت هایگلاس نیز از نمونه‌ی مشابه MDF آن بیشتر است.

اگر به سبک کابینت مدرن علاقمند هستید و خصوصا اگر آشپزخانه‌ی کوچکی دارید، ام دی اف سفید براق از بهترین گزینه‌ها برای آشپزخانه شما خواهد بود. زیرا به دلیل بازتاب نور بالایی که دارد باعث روشن‌تر شدن فضا و در نتیجه بزرگتر نشان دادن آشپزخانه می‌شود.

ام دی اف سفید صابونی

یکی از پرکاربردترین نمونه‌های استفاده از MDF در صنعت کابینت، به کارگیری این متریال در ساخت یونیت و بدنه‌ی کابینت است. در اکثر مدل‌های کابینت آشپزخانه، یونیت یا همان اسکلت کابینت از جنس ام دی اف است که هم مقاومت نسبتا بالایی دارد و هم از نظر قیمت تمام شده، مقرون به صرفه است.

علت استفاده از ام دی اف صابونی در یونیت کابینت قیمت این روکش، نسبت به روکش‌های رنگی است. علاوه بر این، رنگ سفید باعث می‌شود فضای داخلی کابینت‌ها جلوه‌ی پاکی و تمیزی بیشتری داشته باشند و در تمام قسمت‌ها یک‌دست و تمیز به نظر برسند.

ام دی اف رنگی 

از مدل ام دی اف رنگی بیشتر برای ساخت سرویس خواب کودک و لوازم مربوط به کودکان استفاده می‌شود. این نمونه‌ها به دلیل رنگ‌های شاد و دلپذیری که دارند برای ساخت لوازم کودک و نوجوان بسیار مناسب هستند. به علاوه، رنگ کردن ام دی اف می‌تواند به طراحی دکوراسیون دو رنگ کمک کند. برای مثال یکی از موارد مصرف ام دی اف رنگی در کابینت آشپزخانه دو رنگ است.

همان طور که اشاره کردیم، تنوع در مدل‌های ام دی اف رنگی بسیار زیاد است به طوری که تقریبا تمام کالیته رنگ را در این نمونه از فیبر چوبی می‌توان مشاهده کرد.

کابینت ام دی اف رنگی

روکش و مدل ام دی اف

پروسه‌ی‌ ساخت ام دی اف به گونه‌ای است که قابلیت انعطاف بسیار بالایی در طرح و مدل دارد. در واقع با قرار دادن هر روکش بر روی تخته فیبر، می‌توان خصوصیات آن را تغییر داد و در مصارف گوناگون آن را به کار برد. انواع ام دی اف از نظر قطر و ابعاد طولی نیز متنوع است.

تخته فیبر چنانچه با روکش‌های مختلفی به غیر از لمینت پوشانده شود، ویژگی‌های بسیار متفاوتی از آنچه که هست پیدا می‌کند. به عنوان مثال، محصولاتی مانند کابینت ممبران، کابینت روکش چوب، انواع هایگلاس همه از محصولات جانبی ام دی اف خام هستند. همانطور که اشاره شد انواع طرح‌ها و مدل‌های لوازم چوبی و کابینت آشپزخانه را به آسانی می‌توان به وسیله‌ی ام‌دی‌اف طراحی کرد و ساخت.

ام دی اف ملامینه 

ملامینه اصلی‌ترین و متداول‌ترین روکشی است که برای ام دی اف در نظر گرفته می‌شود و هر وقت صحبت از ورق ام دی اف است، منظور تخته فیبر با چگالی متوسط و با روکش ملامینه است. طرح و رنگ ورق ام دی اف وابسته به طرح و مدل روکش ملامینه‌ای است که بر روی فیبر خام چسبانده می‌شود که طبیعتا مدل‌ها و طرح‌های بسیار متنوعی دارد.

در پروسه نصب ملامینه، کاغذ نقش‌دار با چسب ملامین فرمالدئید، تخت فشار و حرارت بالا بر روی تخته فیبر چسانده و در واقع پرس می‌شود. تا زمانی که آب به بافت درونی تخته نفوذ نکند و باعث پوسیدگی بافت درونی چوبی‌مانند آن نشود، روکش ملامینه از آن جدا نخواهد شد. از این روکش علاوه بر تخت خواب، دیوارپوش، میز، کتابخانه و … برای ساخت کابینت ملامینه نیز استفاده می‌شود.ساخت کابینت ملامینهام دی اف هایگلاس

منظور از ام دی اف هایگلاس، تخته فیبری است که با روکش پلکسی‌گلس پوشانده شده است. لایه‌ی پلاکسی‌گلس از نوع پلاستیک است اما ظاهر آن شبیه به شیشه شفاف و درخشنده است. ام دی اف هایگلاس از روکش ملامینه مقاومت بالاتری دارد و درخشندگی آن هم به مراتب بیشتر است، اما در برابر خط و خش مقاومت کمتری دارد و برای حفظ زیبایی آن، لازم است مراقبت بیشتری از آن شود.

زیبایی و درخشندگی هایگلاس باعث شده این متریال یکی از گزینه‌های شیک و زیبا در آشپزخانه‌های سبک مدرن باشد. خصوصا اگر فضای آشپزخانه‌تان محدود است، کابینت هایگلاس که براق نیز هست یکی از بهترین مدل‌های کابینت ام دی اف است که می‌توانید در آشپزخانه تعبیه کنید.کابینت ممبران ممبران 

ممبران یکی از محصولات جانبی تخته فیبر ام دی اف است که البته پروسه ساخت آن کمی پیچیده‌تر از مدل ملامینه یا هایگلاس است. در این مدل، تخته فیبر، به طور کاملا یکپارچه و بدن درز یا شکاف با روکش PVC پوشانده می‌شود. این روند باعث می‌شود که هر قطعه از ممبران در مقابل نفوذ آب مقاوم باشد. در مدل ممبران، خصوصا در نمونه‌های کابینت آشپزخانه، معمولا قبل از وکیوم شدن تخته فیبر با PVC ، ام دی اف خام توسط دستگاه و ماشین‌آلات بسیار پیشرفته‌ای حکاکی و منبت می‌شود و سپس روکش می‌شود. ماشین CNC قادر است انواع طرح‌ها و منبت‌هایی که در گذشته بر روی چوب طبیعی قابل اجرا بود، بر روی  تخته فیبر خام حکاکی کند و در نهایت یک کار زیبای کلاسیک و کنده‌کاری شده را تحویل مشتری دهد. ممبران، یکی از پرطرفدارترین نمونه‌های کابینت آشپزخانه در سبک کلاسیک و نئوکلاسیک است. البته یونیت یا بدنه کابینت که دیده نمی‌شود معمولا از متریال ساده‌تر ساخته می‌شود اما درب کابینت ممبران با روکش‌های زیبا و رنگی جلوه کار را به نمایش می‌گذارد.مزایا و معایب ام دی اف مزایا و معایب ام دی اف 

ام دی اف مانند هر محصول دیگری دارای مزایا یا معایب مختلفی است که همواره باید برای انتخاب آن مد نظر قرار گیرد. مهم‌ترین مزیت این محصول، قیمت اقتصادی آن است که به دلیل همین ویژگی، تقریبا بازار را از آن خود کرده است. تنوع بسیار بالا در طرح و رنگ از دیگر مزایای MDF است که بی‌نظیر است. به دلیل انعطاف‌پذیری بالا و شیوه‌ی برش‌کاری راحت، محصولات بسیار متنوع با مدل‌های مختلف را می‌توان با آن ساخت. این مزیت دست طراحان و دکوراسیونرهای داخلی را باز می‌گذارد تا محصول مورد نظر مشتری را به بهترین شکل تولید و عرضه کنند.

در کنار این محاسن، MDF معایبی نیز دارد که از آن جمله عدم مقاومت آن در برابر رطوبت و آب را می‌توان نام برد. خصوصا قسمت‌های لبه‌های آن که با نوار پوشانده می‌شوند، از آسیب‌پذیرترین قسمت‌ها در برابر رطوبت است. آسیب‌پذیری لولاها و اتصالات در مرور زمان، یکی دیگر از معایب این محصول خصوصا در کابینت آشپزخانه و قسمت‌های پر مصرف مانند درب کابینت‌ها است.

مقایسه ام دی اف با چوب طبیعی

ام دی اف محصولی جانبی از چوب طبیعی است و متریال اصلی آن از خرده‌ها و ضایعات چوب به دست آمده است. از نظر قیمت و ارزش، چوب طبیعی قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که با هیچ محصول دیگری قابل قیاس نیست. زیبایی نهفته در ذات چوب طبیعی بی‌مثل و مانند است و از دیرباز با روح و سرشت آدمی خو گرفته است. با وجود همه‌ی این مزیت‌ها چوب طبیعی متریالی بسیار گرانقیمت و در کشور ما کمیاب است، به طوری که نمی‌توان ساخت همه‌ی مصنوعات چوبی را به وسیله‌ی آن پوشش داد.

ام دی اف در مقایسه با چوب طبیعی، قیمت به مراتب کمتری دارد و سرعت ساخت و تولید آن نیز بسیار بالاتر است. به همین دلیل است که در ساخت لوازم چوبی مانند کابینت آشپزخانه، از ام دی اف و محصولات جانبی آن مانند کابینت ممبران یا کابینت هایگلاس، بیش از کابینت‌های چوبی استفاده می‌شود.

به علاوه اگر از جمع دوستداران محیط زیست باشید، بهتر است لوازم ام دی اف طرح چوب را جایگزین دکوراسیون چوبی کنید تا به این وسیله از قطع درختان بیشتر نیز جلوگیری کرده باشید.

ام دی اف طرح چوب 

اگر به چوب طبیعی علاقمند هستید، مدل‌های ام دی اف طرح چوب، انرژی و حس و حال چوب طبیعی را به محیط القا می‌کنند. این محصول شباهت بسیاری با بافت چوب طبیعی دارد و طرح و مدل آن شبیه رگه‌ها و بافت‌هایی است که در چوب طبیعی دیده می‌شود.

ام دی اف طرح چوب در همه‌ی رنگ‌ها حتی رنگ‌های روشن با روکش‌های براق یا مات موجود است و شما می‌توانید بر حسب سلیقه‌ی خود رنگ‌ها و طرح‌های مختلف آن را انتخاب کنید و با لوازم مختلف منزل‌تان ست و هماهنگ کنید.

ام دی اف طرح چوب برجسته 

ام دی اف طرح برجسته که با نام سینکرونایز هم شناخته می‌شود، مدلی دیگر از این متریال است که طرح و روکش نهایی آن دارای فرورفتگی‌ها و برجستگی‌های سه‌بعدی کوچک است که بافت چوب طبیعی را بیشتر از مدل‌های دیگر تداعی می‌کند. ام دی اف طرح چوب برجسته از نظر طرح و رنگ بسیار متنوع است و از نمونه‌های غیر برجسته، زیبایی بیشتری دارد و باعث می‌شود کاری که با آن ساخته می‌شود جذابیت بیشتری داشته باشد. شباهت بسیار زیاد این مدل به بافت طبیعی چوب، MDF برجسته را به یکی از پرکاربردترین متریال در آشپزخانه‌های سبک مدرن تبدیل کرده است به طوری که کمتر کسی می‌تواند از زیبایی چشم‌نواز آن در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف چشم بپوشد.

مزایای استفاده از ورق ام دی اف برجسته

از مزایای استفاده از ورق ام دی اف برجسته، مقاومت بیشتر آن نسبت به مدل‌های صاف است. این محصول به دلیل داشتن لایه‌ی ضخیم‌تر، مقاومت بیشتری دارد.

محصولات جانبی ساخته شده از فیبر ام دی اف با خواص ویژه

همان طور که اشاره کردیم واژه‌ی MDF به تخته فیبر با چگالی متوسط اطلاق می‌شود. با افزایش یا کاهش قطر تخته فیبر یا اضافه کردن برخی مواد، می‌توان تخته فیبرهایی با خصوصیات مختلف به وجود آورد که هر کدام در صنعت کاربردهای مختلفی دارند. ام دی اف ضدآب، ام دی اف آنتی‌باکتریال و مقاوم در برابر حشرات، تخته فیبر با وزن و چگالی سبک یا سنگین، تخته فیبر ضد حرارت و سایش، تخته فیبر با قطرهای نازک یا ضخیم، ام دی اف قابل انعطاف، ام دی اف منحنی و … تنها بخش‌های کوچکی از رشد این صنعت در شاخه‌های مختلف است.

ام دی اف ضد آب 

MDF ضد آب و مقاوم در برابر رطوبت یکی از بهترین متریال برای مناطق با رطوبت بالا است. ازاین ماده برای ساخت کابینت آشپزخانه نیز به وفور استفاده می‌شود زیرا باعث بهبود کیفیت و مقاومت کابینت‌ها در برابر نفوذ آب می‌شود.

در روند تولید این تخته فیبر، از چسب‌ها و مواد ضد آب استفاده می‌شود تا نتیجه‌ی نهایی محصولی مقاوم در برابر نفوذ آب باشد. بیشترین موارد مصرف این مدل، در کابینت‌های حمامی، کابینت دور سینک ظرف‌شویی، پارکت‌ها و کف‌پوش‌، پله و سایر مواردی است که خاصیت ضد آب بودن تخته فیبر مورد توجه قرار دارد.

ام دی اف مقاوم در برابر حشرات 

یکی از معایب ام دی اف خصوصا تعبیه آن در آشپزخانه، نفوذ حشرات و قارچ‌ها در بافت کابینت‌ها است. البته این موضوع زمانی رخ می‌دهد که آب به بافت درونی تخته فیبر نفوذ کند و فضا را برای رشد قارچ‌ها و سوسک‌های کوچک مساعد سازد. در پروسه ساخت ام دی اف ضد قارچ و ضد حشرات، روی تخته فیبر را با پوشش‌های بسیار مقاوم و ضد آتش می‌پوشانند. همچنین هنگام خمیری کردن خرده‌های چوب، از موادی استفاده می‌کنند که نفوذ حشرات و قارچ‌ها را به داخل بافت ناممکن می‌سازد. از این مدل تخته فیبر برای پوشش دیوارها، پارتیشن‌ها، کابینت آشپزخانه، قفسه فروشگاه‌، انبار و … بیشتر استفاده می‌شود.

ام دی اف نازک 

ام دی اف نازک یکی از پرکاربردترین متریال برای ساخت رویه‌ی درها، کف کشوها، پشت محصولات چوبی، مانند پشت کابینت‌های آشپزخانه یا پشت کتابخانه، تخته‌های انحنادار و … می‌باشد. تخته‌های نازک از نظر قطر ابعاد مختلفی دارند که نازک‌ترین آن ۱.۸ میلی‌متر و ضخیم‌تر نمونه‌ی آن ۶ میلی‌متر است. بسته به موردی که قرار است از ام دی اف نازک استفاده شود، می‌توانید از ابعاد مختلف این محصول استفاده کنید.

ام دی اف ضخیم با چگالی مختلف

در قسمت‌های مختلفی که نیاز به وجود لایه‌ی ضخیم‌تری از تخته فیبر است، ام دی اف ضخیم به کار می‌رود. یکی از پرکاربردترین مصارف ام دی اف ضخیم، نصب آن بر روی کانتر کابینت آشپزخانه است. همچنین ام دی اف با وزن یا چگالی پایین (LDF) یا ام دی اف با وزن چگالی بالا (HDF) ، از دیگر محصولات جانبی تولید تخته فیبر ام دی اف می‌باشند که هر کدام ویژگی‌ها و موارد مصرف مخصوص به خود را دارند.

همان طور که اشاره شد، تخته فیبر ام دی اف محصولی با ویژگی‌های منحصربفرد و شگفت‌انگیز است که تقریبا در هر قسمتی از دکوراسیون داخلی منزل می‌توان از آن استفاده کرد.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *