ساخت کابینت گاز رومیزی | همه آنچه راجع به گاز رومیزی باید بدانید!

ساخت کابینت زیر گاز صفحه‌ای

ساخت کابینت گاز رومیزی

در سال‌های اخیر استفاده از گاز رومیزی بسیار متداول و مرسوم شده است. در گذشته، در عموم آشپزخانه‌ها اجاق گازهای معمولی طرح‌ فر یا گازهای فر‌دار بیشتر مورد استفاده قرار داشتند. هر چند هنوز هم این نوع گازها به خصوص اجاق گازهای فردار محبوبیت زیادی دارند، اما استفاده از گاز رومیزی گسترش بسیار چشم‌گیری داشته است. استفاده از گازهای رومیزی، در کنار زیبایی منحصربفردی که در آشپزخانه ایجاد می‌کنند، مزایای زیادی نیز دارند. البته بدون شک، معایبی نیز دارند که ما در این محتوا قصد داریم هم به مزایا و هم به معایب آن‌ بپردازیم.

در کنار این مساله، هنگامی که در چیدمان آشپزخانه، از گاز رومیزی استفاده می‌شود، موضوع طراحی و ساخت کابینت گاز رومیزی هم حائز اهمیت خواهد بود. ابعاد، شکل و نوع طراحی کابینت گاز رومیزی، همه مسائلی هستند که می‌توانند باعث افزایش فضا و بهبود کاربرد کابینت‌ آشپزخانه شوند. در ادامه از شما دعوت می‌کنیم همراه ما باشید تا راجع به این مساله بیشتر بدانیم.

کابینت گاز رومیزی
کابینت گاز رومیزی

استفاده از گازهای رومیزی چه مزیتی دارد؟

همان طورکه اشاره شد در سال‌های اخیر استفاده از گازهای رومیزی یا همان رومیزی، اقبال زیادی پیدا کرده است. دلایل مختلفی برای علاقه به این نوع گاز وجود دارد که مهمترین آن‌ها عبارتند از :

  • افزایش فضای کابینت‌ها
  • زیبایی و مینیمال بودن گازهای رومیزی
  • قیمت به‌ صرفه‌تر و اقتصادی
  • کاربردی بودن گازهای رومیزی
  • هماهنگی با انواع مدل‌ها و سبک‌های کابینت آشپزخانه
  • و عدم نیاز به جابه‌جایی

مزایای گاز رومیزی

اجاق گازهای معمول فردار و بدون فر، که به گازهای طرح فر نیز مشهورند، به دلیل شکل ظاهری‌شان فضای زیادی اشغال می‌کنند. این مدل‌ گازها از نظر وزنی، سنگین هستند و جابجایی آن‌ها کار دشواری است. از آن جا که اجاق گاز محل پخت و پز است، شما باید دائم درگیر تمیز کردن و لکه‌گیری قسمت‌های مختلف آن‌ها باشید. به جز موارد خاص و گازهای گران‌قیمت، از لحاظ زیبایی ظاهری، گازهای بزرگ حرف زیادی برای گفتن ندارند. در خیلی از مواقع کاربردی هم نیستند. به طوری که بسیاری از خانم ها شاید در طول سال کمتر از فر این نوع گازها استفاده کنند!

با توجه به دلایل که اشاره شد، به ویژه در آشپزخانه های کوچک، استفاده از گاز رومیزی یک مزیت بزرگ به حساب می‌آید. با کار گذاشتن گاز رومیزی، طراح می‌تواند از فضا برای ساخت کابینت اضافه استفاده کند.

اگر تجربه کار کردن در آشپزخانه آپارتمان‌های کوچک و متوسط را داشته باشید، می‌دانید که کمبود فضا همیشه یکی از بزرگترین مشکلات پیش‌رو است. با این ترفند ساده، یعنی ساخت کابینت زیر گاز رومیزی، به میزان زیادی فضای در دسترس‌تان افزایش می‌یابد.

اجاق گاز رومیزی
اجاق گاز رومیزی

در حالی که گازهای رومیزی کاملا کاربردی هستند، بخش اضافه‌ای ندارند. همچنین، ساده، زیبا و مینیمال هستند و نیاز به جابجایی هم ندارند. در عین حال، قیمت گازهای رومیزی یا صفحه‌ای هم کمتر از اکثر فرگازها است. همه این ویژگی‌ها باعث شده است گازهای رومیزی یک پای ثابت آشپزخانه‌های شیک امروزی باشند.

معایب گاز رومیزی

گازهای رومیزی اگر چه ظاهر بسیار شکیل و جذابی دارند، اما در کنار همه‌ی مزایا، معایبی نیز دارند. عدم وجود فر و جوجه‌گردان، که در گازهای فردار وجود دارد، یکی از مهم‌ترین معایب گاز رومیزی است. اگر اهل آشپزی‌های فانتزی یا شیرینی‌پزی یا کیک‌پزی هستید، لازم است یک فر برقی یا فر گازی به شکل جداگانه تهیه کنید.

یکی دیگر از معایبی که خانواده‌های عیال‌وار را از خرید گاز رومیزی پشیمان می‌کند، کمبود فضای کافی برای قرار داردن قابلمه‌های بزرگ بر روی اجاق گاز رومیزی است. در روی گازهای رومیزی، خصوصا در ابعاد کوچک آن، نمی‌توانید از قابلمه‌های بزرگ به طور هم‌زمان استفاده کنید و این مساله گاهی مهمانی‌ها و مراسم شما را با چالش مواجه می‌کند.

اجاق گاز شیشه ایی آکس چوب
اجاق گاز شیشه ایی آکس چوب

ابعاد، طرح و شکل کابینت گاز رومیزی

حال که با مزیت‌های استفاده از گازهای رومیزی آشنا شدیم، قصد داریم در خصوص طرح‌ کابینت گاز رومیزی هم صحبت کنیم.

طرح، ابعاد و اندازه کابینت گاز رومیزی تا حدود زیادی بستگی به نوع و اندازه صفحه‌ی گاز دارد. گازهای رومیزی، به صورت دو شعله، چهار، پنج و شش شعله موجود هستند. برای ساخت کابینت گاز رومیزی باید تناسب بین گاز و کانتر کابینت رعایت شود.

به طور معمول، گاز داخلِ برشی که در کانتر کابینت داده می‌شود قرار می‌گیرد. ابعاد کانتر کابینت باید به شکلی باشد که از هر طرف، چند سانتی‌متر صفحه گاز ادامه داشته باشد. این کار برای این است که بین گاز و دیوار پشت یا اطراف فاصله وجود داشته باشد.

گاز طرح فر
آشپزخانه‌ای زیبا و منظم، یکی از مزایای وجود گازهای صفحه‌ای و رومیزی است.
  • ساخت کابینت گاز رومیزی یا رومیزی دو شعله

ساده‌ترین نوع گاز رومیزی یا صفحه‌ای گاز ۲ شعله است. این نوع گاز، بیشتر در آشپزخانه اماکن اداری و آبدارخانه‌ها کاربرد دارد. ابعاد گاز ۲ شعله، معمولا ۳۰ در ۵۰ سانتی‌متر است. یعنی طول گاز ۵۰ سانتیمتر است که ۲ عدد شعله در کنار هم، در این راستا قرار می‌گیرد. عرض گاز هم ۳۰ سانتی‌متر است. اگر از هر طرف، ۵ سانتی‌متر حداقل فاصله در نشر گرفته شود، می‌توان ابعاد کابینت را مشخص نمود.

با توجه به این ابعاد، کابینت گاز رومیزی دو شعله حدود ۴۰ در ۶۰ سانتی‌متر است. یعنی عمق کابینت حدودا ۴۰ سانتیمتر و عرض آن در حدود ۶۰ سانتیمتر است.

طرح مناسب برای ساخت کابینت گاز رومیزی با این ابعاد به صورت تک درب یا کشویی است. به بیان دیگر، می‌توانیم زیر گاز دو شعله یک کابیت تک درب یا دراور قرار دهیم.

  • ساخت کابینت گاز رومیزی چهار شعله

ابعاد متداول گازهای ۴ شعله، در حدود ۵۰×۵۸ سانتی‌متر است. یعنی طول گاز ۵۸ سانتی‌متر و عمق (عرض) آن ۵۰ سانتی‌متر است. این نوع گاز رومیزی، در اماکن تجاری یا آشپزخانه‌های کوچک که فضای کمی دارند به کار می‌رود.

با توجه به این که باید کانتر کابینت از طرفین گاز ۵ سانتی‌متر بزرگتر باشد، طول کابینت زیر گاز ۴ شعله، حداقل حدودا ۷۰ سانتی‌متر می‌شود.

اجاق گاز 4 شعله رو میزی
اجاق گاز ۴ شعله رو میزی

طراحی و ساخت کابینت گاز رومیزی ۴ شعله می‌تواند به صورت یونیت دو درب و یا دراور (کشو) باشد. البته معمولا یونیت‌های دو درب از  عرض ۷۵ سانتیمتر به بالا شروع می‌شوند. بهتر است کابینت زیر گاز ۴ شعله، حداقل ۷۵ در نظر گرفته شود تا بتوان یک یونیت با دو درب کوچک را جانمایی کرد.

اگر به جای کابینت دو درب، طراحی باکس به صورت کشویی باشد، در این صورت عرض دراور نسبتا بزرگ و جادار خواهد بود. در این طراحی، شما به راحتی می‌توانید انواع ظروف مختلف، مانند قاشق و چنگال یا انواع ملاقه، را در این کشوها جانمایی کنید.

  • ساخت کابینت زیر گاز رومیزی پنج شعله

استانداردترین و پر کاربردترین نوع گاز رومیزی در آشپزخانه، گازهای پنج شعله هستند. عرض این نوع گاز، معمولا ۵۰ سانتی‌متر و طول آن، ۸۶ سانتیمتر است.

طول کابینت زیر این نوع گاز از ۹۵ سانتیمتر به بالا است. در این مدل، به راحتی می‌توان یک باکس دو درب یا کشو را در زیر این نوع گاز قرار داد.

گاز رومیزی پنج شعله
گاز رومیزی پنج شعله

فاصله مناسب گاز رومیزی از سایر لوازم آشپزخانه

اگر جای گاز رومیزی شما در آشپزخانه مشخص نشده است، شما می‌توانید آن را در هر قسمت از پیشخان قرار دهید. برای این کار ابعاد استانداردی وجود دارد که بهتر است آن‌ها را رعایت کنید.

حداقل ۶۰ تا ۷۵ سانتی‌متر بین گاز شما با سینک آشپزخانه فاصله نیاز است. این فاصله کمک می‌کند قطرات آب بر روی گاز نپاشد و برای شما دردسر درست نکند.

حداقل فاصله بین ماکروفر و اجاق گاز نباید از ۳۰ سانتی‌متر کمتر باشد. همچنین، حداقل فاصله گاز از همه طرف باید ۵ سانتی‌متر باشد. اما برای راحتی کار کردن، بهتر است از کنارها ۳۰ سانت فضای آزاد وجود داشته باشد. در این صورت به راحتی می‌توانید ظرف و لوازم آشپزی را حین پخت و طبخ غذا در کنار خود داشته باشید.

کابینت گاز رومیزی پنج شعله
کابینت گاز رومیزی پنج شعله

نحوه نصب گاز رومیزی در کابینت

گازهای رومیزی در دو شکل کلی ساخته می‌شوند. این نوع گازها یا رومیزی هستند که نیاز به برش کانتر کابینت زیر گازی ندارند و یا فرم توکار دارند.

برای گازهای توکار، حتما لازم است محل مناسب از قبل در نظر گرفته شود و برش داده شود. معمولا در بالای این محل، هود آشپزخانه قرار می‌گیرد.

اما گازهای رومیزی شکل ساده‌تر و دمِ دستی‌ترینیز دارند. البته این مدل‌‌ها، زیبایی و کاربرد نوع قبلی را ندارند. برای این نوع گاز، همان طور که اشاره شد، نیاز به برش پیشخان کابینت نیست و هر کجا که بخواهید می‌توانید آن‌ را قرار دهید. در صورتی که کانتر قبلا برش نخورده باشد و بخواهید گاز توکار رومیزی نصب کنید، کار شما کمی سخت‌تر است.

معمولا داخل کارتن گاز یک شابلن قرار داد می‌شود که بر اساس آن می‌توانید محل برش را مشخص کنید.

گاز رومیزی در کابینت

سخن پایانی

در این محتوا به طور خلاصه به مزایا و معایب گاز رومیزی پرداختیم. همچنین مراحل ساخت کابینت گاز رومیزی را بازگو کردیم. در پایان، از همراهی شما با آکس چوب سپاسگزاریم و امیدواریم این محتوا برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

از شما دعوت می‌کنیم برای مشاهده‌ی مدل‌های به‌روز و جدید کابینت آشپزخانه، سری به صفحه‌ی اینستاگرام آکس چوب بزنید و صفحه‌ی ما را دنبال کنید.

۴/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *