جدیدترین مدل‌های اپن جزیره‌ای آشپزخانه

جدیدترین مدل‌های اپن جزیره‌ای آشپزخانه

جدیدترین مدل‌های اپن جزیره‌ای آشپزخانه

در این مقاله قصد داریم جدیدترین مدل‌های اپن جزیره‌ای در آشپزخانه را به شما معرفی کنیم. هما‌ن طور که از نام جزیره بر می‌آید، کابینت جزیره، پیشخانی مستقل از سایر کابینت‌ها است که از هیچ طرف، به سایر اجزای آشپزخانه متصل نیست و می‌تواند در کنار یا وسط آشپزخانه قرار بگیرد. کانتر جزیره کاربردهای مختلفی دارد؛ هم فضای کار شما را افزایش می‌دهد و هم بر زیبایی چیدمان و دکوراسیون آشپزخانه می‌افزاید. به دلیل کارایی فوق‌العاده بالایی که اپن جزیره‌ای در آشپزخانه ایفا می‌کند، جزیره به عنصری ضروری و بسیار پر طرفدار تبدیل شده است. به طوری که افراد حتی در آشپزخانه‌های کوچک هم تمایل دارند از اپن جزیره‌ای استفاده کنند تا ازین طریق دکور آشپزخانه‌شان مدرن‌تر به نظر برسد. در این محتوا قصد داریم راجع به اپن جزیره‌ای و این پیشخان پر طرفدار اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. در ادامه از شما دعوت می‌کنیم این محتوا را در آکس چوب دنبال کنید.

اپن جزیره‌ای
جزیره به عنوان پیشخانی مستقل در آشپزخانه شناخته می‌شود که کاربردهای آن متفاوت است.

جزیره چیست و چه کاربردی دارد؟

اشاره کردیم که جزیره یک پیشخان کاملا مستقل است که با توجه به نیاز مشتری و شرایط آشپزخانه، می‌توانند کاربردهای متفاوتی داشته باشد. چه سبک آشپزخانه شما مدرن باشد و چه کلاسیک، پیشخان جزیره بر زیبایی و کارایی آشپزخانه می‌افزاید و باعث می‌شود فضای میانی آشپزخانه کاربرد‌ی‌تر باشد.

جزیره معمولا در آشپزخانه‌هایی با متراژ بالا تعبیه می‌شود، اما اگر آشپزخانه‌تان کوچک است، باز هم می‌توانید جزیره داشته باشید. در آشپزخانه‌های کوچک، اپن جزیره بین آشپزخانه و اتاق نشیمن قرار می‌گیرد و به عنوان حایل بین این دو فضا در نظر گرفته می‌شود.

پیش خوان جزیره ای
قسمت داخلی پیشخان جزیره می‌تواند محل مناسبی برای جایگیری وسایل برقی باشد.

جزیره آشپزخانه مدرن

پیشخان جزیره در سبک‌های مختلف کابینت آشپزخانه‌ قابلیت اجرا دارد. در واقع، حضور جزیره، بسته به نوع پلان آشپزخانه است نه سبک آن. همچنین با توجه به سبک و مدل کابینت‌های آشپزخانه، پیشخان جزیره نیز متفاوت خواهد بود.

اپن جزیره‌ در آشپزخانه‌های کلاسیک، دارای طرح‌ها و مدل‌های کلاسیک و منبت شده است. پایه‌های خراطی شده و دکوراتیو، گل‌دکوراتیوهای مختلف و وجود تاپ‌کانتر سنگ یا دیگر نمونه‌های طبیعی، از دیگر ویژگی‌های اپن جزیره‌ای برای آشپزخانه‌های کلاسیک است.

به دلیل آن که آشپزخانه‌های کلاسیک معمولا دارای ابعاد بزرگ هستند، معمولا در چنین آشپزخانه‌هایی مشکلی برای تعبیه جزیره نیست و عموما فضای کافی وجود دارد.

در آشپزخانه‌های مدرن، اپن جزیره‌ای به شکل مدرن تعبیه می‌شود. مدل جزیره آشپزخانه مدرن، بسته به سبک و اندازه آشپزخانه، ممکن است متفاوت باشد. انواع طرح‌های مختلف در جزیره‌های سبک مدرن دیده می‌شود که هر کدام باعث زیبایی بیشتر در فضای آشپزخانه خواهند شد.

در ادامه، چند مدل جزیره آشپزخانه مدرن و کلاسیک را مشاهده خواهید کرد.

مدل جزیره کلاسیک
کابینت‌های کلاسیک دارای طرح‌ها و منبت‌های کلاسیک هستند و همان طور که مشاهده می‌شود، جزیره نیز دارای طرح و منبت‌های کلاسیک است.
جزیره کلاسیک
در کابینت‌های کلاسیک معمولا از متریال طبیعی مانند چوب و سنگ استفاده می‌شود.
پیشخان جزیره‌ای مدرن
آشپزخانه‌ای نئوکلاسیک با دو کانتر جزیره که فضای کار بسیار زیادی را در عین زیبایی، برای مشتری به وجود آورده است.

مدل جزیره آشپزخانه کوچک

بدیهی است که با وجود خانه‌های کوچک امروزی، فضای کمتری برای آشپزخانه در نظر گرفته می‌شود. محدودیت فضا اگر چه دست طراحان را تا حدودی می‌بندد اما طراحان با سلیقه و با ابتکار، راه‌های متفاوتی را در نظر می‌گیرند که بتوانند نیاز‌ها و سلیقه‌ی مشتری را در طراحی خود اعمال کنند.

در آشپزخانه‌های کوچک به دو شکل می‌توان اپن جزیره‌ای طراحی کرد.

  • پیشخان حایل

پیشخان جزیره در آشپزخانه کوچک بهتر است به عنوان حایلی بین اتاق نشیمن و آشپزخانه باشد. در این حالت، سینک ظرف‌شویی یا اجاق گاز می‌تواند بر روی کانتر قرار بگیرد و فضای دلنشین‌تری را برای اهالی خانه به وجود بیاورد.

از قسمت زیرین اپن جزیره‌ای نیز می‌توان به عنوان کابینت و یا محلی برای تعبیه فرگاز استفاده کرد. قسمت بیرونی اپن جزیره‌ای نیز می‌تواند به عنوان میز ناهارخوری یا میز صبحانه‌خوری در نظر گرفته شود.

به عکس‌ زیر توجه کنید.

کانتر جزیره مدرن
در تصویر یک کانتر جزیره مدرن بسیار پر کاربرد را مشاهده می‌کنید که بسیار زیبا تعبیه شده است. این کانتر هم به عنوان فضای ساماندهی ظروف، هم به عنوان کانتر اجاق گاز و سینک ظرف‌شویی و هم به عنوان میز صبحانه‌خوری در نظر گرفته شده است. در عین حالی که حایلی بین اتاق نشیمن و آشپزخانه نیز هست. به دلیل آن که قسمت صبحانه‌خوری بلندتر است، از صندلی‌های بلندتر استفاده شده است.
  • اپن جزیره‌ای متحرک

یکی از بهترین ایده‌ها برای داشتن جزیره در آشپزخانه‌های کوچک، استفاده از مدل جزیره متحرک یا غیرثابت است. در این حالت، کانتر جزیره،‌ به عنوان عنصری متحرک و قابل حرکت در نظر گرفته می‌شود که به وسیله‌ی چرخ‌های اهرم‌دار، قابلیت جابه‌جایی دارد.

در واقعدر زیر جزیره‌های متحرک، چرخ‌های باکیفیتی قرار دارد که با چرخش یک اهرم، اجازه‌ی حرکت را به کاربر می‌دهد. اپن جزیره‌ای متحرک، یک ایده‌ی مناسب برای آشپزخانه‌های کوچک است زیرا در صورت نیاز، می‌توانید آن را حرکت دهید و در قسمت دیگری قرار دهید و مسیر را برای تردد یا هر فعالیت دیگری، باز کنید.

علاوه بر این، هنگامی که میزبان هستید می‌تواند از کانتر جزیره متحرک به عنوان میز سرو استفاده کنید. همچنین این جزیره‌ها از ایجاد فضای یکنواخت در آشپزخانه نیز پیشگیری می‌کنند زیرا می‌توانید به آسانی آن را در قسمت دیگری قرار دهید و تنوع ایجاد کنید.

پر واضح است که اپن جزیره‌ای متحرک نمی‌تواند به عنوان پیشخان ظرف‌شویی یا اجاق گاز مورد استفاده قرار بگیرد. زیرا برای نصب لگن ظرف‌شویی یا تعبیه اجاق گاز، باید تجهیزاتی را در کابینت قرار دارد که امکان جابه‌جایی را سلب می‌کند.

به عکس‌ زیر توجه کنید.

کانتر جزیره‌ای متحرک
اگر در زیر جزیره چرخ نصب شود، می‌توان به راحتی آن را جابه‌جا کرد و در قسمت دیگری آن را قرار داد.

ارتفاع جزیره آشپزخانه

وجود جزیره در کنار همه‌ی مزایا و زیبایی که دارد، باید دارای طراحی و ابعاد استانداری باشد. معمولا اگر دلیل خاصی وجود نداشته باشد، همه‌ی کابینت‌ها از اندازه‌های استاندارد و قوانین خاصی تبعیت می‌کنند که جزیره نیز ازین قاعده مستثنی نیست.اما به دلیل آن که کانتر جزیره، پیشخانی مستقل است، می‌توان ارتفاع آن را متناسب با کاربردی که در آشپزخانه دارد، کمی متفاوت از سایر قسمت‌های آشپزخانه در نظر گرفت.

معمولا کانتر و پیشخان آشپزخانه را در ارتفاع ۹۰ سانتی‌متر تبعیه می‌کنند. این اندازه برای جایگیری لباس‌شویی، اجاق گاز، ماشین ظرف‌شویی و … مناسب است. بنابراین اگر جزیره شما چنین کاربردی دارد، بهتر است ارتفاع جزیره آشپزخانه را ۹۰ سانتی‌متر در نظر بگیرید.

اگر اپن جزیره‌ای را محلی برای قرارگیری سینک و لگن ظرف‌شویی در نظر گرفته‌اید، بهتر است این ارتفاع را تا ۷۵ یا ۸۰ سانتی‌متر کاهش دهید.

اگر بخشی از اپن جزیره‌ای نقش میز ناهارخوری را دارد، ارتفاع آن در حدود ۷۵ سانتی‌متر مناسب است. البته قابل به ذکر است که این اندازه‌ها نسبی است و می‌تواند کمی بلندتر یا کوتاه‌تر باشد یا میانگین آن را در نظر بگیرید.

پیشخانه جزیره‌ای
وجود فاصله امن بین جزیره و کابینت اصل مهمی است که حتما باید در تعبیه جزیره در نظر گرفته شود. همانطور که مشاهده می‌کنید در این تصویر، هم یخچال و هم فر و ماشین ظرف‌‌شویی در فاصله‌ی ایمن تعبیه شده‌اند.

فاصله استاندارد اپن جزیره‌ای با میز ناهارخوری

اگر قصد دارید از اپن جزیره‌ای یا بخشی از آن، به عنوان میز ناهارخوری استفاده کنید، باید فضایی را برای حرکت زانوها در زیر میز در نظر بگیرید. این فاصله در حدود ۴۵ تا ۵۰ سانتی‌متر به شکل فضای خالی برای حرکت پاها و زانوها در زیر میز، در نظر گرفته می‌شود.

معمولا کانترهایی که چند کاربرد دارند، با دو ارتفاع ساخته می‌شوند. به عنوان مثال، بخشی که گاز یا سینک ظرف‌شویی بر روی آن قرار دارد در ارتفاع بالاتر قرار می‌گیرد و سطح دیگری با اختلاف ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر کمتر، به عنوان میز غذاخوری در کنار آن نصب می‌شود. این دو سطح می‌توانند از یک متریال تشکیل شوند و یا از دو متریال متفاوت ساخته شده باشند.

به عنوان مثال، سطحی که لگن ظرف‌شویی بر روی آن قرار دارد از جنس سنگ و قسمت غذا خوری از جنس چوب طبیعی باشد.

پیشخانه آشپزخانه
کانتری با اختلاف سطح مشاهده می‌کنید که روی‌هم رفته، فضای استانداری را برای کاربر به وجود آورده است.

فاصله بین کابینت و جزیره

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در تعبیه جزیره در آشپزخانه، ایجاد فاصله‌ی ایمن یا حریم امن بین جزیره و کابینت‌ها است. فاصله‌ی استاندارد بین کابینت و جزیره، یکی از مهم‌ترین عناصری است که حتما باید رعایت شود.

اگر بخواهیم به زبان ساده این اندازه‌ها را شرح دهیم باید گفت که فاصله بین کابینت و جزیره باید به حدی باشد که بتوان درب ماشین ظرف‌شویی یا لباس‌شویی یا کشوها و کابینت‌ها را بدون ایجاد زحمت و بدون دشواری، باز یا بسته کرد. هنگام باز کردن درب کشوها یا سایر اجزای آشپزخانه، باید فاصله‌ی ایمن وجود داشته باشد و فردی که مشغول کار و فعالیت در آشپزخانه است، بتواند به آسانی و آزادانه در آشپزخانه تردد کند.

به بیان دیگر، باز شدن درب کشوی کابینت‌ها و کشوهای جزیره یا هر عامل دیگری در روبروی هم، نباید باعث مسدود کردن مسیر رفت و آمد شود.

این فاصله باید به اندازه‌ای باشد تا هنگامی که درب کشوهای کابینت یا جزیره هم‌زمان باز است و در همان حال، درب کشوی دیگری، مثل درب ظرف‌شویی یا … نیز باز باشد و سپس فاصله‌ای در حدود ۹۰ سانتی‌متر نیز بین این دو قرار داشته باشد.

در صورتی که امکان تعبیه چنین فضایی در آشپزخانه نباشد، باید در قرارگیری وسایل و تجهیزات دقت شود تا در روبروی هم قرار نگیرند و حریم امن رعایت شود.

سخن پایانی

بدون شک کانتر و اپن جزیره‌ای می‌تواند فضای آشپزخانه شما را مدرن‌تر و جدیدتر جلوه بدهد. اما به غیر از زیبایی غیر قابل انکار کانتر جزیره‌ای، فضاسازی بسیار عالی آن باعث می‌شود وجود جزیره در هر آشپزخانه‌ای قابل توجیه باشد. البته به شرط آن که فضای کافی برای ایجاد فاصله‌ی امن بین جزیره‌ و کابینت‌ها وجود داشته باشد.

ازین که تا پایان همراه این مقاله در آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم مطالب ارائه شده برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای مشاهده‌ی مدل‌های کار شده‌ی کابینت آشپزخانه، به صفحه‌ی اینستاگرام آکس چوب بپوندید.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *