نمای کابینت آشپزخانه | ۵ نکته طلایی برای زیباتر شدن نمای کابینت‌های آشپزخانه

نمای کابینت آشپزخانه

۵ نکته طلایی برای زیباتر شدن نمای کابینت‌های آشپزخانه

این روزها آشپزخانه‌‌های اوپن بخش مهمی از خانه‌ها و آپارتمان‌های شهری هستند. بر خلاف گذشته در معماری جدید، پذیرایی با آشپزخانه اوپن در مجاورت هم قرار داده می‌شوند. در نتیجه دکوراسیون و لوازم آشپزخانه دائما در معرض دید قرار دارند. این موضوع، اهمیت زیبایی و انتخاب درست اجزاء آشپزخانه را بیش از پیش کرده است. نمای کابینت آشپزخانه قطعا، یکی از مهمترین فاکتورهایی است که در زیبایی و لوکس بودن خانه و آشپزخانه به چشم می‌آید. در این محتوا از وب‌سایت آکس چوب قصد داریم راجع به نمای کابینت آشپزخانه و باید‌ها و نبایدهای آن در زیبایی منزل سخن بگوییم. امیدواریم ما را تا پایان همراهی کنید.

منظور از نمای کابینت آشپزخانه چیست؟

هر فاکتور ظاهری در کابینت آشپزخانه، که در قضاوت یک بیننده موثر است، بخشی از نمای کابینت‌ها محسوب می‌شود. مهمترین فاکتورهای زیبایی و جذابیت در نمای کابینت‌ها عبارتند از متریال، طرح و مدل کابینت، سبک و رنگ‌بندی کابینت. البته در کنار این عوامل، یراق‌آلات و دستگیره‌ها هم از مواردی هستند که در زیبایی کابینت آشپزخانه بسیار موثر هستند. در ادامه، هر کدام ازین موارد را بررسی می‌کنیم.

۵ عامل موثر در نمای کابینت آشپزخانه

  • جنس و متریال کابینت

همان طور که اشاره شد جنس ورق و متریال درب و بدنه کابینت‌ها، یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های زیبایی در کابینت‌ها است. جنس و متریال، تعیین‌کننده بسیاری دیگر از فاکتورهای ظاهری کابینت می‌باشد. مدل کابینت، سبک طراحی و حتی رنگ کابینت بسیار وابسته به متریال بکار گرفته شده است.

به طور کلی، جنس کابینت‌ها را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد. البته هر کدام از این دسته‌بندی‌ها شامل انواع مختلفی نیز هستند.

  • کابینت فلزی

کابینت فلزی شامل انواع کابینت با ورق گالوانیوزه، ورق سیاه، ورق استیل و حتی سایر فلزات مانند مس می‌باشد. متریالی که برای طراحی کابینت انتخاب می‌کنید، در کلاس کاری و قیمت نهایی کابینت‌ها نقش دارد.

اگر مایلید نمای کابینت آشپزخانه شما مدرن و شیک باشد و اگر انتخاب شما از بین کابینت‌های فلزی است، پیشنهاد می‌کنیم کابینت‌ استیل را انتخاب کنید. طبیعتا ورق گالوانیزه و فولاد سیاه، کیفیت و زیبایی مناسبی ندارند و این روزها به ندرت مورد پسند قرار می‌گیرند.

اگر ظاهر کابینت آشپزخانه برای شما مهم است، پس دور کابینت‌های فلزی ورق گالوانیزه را خط بکشید.

در گذشته، کابینت  استیل تنها برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما امروزه پای این کابینت‌های بادوام و زیبا به آشپزخانه‌ها نیز باز شده است. کابینت استیل‌، نمایی درخشان و براق دارد و باعث می‌شود فضای آشپزخانه انعکاس جالب توجهی داشته باشد.

اگر قصد دارید از کابینت استیل برای زیبایی آشپزخانه استفاده کنید، لازم است بدانید که تنها بخش یا قسمتی از آشپزخانه را می‌توانید از کابینت استیل استفاده کنید. استفاده کامل از کابینت استیل، فضای آشپزخانه را صنعتی و کارگاهی می‌کند و ابدا گزینه‌ی مناسبی برای یک آشپزخانه خودمانی نیست. اما استفاده از آن در بخش کوچکی از آشپزخانه، به شدت بر زیبایی و نمای کابینت‌های مدرن تاثیرگذار است.

 

کابینت چوبی

  • کابینت چوبی

اگر به دکوراسیونی سنتی، طبیعی و روستیک علاقه دارید، کابینت چوبی یک انتخاب بی‌نظیر برای شما است. کابینت‌های آشپزخانه با طراحی‌های هنرمندانه بر روی چوب طبیعی، خیره‌کننده خواهد شد. سبک و مدل کابینت چوبی، به ندرت قدیمی و خسته‌کننده می‌شود و شما می‌توانید سال‌ها از داشتن چنین کابینت‌های لذت ببرید.

جلوه و شکوه چوب همراه با بوی مدهوش کننده‌ی طبیعت، تصویری مجلل، فاخر و کلاسیک به نمای کابینت آشپزخانه می‌دهد که با هیچ متریالی قابل قیاس نیست.

  • کابینت‌هایی با جنس مصنوعی

متریال طبیعی مانند فلز یا چوب، هر کدام مزایا و معایبی خود را دارند. کم و نایاب بودن و قیمت بالا، از جمله معایب استفاده از موادی مانند چوب در کابینت آشپزخانه است. به همین دلیل و البته دلایل دیگر در صنعت کابینت، متریال مصنوعی و ترکیبی بسیار کاربرد دارند.

ام‌دی‌اف، هایگلاس، ممبران، پی‌وی‌سی، اچ‌پی‌ال، پلی‌گلس و بسیاری دیگر از متریال صنعتی، در این گروه جای می‌گیرند.

دوام مناسب، زیبایی، رنگ‌بندی متنوع و قیمت به‌‌صرفه و اقتصادی از ویژگی‌های این نوع ورق‌ها هستند. به دلیل تنوع طرح و رنگ و زیبایی ظاهری، استفاده از این ورق‌های صنعتی، نقش مهمی در نمای کابینت آشپزخانه دارند.

طرح و مدل کابینت آشپزخانه

طراحی مناسب و انتخاب مدل درست و هماهنگ با فضای خانه و آشپزخانه از اهمیت بالایی در جلوه بصری منزل برخوردار است. حتی در صورتی که از بهترین متریال و گرانقیمت‌ترین جنس در ساخت کابینت استفاده شود، بدون تشخیص و انتخاب طرح درست، زیبایی به چشم نخواهد آمد.

روکش کابینت

عوامل موثر در انتخاب طرح و مدل کابینت عبارتند از:

  • توجه به فضای موجود و ابعاد آشپزخانه
  • اندازه و ارتفاع کابینت‌ها و آشپزخانه
  • سبک منزل و آشپزخانه
  • شکل و ظاهر درب کابینت‌ها
  • اکسسوری‌ها و یراق‌آلات
  • و موارد دیگر که همگی ابزار کار یک طراح کابینت به حساب می‌آیند.

یک طراح باهوش و با تجربه با کمک این فاکتورها می‌تواند جلوه و طراوت خاصی به نمای آشپزخانه ببخشد. البته سلیقه شخصی شما به عنوان کاربر نیز در طراحی و مدل کابینت‌ها موثر است.

استفاده از جزیره در آشپزخانه، ردیفی یا ال بودن کابینت‌ها، ارتفاع قدی یا کوتاهتر بودن و … از جمله گزینه‌های انتخابی شما در مورد مدل کابینت آشپزخانه است.

سبک کابینت

اشاره کردیم که باز بودن و پیوستگی آشپزخانه با محیط پذیرایی، چیدمان کابینت‌ها را به بخشی از دکوراسیون خانه بدل کرده است. بهتر است سبک وسایل، دکوارسیون و مبلمان خانه، با سبک چیدمان آشپزخانه، هارمونی داشته باشد. چنانچه وحدت و یک‌پارچگی را در سبک آشپزخانه با سبک کلی خانه در نظر نگیرید، نمایی نامتناجس و بدقواره پیش رویتان خواهد بود.

به عنوان مثال، به سختی می‌توان سبک کابینت مدرن را با مبلمان و دکوراسیون سنتی یا سبک کلاسیک در پذیرایی هماهنگ نمود. این کار عملا غیرممکن است مگر آن که دو فضا، به وسیله‌ی دیوار یا حایلی از یکدیگر کاملا جدا شده باشند و در دیدرس نباشند.

پیشنهاد می‌کنیم کابینت‌ها را از لحاظ سبک انتخابی با چیدمان کلی خانه هماهنگ کنید. متریالی مانند چوب، یا ممبران، مناسب سبک سنتی و کلاسیک هستند. در مقابل ورق استیل یا کابینت ام‌دی‌اف و هایگلاس بیشتر با سبک مدرن هم‌خوانی دارند.

در کنار توجه به چیدمان کلی خانه باید به فضای در دسترس هم توجه داشته باشید. کابینت‌های مدرن و مینیمال برای آشپزخانه‌های کوچک مناسب تر از کابینت‌های سبک کلاسیک هستند. به طور کلی، بهتر است در فضاهای کوچک، چه پذیرایی و چه آشپزخانه، به سراغ سبک کلاسیک و تجملاتی نروید.

نمای کابینت آشپزخانه

رنگ‌بندی کابینت

رنگ کابینت احتمالا اولین چیزی است که بیننده از نمای کابینت آشپزخانه دریافت می‌کند. انتخاب رنگ، علاوه بر متریال، به سبک انتخابی هم وابسته است. طبیعتا مواد مختلف تنوع رنگ‌بندی مخصوص خود را دارند. برای مثال کابینت ام‌دی‌اف و کابینت هایگلاس تنوع رنگی بسیار بالایی دارند. اما در مورد کابینت استیل و یا کابینت چوبی، دست شما در انتخاب رنگ بسته‌تر خواهد بود.

به طور کلی، سبک کابینت بی‌ارتباط با رنگ کابینت‌ها نیست. به عنوان مثال، برای سبک کلاسیک، رنگ‌های طبیعی و مات مناسب‌تر از رنگ‌های جیغ و براق هستند. در سبک مدرن، دست طراحان باز است تا از رنگ‌های شاد و پر انرژی بیشتر استفاده کنند اما در سبک کلاسیک، باید از رنگ‌های سنگین و موقر استفاده نمود.

علاوه بر سبک و مدل کابینت‌ها، نور و محیط نیز یک عامل تعیین‌کننده در انتخاب رنگ کابینت‌ها است. سعی کنید در انتخاب رنگ به ابعاد و اندازه آشپزخانه توجه کنید. رنگ‌های روشن به دلیل بازتاب نور بیشتری که دارند، برای آشپزخانه‌های کوچک مناسب‌ترند. همچنین اگر آشپزخانه‌ای فاقد پنجره دارید، بهتر است از رنگ‌های روشن و براق استفاده کنید. به عنوان مثال، کابینت هایگلاس سفید یک گزینه‌ی عالی برای آشپزخانه‌های مینیمال و کوچک یا فاقد پنجره خواهد بود.

دستگیره، یراق‌آلات و اکسسوری‌ها

شاید تصوری کنید این موارد نقش زیادی در نمای کابینت ندارند. در این مورد با شما موافق نیستیم. نوع دستگیره، جک‌ها، قفل، لولا و به طور کلی یراق‌آلات در زیبایی و نمای کابینت‌ها بسیار موثرند.

دستگیره‌های کابینت تابعی از مدل و سبک کابینت‌ها هستند و در هر سبکی باید از دستگیره‌های مخصوص به خود استفاده کرد. دستگیره‌ها، عموما یا به صورت گرد و دکمه‌ای هستند و یا به صورت کشیده و خطی که هر کدام، مصارف ویژه‌ای دارند و در دیدگاه بیننده بسیار موثر هستند.

دستگیره، یراق‌آلات و اکسسوری‌ها

انتخاب مناسب دستگیره‌ها، جک کابینت، شیرآلات، سینک ظرف‌شویی و حتی کلید و پریزها، زیبایی و جلوه‌ی کابینت شما را دو چندان می‌کند. در مورد نحوه انتخاب دستگیره و نکاتی که باید به آن‌ها توجه کنید در مقالات دیگری به طور کامل توضیح داده‌ شده است. در صورتی که تمایل دارید با شیوه‌ی درست انتخاب دستگیره کابینت آشنا شوید، پیشنهاد می‌دهیم این مقاله را مطالعه فرمایید.

چه عواملی در نمای کابینت آشپزخانه موثرند؟

نمای کابینت‌ها علاوه بر اینکه باعث زیبایی خانه و آشپزخانه‌ ما می‌شوند، باعث افزایش روحیه و انگیزه به اهالی خانه نیز خواهند شد. بدیهی است در صورتی که انتخاب‌ها مناسب و متناسب باشند، زیبایی دو چندان به نظر می‌آيد. اما در صورتی که اجزای دکوراسیون با یکدیگر هماهنگ نباشند، فضا در عین حال آنکه از اجزای زیبایی تشکیل شده است، کلیت نازیبایی خواهد داشت.

یکی از عمده‌ترین دلایلی که در مجلات و ژورنال‌ها دکوراسیون تا این حد زیبا و چشم‌نواز به نظر می‌رسد، هماهنگی بین اجزای خانه است. این هماهنگی باعث می‌شود حتی ساده‌ترین چیزها نیز در نظر بیننده جذاب به نظر آیند.

در پایان از همراهی شما با این محتوا سپاسگزاریم. امیدواریم این محتوا برایتان کاربردی و مفید واقع شده باشد.

برای خرید کابینت آشپزخانه، پیشنهاد می‌دهیم صفحه‌ی اینستاگرام آکس چوب را دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *