کابینت پلی اورتان

یکی از باکیفیت‌ترین و در عین حال زیباترین نمونه‌های کابینت آشپزخانه، کابینت پلی اورتان است که اتفاقا از جمله کابینت‌های جدید و مد روز محسوب می‌شود. علت این نامگذاری، پوشش رنگی به نام پلی اورتان است که بر تمام قسمت‌های کابینت کشیده می‌شود. در واقع، کابینت پلی اورتان می‌تواند از هر متریالی و در هر سبکی ساخته شود؛ تنها چیزی که آن را به یک کابینت پلی اورتان تبدیل می‌کند لایه‌های رنگی است که باید بر روی آن کشیده شود. دوام، زیبایی و کیفیت بسیار بالا از جمله ویژگی‌هایی است که این کابینت را در گروه پرطرفدارترین نمونه‌های کابینت لوکس آشپزخانه قرار داده است. در این مطلب درباره‌ی این جزء مهم آشپزخانه، قیمت، رنگ‌بندی و شیوه‌ی ساخت و تولید آن اطلاعاتی ارائه شده است.

پلی اورتان نوعی رنگ بسیار زیبا و شفاف است که باعث درخشندگی و مقاومت سازه‌های چوبی و شبه‌چوب می‌شود. کابینت پلی اورتان در واقع مدلی کابینت چوبی یا ام‌دی‌اف خام است که با روکشی از رنگ پلی اورتان پوشش داده شده است. این رنگ علاوه بر افزایش کیفیت و مقاومت کابینت باعث زیبایی و درخشندگی کابینت‌ها نیز می‌شود. 

کابینت پلی اورتان نوعی کابینت بسیار مقاوم و بادوام است که متریال اولیه آن را چوب طبیعی یا ام دی اف خام تشکیل می‌دهد. در این مدل، پس از انجام طراحی و حکاکی بر روی بدنه‌ی اصلی کابینت، هر قطعه در محیط ایزوله و عاری از آلودگی به وسیله‌ی رنگ پلی اورتان پوشش داده می‌شود تا زیبایی و دوام کار افزایش یابد. کابینت پلی اورتان در مدل‌ها و سبک‌های مختلفی از جمله سبک کلاسیک، سبک مدرن و نئوکلاسیک و همچنین در رنگ‌های متنوع و جذاب قابلیت ساخت دارد و همین ویژگی، این کابینت را به یک متریال ایده‌آل برای طراحان تبدیل کرده است.

امروزه انواع مختلفی از کابینت رنگ به بازار عرض می‌شوند اما رنگ پلی اورتان در مقایسه با رنگ‌های دیگر برتری‌های بسیاری دارد؛ از جمله آنکه به علت کیفیت و قدرت چسبندگی بالا به سرعت خشک می‌شود. همچنین به علت لایه‌ی حفاظتی و شیشه مانندی که ایجاد می‌‎کند، دوام و کیفیت کابینت‌ها را افزایش می‌دهد؛ به نحوی که این کابینت‌ها در مقابل ضربه، خط و خش و رطوبت تا سال‌ها مقاومت خواهند داشت. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم رنگ پلی اورتان، درجه مات یا براق بودن رنگ کابینت آشپزخانه است که دست مشتری را باز می‌گذارد تا از پلی اورتان مات، براق یا نیمه براق استفاده نماید.

کابینت‌های پلی اورتان جزو کابینت‌های بسیار شیک و نفیس در آشپزخانه هستند که از قیمت نسبتا بالایی نیز دارند. این کابینت‌ها معمولا در سبک کلاسیک و نئوکلاسیک کاربرد دارند و بسته به نوع رنگ پلی اورتان، ممکن است ظاهری براق، نیمه براق یا مات داشته باشند.

کابینت پلی اورتان

کابینت پلی اورتان چیست؟

همان طور که اشاره شد، کابینت پلی اورتان در واقع اشاره به رنگی دارد که بر روی متریال پایه‌ی این کابینت زده می‌شود. متریال پایه کابینت پلی اورتان، می‌تواند ام‌دی‌اف خام یا چوب طبیعی باشد. با توجه به این که چوب طبیعی ماده‌ای بسیار با ارزش، زیبا و گرانقیمت است، در نمونه‌های اقتصادی بیشتر از ام‌دی‌اف خام برای این کابینت استفاده می‌شود. البته اگر از طرفداران چوب طبیعی و زیبایی منحصر بفرد آن هستید، می‌توانید کابینت‌های چوبی‌تان را با رنگ پلی اورتان پوشش دهید تا زیبایی و در عین حال مقاومت آن بالاتر رود.

کابینت پلی اورتان متنوع‌ترین نوع کابینت

کابینت پلی اورتان یک نمونه از انواع کابینت‌های رنگ است! برخلاف بسیاری از کابینت‌ها، مانند ام‌ دی‌ اف، ممبران و هایگلاس، کابینت پلی اورتان کاملا به وسیله‌ی رنگ پوشش داده می‌شود. هیچ تفاوتی بین سطح رویی، لبه‌ها یا پشت کار در این کابینت نیست و همه قسمت‌ها به صورت کامل رنگ می‌شوند. زیبایی و ظرافت در ساخت این محصول بی‌نظیر است؛ چرا که سطحی کاملا یک‌پارچه و پوشیده از رنگ‌ را در اختیار مشتری قرار می‌دهد.

برای درک بهتر موضوع، در نظر بگیرید که در کابینت‌هایی مانند هایگلاس، تنها رویه‌ی بیرونی، لبه‌ها و کناره‌های کار از پوشش پلکسی‌گلس پوشانده می‌شود و پشت کار با پوشش دیگری روکش می‌شود. برای لبه‌های کابینت ام‌دی‌اف یا هایگلاس از نوار استفاده می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود آب و رطوبت به راحتی از لبه‌ها و سطح کار، به داخل بافت آن نفوذ کند. این در حالی است که تمام قسمت‌های کابینت پلی اورتان کاملا رنگ می‌شوند و تفاوتی بین رویه‌ی پشتی یا جلویی آن نیست.

ماده‌ی اصلی رنگ پلی اورتان چیست؟

رنگ پلی اورتان، از رزین و هاردنر تشکیل شده است که هر دو این ماده‌ها علاوه بر زیبایی، بر دوام و کیفیت کار نیز می‌افزایند. مقاومت و کیفیت رنگ پلی اورتان به حدی بالا است که در برابر اشعه فرا بنفش نیز مقاومت نشان می‌دهد. همین عامل باعث می‌شود از این رنگ در صنایعی مانند خودروسازی نیز استفاده شود.

پلی اورتان، رنگی با وزن مولکولی نسبتا بالا است و هر لایه‌ی آن مانند یک لایه‌ی محافظتی برای قطعات مختلف کاربرد دارد. هر چه تعداد لایه‌هایی که بر روی جسم قرار می‌گیرد بیشتر باشد، مقاومت آن بالاتر می‌رود.

فرق پلی اورتان با پلی استر

پلی اورتان و پلی استر هر دو، نوعی پوشش هستند که بر روی متریال پایه، مانند چوب طبیعی یا ام دی اف خام، قرار میگیرند و باعث افزایش کیفیت و زیبایی مصنوعات چوبی میشوند. در ساختار مولکولی رنگ پلی استر، ماده جامد بیشتری وجود دارد. ماده جامد به کار رفته در ساختار رنگ پلی استر تقریبا ۹۴.۴ درصد است که این مقدار در رنگ پلی اورتان، بین ۵۰ تا ۶۵ درصد است. همین موضوع باعث میشود پلی استر مقاومت بالاتری نسبت به پلی اورتان داشته باشد. بنابراین در محیط هایی که آسیب بیشتر است، بهتر است از پوشش پلی استر به جای پلی اورتان استفاده شود؛ هر چند کابینت پلی اورتان نیز کابینت بسیار مقاومی است و این مقدار تفاوت، به معنای بی کیفیت بودن رنگ پلی اورتان نیست.

مراحل ساخت و تولید کابینت پلی اورتان

مراحل ساخت و تولید کابینت پلی اورتان

پروسه‌ی ساخت کابینت پلی اورتان طولانی و زمان‌بر است. به غیر از این، ساخت و در واقع برای اینکه نتیجه رضایت‌بخشی حاصل شود نیاز به تخصص و تجربه‌ی بالایی است.

  1. ساخت اسکلت کابینت و درها

در مرحله نخست، یونیت و درهای کابینت با توجه به سبک مورد نظر مشتری ساخته می‌شود. سبک کابینت پلی اورتان ممکن است کلاسیک، مدرن یا نئوکلاسیک باشد. در سبک انزو نیز از این محصول استفاده می‌شود. در همین مقاله به طور مفصل راجع به سبک‌های مختلف این کابینت صحبت خواهیم کرد.

  1.  پرداخت، سمباده زنی و زیرسازی قطعات کابینت

هر قطعه‌ی کابینت، پیش از رنگ‌آمیزی لازم است پرداخت و سمباده زنی شود تا سطح آن کاملا یکنواخت و عاری از هر گونه ناهمواری باشد. هر چه سطح کار مسطح‌تر و صیقلی‌تر باشد، روند رنگ‌آمیزی زیباتر و شاخص‌تر خواهد بود. بنابراین مرحله سمباده زنی و پرداخت پیش از اجرای رنگ، بسیار حائز اهمیت است.

  1. حکاکی و ابزار زنی

در سبک کلاسیک یا نئوکلاسیک لازم است درب یا قسمت‌هایی که دارای کنده‌کاری هستند، به وسیله‌ی ماشین CNC حکاکی و طراحی شوند. قسمت‌های منبت شده و گل‌دکوراتیوها نیز به صورت جداگانه خریداری یا ساخته می‌شوند تا بر روی کار نصب شوند.

چنانچه طرح و مدل انتخابی مشتری روکش چوب باشد، در این مرحله، لایه‌ی نازکی از چوب طبیعی بر روی متریال پایه، که ام‌دی‌اف خام است، پرس می‌شود تا آنچه از کار نمایان است، چوب طبیعی با رگه‌ها و گره‌های زیبایش باشد.

  • پاشش مرحله‌ای رنگ

پس از زیرسازی و بتونه‌کاری بدنه‌‌ی کابینت، رنگ طی چند مرحله بر روی کابینت زده می‌شود. ابتدا رنگ آستر بر روی کابینت زده می‌شود، سپس پرایمر زده می‌شود و در صورت لزوم کار مجددا سمباده‌زنی می‌شود و پس از آن، رنگ نهایی بر طبق نظر مشتری بر روی کار قرار می‌گیرد. در نمونه کابینت‌های پلی اورتان باکیفیت، حداقل ۵ یا ۶ دست هر قطعه از کابینت رنگ می‌شوند.

در هر مرحله، رنگ باید کاملا خشک شود و در صورت نیاز سمباده زده شود تا سطح کار صاف و صیقلی باشد. همان طور که نباید در مراحل رنگ‌آمیزی تعجیل نمود، نباید پروسه‌ی رنگ را هم از مدت زمان مشخصی به تعویق انداخت؛ چرا که گرد و غبار موجود در هوا بر روی کار می‌نشیند و یکنواختی سطح آن را از بین می‌برد. همین امر لزوم وجود کارگاه‌های تمیز و عاری از آلودگی را در روند ساخت کابینت پلی اورتان توجیه می‌کند.

پاشش رنگ ممکن است به وسیله‌ی فرچه یا با استفاده از دستگاه صورت گیرد. هر مرحله از رنگ حداقل یک روز زمان می‌برد تا کاملا خشک و یکنواخت شود. به همین دلیل ،پروسه‌ی ساخت کابینت پلی اورتان نسبتا زمان‌بر است. پس از آخرین مرحله‌ی رنگ و خشک شدن کامل هر قطعه، کابینت آماده‌ی نصب در آشپزخانه خواهد بود.

رنگ بندی کابینت پلی اورتان

رنگ‌بندی و رنگ کابینت پلی اورتان

کابینت پلی اورتان کابینتی با تنوع رنگ بسیار بالا است. رنگ پلی اورتان در حقیقت، هر نوع سلیقه‌ای را پاسخ می‌دهد؛ از رنگ‌های سنگین و موقر گرفته تا رنگ‌های شاد و پاستیلی همه در رنگین کمان کابینت پلی اورتان جای می‌گیرند.

همان طور که پیشتر اشاره کردیم، برای پوشش‌دهی کابینت، لازم است چندین لایه رنگ باید بر روی هر قطعه از آن زده شود که البته با توجه به نوع حلال و پایه‌ی رنگ، شیوه‌ی رنگ‌آمیزی، کیفیت کار و مدت زمان رنگ کردن متفاوت خواهد بود.

ذکر این نکته ضروری است که کیفیت و زیبایی کابینت پلی اورتان، نسبت مستقیمی با لایه‌های رنگ آن دارد. هر چه تعداد لایه‌های رنگ بیشتری بر روی قطعات کابینت زده شود، زیبایی و دوام آن بیشتر خواهد بود. این موضوع تعیین می‌کند که چرا نمونه‌های کابینت پلی اورتان ارزان قیمت، کیفیت پایین‌تری دارند و در مدت زمان کوتاهی ممکن است بر اثر ضربه دچار خراش یا پریدگی رنگ شوند.

رنگ پلی اورتان بر پایه روغن

رنگ پلی اورتان بر پایه روغن، به رنگی اشاره دارد که از حلال‌های روغنی برای رقیق‌تر شدن آن استفاده می‌شود. این نمونه رنگ پوشش بسیار قوی برای چوب یا ام‌دی‌اف به حساب می‌آید و از محصول در برابر خط و خش و سایر آسیب‌های محیطی محافظت می‌کند.

از ویژگی‌های رنگ پلی اورتان بر پایه روغن می‌توان به صرف زمان بیشتر برای پروسه‌ی رنگ کردن و خشک شدن آن اشاره کرد. با توجه به این که لازم است رنگ پلی اورتان چند بار بر روی سطح زده شود، باید هر لایه به طور کامل خشک شود تا کار پس از مدتی پوسته پوسته نشود.

رنگ پلی اورتان بر پایه‌ی روغن باعث جلا و زیبایی بیشتر در وسایل چوبی می‌شود و ذات  اصلی چوب را بهتر نمایان می‌سازد. این مدل رنگ، در حد یک درجه، رنگ طبیعی چوب را تیره‌تر می‌سازد.

رنگ پلی اورتان بر پایه آب

رنگ‌ پلی اورتان بر پایه‌ی آب باعث تغییر رنگ یا براق شدن چوب یا متریال پایه‌ی آن نمی‌شود و کاملا بی‌بو است. این رنگ با سرعت بیشتری از رنگ پلی اورتان بر پایه روغن خشک می‌شود، به همین دلیل باعث افزایش سرعت کار می‌شود. رنگ بر پایه آب، کاملا شفاف و بی‌رنگ است و چنانچه تمایل دارید رنگ اصلی چوب را بدون هیچ گونه تغییری داشته باشید، این رنگ گزینه‌ی مناسبی برایتان خواهد بود.

رنگ‌های پرطرفدار کابینت پلی اورتان

رنگ‌های پرطرفدار کابینت پلی اورتان

با توجه به این که کالیته رنگ پلی اورتان کامل است، هر رنگی را با ترکیب رنگ‌های اصلی و فرعی آن می‌توان ساخت. حتی می‌توانید مطابق میل خودتان درصد براق یا مات بودن رنگ را تعیین کنید تا کابینت‌ها دقیقا مطابق همان چیزی باشند که در ذهن شما شکل گرفته است. در ادامه، به رنگ‌های پر طرفدار این کابینت اشاره می‌کنیم:

کابینت پلی اورتان سفید

به جرات می‌توان گفت رنگ سفید در هر مدل کابینتی، جزو پر طرفدارترین رنگ‌ها است. این موضوع در مورد کابینت پلی اورتان سفید رنگ نیز صادق است. رنگ سفید باعث می‌شود فضای آشپزخانه بزرگتر و دلبازتر به نظر برسد و از نظر نوری نیز فضا را پر نورتر نشان می‌دهد. یکی دیگر از نکاتی که کابینت پلی اورتان سفید را پر طرفدار کرده، انطباق آن با همه‌ی رنگ‌ها است. به طوری که شما با انتخاب این رنگ می‌توانید تم دلخواه‌تان را به آسانی در آشپزخانه به وجود آورید.

رنگ پلی اورتان بر روی کابینت تمام چوب

رنگ پلی اورتان باعث مقاومت بسیار بالاتر چوب می‌شود؛ به همین دلیل، در بیشتر لوازم چوبی از رنگ پلی اورتان رزینی، که فاقد رنگ است، استفاده می‌شود. اگر کابینت آشپزخانه‌تان از جنس چوب طبیعی است، رنگ پلی اورتان همانند یک محافظ قدرتمند، از ایجاد خط و خش و خراش بر روی آن پیشگیری می‌کند و باعث می‌شود عواملی محیطی مخرب، مانند رطوبت، چربی، بخار آب و همچنین دمای ناشی از پخت و پز بر روی کابینت‌ها اثر منفی نگذارد.

همچنین درخشندگی و شفافیت که در ذات رنگ پلی اورتان نهفته است، باعث می‌شود نقش و نگارهای طبیعی چوب بیشتر به چشم برسند و روی هم رفته، ظاهر چوب نیز جذاب‌تر شود. به همین دلیل است که پلی اورتان فاقد رنگ بهترین گزینه برای کابینت‌های تمام چوب یا روکش چوب است.

کابینت پلی اورتان سبز

کابینت پلی اورتان سبز

چند سالی است که رنگ سبز پای خود را در دکوراسیون خانه‌ها باز کرده است و آشپزخانه نیز از آن بی‌نصیب نمانده‌ است. سبز رنگ آرامش است و وقار در ذات آن نهفته! برخلاف گذشته که رنگ کابینت از الگوی ثابتی پیروی میکرد و بیشتر رنگهایی مثل قهوه ای و سفید کاربرد  داشتند، امروزه رنگهای جاندارتر و پر انرژی تری مثل سبز نیز طرفداران خاصی پیدا کرده اند.

کابینت پلی اورتان سبز یکی از پر طرفدارترین رنگ‌ خصوصا در سبک کابینت نئوکلاسیک است؛ بنابراین اگر به سبک نئوکلاسیک علاقمند هستید، کابینت پلی اورتان سبز رنگ را در لیست انتخاب های خود قرار دهید.

کابینت پلی اورتان براق

شیوه‌ی ساخت رنگ پلی اورتان به گونه‌ای است که این کابینت را در هر رنگی که تمایل داشته باشید و با درصد براق بودن دلخواه، می‌توانید سفارش دهید. کابینت پلی اورتان براق، بیشتر بر پایه‌ی روغن است که همین موضوع باعث میشود دوام و ماندگاری آن، کمی بیشتر از نمونه‌های مات است. براق بودن کابینت به درخشندگی و روشن بودن فضای کلی آشپزخانه کمک می‌کند و باعث میشود نور بازتاب بیشتری در فضای آشپزخانه داشته باشد. خصوصا مدل کابینتهای براق در سبک کابینت مدرن بسیار پرطرفدار هستند.

کابینت پلی اورتان مات

کابینت پلی اورتان مات

به همان اندازه که کابینت براق پر طرفدار است، کابینت پلی اورتان مات نیز طرفداران خاص خود را دارد که البته باید گفت به راستی هم در نوع خود شاخص و زیبا است. نمونه‌های مات کابینت پلی اورتان بیشتر در سبک کلاسیک و نئوکلاسیک بکار می‌روند و فضای آشپزخانه را بسیار موقر و شیک جلوه می‌دهند. بر خلاف بسیاری از مدل‌های دیگر، رنگ پلی اورتان در برابر اثر انگشت و جای دست مقاوم است و هم نمونه‌ی مات و هم براق آن باعث نمی‌شود که رد دست و لکه بر روی آن به چشم برسد.

تفاوت کابینت ممبران و پلی اورتان

اگر راجع به انواع کابینت آشپزخانه اطلاعاتی داشته باشید، حتما مطلع هستید که متریال پایه‌ی کابینت ممبران نیز ام‌دی‌اف خام است. سوالی که مطرح می‌شود این است که با توجه به ماده‌ی مشترکی که هر دو کابینت از آن ساخته شده‌اند، کابینت ممبران با کابینت پلی اورتان چه تفاوت‌هایی دارند؟

در پاسخ باید گفت اگر چه متریال رایج هر دوی این کابینت‌ها ام‌دی‌اف خام است اما روکش و پوششی که بر روی آن کشیده می‌شود، متفاوت بوده و به همین دلیل، خصوصیات و ویژگی‌های ظاهری و حتی کیفیت آن‌ها متفاوت از یکدیگر است.

در کابینت ممبران، ابتدا ام‌دی‌اف خام با ماشین CNC ، که یک ابزار و ماشین حکاکی بسیار پیشرفته و مدرن است، حکاکی و برش می‌خورد. سپس به وسیله‌ی پوشش PVC به صورت یکپارچه وکیوم می‌شود. شیوه‌ی کار در کابینت ممبران به گونه‌ای است که هیچ گونه درز یا شکافی بر روی بدنه‌ یا درب‌های کابینت دیده نمی‌شود. با توجه به این که لایه‌ی PVC مقاوم در برابر رطوبت است، کابینت ممبران نیز از مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت برخوردار است.

اما در کابینت پلی اورتان، در گروه کابینت‌های رنگ دسته‌بندی می‌شود و در واقع، مغزی کابینت رنگ می‌شود؛ نه اینکه با لایه‌های مختلف پوشانده شود. در مدل‌های مختلف کابینت پلی اورتان، تمام قسمت‌های هر قطعه از کابینت، اعم از سطح و لبه‌های کار به وسیله‌ی رنگ پوشانده می‌شوند.

شیوه‌ی رنگ کردن کابینت با رنگ پلی اورتان

رنگ کردن با پلی اورتان به دو شیوه‌ پوششی و پتینه کاری انجام می‌شود که هرکدام طرح‌های کاملا متفاوتی را بر روی بدنه کابینت ایجاد میکنند.

  •       پوششی

در رنگ پوششی، سطح کار چندین مرتبه با رنگ پلی اورتان رنگ می‌شود. بین هر لایه رنگ شدن، لازم است سطح کار کاملا خشک شود. در مدل رنگ پوششی، باید سطح کار کاملا مسطح و صاف باشد تا زیبایی آن بیشتر به چشم آید. این شیوه‌ی رنگ‌آمیزی، بیشتر مختص کابینت‌هایی است که سطح آن فلت است؛ مانند کابینت‌های سبک مدرن و کابینت نئوکلاسیک.

  •       پتینه کاری

شیوه‌ی رنگ‌آمیزی پتینه برای کابینت‌های سبک کلاسیک و لوازمی که دارای منبت و کنده‌کاری هستند، مناسب است. پتینه کاری برای قسمت‌هایی است که دارای حکاکی هستند و منبت‌ها با روش پتینه و کهنه‌کاری ظاهر زیباتری به دست می‌آورند.

مدل‌ها و طرح‌های کابینت پلی اورتان

مدل‌ها و طرح‌های کابینت پلی اورتان

اشاره کردیم که پلی اورتان نوعی رنگ است نه مدل کابینت! بنابراین کابینت پلی اورتان می‌تواند با طرح‌ها و مدل‌های متنوعی ظاهر شود. به بیان  دیگر، هر سبک از کابینتی که متریال یا مغزی آن چوب طبیعی یا ام دی اف خام باشد، میتوان با رنگ پلی اورتان سفارش داد. همانطور که اشاره کردیم استفاده از این رنگ باعث میشود دوام و کیفیت مغزی کابینت افزایش یابد و مقاومت بالاتری نسبت به آسیبهای محیطی در آشپزخانه پیدا کند. کابینت پلی اورتان کلاسیک، کابینت پلی اورتان نئوکلاسیک و کابینت پلی اورتان مدرن، از زیباترین مدلهای این نمونه از کابینت آشپزخانه هستند.

کابینت پلی اورتان کلاسیک

سبک کلاسیک دارای طرح‌ها و مدل‌های سنتی و حکاکی می‌باشد. با توجه به پر کار بودن کابینت کلاسیک، از این سبک تنها در آشپزخانه‌های بزرگ و در دکوراسیون‌های کلاسیک استفاده می‌شود. متریال پایه کابینت پلی اورتان کلاسیک، در نمونه‌های عالی‌تر از چوب طبیعی و در نمونه‌های معمولی‌تر از ام‌دی‌اف خام منبت شده می‌باشد.

در نمونه‌های چوبی، کابینت پس از طراحی و حکاکی به وسیله‌ی پوشش پلی اورتان که عمدتا فاقد رنگ است، رنگ‌آمیزی و پوشش داده می‌شود. در نمونه‌هایی که متریال پایه ام‌دی‌اف خام است، ابتدا MDF به وسیله‌ی ماشین طراحی و حکاکی CNC ، برش و ابزار می‌خورد و پس از آماده‌سازی نهایی، توسط پوشش پلی اورتان با رنگ دلخواه مشتری رنگ‌آمیزی می‌شود.

کابینت نئوکلاسیک با رنگ پلی اورتان

کابینت نئوکلاسیک با رنگ پلی اورتان

در کابینت پلی اورتان سبک نئوکلاسیک نیز از چوب یا ام‌دی‌اف خام به عنوان متریال پایه استفاده می‌شود و شیوه‌ی حکاکی و رنگ‌آمیزی همانطور است که در مورد کابینت کلاسیک گفته شد. با این تفاوت که کابینت نئوکلاسیک سبکی بسیار ساده‌تر از کابینت کلاسیک است که اتفاقا این روزها نیز بسیار ترند شده است.

این مدل، نه مانند کابینت کلاسیک دارای جزئیات است و نه مانند کابینت‌های مدرن ساده است. سبک کابینت نئوکلاسیک به دلیل سادگی کمتری که نسبت به مدل کلاسیک دارد، در آشپزخانه‌های کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تنوع و رنگ‌بندی در مدل کابینت پلی اورتان نئوکلاسیک بالا است؛ اما این نکته را در نظر بگیرید که اساسا کابینت‌های این سبک، دارای رنگ‌های موقر هستند و رنگ‌های خاص و پر انرژی در این سبک دیده نمی‌شوند.

کابینت پلی اورتان مدرن

در مدل کابینت‌ پلی اورتان سبک مدرن، متریال پایه ام‌دی‌اف خام یا چوب طبیعی است که با رنگ پلی اورتان پوشش داده می‌شود. سبک مدرن سبک بسیار ساده و خلوتی است. کابینت‌های این سبک فاقد هر گونه تزئینات اضافه هستند و حتی ممکن است به صورت بدون دستگیره نیز تعبیه شوند. کابینت پلی اورتان مدرن در رنگ‌های متنوعی ساخته و تولید می‌شوند و از این جهت، نسبت به مدل‌های کلاسیک و نئوکلاسیک تنوع رنگی بیشتری دارند.

کابینت نئوکلاسیک با رنگ پلی اورتان

مزایا و معایب کابینت پلی اورتان

کابینت پلی اورتان مزایای بسیاری دارد که مهم‌ترین آن مقاومت نسبتا بالای آن است. این رنگ که در واقع به عنوان یک پوشش محافظتی بر روی بدنه‌ی کابینت کشیده می‌شود، از آن در برابر آسیب‌های محیطی محافظت می‌کند. با توجه به این که آشپزخانه محیطی مرطوب و پر رفت و آمد است و کابینت ها نیز در معرض بیشترین آسیب قرار دارند، استفاده از متریالی که مقاومت و کیفیت بالاتری داشته باشد، میتواند زیبایی و دوام کابینتها را تا چند سال تضمین کند؛ خصوصا آن که روکش پلی اورتان را میتوان در بازه های زمانی مختلف ترمیم کرد تا زیبایی و کیفیت آن افزایش یابد.

مزایای کابینت پلی اورتان

امتیازات و مزایای بیشماری را میتوان برای این مدل کابینت رنگ برشمرد که به راستی آن را نسبت به انواع مختلف کابینت آشپزخانه متمایز میسازد. در ادامه به مهمترین آنها اشاره میکنیم:

  • دوام و ماندگاری کابینت پلی اورتان بسیار بالا است. این محصولات در برابر خط و خش، ضربه، رطوبت و گرما و حتی نور آفتاب مقاوم است.
  • تنوع رنگی بالا در کابینت پلی اورتان باعث می‌شود همه نوع سلیقه‌ای پوشش داده شود، حتی مخاطبان خاص و مشکل پسند!
  • در ساخت کابینت پلی اورتان هیچ محدودیتی از نظر سبک و طراحی وجود ندارد.
  • در این مدل دست شما باز است تا رنگ دلخواه‌تان را با درصد میزان براقیت یا مات بودن انتخاب کنید.
  • این کابینت پس از خشک شدن رنگ، بسیار مقاوم بوده و به آسانی دچار خرابی نمی‌شود. حتی در صورت خراب شدن یا از بین رفتن پوشش پلی اورتان، قابل تعمیر است و می‌توان خرابی آن را مجددا تعمیر و اصلاح نمود.

معایب کابینت پلی اورتان

هر مدل کابینت آشپزخانه در کنار مزایا و محاسنی که دارد، معایبی نیز دارد. برگ برنده در دست خریداری است که مزایا و معایب مدل انتخابی را به طور کامل بداند و با توجه به شرایطی که دارد، بهترین مدل کابینت را انتخاب کند. در ادامه به مهمترین معایب کابینت پلی اورتان اشاره میکنیم هر چند این کابینت به راستی بدون عیب است:

  • کیفیت بالای رنگ پلی اورتان به حدی است که در حقیقت نمی‌توان معایبی را برای این کابینت در نظر گرفت. با این وجود قیمت بالای این آن در مقابل کابینت‌های اقتصادی‌تر، مانند هایگلاس یا ام‌دی‌اف از معایب آن به شمار می‌رود.
  • یکی دیگر از مواردی که اجرا و ساخت کابینت پلی اورتان را با چالش مواجه می‌سازد، شیوه‌ی رنگ‌آمیزی آن است که الزاما باید توسط افراد متخصص و با تجربه صورت گیرد. در غیر این صورت کابینت کیفیت لازم را نخواهد داشت و حتی ممکن است زیبایی کار تحت تاثیر قرار بگیرد. همین مساله نیز باعث میشود قیمت تمام شده ی این کابینت افزایش یابد.

تمیز کردن کابینت پلی اورتان

نحوه نگهداری و تمیز کردن کابینت پلی اورتان

کیفیت بالای کابینت پلی اورتان باعث می‌شود این متریال نیاز به مراقبت‌های ویژه نداشته نباشد. کابینت پلی اورتان از هر جنسی که تشکیل شده باشد، مقاومت بسیار خوبی در برابر خراش و سایش دارد و در زیرگروه مقاوم‌‌ترین کابینت‌ها قرار دارد. با این وجود، مراقبت هر چه بیشتر باعث می‌شود عمر و زیبایی کابینت‌ها دو چندان شود.

  • اولین گام در نگهداری هر نوع کابینتی، تمیز کردن مداوم کابینت‌ها است پیش از آن که لایه‌های چربی در عمق و بدنه‌‌ی کابینت نفوذ کنند. به طور حتم اگر کابینت‌ها را به طور هفتگی با یک دستمال نم‌دار با آب ولرم تمیز کنید، هرگز لازم نیست با شوینده‌های قوی لکه‌های سخت چربی را بزدایید.
  • کابینت پلی اورتان تا حد بسیاری زیادی در برابر آب مقاوم است؛ البته این موضوع به این معنی نیست که شما مجاز هستید بر روی کابینت‌های خود را آب بریزید! نم‌دار کردن بدنه‌ی کابینت با یک دستمال نخی مرطوب در کنار یک شوینده‌ی سبک، کافی است تا کابینت‌های شما همانند روز نخست تمیز و براق شوند.

نکات اثرگذار بر قیمت کابینت پلی اورتان

کابینت پلی اورتان جزو کابینت‌های گران قیمت دسته‌بندی می‌شود؛ خصوصا اگر متریال پایه‌ی آن چوب طبیعی باشد. بنابراین کابینت پلی اورتان که از مغزی چوب طبیعی تشکیل شده باشد، از مدل کابینت روکش چوب و همچنین کابینت با مغزی ام دی اف خام قیمت بالاتری دارد.

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت این کابینت، سبک و طرح انتخابی است. هر چه طرح و مدل آن پر کارتر باشد، قیمت نیز بالاتر خواهد بود. به عنوان مثال، کابینت پلی اورتان کلاسیک نسبت به نمونه‌ی مدرن با همان متریال پایه، قیمت بالاتری دارد و علت آن وجود طرح‌ها و گل دکوراتیوهای منبت شده‌ای است که در سبک کلاسیک بر روی کابینت نصب می‌شود.

البته ذکر این نکته ضروری است که به علت مقاومت بسیار بالای کابینت پلی اورتان، قیمت آن مقرون به صرفه بوده و چندان هم گران نیست! به این علت که بر خلاف کابینت‌هایی مانند ام‌دی‌اف یا هایگلاس که عمر کوتاهی دارند، عمر مفید بسیار بیشتری دارد و تا سالیان متمادی مانند روز اول در آشپزخانه‌ی شما می‌درخشد.

لیست قیمت کابینت پلی اورتان

به طور خلاصه، عوامل موثر در قیمت کابینت پلی اورتان به شرح زیر است:

  • متریال پایه که ممکن است چوب یا ام‌دی‌اف خام باشد.
  • سبک محصول که ممکن است کلاسیک، مدرن یا نئوکلاسیک باشد.
  • براق بودن یا مات بودن
  • حلال و پایه اصلی رنگ پلی اورتان
  • ایرانی بودن یا خارجی بودن رنگ که نمونه‌های خارجی آن در عین حالی که بسیار باکیفیت هستند، قیمت بالاتری نیز دارند.
  • کیفیت کار و تعداد لایه‌های رنگی که بر کابینت زده شده است. توجه کنید که الزام دارد اجرای این کابینت توسط افراد متخصص و حرفه‌ای صورت گیرد.

سخن پایانی

همانطور که در طول این محتوا اشاره شد، کابینت پلی اورتان یک نمونه کابینت بسیار باکیفیت، زیبا و منحصر بفرد است. تنوع رنگی بسیار بالا در کنار سبک‌های مختلفی که از این کابینت کار می‌شود، آن را در میان انواع سلایق محبوب کرده است. با وجود تمام این مزایا، کابینت پلی اورتان باید توسط افراد متخصص و حرفه‌ای ساخته و تولید شود، در غیر این صورت دوام و ماندگاری بالایی نخواهد داشت. اگر به دنبال داشتن یک آشپزخانه‌ی رویایی، شیک و پر انرژی هستید، کابینت پلی اورتان همان چیزی است که انتظارش را دارید.

۴.۵/۵ - (۸ امتیاز)

Comments (1)

  • منصوره Reply

    سلام و درود سپاس ار توضیحات خوبتون برای سفارش با چه شماره باید تماس بگیریم

    اسفند ۹, ۱۴۰۱ at ۹:۵۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *