کانتر آشپزخانه چیست؟ ایده‌های کاربردی در طراحی آن

کانتر آشپزخانه

کانتر آشپزخانه چیست؟

طراحی و ساخت کابینت یکی از چالش‌های اصلی در انتخاب لوازم و وسایل یک ساختمان است. بسیار مهم است که در گزینش تک تک اجزا کابینت آشپزخانه، نهایت دقت و وسواس را به کار ببریم. کیفیت، دوام، زیبایی، سبک و کارایی کابینت‌ها، از مهمترین پارامترهای مورد توجه در ساخت یک کابینت به حساب می‌آیند. پیشخان یا کانتر آشپزخانه هم از این اصل کلی مستثنی نیست. در انتخاب کانتر آشپزخانه باید علاوه بر زیبایی و دوام موضوع کارایی و کاربردی بودن را نیز مد نظر قرار دهیم. در این محتوا از آکس چوب قصد داریم درباره پیشخان کابینت یا همان کانتر آشپزخانه بیشتر بدانیم. لطفا با ما همراه باشید.

پیشخان آشپزخانه
کانتر آشپزخانه چیست و چه نقشی در زیبایی و فضاسازی آشپزخانه ایفا می‌کند؟

کانتر اشپزخانه چیست؟

واژه کانتر به معنای پیشخان یا باجه است. در کابینت‌های آشپزخانه، به سطح بالایی کابینت‌های زمینی و جزیره، پیشخان، صفحه روکابینتی یا کانتر آشپزخانه گفته می‌شود. گاهی در بین افراد مصطلح است که از لفظ اپن آشپزخانه نیز به جای کانتر استفاده می‌شود.

پیشخان یا کانتر یکی از بخش‌های پر کاربرد در هر آشپزخانه‌ای به حساب می‌آید. فردی که در آشپزخانه در حال کار کردن است، دائما در حال استفاده از فضای کانتر است. اهمیت کانتر از این جهت است که علاوه بر القای حس زیبایی در آشپزخانه، بتواند فضایی کاربردی و استاندارد را نیز در اختیار افراد قرار دهد.

زمانی که می‌خواهید غذا یا کیک درست کنید، وقتی در حال شستن ظرف‌ها هستید و یا حتی هنگام خرد کردن گوشت و سبزی، یا هر کار دیگری که انجام می‌دهید، کانتر میز کار شما است. علاوه بر این‌ها، از پیشخان کابینت برای چیدمان اکسسوری‌های آشپزخانه یا وسایل تزئینی مانند گلدان‌ها هم استفاده می‌شود.

مدل آشپزخانه ایرانی
کانتر آشپزخانه چیست و چه کاربردی در زیبایی و فضاسازی آشپزخانه ایفا می‌کند؟

اهمیت کانتر آشپزخانه چیست؟

  1. ایجاد یک میز یا فضای کاری مناسب برای راحت کار کردن در آشپزخانه

همان طور که اشاره شد استاندارد بودن و طراحی کاربردی پیشخان به شما حس بهتر و فضای راحت‌تری برای کار کردن در آشپزخانه می‌دهد.

  1. تکمیل کننده حس دکوراتیو آشپزخانه از طریق ایجاد کنتراست/هارمونی با سایر قسمت‌های کابینت ‌

متریال یا مواد متنوعی وجود دارند که تاپ کانتر از آن‌ها ساخته می‌شود. کیفیت، دوام و مقاومت این متریال در برابر شوک‌های حرارتی یا ضد آب بودن آن، پارامتر اول انتخاب یک پیشخان است. در کنار این استحکام و مقاومت، ایجاد یک حس بصری زیبا در آشپزخانه یکی دیگر از وظایف کانتر است.

کانتر میز کار شما است و شما دائما در حال کار کردن در کنار این میز هستید. بسیار حیاتی است که این میز کار، حس مناسبی را به شما القا کند. به همین دلیل است که انتخاب رنگ، طرح و متریال مناسب برای پیشخان، می‌تواند از طریق کنتراست یا هارمونی با بخش‌های دیگر کابینت، فضا را زیباتر کند.

  1. ایجاد فضای بیشتر برای چیدمان وسایل پُر استفاده و اکسسوری‌ها در آشپزخانه

یکی دیگر از کاربردهای کانتر، ایجاد فضایی است که شما بتوانید لوازم و وسایل پرکاربرد خود را بر روی آن قرار دهید. برخی از وسایل برقی مانند تُستر، اسپرسوساز یا چای‌ساز، معمولا بر روی پیشخان قرار می‌گیرند. از این جنبه هم دقت در انتخاب و طراحی یک کانتر مناسب، به اسباب راحتی و باز بودن فضای در دسترس شما منجر خواهد شد.

البته همان‌ طور که می‌دانید شلوغ کردن کانتر آشپزخانه و قرار دادن انبوهی از لوازم و اکسسوری‌ها، باعث می‌شود فضای آشپزخانه نامنظم و شلوغ به نظر برسد. بنابراین جز به ضرورت نباید پیشخان آشپزخانه را شلوغ کنید.

کانتر آشپزخانه
از گوشه‌ها و لچکی‌های کانتر می‌توان به عنوان کافی‌بار آشپزخانه استفاده کرد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید با نصب یک طاقچه‌ی کوچک، وسایل اضافی در بالای اسپرسوساز قرار گرفته است.

ملاک‌های ما برای کانتر آشپزخانه چیست و به چه فاکتورهایی باید توجه کنیم؟

تا اینجا در مورد کاربرد و اهمیت کانتر کابینت صحبت کردیم، اما آیتم‌های حائز اهمیت در انتخاب کانتر آشپزخانه چیست؟ در گزینش کانتر شما با انبوهی از انتخاب‌های مختلف مواجه هستید. مهم است که بدانیم با وجود پارامترهای مختلف، چه طرحی و چه متریالی را باید انتخاب کنیم. در این قسمت در مورد ملاک‌های انتخاب کانتر با شما صحبت می‌کنیم.

آیتم‌های حائز اهمیت در انتخاب کانتر آشپزخانه چیست؟

  1. ابعاد استاندارد

به طور معمول سازندگان کابینت عرض کانتر را ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر بزرگتر از عمق کابینت زمینی در نظر می‌گیرند. استاندارد بودن ابعاد کانتر آشپزخانه هم در کارایی بیشتر و هم در ایجاد حس زیبایی موثر است. چنانچه کانتر بیش از حد استاندارد از عمق کابینت بزرگتر باشد از زیبایی کابینت کاسته خواهد شد. در مقابل کانتر کوچک نیز، فضای کار را کاهش می‌دهد و راحتی شما حین کار کردن در آشپزخانه تحت شعاع قرار می‌‌گیرد.

  1. طرح و شکل کانتر

شکل کلی کانتر تابعی از طرح و مدل کابینت‌های ما است. به طور معمول، کابینت‌های آشپزخانه به شکل ردیفی، ال L  یا به صورت U طراحی و ساخته می‌شوند. طبیعتا پیشخان کابینت نیز تابعی از همین طراحی خواهد بود. هر چه مدل و چیدمان کابینت با فضای موجود آشپزخانه هماهنگ‌تر باشد، کانتر مناسب‌تری خواهیم داشت.

کانتر آشپزخانه
هر چه تناسب بیشتری بین اجزای آشپزخانه وجود داشته باشد، نظم و هماهنگی بیشتری در خانه و آشپزخانه حکم‌فرما خواهد بود. در این تصویر مشاهده می‌کنید که کانتر چوبی به زیبایی هر چه تمام‌تر با صندلی چرمی قهوه‌ای رنگ سِت شده است.
  1. متریال

طیف گسترده‌ای از مواد و متریال طبیعی و مصنوعی برای ساخت کانتر وجود دارند. این مواد و متریال ویژگی‌های ظاهری و فیزیکی متنوع و متفاوتی دارند. در انتخاب کانتر آشپزخانه باید به این ویژگی‌ها توجه کنیم.

برای مثال در آشپزخانه‌های صنعتی از کابینت‌ استیل و کانتر استیل استفاده می‌شود تا علاوه بر ضد باکتریال بودن، به سادگی تمیز شوند. در حالی که این نوع کانتر مناسب آشپزخانه‌های خانگی نیست.

مقاومت حرارتی در برابر گرمای آشپزخانه و اجسام داغ، ضد رطوبت در برابر آب و بخارات آشپزخانه، مقاومت در برابر خط و خش، آنتی باکتریال بودن و مقاومت در برابر ضربه در انتخاب کانتر آشپزخانه باید مورد توجه باشند. البته لازم است نوع آشپزخانه و کاربری آن، شرایط آب و هوایی منطقه، و موارد دیگر را نیز در گزینش متریال پیشخان دخالت دهیم.

  1. زیبایی ظاهری

طبیعتا در کنار کارایی، دوام و کیفیت کانتر، موضوع زیبایی ظاهری هم بسیار مهم است. سبک و متریال پیشخان باید با سبک کلی کابینت هارمونی داشته باشد. به عنوان مثال، برای کابینت کلاسیک و سبک‌های قدیمی‌تر بهتر است از کانتر‌های طبیعی مانند سنگ مرمر استفاده کنیم.

رنگ ، طرح و جنس کانتر باید مکمل متریال و رنگ کابینت باشد. از طریق ایجاد کنتراست (تضاد رنگی) یا هارمونی بین کانتر و کابینت‌ها باید جلوه بصری آشپزخانه را بهبود ببخشیم.

شلف ویترینی
شلف‌های ویترینی از جدیدترین مدل ویترین آشپزخانه هستند که فضایی نوستالژیک و دلچسب را به وجود می‌آورند.

 چند ایده کاربردی در چیدمان و طراحی کانتر آشپزخانه

بیشتر افرادی که در آشپزخانه کار می‌کنند از کمبود فضای کاری گلایه دارند. به نظر‌تان روش‌های بهینه‌‌سازی کانتر آشپزخانه چیست؟ در ادامه، چند راه‌کار ساده برای این که فضای زیباتر و بیشتری برای کار کردن داشته باشید، به شما معرفی می‌کنیم. شما نیز با توجه به فضای موجود در آشپزخانه‌تان، می‌توانید از روش‌های خلاقانه‌تری استفاده کنید.

  1. نصب پیشخوان جزیره

ساخت جزیره در آشپزخانه نه تنها یک جلوه زیبا به آشپزخانه شما می‌دهد، بلکه از نظر فضاسازی، بسیار کاربردی است. البته داشتن جزیره در هر آشپزخانه‌ای ممکن نیست. آشپزخانه باید فضای کافی برای ساخت و تعبیه جزیره را داشته باشد.

وقتی از جزیره استفاده می‌کنیم، تاپ کانتر شما بسیار بیشتر می‌شود، بنابراین فضای بیشتری برای کار خواهید داشت. ضمنا از جزیره می‌توانید به عنوان میز نهارخوری یا میزی برای‌ گپ‌های خانوادگی هم استفاده کنید.

  1. بعضی از وسایل را بالای کانتر آویزان کنید.

معمولا همه‌ی ما عادت داریم برخی از لوازم پر استفاده، مانند کفگیر، ملاقه، پوست‌کن یا چیزهای دیگر دَمِ دست ما باشند. متداول‌ترین شیوه این است که این لوازم را داخل یک استند یا ظرف خاص روی کانتر قرار دهیم. این کار باعث می‌شود بخشی از فضای کانتر حذف شود.

پیشنهاد می‌کنیم بعضی از وسایل پر کاربردتان را بالای پیشخان و یا روی دیوار آشپزخانه نصب کنید. با این شیوه، هم فضای خالی دیوار را پر کرده و هم کانتر شما خلوت‌تر خواهد شد.

پیشخان آشپزخانه
پیشخان آشپزخانه علاوه بر زیبایی باعث افزایش کاربری در فضای آشپزخانه می‌شود. بر روی این کانتر، اجاق گاز قرار دارد و از سطح پایین‌تر آن به عنوان میز صبحانه‌خوری استفاده می‌شود.
  1. از سینک استفاده کنید.

سینک آشپزخانه به طور طبیعی برای شست‌وشو استفاده می‌شود. اما ما در اینجا قصد داریم یک راهکار ساده برای استفاده بهتر از سینک به شما پیشنهاد دهیم.

وقتی می‌خواهید سبزیجات یا گوشت خرد کنید، تخته برش یا تخته خردکن خود را روی سینک قرار دهید. برای این کار باید تخته شما اندازه متناسبی یا سینک داشته باشد. یک تخته که نه زیاد بزرگ و نه خیلی کوچکتر از ابعاد سینک باشد، تهیه کنید. این روش برای آشپزخانه‌هایی که کانتر کوچک و یا شلوع دارند، بسیار کاربردی است. ضمن آن که پیشخان شما هم با خرده‌های سبزی یا گوشت و مرغ کثیف نمی‌شود.

  1. نصب شلف یا طاقچه

استفاده از طاقچه یا شلف یک ایده قدیمی و کلاسیک در فرهنگ قدیمی ما است که مدت‌هاست دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این ایده امروز همچنان کاربردی است. می‌توانید روی دیوار آشپزخانه چند ردیف شلف نصب کنید و بخشی از وسایل روی کانتر را آنجا قرار دهید.

طاقچه یا شلف‌ها بهترین کاربرد برای نقاطی از آشپزخانه‌ هستند که نقطه‌ ضعفی بر روی دیوار وجود دارد. به عنوان مثال، می‌توانید شلف را بالاتر و مماس با جعبه تقسیم برق یا شیر گاز نصب کنید و  با این کار، باعث پوشاندن این قسمت‌های ناخوشایند بر روی دیوار آشپزخانه شوید.

  1. از سه کنج استفاده کنید.

معمولا کنج قائمه، یا همان گوشه‌های کانتر، خیلی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. در حالی که با استفاده از یک اکسسوری یا شلف لچکی، به آسانی می‌توانید کانترتان راخلوت‌تر و فضا را بازتر کنید. در عین حالی که گوشه‌ی کانتر شما نیز به زیبایی هر چه تمام‌تر آراسته خواهد شد.

پیشخان و کانتر آشپزخانه
نصب جزیره در آشپزخانه باعث می‌شود هم سطح کانتر افزایش یابد و هم از کابینت‌های زیرین به نفع ساماندهی و نظم بیشتر وسایل و ظروف استفاده شود.

در این مقاله به طور کوتاه توضیح دادیم که کانتر آشپزخانه چیست و چه کاربردی دارد. همچنین اندازه‌های متناسب برای کانتر آشپزخانه را نیز بازگو کردیم. علاوه بر این، چند راهکار پیشنهاد دادیم که به شما برای داشتن پیشخان زیباتر و کاربردی کمک می‌کند. امیدواریم مطالبی که بیان شد، برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای مشاهده‌ی مدل‌های به‌روز کابینت آشپزخانه و انواع طرح‌هایی که به تازگی در منزل مشتریان آکس چوب نصب شده، صفحه‌ی اینستاگرام آکس چوب را دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *