کابینت استیل در گروه کابینت‌های فلزی دسته‌بندی می‌شود، اما با آن تصوری که همه‌ی ما از کابینت‌های فلزی داریم، از زمین تا آسمان متفاوت است. کابینت‌های استیل، همان طوری که از نامشان پیداست به طور کامل استیل هستند و به همین دلیل، در صنعت و مصارف خاص از آن‌ها استفاده می‌شود. ناگفته پیداست که از نظر قیمتی، این کابینت‌ها در زمره‌ی کابینت‌های گرانقیمت دسته‌بندی می‌شوند و معمولا در منازل مورد استفاده قرار نمی‌گیرند؛ اگر چه امروزه در سبک مدرن، به دلیل درخشندگی و زیبایی این کابینت‌ها، طراحان از تعدادی کابینت‌های استیل به صورت ترکیبی نیز استفاده می‌کنند. در این محتوا از وب‌سایت آکس چوب ، قصد داریم راجع به کابینت استیل، مزایا و معایب آن مطالبی را بیان کنیم. از شما دعوت می‌کنیم همراه این مقاله باشید.

کابینت استیل

کابینت استیل چیست و چه کاربردی دارد؟

استیل یک فلز زیبا و با ارزش است، همچنین متریالی بسیار مقاوم و براق است که درخشش و بازتاب نور دارد. در اصل، استیل نوعی آلیاژ آهن با کربن ۲.۱ می‌باشد که دارای حداقل ۱۰.۵ درصد کروم است. هر چه میزان کروم به کار رفته در آلیاژ استیل بیشتر باشد، مقاومت آن در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی بیشتر است.

با کم یا زیاد کردن فلزات به کار رفته در آلیاژ استیل، می‌توان استیل‌های مختلف با درصد خلوص متفاوت به دست آورد که هر کدام مقاومت و کاربری دیگری دارند.

استیلی که به عنوان کابینت آشپزخانه کاربرد دارد، استیل ضد زنگ است که با نام استنیت استیل یا استیل ۳۰۴ شناخته می‌شود. این نوع استیل، از نظر تماس با مواد غذایی مناسب است و برای سلامتی انسان ضرر ندارد، بنابراین می‌توانید با خیال راحت، از این کابینت در آشپزخانه استفاده کنید.

کابینت‌های استیل، در برابر زنگ‌زدگی و مواد شوینده و تغییرات بسیار مقاومند و به همین دلیل در صنعت، کارخانجات، آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، آشپزخانه‌های صنعتی و موارد دیگر، از کابینت‌های استیل استفاده می‌شود.

مهم‌ترین کاربرد کابینت استیل

، مصارف صنعتی و خاص است، مقاومت این کابینت‌ها باعث می‌شود بتوان به راحتی آن‌ها را شست و ضدعفونی کرد، بدون آن که بیم زنگ‌زدگی، خوردگی و یا آسیب‌های دیگر وجود داشته باشد.

کابینت‌های استیل به ندرت در خانه و مصارف خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ زیرا اساسا فلز استیل، گرانبها است و طبیعتا کابینت‌هایی که از آن ساخته می‌شود نیز قیمت بالایی دارد. همچنین متریالی بسیار جلوه‌گر است و استفاده‌ی افراطی و زیاد از حد آن، باعث تلالو و براق شدن فضای آشپزخانه می‌شود که این مساله به خودی خود، از زیبایی فضای آشپزخانه می‌کاهد، اما در سبک مدرن، می‌توان به تعداد محدود برای زیبایی بیشتر آشپزخانه، از انواع کابینت استیل استفاده نمود. خصوصا کابینت استیل با کابینت‌های تمام چوب مدرن ، بسیار ترکیب مدرنی خواهد شد و باعث زیباییفضای آشپزخانه‌های مدرن می‌شود .مهم‌ترین کاربرد کابینت استیل

ویژگی‌ها و مزیت‌های کابینتِ استیل

  • با دوام و مقاوم است

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده است کابینت‌های استیل در صنعت و مصارف ویژه مانند بیمارستان‌ها و آشپزخانه‌های صنعتی کاربرد داشته باشند، دوام فوق‌العاده‌ی این کابینت‌ها است. استیل یکی از مقاوم‌ترین متریال در برابر ضربه است و از دیگر محاسن آن، این است که ضد زنگ و کاملا قابل شست‌وشو است.

یک کابینت استیل با آلیاژ بالا را می‌توان تا سال‌های بسیار طولانی استفاده کرد بدون آن که آسیبی به آن برسد و دچار پوسیدگی یا زنگ‌زدگی شود.

  • به آسانی تمیز می‌شود.

سطح صاف و صیقلی استیل باعث می‌شود به راحتی بتوان این کابینت‌ را تمیز کرد. مبحث ضدعفونی کردن و میکروب‌زدایی، بحثی جدی در آشپزخانه‌های صنعتی، بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌هاست که باعث شده است کابینت استیل از گذشته تا به امروز، یک پای ثابت این گونه محیط‌ها باشد.

خوب است بدانید که کابینتِ استیل در برابر مواد خوراکیِ رنگی مانند زردچوبه، سس کچاپ یا رب گوجه فرنگی و همچنین مواد اسیدی مانند آبلیمو یا سرکه یا انواع روغن‌ها مقاوم است و لکه‌ و رنگ آن‌ها را به خود نمی‌گیرد.

برای تمیز‌کاری کابینت استیل، می‌توان از مواد شوینده‌ی مختلف و سبک استفاده کرد. به دلیل سطح صاف و صیقلی این کابینت‌ها، معمولا جرم یا کثیفی بر روی آن نمی‌شنید و در نتیجه، به راحت‌ترین شکل ممکن، حتی با یک دستمال مرطوب و نم‌دار تمیز می‌شود. در صورتی که کابینت‌ها کثیفی بیشتری داشته باشند، می‌شود از شوینده‌های قوی‌تری مانند پودر لباس‌شویی استفاده کرد. برای گندزدایی و ضدعفونی کردن کابینت‌های استیل، می‌توان از الکل یا انواع مواد ضدعفونی کننده استفاده کرد.

نکته‌ای که لازم است به آن توجه کنید این است که شوینده‌های اسیدی، باعث سیاه شدن ورق استیل می‌شود و نباید برای تمیزکاری کابینت استیل، از آن‌ها استفاده نمود.کابینت استیل در آشپزخانه های مدرن

اگر در منزل یا محل کار خود، کابینتِ استیل دارید، پیشنهاد ما این است که از اسپری‌های مخصوص تمیز کننده استیل استفاده کنید تا کابینت‌های شما، دچار کمترین آسیب در این زمینه شوند. حسن استفاده ازین اسپری‌های در این است که می‌توانند لکه‌های چربی و سخت انباشته شده در آشپزخانه را نیز تمیز می‌کنند و یک کابینت براق و زیبا را بدون هیچ‌گونه آسیبی، به شما تحویل بدهند.

  • کابینتِ استیل با یک پرداخت، مجددا نو و براق می‌شود.

جالب است بدانید که کابینتِ استیل با یک پرداخت ساده، درست همانند روز اول، نونوار و جدید می‌شود حتی اگر از ساخت و نصب آن در آشپزخانه یا کارگاه شما، سال‌ها گذشته باشد. بنابراین اگر چه بابت کابینت‌های استیل هزینه‌ی بالایی باید بپردازید، اما خیالتان راحت باشد که کابینت‌هایی که سفارش دادید، سال‌های متمادی زیبایی و جلوه‌ی خود را حفظ می‌کنند و حتی با گذر ایام، می‌توانند مثل روز اول، زیبا و جذاب شوند.

  • قدرت انطباق‌ پذیری کابینت استیل با سایر متریال

انواع کابینت استیل، قدرت انطباق بسیار بالایی با سایر کابینت‌ها و متریال خانه و آشپزخانه دارد و می‌تواند به راحتی با هر دکوراسیونی، سِت و هماهنگ شود و نیاز نیست دغدغه‌ی چیدمان و هماهنگ سازی را در ذهن‌تان داشته باشید.

اگر وسایل و لوازم شما در آشپزخانه چوبی باشند و یا از هر مدلِ دیگری، می‌توانید با خیال آسوده از کابینت‌های مدل استیل در کنار آن‌ها استفاده کنید و خیالتان راحت باشد که کابینت‌هایتان قدرت هم‌خوانی و هماهنگی بسیار بالایی با یکدیگر دارند.

کابینت‌های استیل یکی از بهترین گزینه‌ها برای آشپزخانه‌هایی است که در آن سرویس برقی آشپزخانه شامل یخچال، لباس‌شویی و غیره، از جنس استیل و سیلور است.قدرت انطباق‌ پذیری کابینت استیل با سایر متریال

  • کابینت استیل؛ مدرن و شیک !

همانطور که اشاره شد در مصارف صنعتی، استفاده از کابینت‌های استیل از گذشته تا به امروز مرسوم بوده است، اما استفاده از آن‌ها به عنوان مصرف کابینت آشپزخانه ، پدیده‌ی جدیدی است که باعث می‌شود فضای آشپزخانه، مدرن و جدید به نظر برسد.

استفاده از تعدادی کابینتِ استیل در آشپزخانه‌های سبک مدرن، باعث می‌شود یک فضای شیک و جذاب در آشپزخانه به وجود بیاید؛ البته همانطور که می‌دانید استفاده از افراطی از کابینت استیل، به علت براق بودن و بازتاب نور، از زیبایی آشپزخانه می‌کاهد و فرم و نمایی صنعتی به فضا می‌بخشد؛ بنابراین بهتر است در استفاده از کابینت استیل با وجود تمام مزایا و امتیازاتی که دارد، افراط نکنید.

  • کابینت استیل، دوست‌دار محیط زیست

یکی دیگر از ویژگی‌ها و مزایا کابینت استیل ، مساله بازیافت است که یک دغدغه‌ی مهم و ارزشمند نزد دوستداران محیط زیست است. استیل یک فلز قابل بازیافت بوده و می‌توان بارها و بارها از آن استفاده کرد. بنابراین یکی از بزرگترین ویژگی‌های کابینتِ استیل که در کمترین متریالی می‌توان همانند آن را مشاهده کرد، ، مساله‌ی قابلیت بازیافت این کابینت‌ است.

  • نصب آسان و راحت

کابینت استیل، پروسه نصب آسانی دارد و کار نصب آن، بسیار آسان بوده و باعث می‌شود به راحتی بتوان آن را در هر آشپزخانه‌ای نصب کرد.

کابینت استیل، دوست‌دار محیط زیست

معایب کابینت استیل

به طور کلی، استیل متریالی است که به دلیل محاسن بسیار زیاد آن، کاربردهای مختلفی در صنایع  دارد، اما استفاده از آن در صنعت کابینت‌سازی و خصوصا استفاده از آن در منزل، خالی از اشکال نیست و بهتر است قواعد استفاده ازین کابینت مفید و پرکاربرد را بدانید.

  • کابینتِ‌ استیل باید به طور محدود در آشپزخانه مورد استفاده قرار بگیرد و نباید همه‌ی فضای آشپزخانه را به وسیله‌ی این کابینت پُر کرد. بهتر است تنها بخش‌های کوچکی از فضای آشپزخانه را از کابینت استیل استفاده کرد تا حس مدرن بودن در آشپزخانه به وجود آید.

به عنوان مثال یکی از بهترین گزینه‌ها برای کابینت‌های استیل، کابینت‌های ردیف پایینی یا همان کابینت‌های زمینی هستند؛ خصوصا این کابینت می‌تواند به عنوان کابینت‌های زیر سینک ظرف‌شویی که در معرض پوسیدگی قرار دارد، مورد استفاده قرار گیرد.

  • استیل متریالی است که خط و خش را نشان می‌دهد، بنابراین اگر در آشپزخانه از کابینت استیل استفاده می‌کنید باید مواظب باشید کابینت‌هایتان چندان در معرض خط و خش قرار نگیرند. خط و خش بر روی کابینت استیل اگر چه آسیبی به آن نمی‌رساند اما زیبایی و درخشندگی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته انواع کابینت استیلِ باکیفیت که مقاومت قابل قبولی در برابر خط و خش و ضربه دارند، می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای آشپزخانه‌های پر رفت‌وآمد باشد.
  • یکی دیگر از معایب کابینت استیل آسیب‌پذیر بودن آن در برابر اثرِ انگشت و لکه است. اگر تجربه‌ی استفاده از یخچال استیل را داشته باشید می‌دانید که با هر باز یا بسته کردن یخچال، اگر دستتان چرب یا خیس باشد، باید یخچال را تمیز کنید زیرا اثر لکه بر روی آن باقی می‌ماند؛ کابینت استیل نیز دقیقا به همین شکل است و اثر انگشت و جای دست را به خوبی نشان می‌دهد و باید با یک دستمال نخی نم‌دار روزانه آن را تمیز کنید تا همواره درخشنده و زیبا باشد.
  • از کابینت استیل نمی‌توان و نباید به شکل غالب یا به طور کامل در آشپزخانه استفاده کرد زیرا فضای آشپزخانه، شکلی صنعتی به خود می‌‌گیرد؛ بنابراین اگر استیل متریال مورد علاقه شماست، باید تنها بخشی از فضای آشپزخانه را با آن کابینت کنید.
  • کار کردن در آشپزخانه‌هایی که کابینت‌ها استیل در آن تعبیه شده است، کمی پُر سر و صداست زیرا استیل فلز است و برخورد اجسام با آن، تولید صدا می‌کند که البته این موضوع، امری کاملا عادی است و نباید خیلی به آن اشکال گرفت.
  • کابینت استیل اگر چه مدل‌ها و نمونه‌های بسیار متنوعی دارد، اما امکان اجرای طرح‌های مختلف بر روی بدنه‌ی این کابینت وجود ندارد و این کابینت‌ها شکل‌ها و مدل‌های نسبتا ساده‌ای دارند.

قیمت کابینت استیل

کابینتِ استیل در گروه کابینت‌های گرانقیمت دسته‌بندی می‌شود که البته با توجه به دوام و ماندگاری این کابینت، منطقی است که قیمت آن نسبت به سایر متریال، گرانتر و بالاتر باشد. ترکیباتی که در آلیاژ استیل به کار رفته است، مساله‌ی دیگری است که در قیمت کابینت استیل موثر است. به همین دلیل درجه‌بندی و کیفیت استیل، نقش مهمی در قیمت آن دارد. به عنوان مثال، کابینت‌های روکش استیل ، از کابینت‌های تمام استیل ، قیمت کمتری دارند. استیلی که به عنوان ورق استیل در کابینت آشپزخانه کاربرد دارد و برای این کار مناسب است،  استیل ۳۰۴ نام دارد.قیمت کابینت استیل

سخن پایانی :

کابینتِ استیل یک گزینه‌ی ایده‌آل برای آشپزخانه‌های صنعتی و حتی مصارف خانگی است. وجود چنین کابینت‌هایی باعث می‌شود که فضای آشپزخانه‌، مدرن و خاص به نظر برسد. کابینت‌های استیل، در کنار قیمت‌ بالایی که دارند یک متریال بسیار عالی و مقاوم برای آشپزخانه‌های امروزی هستند زیرا دوست‌دار طبیعت بوده و بسیار مقاوم و بادوام هستند و کار شما برای تمیزکاری و نگهداری‌شان، سهل و آسان می‌کنند.

ازین که تا پایان همراه این مقاله و وب سایت آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم این محتوا و مطالب بیان شده در آن، برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

Comments (6)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *