جدیدترین دستگیره‌ های کابینت آشپزخانه

جدیدترین دستگیره‌های کابینت آشپزخانه

یکی از مهم‌ترین آیتم‌هایی که در زیبایی کابینت آشپزخانه موثر است، دستگیره‌های کابینت است. دستگیره‌های کابینت علاوه بر این که ابزاری مهم برای باز و بسته شدن کابینت‌ها هستند، بلکه از نظر بصری نیز نقش موثری در زیبایی کابینت‌های آشپزخانه دارند. در واقع، می‌توان گفت دستگیره‌های کابینت‌ از بخش‌های تاثیرگذار در نما و ظاهر کابینت‌ها هستند.

مدل دستگیره کابینت، تاثیر بسیاری بر زیبایی دکوراسیون آشپزخانه دارد و حتی می‌تواند در ایجاد خطای دید در آشپزخانه نیز موثر باشد. بر همین اساس است که نباید از کنار انتخاب دستگیره‌ی کابینت به سهولت گذشت یا در انتخاب آن، سهل‌انگار بود. در این مقاله از وب‌سایت آکس چوب قصد داریم راجع به جدیدترین دستگیره‌ های کابینت آشپزخانه، که امروزه ترند و پر طرفدارد هستند، با شما سخن بگوییم. در ادامه، با ما همراه باشید:

مدل‌های دستگیره کابینت

تنوع در مدل‌های دستگیره کابینت بسیار بالا است. دستگیره‌ها از نظر رنگ، مدل، جنس و متریال، سایز و نحوه نصب با یکدیگر متفاوت هستند. به طور کلی، دستگیره‎‌ها در دو مدل خطی و دکمه‌ای موجود هستند که در نحوه‌ی اتصال به بدنه‌ی کابینت با یکدیگر فرق دارند.

دستگیره‌های خطی با دو نقطه‌ی اتصال به کابینت متصل می‌شوند و در اصطلاح، دو پیچ هستند. این مدل دستگیره‌ها ممکن است کشیده و بلند باشند یا کوتاه و مدل‌دار. دستگیره‌های دکمه‌ای فقط یک نقطه‌ی اتصال به بدنه‌ی کابینت دارند و در اصطلاح تک پیچ هستند. در بسیاری از طراحی‌های کابینت آشپزخانه از دو مدل دستگیره خطی و دکمه‌ای در کنار هم استفاده می‌شود که البته لازم است هر دو از یک طرح باشند.

 

چرا انتخاب دستگیره کابینت مهم است؟

دستگیره‌ها جزو قطعات و تجهیزات ظاهری فضای آشپزخانه هستند و به همین دلیل کاملا در دیدرس قرار دارند. انتخاب دستگیره‌های زیبا می‌تواند باعث جلوه‌ی زیباتر آشپزخانه شما شود و در مقابل اگر نامناسب انتخاب شوند، زیبایی کابینت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به غیر از مبحث زیبایی، با انتخاب دستگیره‌های مناسب می‌توان خطای دید هم در آشپزخانه ایجاد کرد.

به عنوان مثال، اگر ارتفاع سقف آشپزخانه کوتاه است، با انتخاب دستگیره‌های کشیده و بلند که به صورت عمودی نصب می‌شوند، می‎توان سقف را بلندتر نشان داد. در مثالی دیگر، اگر آشپزخانه‌تان از نظر طول یا عرض کوتاه است، می‌توانید با نصب دستگیره‌ها به صورت افقی، خطوط افقی و خطی بیشتری ایجاد کرد و از این طریق آشپزخانه را عریض‌تر و پهن‌تر نشان داد.

دستگیره کابینت آشپزخانه
مدل دستگیره برای کابینت ممبران

انواع دستگیره‌ های کابینت آشپزخانه

دستگیره کابینت چوبی

دستگیره‌های چوبی از گذشته تا به امروز برای کابینت‌ها کاربرد داشته‌اند و به جرات می‌توان گفت هنوز هم از محبوبیت‌ آن‌ها کاسته نشده است. دستگیره‌های چوبی به شکل دکمه‌ای و کشیده در بازار موجودند و کاندید مناسبی برای آشپزخانه‌های سنتی و شرقی هستند. خصوصا اگر جنس بدنه‌ی کابینت شما چوب طبیعی است،  این دستگیره‌ها برای سبک آشپزخانه شما مناسب هستند.

دستگیره کابینت فلزی

بدیهی است هنگامی که صحبت از دستگیره‌های فلزی می‌شود طیف گسترده‌ای از جدیدترین دستگیره‌ های کابینت آشپزخانه در آن جای می‌گیرد. دستگیره‌های استیل، روکش استیل، مس، برنج، آهن، برنز و حتی دستگیره‌های نقره و طلایی نیز در این گروه جای می‌گیرند. مدل‌های ساده‌ی دستگیره‌های فلزی برای کابینت‌های سبک مدرن و مدل‌های فاخر و پیچیده‌ی آن برای سبک کلاسیک و نئوکلاسیک کاربرد دارند. برای کابینت مدرن  بهتر است از دستگیره‌های کشیده و بلند استفاده کنید.

دستگیره کابینت شیشه‌ای

دستگیره‌ی کابینت می‌تواند از جنس شیشه نیز باشد. دستگیره‌های شیشه‌ای از جدیدترین دستگیره‌ های کابینت آشپزخانه به حساب می‌آیند و در سبک کلاسیک، نئوکلاسیک و حتی مدرن کاربرد دارند.

دستگیره کابینت هایگلاس

کابینت هایگلاس در گروه کابینت‌های مدرن دسته‌بندی می‌شود و به همین دلیل نباید از دستگیره‌های سبک کلاسیک و سنتی برای آن استفاده نمود. دستگیره‌های ساده و کشیده که ممکن است از جنس فلز یا چوب باشند از بهترین مدل‌ها برای هایگلاس هستند. در انتخاب دستگیره برای این کابینت بهتر است مدلی را انتخاب کنید که کمترین تماس را بین دست و بدنه‌ی کابینت ایجاد کند زیرا کابینت هایگلاس در تماس با دست دچار لکه یا خط و خش می‌شود.

دستگیره کابینت ممبران

انتخاب دستگیره برای کابینت ممبران بستگی به طرح و سبک کابینت دارد. با توجه به این که کابینت ممبران معمولا در سبک کلاسیک و نئوکلاسیک طراحی می‌شود دستگیره‌های کلاسیک با طرح‌های سنتی از بهترین گزینه‌ها برای این کابینت خواهند بود. در صورتی که به طرح‌های اسپرت علاقمند هستید، از مدل دستگیره‌های توکار نیز برای کابینت‌ها ممبران سبک نئوکلاسیک می‌توانید استفاده کنید.

دستگیره کابینت نئوکلاسیک

معمولا افرادی به سمت سبک نئوکلاسیک گرایش دارند که نه شلوغی سبک کلاسیک را می‌پسندند و نه سادگی سبک مدرن مورد پسندشان است. در مورد دستگیره‌ها هم همین قاعده حکمفرما است؛ انتخاب دستگیره‌هایی که هم ساده باشد و هم دارای طرح‌های کلاسیک و سنتی هستند از بهترین گزینه‌ها برای کابینت‎های نئوکلاسیک است.

دستگیره کابینت آشپزخانه
در این تصویر دستگیره‌ها به شکل عمودی نصب شده‌اند که باعث می‌شود سقف و ارتفاع آشپزخانه بلندتر دیده شود.

دستگیره کابینت سرامیکی

دستگیره‌های سرامیکی با طرح‌های سنتی و کلاسیک برای کابینت‌های لوکس و کلاسیک گزینه‌ی ایده‌آلی به حساب می‌آیند و بر غنای آشپزخانه‌های کلاسیک و سنتی می‌افزایند.

دستگیره کابینت طرح چوب

چوب با رگه‌ها و گره‌هایی که در ذاتش نهفته است، چنان جذاب است که طراحان از طرح آن بر روی دستگیره‌ نیز استفاده می‌کنند.

دستگیره کابینت پلاستیکی

دستگیره‌های پلاستیکی عمدتا برای کابینت‌های اقتصادی و ارزان‌قیمت استفاده می‌شوند. دستگیره‌‌های پلاستیکی اگر چه قیمت پایینی دارند اما از تنوع رنگ و مدل بسیار بالایی برخوردارند. به طوری که هر مدل دستگیره را با این جنس می‌توانید در بازار پیدا کنید.

دستگیره کابینت ام دی اف

کابینت‌های ام دی اف در سبک مدرن دسته‌بندی می‌شوند و برای آن‌ها فقط می‌توان از دستگیره‌های ساده و مدرن انتخاب کرد. در کابینت‌های ام دی اف، مدل دستگیره‌های مخفی نیز کاربرد دارند  که بر سادگی و زیبایی کار می‌افزایند. دستگیره‌های کشیده و بلند خطی و دو پیچ که معمولا از جنس استیل یا کروم هستند از پر طرفدارترین دستگیره‌ها برای کابینت ام دی اف می‌باشند.

دستگیره کابینت کلاسیک

در مدل کابینت کلاسیک، مدل دستگیره‌ها و به طور کلی جزئیات بسیار مهم و حائز اهمیت هستند. دستگیره‌های کابینت کلاسیک معمولا از جنس فلزات با ارزش انتخاب می‌شوند تا زیبایی و غنای کار افزایش یابد. دستگیره‌های مسی، برنجی، برنز، روکش نقره یا روکش طلا، دستگیره‌های سرامیکی یامدل‌هایی از این دست، بهترین انتخاب برای آشپزخانه‌های فاخر و کلاسیک هستند. البته پر واضح است که این دستگیره‌ها از نظر قیمت، بسیار بالاتر از مدل‌های دیگر می‌باشند.

جدیدترین مدل کابینت ویترینی

جدیدترین دستگیره‌ های کابینت آشپزخانه / مدل کابینت آشپزخانه دستگیره مخفی

انواع دستگیره کابینت از نظر شکل ظاهری و نقطه اتصال به بدنه‌ی کابینت

جدیدترین دستگیره‌ های کابینت آشپزخانه از نظر نقطه اتصال به درب کابینت نیز دسته‌بندی‌های مختلفی دارند. اما عمدتا همه‌ی آن‌ها در دو گروه دسته‌بندی می‌شوند:

  • دستگیره‌های دکمه‌ای

دستگیره‌های دکمه‌ای تنها یک پل یا نقطه‌ی اتصال بر روی کابینت دارند و شکل آن‌ها معمولا گرد است. البته مدل‌های مربعی یا مثلثی آن‌ها نیز وجود دارد. همانطور که اشاره شد، این دستگیره‌ها فقط از یک نقطه به درب کابینت یا کشو متصل هستند. این مدل دستگیره‌ها برای کشوهای سنگین مناسب نیستند. مگر آن که از دو دستگیره در دو سمت کشو استفاده شود تا وزن کشو بین دو دستگیره تقسیم شود.

  • دستگیره‌های خطی

دستگیره‌های خطی دو نقطه اتصال به بدنه‌ی کابینت یا کشو دارند. این گروه طیف بی‌شماری از دستگیره‌های کابینت را شامل می‌شوند و از نظر تنوع مدل از دستگیره‌های دکمه‌ای بسیار متنوع‌ترند. وجود دو نقطه‌ی اتصال برای دستگیره کابینت، کمک می‌کند که دستگیره محکم‌تر به درب کابینت یا کشو متصل شود و به زودی شل یا هرز نشود.

  • دستگیره‌های با اشکال خاص

به غیر از دو مدلی که گفته شد، دستگیره‌هایی با اشکال خاص نیز وجود دارند که حتی ممکن است با سه اتصال یا بیشتر نیز به کابینت متصل شوند. این مدل دستگیره‌ها عمدتا دارای شکل‌های هندسی خاص هستند که چندان ترند نیستند و طرفداران خاصی دارند.

مدل کابینت دستگیره مخفی
مدل کابینت دستگیره مخفی. همانطور که مشاهده می‌کنید خطوط افقی باعث می‌شوند فضای آشپزخانه عریض‌تر به نظر برسد.

چگونه برای کابینت‌های آشپزخانه دستگیره انتخاب کنیم؟

انتخاب دستگیره برای کابینت آشپزخانه، بسیار متاثر از سبک کابینت‌ها است. در واقع، سبک کابینت‌ها تاثیر بسیاری مهمی در انتخاب ما خواهند داشت. به طوری که استفاده از برخی دستگیره‌ها برای سبک‌های مختلف کابینت‌ آشپزخانه مجاز نیست.

به عنوان مثال، اگر سبک کابینت آشپزخانه شما کلاسیک است، نباید از دستگیره‌های کشیده و بلند، که در سبک مدرن مرسوم‌اند، استفاده کنید.

کابینت دستگیره نواری
کابینت‌های دستگیره نواری باعث می‌شوند فضای آشپزخانه پهن‌تر و عریض‌تر به نظر برسد.
جدیدترین دستگیره‌های کابینت آشپزخانه
در صورت تمایل می‌توانید از مدل دستگیره‌های ترکیبی استفاده کنید.

کابینت بدون دستگیره

اگر کابینت آشپزخانه شما به سبک مدرن است، می‌توانید کابینت‌های بدون دستگیره سفارش دهید. کابینت‌های بدون دستگیره انواع مختلفی دارند.

کابینت‌های مگنت‌دار

این کابینت‌ها به وسیله‌ی مگنت باز یا بسته می‌شود. استفاده از مگنت و آهن‌ربا در درب کابینت باعث می‌شود تنها با یک فشار کوچک، درب کابینت یا کشوی آشپزخانه به سهولت باز یا بسته شود.

کابینت‌های دستگیره مخفی

دستگیره این کابینت‌ها در واقع به شکل یک شیار در درب کابینت وجود دارد و از در وهله‌ی اول از چشم بیننده پنهان است.

کابینت‌های دستگیره نواری

دستگیره‌ها در این مدل یک شکاف طولی در درب کابینت‌ها وجود دارد و باعث می‌شود فضای آشپزخانه عریض‌‌تر دیده شود.

نکته‌ی حائز اهمیت این است که نمی‌توانید در سبک کلاسیک از کابینت‌‌های بدون دستگیره استفاده کنید. همچنین بهترین متریال برای کابینت‌های بدون دستگیره، چوب طبیعی و ام‌دی‌اف است. کابینت هایگلاس به دلیل اینکه اثر لکه و انگشت را به راحتی نشان می‌دهد کاندید مناسبی برای کابینت‌ بدون دستگیره نیست.

کابینت بدون دستگیره

با توجه به آنچه گفته شد، یعنی وجود هماهنگی و هارمونی با سبک کابینت آشپزخانه، می‌توانید دستگیره مورد نظرتان را انتخاب کنید. ما به شما پیشنهاد می‌دهیم از هر مدل دستگیره‌ای که انتخاب کرده‌اید، یک عدد آن را از فروشنده قرض بگیرید و یا بخرید.

ابتدا همان دستگیره را به صورت موقت، یعنی با چسب نه چندان قوی یا به صورت عاریه، بر روی درب کابینت قرار دهید. اگر دستگیره‌ی مورد نظرتان با کابینت هم‌خوانی و هماهنگی لازم را داشت، دستگیره را سفارش دهید.

این کار باعث می‌شود از انتخاب دستگیره‌های اشتباه، که هم‌خوانی با بدنه‌ی کابینت ندارند، پیشگیری کنید. چرا که پس از سوراخ کردن درب کابینت و نصب دستگیره، تعویض آن با دستگیره‌هایی که همان سایز اتصالات را داشته باشند کمی دشوار است.

همانطور که در تصویر می‌بینید استفاده از خطوط افقی در دستگیره‌ها و بدنه‌ی کابینت ویترینی باعث شده آشپزخانه پهن و عریض به نظر برسد.

دستگیره یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش‌های انتخاب کابینت آشپزخانه است. امروزه انواع مختلفی از جدیدترین دستگیره‌ های کابینت آشپزخانه در بازار موجودند که دست شما را برای انتخاب باز می‌گذارند. از شما دعوت می‌کنیم کاتالوگ آکس چوب را مشاهده کنید.

ازین که تا انتهای این مقاله همراه ما بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. پیشنهاد می‌دهیم برای مشاهده‌ی مدل‌های به‌روز کابینت و جدیدترین دستگیره‌ های کابینت آشپزخانه به صفحه‌ی اینستاگرام آکس چوب مراجعه فرمایید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *