کابینت آشپزخانه شرقی؛ ۷ ایده در آشپزخانه‌های شرقی

کابینت آشپزخانه شرقی

کابینت آشپزخانه شرقی

اگر چه امروزه به لطف و گسترش دنیای وب، فاصله‌های فرهنگی شرق و غرب کمتر به چشم می‌آید، اما با این وجود هنوز هم تفاوت‌های بسیاری را می‌توان مشاهده کرد. از آن جمله، می‌توان به دکوراسیون منزل و سبک چیدمان شرق و غرب اشاره کرد. سلیقه و استفاده کاربریة یکی از عواملی است که در نقاط مختلف دنیا، باعث ایجاد سبک‌ها و مدل‌های مختلفی از چیدمان وسایل از جمله دیزاین آشپزخانه و کابینت‌ها شده است. به بیان دیگر، دکوراسیون شرقی و غربی سبک‌های رایجی هستند که در چیدمان خانه و آشپزخانه کاربرد دارند و هر کدام می‌توانند چیدمان شاخص و منحصربفردی را برای منزل شما ایجاد کنند. در این محتوا از وب‌سایت آکس چوب قصد داریم راجع به کابینت آشپزخانه شرقی و سبک و سیاقی که شرقی‌ها در چیدمان آشپزخانه اعمال می‌کنند، سخن بگوییم. از شما دعوت می‌کنیم همراه این مقاله باشید تا راجع به کابینت آشپزخانه شرقی و مختصات آن بیشتر بدانیم.

تاریخچه کابینت آشپزخانه

انواع کابینت آشپزخانه، البته به شکل امروزی آن، از اوایل قرن بیستم پا به درون آشپزخانه‌های جهان گذاشتند. تا پیش از این، اگر چه مردم از کابینت‌ها استفاده می‌کردند، اما محفظه‌های نگهداری ظروف و خوراکی‌ها، ابدا به شکل امروزی نبود. کابینت‌ اولین بار در کشورهای غربی ابداع شد و به سرعت به دلیل کارایی بالایی، که در نظم و سازماندهی وسایل و لوازم آشپزخانه داشت، در سراسر جهان گسترش یافت.

با توجه به سبک زندگی از گذشته تا به امروز، شرقی‌ها و غربی‌ها سبک‌های مختلفی از چیدمان را در آشپزخانه تجربه می‌کنند. بدیهی است که کابینت آشپزخانه شرقی و سبک دکوراسیون شرقی، با روحیات و حافظه‌ی بصری ما ایرانی‌ها بیشتر هم‌خوانی دارد. اما هستند افراد بیشماری نیز که تمایل دارند دکوراسیون منزل خود را به سبک غربی و اروپایی چیدمان و دیزاین کنند.

اهمیت دکوراسیون خانه و آشپزخانه

همان طور که می‌دانید دکوراسیون خانه و آشپزخانه و سبک آن، بر روحیه‌ی خانواده تاثیر بسیاری دارد. انتخاب یک دکوراسیون شاد، می‌تواند به ما انرژی و انگیزه‌ی بیشتری بدهد. در مقابل نیز دیده شده که انتخاب‌های اشتباه، خانه را به شکل دیزاین کرده که حس افسردگی را به اعضای خانواده انتقال کرده است. به همین دلیل، انتخاب رنگ و سبک وسایل و چیدمان منزل، مساله بسیار مهمی است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

اگر چه سلیقه مشتری نقش مهمی در چیدمان و دکوراسیون خانه و آشپزخانه دارد، اما نباید تاثیر فضا و میزان نور دریافتی، متراژ و پلان خانه و آشپزخانه و … نیز را در انتخاب سبک چیدمان منزل و انتخاب وسایل نادیده گرفت.

به دلیل آپارتمان‌نشینی و محدودیت فضا، دست ما کمی بسته است و ما باید با حساسیت و وسواس بیشتری دست به انتخاب وسایل منزل بزنیم تا در نهایت، خانه‌ای شیک و رویایی داشته باشیم.

کابینت آشپزخانه شرقی

چیدمان شرقی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

امروزه نحوه‌ی چیدمان و دکوراسیون به سبک شرقی بسیار مورد استفاده، حتی در کشورهای غربی، است. استفاده از اصول فنگ‌شویی در چیدمان، گواه این مطلب است که تا چه حد شرقی‌ها توانسته‌اند سبک دکوراسیون و چیدمان خود را به دنیا عرضه دارند.

پایه و اساس دکوراسیون شرقی بر ایجاد محیطی آرام و صمیمی و البته دوستانه است. در سبک‌های چیدمان شرقی، تلاش می‌شود افراد از شلوغی‌ها و استرس‌های روزانه‌ی خود به دور باشند و بتوانند در آرامش در منزل خود استراحت کنند.

نور، رنگ و استفاده از طرح‌های هندسی از اصلی‌ترین جزئیات و بخش‌های چیدمان به سبک شرق است.

 نور در آشپزخانه شرقی

نور و به دنبال آن روشنایی، یکی از مهم‌ترین بخش‌های چیدمان و دکوراسیون شرقی است. رقص نور و رنگ‌ها در آشپزخانه، بیش از هر چیزی حس و حال یک خانه‌ی سنتی و شرقی را در بیننده تداعی می‌کند. روشنایی نه تنها در چیدمان شرقی نقش بسیاری دارد، بلکه در ادیان و مذاهب شرقی نیز به وفور از آن یاد شده است. نور جنبه‌ی معنوی خانه و آشپزخانه‌ی شما را دوچندان می‌کند و باعث می‌شود احساس آرامش و امنیت بیشتری در خانه فراهم آید.

استفاده از فانوس‌ و شمع، از مهم‌ترین عناصر چیدمان شرقی هستند که به شما کمک می‌کنند فضایی جذاب‌تر و پرانرژی‌تر در آشپزخانه داشته باشید.

 رنگ در آشپزخانه شرقی

از دیگر عناصر چیدمان شرقی، استفاده از رنگ‌های شاد و زنده است. رنگ‌هایی که از دل طبیعت آمده‌اند و طبیعت و مختصات زیبای آن را به یاد انسان می‌آورند.

استفاده از رنگ‌های شاد و انرژی‌بخش در شرق بیشتر از غرب به چشم می‌خورد. رنگ‌های قرمز، نارنجی، آبی فیروزه‌ای، سبز و آبی، از رنگ‌های پر طرفدار شرقی‌ها هستند. البته لازم است بدانید که در استفاده ازین رنگ‌ها نباید افراط کنید. چرا که این رنگ‌ها انرژی بالایی دارند و اگر بیش از اندازه استفاده شوند، ممکن است خسته‌کننده و نازیبا به نظر برسند.

چند المان کوچک به رنگ‌های شاد و شرقی، کافی است تا بر زیبایی کابینت آشپزخانه شرقی شما بیفزاید.

کابینت آشپزخانه اورینتال

کابینت آشپزخانه شرقی

طرح‌های هندسی در چیدمان شرقی جایگاه ویژه‌ای دارند. اگر تمایل دارید کابینت آشپزخانه شرقی را در منزل‌تان تجربه کنید، بهتر است در وهله‌ی اول، ازین اشکال هندسی در ظاهر کابینت‌ها استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید بخشی از کابینت‌های آشپزخانه‌تان را با درب‌های مشبک پوشش دهید.

  • درب‌های مشبک که به گره‌چینی نیز مشهورند، ظاهری مشبک و پنجره‌پنجره دارند و حس و حال یک خانه‌ی سنتی ایرانی و شرقی را به بهترین نحو ممکن به بیننده منتقل می‌سازند.

معرق‌کاری، منبت‌ و استفاده از هنر گره‌چینی یکی از اصلی‌ترین طرح‌هایی است که دیزاین شرقی را برایتان تداعی می‌کند.

  • شرقی‌ها با استفاده از وسایل سنتی که از دل طبیعت به وجود آمده‌اند، تمایل بیشتری دارند. بنابراین برای داشتن کابینت آشپزخانه شرقی، بهتر است از متریال طبیعی مانند چوب استفاده کنید.
  • همان طور که می‌دانید چوب طبیعی، متریالی گرانقیمت است و ممکن است هزینه‌ی زیادی را به شما تحمیل کند. برای صرفه‌جویی در هزینه، می‌توانید اسکلت و یونیت کابینت را از متریال دیگری مانند کابینت ام‌دی‌دف استفاده کنید و تنها قسمت‌های قابل رویت و درهای کابینت را چوب تعبیه کنید.
  • کابینت ممبران، گزینه‌ی دیگری است که به شما برای داشتن کابینت آشپزخانه شرقی کمک می‌کند و البته هزینه‌ی کمتری را نیز به شما تحمیل می‌کند. ممبران متریالی منحصربفرد است که علاوه بر دوام و زیبایی، می‌توان انواع سبک‌های کابینت آشپزخانه را به وسیله‌ی آن ایجاد کرد.

کابینت آشپزخانه شرقی

چیدمان آشپزخانه به شکل شرقی

اگر کابینت‌های شما گره‌چینی نیستند و یا به سبک شرقی دیزاین نشده‌اند، جای نگرانی نیست. با استفاده از چند راهکار ساده می‌توانید چیدمان آشپزخانه را به سبک شرقی و اورینتال سوق دهید. در ادامه به شما خواهیم گفت چطور با صرف هزینه‌ی اندک می‌توانید چیدمانی شرقی را در آشپزخانه تجربه کنید.

استفاده از المان‌های سنتی و روستایی

شرقی‌ها فرهنگی بسیار غنی دارند و از دیرباز از وسایل سنتی و بومی برای رفع نیازهای خود استفاده می‌کردند. اگر می‌خواهید سبک کابینت آشپزخانه شرقی را در منزل‌تان تجربه کنید، لازم است از المان‌های شرقی در چیدمان و دکوراسیون آشپزخانه‌تان بهره بگیرید. مجسمه‌های چوبی و سنگی، گلدان‌های سفالی، ظروف برنج حصیری، گلدان‌های چینی، ظروف مسی و سنگی، ظروف شیشه‌ای رنگی و …. همه از المان‌های سنتی و روستایی هستند که در چیدمان شرقی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استفاده از رنگ‌های شاد و انرژی بخش

گفتیم که شرقی‌ها به رنگ اهمیت بسیاری می‌دهند. بنابراین با استفاده از چند وسیله با رنگ‌های شاد و پر انرژی در کنار وسایل و تجهیزات مدرن، می‌توانید حس و حال شرقی را در آشپزخانه‌تان ایجاد کنید.

استفاده از المان‌های بومی و صنایع دستی در آشپزخانه

شاید استفاده از چند سبد حصیری کوچک و یا چند رومیزی گلدوزی یا سوزن‌دوزی شده، چندان بزرگ به نظر نیایند، اما به خوبی و شایستگی می‌توانند حس و حال یک خانه‌ی شرقی را به بیننده منتقل کنند.

صنایع دستی با زرق‌وبرق منحصربفردی که دارند، توجه بیننده را به خود جلب می‌کنند و بیش از هر چیز دیگری، دکوراسیون شرقی و آسیایی را به ذهن بیننده منتقل می‌کنند. حتی اگر ازین وسایل در کنار تجهیزات مدرن استفاده کنید، به خاطر تاثیر بصری بسیار بالایی که دارند، تم شرقی خود را در چیدمان غالب می‌کنند.

استفاده از فرش و گلیم‌های سنتی

بدون شک در تمام دنیا، قالی ایرانی زبانزد است و چه بهتر که ما ایرانی‌ها نیز ازین عنصر چشم‌نواز در آشپزخانه‌مان بهره بگیریم. پهن کردن گبه یا گلیم سنتی، بیشتر از هر چیزی با کابینت آشپزخانه شرقی شما هم‌خوانی و هماهنگی دارد.

استفاده از آینه و هنر آینه‌کاری در آشپزخانه

آینه با ایجاد خطای دید، فضا و محیط را بزرگتر نشان می‌دهد. اگر فضای آشپزخانه‌تان کوچک است، می‌توانید بخشی از دیوار آشپزخانه را آینه تعبیه کنید و یا از کاشی‌های بین کابینتی آینه‌کاری شده استفاده کنید تا فضا را دلبازتر و بزرگتر نشان دهید. حتی استفاده از چند آینه‌ی دکوراتیو نیز می‌تواند نقش مهمی در ایجاد فضای شرقی و همچنین بزرگتر کردن آشپزخانه داشته باشد.

وسایل چوبی و حصیری

امروزه کمتر کسی را می‌توان یافت که عاشق ظروف چوبی و حصیری نباشد. خصوصا که غربی‌ها نیز در سال‌های اخیر در دکوراسیون داخلی خانه و آشپزخانه‌شان ازین وسایل بیشتر استفاده می‌کنند. می‌توان گفت امروزه ظروف چوبی و حصیری، به شدت ترند شده‌اند و در شرق و غرب، طرفداران پر‌وپا قرصی دارند.

نصب پرده‌های سنتی و بومی

اگر می‌خواهید آشپزخانه شرقی‌تان تمام و کمال باشد، باید از پرده و آویزهای سنتی و شرقی نیز بهره بگیرید. پرده‌های سنتی را می‌توانید در مدخل ورود به آشپزخانه یا به پنجره‌ی آشپزخانه آویزان کنید. اگر نگران این هستید که این آویزهای سنتی حریم خصوصی‌تان را نقض کند، می‌توانید از مات‌کن شیشه استفاده کنید. حتی می‌توانید آویزهای سنتی را بر روی پرده‌ی آشپزخانه نیز نصب کنید.

امروزه دکوراسیون شرقی و غربی در خانه‌ و منازل ایرانی‌ها به وفور دیده می‌شود که البته هر کدام زیبایی خاص و منحصربفردی را دارند. با توجه به روحیات و نوع سلیقه‌ای که دارید می‌توانید از انواع مختلف سبک‌های شرقی و غربی برای هر چه زیباتر کردن منزل‌تان استفاده کنید.

بهره‌گیری از وسایل قدیمی که منطبق بر فرهنگ شرقی است مهم‌ترین عاملی است که شما را به داشتن یک چیدمان شرقی در آشپزخانه سوق می‌دهد. در این محتوا سعی کردیم به معرفی کابینت آشپزخانه شرقی و شیوه‌ی چیدمان وسایل در آشپزخانه‌های شرقی، اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم مطالب ارائه شده برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای مشاهده‌ی مدل‌های بروز و ترند کابینت، طرح‌های کابینت آشپزخانه شرقی و غربی به صفحه‌ی اینستاگرام آکس چوب سری بزنید و در صورت تمایل، صفحه‌ی ما را فالو کنید.

از همراهی شما با این محتوا سپاسگزاریم.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *