انواع صفحه کابینت ام‌ دی‌ اف

انواع کابینت ام دی اف

انواع صفحه کابینت ام‌ دی‌ اف

ورق ام‌دی‌اف پرکاربردترین متریال مورد استفاده در ساخت کابینت آشپزخانه است. به دلیل ویژگی‌ها و محاسن فراوان ام‌دی‌اف، استفاده از این نوع ورق بسیار همه‌گیر است. قیمت مناسب‌ و اقتصادی آن نسبت به ورق‌های دیگر از جمله کابینت‌های چوب، هایگلاس، ممبران و استیل، یکی از مهمترین مزایا و برتری کابینت ام‌دی‌اف است. همچنین، تنوع بسیار بالای رنگ و طرح،  همچنین مقاومت قابل قبول این کابینت در مقایسه با قیمت آن، از دیگر ویژگی‌های ورق ام‌دی‌اف محسوب می‌شود. از ظاهر و بدنه‌ی کابینت ام‌دی‌اف که بگذریم، یکی بخش‌های مهم کابینت، قسمت پیشخان یا صفحه روی کابینت است که به آن کانتر نیز گفته می‌شود. پیشخان یا کانتر آشپزخانه، اصلی‌ترین فضای کار در آشپزخانه به حساب می‌آید. اگر کابینت آشپزخانه شما ام‌دی‌اف است در این محتوا قصد داریم به شما انواع صفحه کابینت ام‌دی‌اف را معرفی کنیم. در ادامه، از شما دعوت می‌کنیم با آکس چوب همراه باشید:

انواع صفحه کابینت ام‌دی‌اف

جنس ورق ام‌دی‌اف چیست؟

با توجه به کمبود متریال طبیعی در بازار، مانند ورق‌های تهیه شده از چوب طبیعی، و همچنین قیمت بالای‌ چوب و فلزات، برای ساخت کابینت آشپزخانه به ورق‌های مصنوعی و فراوری شده نیاز است.

معروف‌ترین متریال فرآوری شده که در ایران برای ساخت کابینت استفاده می‌شود، ورق ام‌دی‌اف MDF است.

ام‌دی‌اف، که از کلمه‌ی medium density fiberboard گرفته شده است، به معنای ورق‌های فیبری با چگالی متوسط است. چگالی این نوع ورق حدودا ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم در یک مترمکعب است. برای تهیه ورق ام‌دی‌اف‍‍‍‌، برخی مواد طبیعی مانند خرده‌های چوب‌ به صورت فیبر در آمده و سپس، همراه با نوعی چسب و رزین تحت عملیات حرارتی و فشار قرار می‌گیرند تا متراکم و فشرده شوند.

ورق ام‌دی‌اف در مقایسه با متریال فرآوری شده دیگری مثل نئوپان، وزن کمتری دارد و از نظر دوام و ماندگاری، بسیار مقاومت‌تر می‌باشد. از MDF در ساخت درب و بدنه کابینت، صفحه کابینت ام‌دی‌اف، کمد دیواری، انواع میز یا تخت و وسایل مشابه استفاده می‌شود.

انواع صفحه کابینت آشپزخانه

کابینت ام‌دی‌اف

ام‌دی‌اف به دلیل قیمت مناسب، متریال مورد علاقه انبوه سازان است. کابینت‌های ام‌دی‌اف شیک، ساده و تا حدی مدرن هستند. همچنین کابینت ام‌دی‌اف تنوع رنگ بسیار  بالایی دارد و با اغلب دکوراسیون‌های سبک مدرن، هم‌خوانی دارد. همچنین، قابلیت ساخت و نصب آسان باعث می‌شود کابینت ام‌دی‌اف مورد علاقه و یکی از پیشنهادهای سازندگان کابینت باشد.

به بیان ساده، ام‌دی‌اف کابینتی در سطح متوسط است که ویژگی‌های یک متریال مناسب را دارا است. البته کسانی که مایلند آشپزخانه‌ای مدرن‌تر و شیک‌تر داشته باشند، احتمالا به دنبال متریال بهتری هستند. به عنوان مثال، در سبک کابینت مدرن، کابینت هایگلاس و در سبک کلاسیک کابینت تمام چوب گزینه‌های بهتری هستند.

در گذشته که کابینت‌های گالوانیزه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفتند، کابینت های ام‌دی‌اف ترکیبی نیز ساخته می‌شدند. این کابینت‌ها از بدنه فلزی گالوانیزه با درب‌هایی از جنس ام‌دی‌اف بودند. امروزه چنین کابینت‌های ترکیبی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند، اما هنوز هم در بسیاری از خانه‌ها به دلیل کاهش قیمت، مورد توجه هستند.

معایب کابینت ام‌دی‌اف

باید توجه داشته باشید در کنار محاسن قابل اتکا، کابینت ام‌دی‌اف دارای معایبی نیز هست. مقاومت کم در برابر رطوبت و آب، همچنین، ستحکام پایین در برابر ضربه، از معایب ام‌دی‌اف هستند. همچنین امکان رشد حشرات موذی مانند انواع سوسک، در صورت وجود رطوبت در داخل متریال ام‌دی‌اف وجود دارد.

یکی از قسمت‌های مهم و کاربردی در کابینت آشپزخانه، بخش کانترتاپ یا پیشخان است که در ادامه، درباره انواع صفحه کابینت ام‌دی‌اف در بخش بعد مطالبی ارائه  خواهد شد.

انواع صفحه کابینت

انواع پیشخان یا صفحه کابینت ام‌دی‌اف 

همان طور که بیان شد کانتر یا پیشخان بخش بسیار مهمی از کابینت و فضای کاری هر آشپزخانه‌ای محسوب می‌شود. کیفیت صفحه کابینت و استحکام آن در برابر ضربه، خراش و رطوبت، در مقاومت و دوام کابینت بسیار تعیین کننده است.

همان طور که می‌دانید، بیشتر کار آماده‌سازی و طبخ غذا بر روی کانتر کابینت صورت می‌گیرد و دقیقا به همین دلیل است که صفحه کابینت ام‌دی‌اف باید مقاومت مناسبی داشته باشد.

البته اهمیت پیشخان کابینت تنها مربوط به کیفیت و استحکام آن نیست، بلکه زیبایی و طرح کانتر نیز در بالا بردن کلاس کاری آشپزخانه شما بسیار موثر است. نوع متریال و طرح و رنگ پیشخان در کنار بخش‌های دیگر کابینت، بیانگر کیفیت و سطح سلیقه شما هستند.

با انتخاب درست صفحه کابینت ام‌دی‌اف، می‌توانید سبک کلی دکوراسیون آشپزخانه را واضح تر و بولدتر نشان دهید.

سنگ کابینت مصنوعی

انواع صفحه کابینت برای کابینت ام‌دی‌اف

برخی از انواع انواع صفحه کابینت ام‌دی‌اف عبارتند از:

کانتر ام‌دی‌اف

ساده‌ترین نوع صفحه کابینت ام‌دی‌اف، پیشخان ام‌دی‌اف است. به بیان دیگر، در این مدل جنس کانتر و کابینت هر دو از ورق ام دی‌اف هستند. قطر صفحه کابینت ام‌دی‌اف معمولا ۳.۵ تا ۷ سانتیمتر است. به دلیل تراکم متوسط ورق ام‌دی‌اف و همین طور مقاومت کم آن در برابر نفوذ آب، صفحه‌های ساخته شده از ام‌دی‌اف، خیلی مقبول و مناسب نیستند.

زمانی که شما سفارش ساخت کابینت ام‌دی‌اف را به سازنده می دهید، باید نوع کانتر خود را مشخص کنید. در صورتی که در قرارداد اولیه نوع پیشخان را مشخص نکنید، به احتمال زیاد سازنده به شما یک صفحه کابینت ام‌دی‌اف تحویل خواهد داد. چرا که صفحه کابینت ام‌دی‌اف، نسبت به سایر متریال، از قیمت کمتری برخوردار است.

کانتر گرانیت

گرانیت یک متریال فرآوری شده با مواد طبیعی و بسیار مقاوم است که به عنوان کانتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ بندی متنوع و قیمت بالا از خصوصیات این نوع کانتر هستند. کانتر گرانیت معمولا برای متریال‌هایی با قیمت بالا مانند کابینت کلاسیک و کابینت‌های تمام چوب، کاربرد دارد.

سنگ مرمر

استفاده از سنگ مرمر، به خصوص در سبک‌های کلاسیک، به عنوان تاپ کانتر یا صفحه روکابینتی، بسیار متداول است. سنگ مرمر جز متریالی است که دارای یک زیبایی دائمی و همه‌پسند است. با انتخاب سنگ مرمر برای سال‌ها یک پیشخان مناسب و با کلاس خواهید داشت. سنگ مرمر به علت قیمت بالایی که دارد، معمولا در کابینت‌های لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کانتر چوبی

اصالت و زیبایی طبیعی ویژگی ذاتی چوب است. استفاده از کانتر چوبی می‌تواند تکمیل کننده دکوراسیون شما باشد و زیبایی بصری بالایی را برای آشپزخانه ایجاد کند. البته به دلیل اینکه در آشپزخانه شست‌وشو و ریزش آب زیاد است، احتمال خراب شدن کانتر چوبی بسیار بالا است. به همین دلیل از کانترهای چوبی باید با دقت بیشتری نگهداری کرد. تاپ کانتر چوبی، عمدتا بر روی کابینت‌هایی با متریال چوب طبیعی به کار می رود. همچنین، قیمت بالای چوب یکی از دلایلی است که این نوع پیشخان کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سنگ کورین

کورین نوعی سنگ مصنوعی پرکاربرد است. از این متریال به دلیل قیمت بالا در مکان‌های لوکس، مانند هتل‌ها و برج‌ها استفاده زیادی می‌شود. قابلیت شکل پذیری کورین باعث می‌شود سنگ کورین به هر طرح و شکلی در بیاید. سنگ روشویی یا کانتر یکی از موارد مورد استفاده سنگ کورین است.

بدون درز بودن، تنوع رنگ و طرح، انعطاف و براق بودن برخی از ویژگی‌های کانتر کورین است. به دلیل مقاومت عالی کورین در برابر ضربه و حرارت، این متریال برای ساخت صفحه کابینت بسیار ایده‌ال است.

کانتر پی‌وی‌سی

به غیر از تاپ کانتر ام‌دی‌اف، pvc ، یکی از اصلی‌ترین کانترهایی است که در ساخت کابینت ام‌دی‌اف کاربرد دارد. همان طور که می‌دانید، pvc متریالی ضد آب و مقاوم در برابر رطوبت است و به همین دلیل، یکی از اصلی‌ترین متریالی است که در ساخت کابینت آشپزخانه کاربرد دارد. اگر تمایل دارید از کابینت‌ هایگلاس یا ام‌دی‌اف در آشپزخانه استفاده کنید، کانتر pvc یکی از بهترین متریالی است که در آشپزخانه شما خوش می‌نشیند و زیبایی و دوام را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

انواع کانتر یا پیشخان آشپزخانه

در انتخاب صفحه کابینت به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

صفحه رو کابینتی یا پیشخان کابینت، بیش از هر قسمت دیگری در معرض خرابی است. کانتر آشپزخانه، محلی است که ما بر روی آن گوشت یا سبزیجات خرد می‌کنیم؛ ظروف خیس‌مان را قرار می‌دهیم و غذاها یا انواع سالاد را بر روی آن سرو می‌کنیم. بدیهی است که کانتر بیش از هر قسمت دیگری در معرض رطوبت و خط و خش یا ضربه قرار دارد. بنابراین در انتخاب کانتر یا پیشخان آشپزخانه باید نهایت دقت و توجه را به خرج داد. هنگام خرید یا سفارش تاپ کانتر به موارد زیر دقت کنید:

  • مقاومت در برابر ضربه و خط و خش (به عنوان مثال، متریال هایگلاس ابدا گزینه‌ مناسبی برای پیشخان آشپزخانه نیست)
  • مقاومت در برابر رطوبت
  • مقاومت در برابر لکه و رنگ مواد غذایی (به علت ریختن تصادفی مواد غذایی)
  • مقاومت در برابر نور
  • مقاومت در برابر حرارت و گرمای آشپزخانه (به عنوان مثال قرار دادن کتری یا قابلمه‌های داغ)
  • قابلیت تمیزکاری و لکه زدایی آسان و سریع

پیشخان آشپزخانه

سخن پایانی

کانتر یا پیشخان آشپزخانه یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های کابینت آشپزخانه است که علاوه بر کارایی فوق‌العاده‌ای که دارد، باعث زیبایی کابینت‌ها و آشپزخانه نیز می‌شود. معمولا برای کابینت‌های ام‌دی‌اف، از صفحه کابینت ام‌دی‌اف یا pvc استفاده می‌شود. البته اگر انتخاب شما کابینت ام‌دی‌اف است، هیچ محدودیتی برایتان انتخاب صفحه کابینت آشپزخانه وجود ندارد و شما می‌توانید از همه‌ی انواع تاپ کانتر کابینت که متناسب با کابینت‌هایتان است، استفاده کنید.

در پایان از همراهی شما با این محتوا سپاسگزاریم و امیدواریم مطالب ارائه شده، برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد. از شما دعوت می‌کنیم برای مشاهده‌ی مدل‌های جدید به‌روز کابینت آشپزخانه، صفحه اینستاگرام آکس چوب را دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (2)

  • سمانه Reply

    عالی متشکرم

    دی ۳, ۱۴۰۱ at ۱۱:۵۰ ب٫ظ
  • محترم کیاقادی Reply

    بسیار عالی بود متشکرم

    دی ۶, ۱۴۰۱ at ۱۰:۰۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *