آبچکان کابینت ؛ چگونه یک آبچکان مناسب برای آشپزخانه انتخاب کنیم؟

 آبچکان کابینت

وقتی موضوع تهیه یک آبچکان مناسب برای آشپزخانه پیش می‌آید، ملاک‌ها و معیارهای مختلفی وجود دارند که پیش از اقدام به خرید باید مورد توجه قرار گیرند. شکل و طراحی آبچکان ، جنس، سایز و ابعاد، شیوه نصب و همچنین، محل قرارگیری آبچکان ،مهمترین پارامترهای هستند که باید برای انتخاب یک آبچکان مناسب در نظر بگیریم. با وجود اینکه طیف وسیع و متنوعی از آبچکان‌ها را در فروشگاه‌های مخصوص فروش تجهیزات آشپزخانه می‌توان دید، اما متاسفانه تا حدودی انتخاب ما مقید به شرایطی است که در آشپزخانه داریم و این مسئله کار ما را در انتخاب بهترین آبچکان حساس‌تر می‌کند. مثلا یکی از قید‌های ما برای انتخاب آبچکان کابینت ، ابعاد و اندازه یونیت کابینت است به طوری که، ابعاد لازم برای قرار دادن آبچکان درون کابینت وجود داشته باشد. با ما همراه باشید تا با انواع آبچکان و معیارهای  انتخاب مناسب آن آشنا شویم. خواهشمندیم میهمان این مقاله‌ی آکس چوب باشید.

آب چکان

چگونه یک آبچکان مناسب برای کابینت آشپزخانه انتخاب کنیم؟

انواع آبچکان  Dish Rack

همانطور که می‌دانیم آبچکان یکی از وسایل پرکاربرد آشپزخانه است که برای خشک کردن ظرف و ظروف شسته شده، پیش از قرار دادن آن‌ها در کابینت مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل محل قرار گیری آبچکان در آشپزخانه‌ها، عموما در اطراف سینک ظرف‌شویی است. پر کاربرد‌ترین نوع آبچکان در آشپزخانه ، آبچکان کابینت است. دسته دیگر از آبچکان‌ها، نوع رومیزی آنها است که البته بیشتر روی سینی سینک و یا روی کانتر کابینت قرار می‌گیرند. به طور کلی مهمترین طرح‌های آبچکان آشپزخانه عباراتند از:

·        آبچکان کابینتی

·        آبچکان رومیزی

·        آبچکان آویز

·        آبچکان دیواری

·        آبچکان‌ ریلی داخل کابینت

در ادامه به معرفی هر یک از موارد بالا می‌پردازیم:

آبچکان کابینت

همانطور که اشاره شد، آبچکان کابینت ، محبوب‌ترین نوع آبچکان‌ آشپزخانه است، زیرا علاوه بر اینکه بهترین دسترسی ممکن را برای قرار دادن ظرف‌های شسته شده فراهم می‌کند، در عین حال مانند آبچکان‌های رومیزی دست‌وپا گیر هم نیستند!

آبچکان کابینت همان‌طور که از نامش پیداستة داخل یک یونیت یا واحد از کابینت‌های ردیف بالا قرار می‌گیرد و درست در بالای سینک نصب می‌شود. بزرگی آبچکان کابینت و شیوه نصب آن، مستقیما به جنس و سایز یونیت کابینت مرتبط است.

معمولا این نوع آبچکان‌ها در سه سایز ۸۰ ، ۹۰ و ۱۰۰ سانتی‌متر ساخته می‌شوند که این اعداد، بیشتر بیانگر اندازه یونیت کابینت آبچکان است. پیش از خرید آبچکان، باید اندازه دقیق کابینت را مشخص کنیم و بر اساس همین اندازه، طول آبچکان خود را انتخاب کنیم. البته طول واقعی آبچکان معمولا ۲ تا ۳ سانت کوچکتر از یونیت کابینت است.

پارامتر مهم بعدی، جنس کابینت بالای سینک است. اگر کابینت از جنس فلزی باشد، دارای لبه‌ای مناسب برای قرار گرفتن آبچکان درون کابینت است. اما در کابینت‌های غیر فلزی، مانند کابینت ام‌دی‌اف یا چوبی، پایه‌های نگهدارنده‌ی کوچکی که پیچ می‌شوند، محل قرارگیری میله‌های آبچکان هستند. به همین دلیل بیشتر اوقات آبچکان کابینت فلزی و غیرفلزی متفاوت هستند که در زمان خرید باید فروشنده را از این موضوع آگاه کنیم تا آبچکان مناسب را به ما ارائه کند.

آبچکان رو کابینتی

آبچکان رومیزی

در بازار آبچکان‌های رومیزی با جنس های فلزی، پلاستیکی و حتی گاهی چوبی وجود دارند. مدل‌های متنوعی از آبچکان رومیزی در شکل‌های یک طبقه و یا بیشتر وجود دارند. معمولا این نوع آبچکان‌ها، بیشتر در آشپزخانه‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در بالای سینک، کابینت آبچکان وجود ندارد.

آبچکان رومیزی ، غالبا بر روی سینی سینک ظرفشویی قرار داده می‌شود تا هم در زمان شستن ظروف در دسترس باشد و هم آبی که از ظرف‌ها چکه می‌کند، بر روی سینک بریزد. عیب بزرگ این نوع آبچکان‌ها، دست‌و‌پا گیر بودن آن‌هاست که بخشی از فضای سینک را اشغال می‌کنند. در صورتی که فضای کافی بر روی سینک وجود نداشته باشد، می‌توان آبچکان را روی کانتر کابینت قرار داد، اما باید نوعی از آبچکان را تهیه کنیم که دارای یک سینی در قسمت پایین باشد تا قطره‌های آبی که از ظروف شسته شده می‌چکد، را جمع کند و مانع ریختن آن‌ها بر روی پیشخان کابینت شود.

آبچکان‌های رومیزی معمولا کوچک هستند و ظرفیت کمتری برای قرار دادن ظروف دارند، در نتیجه دقت در انتخاب یک مدل بزرگتر یا دو طبقه که جای بیشتری برای ظرف‌ها داشته باشد، باعث می‌شود برای خشک شدن، ظرف‌های خیس، دردسر کمتری داشته باشیم.

در آشپزخانه‌هایی که سینک ظرفشویی در زیر پنجره نصب شده و نمی‌توان بالای سینک، کابینت نصب کرد، یکی از انتخاب‌های جایگزین ما، همین آبچکان‌های رومیزی هستند.گاهی در آشپزخانه های مدرن نیز این سبک را ترجیح می دهند.

آبچکان ریلی داخل کابینت

ممکن است آبچکان کابینتی ما ظرفیت کافی را برای خشک کردن همه ظرف‌های شسته شده نداشه باشد و یا اصلا امکان نصب این نوع آبچکان را در آشپزخانه نداشته باشیم. در این صورت، می‌توانیم از آبچکان‌های ریلی داخل کابینت استفاده کنیم که نوعی آبچکان سینی مانند هستند که داخل یکی از کابینت‌ها  و در چند ردیف نصب می‌شوند.

این نوع آبچکان ، بر خلاف آبچکان کابینت بالای سینک، ثابت نیستند و بر روی ریل‌های خاصی سوار می‌شوند و به راحتی می‌توان آن‌ها را روی ریل، مثل یک کشو، جلو و عقب کرد. مزیت این نوع آبچکان‌ها، ظرفیت بیشتر برای جادادن ظرف‌ها و همینطور حالت مخفی آن‌هاست که داخل یک یونیت کابینت، مستتر هستند؛ اما عیب بزرگ آن‌ها نیز، دسترسی کمتر نسبت به آبچکان‌های دیگر است.

آبچکان ریلیآبچکان دیواری و آویز

این نوع آبچکان‌ها را می‌توان درست بالای سرِ سینک ظرف‌شویی و بر روی دیوار نصب کرد. طراحی زیبای این آبچکان‌ها، جلوه ویژه‌ای به آشپزخانه، خصوصا فضای بالای ظرفشویی می‌دهد. آبچکان‌های دیواری و آویز، دسترسی مناسبی دارند و خیلی جلوی دست و پای استفاده کننده را نمی‌گیرند.

موضوع مهم در مورد این نوع آبچکان‌ها، کیفیت نصب آنهاست که باید با دقت و با توجه به دستورالعمل تولیدکننده انجام شود. اگر آبچکان‌های دیواری و آویزی مستحکم نباشند و به خوبی نصب نشده باشند، ممکن است در اثر سنگینی ظروف، کنده شده و برای ما مشکل ایجاد کنند.

آبچکان دیواری

آبچکان‌ها از چه جنسی ساخته می‌شوند ؟

از آنجا که آبچکان ، محل قرار گرفتن ظروف شسته شده است و همیشه در معرض آب قرار دارد، کیفیت متریال آن، یک فاکتور حیاتی در ساخته آن می‌باشد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، یک آبچکان ممکن است فلزی، پلاستیکی و یا در مواردی خاص چوبی باشد.

انواع آبچکان‌های فلزی ، به صورت استیل و یا آبکاری شده هستند. آبچکان استیل از کیفیت ساخت بهتری برخوردار هستند و به دلیل جنس آن‌ها که استیل است، زنگ نمی‌زنند. آبچکان استیل در انواع درجه یک و درجه دو ساخته می‌شوند و معمولا بهترین و گران‌ترین نوع آبچکان هستند.

نوع آبکاری شده آبچکان‌ها، قیمت مناسب‌تری از نوع استیل دارند و دارای کیفیت پایین‌تری هستند. آبکاری آبچکان‌ها با جنس نیکل-کروم انجام می‌شود که تقریبا شبیه به رنگ استیل است. در صورتی که آبچکان دچار خراش در سطح آبکاری شده‌اش شود، زنگ می‌زند که این مساله با توجه به اصطکاک بین ظروف و آبچکان ، دور از انتظار نیست!

برای تشخیص جنس استیل اصل، از آبچکان آبکاری شده، می‌توان از یک قطعه آهن‌ربا استفاده کرد. آهن‌ربا به جنس استیل اصل، نمی‌چسبد که در عرف بازار به استیل نگیر معروف است، اما فلز آبکاری شده، آهن‌ربا را جذب می‌کند که به استیل بگیر، هم شناخته می‌شود. بهتر است با توجه به اهمیت و کاربرد آبچکان ، در صورت امکان مالی، از نوع استیل اصل در آشپزخانه استفاده کنیم که دوام و زیبایی بیشتری دارند و به مرور زمان دچار زنگ‌زدگی نمی‌شوند.

برخی از آبچکان‌های رومیزی یا دیواری از جنس چوب ضد آب ساخته می‌شوند که علاوه بر کارایی، ظرافت و زیبایی خاص چوب را هم به فضای آشپزخانه اضافه می‌کنند و متناسب با یک چیدمان کلاسیک یا حتی مدرن در آشپزخانه هستند. ساده‌ترین و ارزان‌ترین نوع آبچکان‌ها، از جنس پلاستیک هستند که بیشتر در نوع رومیزی دیده می‌شوند و کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرند.

آبچکان دیواری استیل

انتخاب اندازه آبچکان و ظرفیت آن

سایز آبچکان با توجه به نوع و محل نصب آن تعیین می‌شود. اگر انتخاب ما آبچکان کابینتی است که باید با توجه به بزرگی یونیت کابینت، آبچکان را تهیه کنیم. در مورد آبچکان‌های آویزی، دیواری و رومیزی هم بزرگی سینک ظرفشویی ملاک انتخاب ما خواهد بود.

به عنوان مثال، نباید اندازه آبچکان دیواری ما بزرگتر از ابعاد سینک باشد و قطره‌های آبی که از ظروف شسته شده می‌چکند، بیرون از سینک بریزد! و یا در مورد آبچکان رومیزی، باید سینی سینک، فضای کافی برای نگهداری آبچکان به صورت متعادل را داشته باشد و در ضمن خیلی جلوی دست و پای ما را حین کار کردن نگیرد.

اگر ظروف ما زیاد هستند، آبچکان دو طبقه به دلیل اینکه ظرفیت بیشتری دارد، انتخاب مناسب‌تری است. یک نکته خیلی مهم دیگر که در زمان خرید آبچکان به خصوص نوع کابینتی آن باید دقت کنیم، تعداد میله‌های آبچکان است که تعیین کننده ظرفیت و جای ظروف می‌باشد؛ ممکن است یک آبچکان با طول ۱۰۰ سانتی‌متر از نمونه‌ی مشابه‌ با همان سایز که میله‌های کمتری دارد، ظرفیت تعداد بشقاب بیشتری داشته باشد. هر چه میله های آبچکان بیشتر باشد، جای بیشتری برای ظروف دارد، اما ممکن است برخی سازنده‌ها برای آنکه هزینه‌ی تولید را کاهش دهند، از تعداد میله‌های کمتری با طول آبچکان‌های یکسان استفاده کنند، که به معنی کاهش ظرفیت برای قرار دادن ظروف می‌باشد.

آبچکان رومیزی پلاستیکی

نحوه تمیز کردن آبچکان کابینت

از آجا که آبچکان محل قرارگیری ظرف‌های تمیز و شسته‌ شده‌ی ماست، پاکیزه بودن خود آبچکان هم بسیار مهم و حائز است. پیشنهاد می‌شود، هر چند وقت یکبار، با یک اسکاچ نرم یا اسفنج آغشته به مایع تمیز کننده، سطوح میله‌های آبچکان را تمیز کنیم و سپس آبکشی کنیم. در صورت وجود لکه و جرم بر روی آبچکان، می‌توان از سرکه یا محلول جوش شیرین کمک گرفت.

تمیز کردن آبچکانآبچکان‌های کوچک مانند نوع رومیزی را باید داخل یک تشت آبگرم قرار دهیم و یک لیوان سرکه به آن اضافه کنیم و بعد از مدت ۱۵ دقیقه، آبچکان را از آب خارج کنیم و با مایع ظرف‌شویی تمیز کرده و آبکشی کنیم. در مورد آبچکان‌های بزرگتر که داخل لگن یا تشت جا نمی‌شوند، می‌توان سرکه یا محلول آب و جوش‌شیرین را بر روی آبچکان اسپری و بعد از چند دقیقه آبکشی کرد.

در گذشته، غالبا آبچکان‌ها کابینتی بودند و ما کمتر شاهد نمونه‌های دیگر آبچکان در آشپزخانه بودیم، اما امروزه به دلیل وجود سینک‌های ظرف‌شویی جزیره یا نمونه‌هایی که بر روی پیشخان اوپن کار گذاشته می‌شوند، عملا امکان استفاده از آبچکان‌های کابینتی نیست و استفاده از آبچکان‌های دیگر، خصوصا نمونه‌های چوبی کنار سینک، که زیبایی خاصی دارند، بسیار متداول شده است. در این محتوا سعی کردیم انواع آبچکان و بهترین جنس از هر کدام  را به شما معرفی کنیم و در کنار آن، نحوه‌ی تمیز کردن آبچکان را به عنوان یک جزء اصلی از آشپزخانه، به شما آموزش دهیم و میتوانید برای خرید کابینت آشپزخانه و دیدن طرح ها از وبسایت بازدید نمایید.

امیدواریم از همراهی با این محتوا بهره‌ی کافی را برده باشید. ازین که همراه همیشگی آکس چوب هستید، از شما سپاسگزاریم.

امتیاز بدید!