طرح منبت گل دایره، مستطیل و بیضی در دکوراسیون

استفاده از طرح منبت گل دایره، مستطیل و بیضی در دکوراسیون

استفاده از طرح‌های سنتی و منبت شده در آشپزخانه‌های کلاسیک جزئی بسیار ضروری است و باعث زیبایی بیشتر فضا می‌شود. انواع مدل‌های طرح منبت گل دایره، مستطیل و بیضی از اصلی‌ترین گل‌های دکوراتیوی هستند که بر روی کابینت‌های کلاسیک نصب می‌شوند. این اجزای دکوراتیو، در واقع قطعاتی مجزا از کابینت هستند که به وسیله‌ی ماشین یا به صورت سنتی و دست‌ساز، حکاکی و منبت می‌شوند و سپس بر روی کابینت‌های آشپزخانه یا سایر قسمت‌های دکوراسیون منزل نصب می‌شوند. 

اگر تمایل دارید از کابینت‌های سبک کلاسیک استفاده کنید، لازم است یکی از گزینه‌های مناسب طرح منبت گل دایره، مستطیل و بیضی است. این طرح‌ها تلفیق زیبایی از سنت و مدرنیته را با خود به همراه دارند. منبت سنتی با طرح‌های هندسی مدرن که برای علاقه‌مندان به سبک‌های تلفیقی دکوراسیون خاصی به دست می‌دهد.

طرح منبت

انوع طرح‌ منبت

به قطعات منبت شده که برای تزئین بر روی وسایل چوبی کنده کاری شده یا چسبیده باشند گل دکوراتیو گفته می‌شود. گل دکوراتیو طرح‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد و هم به صورت خراطی روی خود وسیله کنده کاری می‌شود و هم ممکن است جداگانه حکاکی و ساخته شده و بعد از رنگ و روکش بر روی وسیله نصب شود. این طرح تزئینی تنها در دکوراسیون سبک سنتی و کلاسیک کاربرد دارد.

این تزئینات می‌توانند به اشکال و طرح‌های مختلفی ظاهر شوند؛ مثل نقش حیوانات، گل و برگ گیاهان، نقوش اسلیمی، گل گونیا، گل دایره، بیضی، مستطیل و غیره. بهتر این است که هنگام خرید لوازم منزل به طرح منبت آن‌ها دقت کنید آن‌ها را از مدلی هماهنگ انتخاب کنید. در اکثر مواقع این طرح‌های مختلف در کنار هم قرار گرفته و ترکیب هماهنگ و جذابی را ایجاد می‌کنند.

طرح منبت مستطیل

اگر به طرح‌ها و خطوط زاویه‌دار علاقمند هستید، طرح منبت مستطیل یکی از گزینه‌های مناسب برای شما است. این مدل در آشپزخانه‌های طرح هخامنشی و باستانی بیشتر به چشم می‌خورد. البته این طرح‌ها کاملا مستطیل شکل نیستند و دارای زاویه قائمه نمی‌باشند؛ بلکه طرح کلی آن‌ها کشیده است به طوری که دارای طول بلندتری نسبت به عرض طرح می‌باشند و به همین دلیل به این مدل، طرح منبت مستطیل گفته می‌شود. از طرح منبت مستطیل بیشتر در قسمت‌هایی که از نظر طول بلند و کشیده هستند، استفاده می‌شود.

طرح منبت بیضی

طرح منبت بیضی متناسب با سلایقی است که به خطوط نرم و بدون زاویه علاقه نشان می‌دهند. این مدل طرح منبت نیز معمولا در قسمت‌هایی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد که طول سطح مقطع از عرض آن بلندتر باشد. 

 

طرح منبت دایره

از طرح منبت دایره، می‌توان در فضاهای دایره‌ای شکل استفاده نمود. البته به دلیل انعطاف‌پذیری طراحی بالایی که طرح منبت دایره در ذات خود دارد، امکان استفاده از آن در هر سطحی، از جمله قسمت‌های مستطیل شکل نیز وجود دارد. کمد دیواری‌ها و درهای کلاسیک از اصلی‌ترین قسمت‌هایی است که این گل طرح منبت دایره بر روی آن تعبیه می‌شود.

ترکیب طرح منبت گل دایره، مستطیل و بیضی

از آنجا که طرح‌های منبت ترکیبی از اشکال مختلف را شامل می‌شوند، معمولاً در هر وسیله از چند طرح مختلف در کنار هم استفاده می‌شود و اینطور نیست که مثلاً یک کمد فقط طرح گل دایره داشته باشد. این ترکیب گل هاست که جذابیت کار را چند برابر می‌کند. به علاوه باعث می‌شود راحت‌تر بتوانید چند وسیله را در کنار هم قرار دهید به طوری که ناهماهنگ و ناموزون به نظر نرسند. بدون نیاز به اینکه مجبور باشید طرح روی آن‌ها را دقیقاً با هم ست کنید.

کاربرد طرح منبت گل دایره، مستطیل و بیضی در دکوراسیون

در نگاه اول ممکن است این گونه به نظر برسد که انواع طرح منبت گل دایره، مستطیل و بیضی تنها در آشپزخانه‌های کلاسیک کاربرد دارند ولی در واقع حضور آن‌ها در دکوراسیون منزل تنها محدود به آشپزخانه نیست. از طرح منبت گل دایره، مستطیل و بیضی می‌توان برای زیباسازی مصنوعات چوبی از جمله مبلمان، بوفه، میز ناهارخوری، میز تلویزیون، جاکفشی، سرویس خواب و …. استفاده کرد. کمد دیواری‌ها و درهای چوبی کلاسیک، از دیگر میزبانان انواع طرح منبت گل دایره، مستطیل و بیضی هستند.

در آشپزخانه‌، کابینت و کانتر جزیره، قسمت بالای هود، ستون‌ها و به طور کلی بخش‌های مختلف بدنه‌ی کابینت، از اصلی‌ترین قسمت‌هایی است که طرح منبت گل دایره، مستطیل و بیضی بر روی آن نصب می‌شود.

طرح منبت گل دایره، مستطیل و بیضی

جنس طرح منبت گل دایره، مستطیل و بیضی چیست؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام انتخاب و خرید انواع طرح منبت گل دایره، مستطیل و بیضی لازم است به آن توجه کنید، جنس و متریالی است که این گل‌ها از آن ساخته شده‌اند. گل‌های دکوراتیو، از جمله طرح منبت مستطیل یا طرح منبت بیضی یا دایره، معمولا از جنس چوب ساخته می‌شوند. این قطعات چوبی ممکن است به صورت دست‌ساز یا به صورت ماشینی تولید شده باشند. ماشینی که به تولید و طراحی طرح منبت گل دایره، مستطیل و بیضی می‌پردازد، CNC نام دارد. این ماشین قادر است هر طرح و مدلی را بر روی چوب طبیعی یا ام‌دی‌اف خام طراحی و حکاکی کند و در نهایت، قطعات دکوراتیو کاملا بی‌نقص و زیبایی را تحویل شما دهد.

به غیر از چوب طبیعی، که از زیباترین و عالی‌ترین متریال برای ساخت طرح منبت گل دایره، مستطیل و بیضی به حساب می‌آید، گل دکوراتیوها با جنس mdf خام نیز ساخته می‌شوند. نمونه‌های ساخته شده از ام‌دی‌اف خام، معمولا در کابینت‌های ممبران به کار می‌روند و پس از طراحی و ساخته شدن، به وسیله‌ی روکش pvc روکش می‌شوند. قطعات چوبی، پس از حکاکی و ساخت، با رنگ یا براق کننده، رنگ می‌شوند و سپس بر روی قسمت مورد نظر نصب می‌شوند.

راهنمای انتخاب طرح منبت گل دایره، مستطیل و بیضی

در انتخاب طرح منبت دایره، مستطیل و بیضی به غیر از سلیقه‌ی شخصی، آیتم‌های دیگری نیز دخیل هستند و به شما کمک می‌کنند در پایان کار، یک آشپزخانه‌ی منحصربفرد داشته باشید.

  •       تناسب و هماهنگی اجزای آشپزخانه از اصلی‌ترین ملاک‌ها برای انتخاب طرح منبت دایره، مستطیل و بیضی است که لازم است به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.
  •       اگر فضای دکوراسیون کوچک است، بهتر است از طرح‌های ساده‌تر با ابعاد کوچکتر استفاده کنید تا فضا شلخته و درهم به نظر نرسد.
  •       با توجه به این که سبک کلاسیک اساسا سبکی پر کار و پر جزئیات است، نباید در استفاده از طرح‌های دکوراتیو از حد معمول زیاده‌روی کرد.

طرح منبت دایره، مستطیل و بیضی را از کجا می‌توان سفارش داد؟

کابینت‌سازان سبک کلاسیک یکی از اصلی‌ترین فروشنده‌های گل‌های دکوراتیو طرح منبت دایره، مستطیل و بیضی هستند. همچنین شرکت‌های فروش لوازم و قطعات کابینت طرح‌های مختلفی از گل‌های دکوراتیو را به مشتریان عرضه می‌کنند.

از دیگر عرضه کنندگان گل‌های منبت، شرکت‌هایی هستند که قطعات کابینت و منبت را تولید می‌کنند. چنانچه تمایل دارید مدل‌های متنوع‌تری از گل‌های طرح منبت دایره، مستطیل و بیضی را مشاهده کنید، پیشنهاد می‌دهیم به آلبوم شرکت‌های سازنده کابینت آشپزخانه و سازندگان قطعات CNC مثل وبسایت یا اینستاگرام شرکت آکس چوب مراجعه کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comment (1)

  • راحله Reply

    عالی ممنونم .
    کاش طرحای بیشتری رو معرفی میکردید

    دی ۵, ۱۴۰۱ at ۹:۳۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *