روش‌های پاک کردن هود اشپزخانه

تمیز کردن هود

تمیز کردن به موقع و مرتب وسایل آشپزخانه از انباشت چربی و کثیفی جلوگیری می‌کنند. هود هم از جمله لوازمی است که در معرض مستقیم بخارات ناشی از آشپزی و ذرات چربی قرار دارد و لازم است به صورت مرتب و روتین تمیز شود. تمیز کردن هود علاوه بر مبحث تمیزی، تاثیر مستقیمی هم در عملکرد بهتر هود دارد و باعث می‌شود دستگاه بتواند به طور کامل و مطلوب عملکرد بهینه‌ی خودش را داشته باشد. چنانچه هود را به موقع تمیز نکنید و ذرات چربی بر روی فیلترهای آن بنشیند، مکش به خوبی انجام نمی‌شود و عملکرد هود را تحت تاثیر قرار می‌دهد تا جایی که حتی ممکن است ناچار به تعویض فیلترها شوید. در ادامه راجع به روش‌های تمیز کردن هود اطلاعات بیشتری خواهیم داد.

در این محتوا قصد داریم راجع به روش‌های پاک کردن هود آشپزخانه با شما سخن بگوییم. همانطور که می‌دانید، آشپزخانه به دلیل آنکه محل پخت و پز و طبخ غذا می‌باشد، خواسته یا ناخواسته ذرات چربی در آن تجمع پیدا می‌کنند و باعث می‌شوند تا آشپزخانه‌تان چهره‌‌ای زشت و البته غیر بهداشتی به خود بگیرد. ذرات چربی به دلیل آنکه بعد از چند روز، چسبندگی پیدا می‌کنند، گرد و غبار معلق در هوا را به خود جذب می‌کنند و به مرور زمان، سخت‌تر و چسبنده‌تر می‌شوند و به همین علت تمیزی و زدودن آن‌ها، دشوارتر و حتی از برخی سطوح غیرممکن می‌شود.

یکی از قسمت‌هایی که بیش از سایر نقاط آشپزخانه، در معرض چرب شدگی و کثیفی قرار دارد، هود آشپزخانه است و شما به عنوان یک خانم یا آقای خانه‌دار و البته پایبند به اصول پاکیزگی، لازم است تمیزی منظم و مرتب آن را در برنامه‌ی کارهای خود قرار دهید. در ادامه همراه آکس چوب باشید تا روش‌های پاک کردن هود آشپزخانه را برایتان بازگو کنیم.

پاک کردن انواع هود آشپزخانه

داشتن آشپزخانه‌ای تمیز و عاری از ذرات چربی، بدون وجود هود آشپزخانه تقریبا ناممکن است! هود، بالای اجاق گاز نصب می‌شود و بخارات و ذرات غذا، همچنین بوی نامطبوع غذا را به سمت خود می‌کشد و به وسیله‌ی دودکش از خانه بیرون می‌برد. به دلیل اینکه هود قدرت مکش دارد، طبیعی است که ذرات چربی به سمت آن جذب شده و بر روی بدنه‌ی آن و درون هود جا خشک کنند و آن را زشت و کثیف نمایند. فرقی نمیکند شما کابینت کلاسیک داشته باشید یا کابینت مدرن تمیز کردن هود در هر حالتی از واجبات است.

وجود هود در خانه و آشپزخانه‌های امروزی که به صورت باز و اوپن طراحی می‌شوند یک مزیت است، زیرا در غیر این صورت و بدون حضور هود در آشپزخانه، ذرات و بخارات ناشی از پخت‌ و پز، به درون اتاق نشیمن و پذیرایی نیز راه پیدا می‌کردند و باعث کثیف شدن و چرب شدن وسایل منزل می‌شدند. همچنین هود باعث می‌شود که کابینت‌های آشپزخانه‌ی شما نیز، تمیز و آراسته بماند و ذرات چربی و آلودگی کمتری بر روی درز‌ها و بدنه‌ی کابینت‌ها بنشیند و نفوذ کند.

هنگام آشپزی، چنانچه هود آشپزخانه را روشن کنید، می‌توانید از پیچیدن بوی غذا در منزل نیز تا حد زیادی پیشگیری کنید. البته‌ همه‌ی این مزایا به شرطی قابل اجرا است که هود، یک وسیله‌ی تزئینی در منزل شما نباشد؛ بلکه هنگام آشپزی آن را روشن و استفاده کنید. بسیاری از خانم‌ها و آقایان ایرانی هنگام آشپزی کردن، به دلیل فراموشی و یا صدای ناهنجاری که از بسیاری از هود‌ها شنیده می‌شود، هود را روشن نمی‌کنند، بنابراین هود آشپزخانه، عملا کاربردی در آشپزخانه‌ی آن‌ها ندارد و تنها جنبه‌ی زیبایی داشته و محل انباشت و تجمع چربی در بالای گاز به حساب می‌آید.

چه زمانی هود آشپزخانه بهتر کار می‌کند؟

هر چه اجاق گاز و به دنبال آن هود آشپزخانه، نزدیک به پنجره یا دیواری باشند که دودکش هود به بیرون راه داشته باشد و هوا راحت‌تر به بیرون هدایت شود، کارکرد و عملکرد هود بهتر بوده و راحت‌تر می‌تواند بخارات ناشی از پخت‌ و پز و طبخ غذا را مکش و به بیرون بفرستد.

یکی دیگر از مهم‌ترین عواملی که باعث کارکرد خوب و بهینه‌ی هود آشپزخانه می‌شود، تمیز بودن فیلتر درون هود است که ممکن است از فیلتر یکبار مصرف و یا فیلتر فلزی و آلومینیومی و یا هر دو تشکیل شده باشد.

چنانچه این فیلتر کثیف و پر از ذرات چربی باشد، هوا نمی‌تواند به خوبی از آن عبور کند و در نتیجه عملکرد هود به درستی صورت نخواهد گرفت. از آنجا که هود در بالای گاز و در ناحیه‌ای از آشپزخانه نصب می‌شود که بیشترین تجمع چربی را دارد، لازم است فیلتر هود حداکثر ماهی یکبار تعویض شود و یا در صورتی که قابل شست‌وشو می‌باشد، در این بازه‌ی زمانی شسته و تمیز شود.

همانطور که اشاره شد عدم تمیزی و پاک کردن به موقع هود آشپزخانه ، باعث می‌شود عملکرد هود، افت بسیار زیادی داشته باشد و چیزی جز سر و صدا عایدتان نشود!

روش‌های پاک کردن فیلتر هود

قضیه فیلتر هود کمی تخصصی‌تر از خود بدنه‌ی هود است و نیاز به چربی‌زدایی بیشتری دارد؛ لازم است ماهی یکبار فیلترهای هود را خارج کنید و درون آن‌ها را کاملا تمیز و چربی‌زدایی کنید. اگر از فیلترهای یکبار مصرف استفاده می‌کنید، کار شما برای تمیزکاری ساده‌تر است. اما این روزها فیلترهای فلزی و استیل بیشتر مرسوم هستند که البته نیاز به تمیزکاری ماهیانه دارند. تمیز کردن فیلتر هود به صورت هفتگی لازم نیست اما لازم است ماهی یکبار حتما فیلترها خارج و تمیز شوند. 

خارج کردن فیلترها

هودهای مختلف فیلترهای مختلفی دارند که مدل قرارگیری آن در هر هود متفاوت است.  ابتدا گیره را باز کنید و فیلتر را به شکل صحیح از هود خارج کنید. سپس صفحه‌ی فیلتر را در سینک ظرفشویی یا یک لگن بزرگ قرار دهید و آب جوش یا آب خیلی داغ را روی آن انباشت کنید به شکلی که هود کاملا در زیر آب قرار بگیرد. چند دقیقه صبر کنید تا آب داغ لکه‌های چربی را نرم کند.

استفاده از آب و سرکه سفید

سرکه از بهترین چربی‌زداهای طبیعی است. بسته به مقدار آبی که روی فیلتر را گرفته، یک یا دو فنجان سرکه در آب بریزید و اجازه دهید سرکه کار خودش را انجام دهد. برای تمیز کردن هود نباید عجله داشته باشید بلکه باید با صبوری کار را جلو ببرید. اگر ماهی یکبار فیلتر هود را با محلول سرکه و آب تمیز کنید، نیاز به سابیدن یا استفاده از مواد شوینده قوی‌تر نیست. پس از چربی‌زدایی، فیلترها را آبکشی کنید و اجازه دهید تا خشک شوند. استفاده از روش سرکه برای فیلترهای آلومینیومی توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است باعث خورندگی فلز آلومینیوم شود.

استفاده از جوش شیرین و مایع ظرفشویی

اگر سرکه در دسترس‌تان نیست یا اگر فیلتر هودتان آلومینیومی است، بهتر است از جوش شیرین استفاده کنید. بسته به مقدار آبی که روی فیلتر را گرفته، چند قاشق جوش شیرین به آب داغ اضافه کنید. اضافه کردن مقدار کمی مایع ظرفشویی  کمک می‌کند جوش شیرین بهتر چربی‌زدایی کند. پس از سپری شدن مدت زمان لازم، فیلترها را آبکشی کنید و اجازه دهید تا کاملا خشک  شوند.

استفاده از پودر ماشین لباس‌شویی

از بهترین شوینده‌ها برای تمیزکاری فیلتر هود، مخلوط آب داغ و پودر لباسشویی آنزیم‌دار است. مطابق آنچه در مورد سرکه و جوش شیرین گفته شد، مقداری پودر لباسشویی را در آبی که روی هود را گرفته بریزید و زمان دهید تا چربی‌زدایی انجام شود. سپس با اسکاچ نرم بر روی فیلترها بکشید و آن را آبکشی کنید و اجازه دهید تا خشک شود.

تمیز کردن هود آشپزخانه

روش‌های پاک کردن هود آشپزخانه

همانطور که اشاره شد، لازم است حداکثر ماهی یکبار فیلتر‌های قابل تعویض هود را عوض کنید؛ بهتر است از  فیلتر‌های یکبار مصرف استفاده کنید تا رنج شست‌وشوی فیلتر را عهده‌دار نشوید.

برای پاک کردن هود آشپزخانه ، ابتدا هود را از برق بکشید و سپس درب هود را باز کنید و فیلتر‌های آن را بیرون آورید. در صورتی که از فیلتر یکبار مصرف استفاده می‌کنید، بعد از پاک کردن هود، لازم است فیلترهای جدیدی نصب کنید و در صورتی که از فیلترهای قابل شست‌وشو استفاده می‌کنید، فیلتر را درون محلول آب و پودر ماشین لباس‌پویی بیندازید تا چند دقیقه بماند، سپس آن را آبکشی کنید و اجازه دهید تا خشک شود تا پس از تمیزکاری هود، آن را در جای خودش مجددا نصب کنید.

  • اگر هود آشپزخانه فیلتر فلزی یا آلومینیومی دارد؛

بسیاری از هود‌های آشپزخانه علاوه بر فیلترهای یکبار مصرف، ممکن است فیلترهای فلزی نیز داشته باشند که معمولا از جنس آلومینیوم است. فیلترهای فلزی نیز همانند فیلترهای یکبار مصرف، لازم است ماهی یکبار شسته و عاری از ذرات چربی شوند.

بهترین روش برای پاک کردن فیلترهای فلزی هود، آن است که از محلول آب و جوش‌شیرین و یا آب و پودر لباس‌شویی و یا حتی گاز پاک‌کن استفاده کنید و اجازه دهید بیست دقیقه فیلتر فلزی در این مواد بماند؛ سپس آن را با یک مسواک یا فرچه‌ی نرم تمیز کنید. استفاده از محلول آب و سرکه، ممکن است باعث خورندگی فلز آلومینیوم شود، بنابراین استفاده از سرکه برای تمیز کردن فیلتر آلومیونیومی توصیه نمی‌شود.
پاک کردن توری هود آشپزخانه

  • پاک کردن هود آشپزخانه با استفاده از محلول جوش شیرین و آب

محلول جوش شیرین و آب، یکی از قوی‌ترین شوینده‌های طبیعی برای پاک کردن هود آشپزخانه به حساب می‌آیند. این دو ماده را هم می‌توانید به صورت خمیری و هم به صورت محلول استفاده نمایید.

اگر به شکل خمیری از جوش شیرین و آب استفاده می‌کنید، مقداری کمی از آب را با حجم بیشتری از جوش شیرین مخلوط کنید تا به شکل خمیری نرم در آید. این خمیر را می‌توانید بر روی یک مسواک نرم یا یک اسکاچ بزنید و سپس به چربی‌های هود بکشید و اجازه دهید تا عمل چربی‌زدایی انجام شود. سپس با یک دستمال نخی آن را خشک کنید.

اگر از جوش شیرین و آب به صورت محلول استفاده می‌کنید، به یک اسپری آب‌پاش نیز نیاز دارید. یک لیوان آب و یک قاشق یا بیشتر از آن، جوش‌شیرین را با یکدیگر مخلوط کنید و درون بطری آب‌پاش بریزید. سپس این محلول را به هود و یا هر قسمتی که چرب شده‌ است، اسپری نمایید و سپس با یک دستمال نخی آن را خشک کنید.

استفاده از ترکیب جوش شیرین و آب، نه تنها یک ماده‌ی بی‌ضرر و قوی در چربی‌زدایی است، بلکه برای محیط زیست و سلامت بدن شما نیز مضر نمی‌باشد و چنانچه به طور مرتب و منظم، هود آشپزخانه را با آن تمیز کنید، احتیاج به مواد شوینده‌ی شیمیایی و یا اسیدی برای چربی‌زدایی نخواهید داشت. از مزیت‌های استفاده ازین ترکیب چربی‌زدا این است که جوش‌شیرین، هیچگونه آسیبی نیز برای هود شما نخواهد داشت و رنگ بدنه‌ی هود یا عملکرد آن را مختل نخواهد کرد. بنابراین با خیال راحت می‌توانید ازین محلول برای هود‌های استیل یا شیشه‌ای و لعابی استفاده کنید.از این روش برای تمیز کردن انواع کابینت نیز میتوانید استفاده کنید.

  • پاک کردن هود آشپزخانه با استفاده از محلول سرکه سفید و آب

مخلوط کردن یک لیوان سرکه سفید و یک لیوان آب ولرم و ریختن آن در یک بطری آب‌پاش، محلول چربی‌زدای دیگری است که در پاک کردن هود آشپزخانه بسیار موثر است. این محلول همانند جوش‌شیرین، بی‌ضرر بوده و قدرت عجیبی در چربی‌زدایی دارد. مقدار گفته شده از سرکه سفید و آب را با یکدیگر مخلوط کرده و بر روی هود اسپری کنید و چند دقیقه‌ای زمان بدهید تا چربی‌زدایی صورت گیرد. سپس با یک دستمال نخی آن را پاک کنید.

  • پاک کردن هود آشپزخانه با استفاده از اسپری‌های گاز پاک کن

اسپری‌های گاز پاک‌کن، به طور اختصاصی به منظور چربی‌زدایی گاز و هود آشپزخانه تولید شده‌اند و قدرت زیادی در تمیز کردن چربی‌های قدیمی و سخت دارند. اگر چه پیشنهاد ما این است که از محلول‌های چربی‌زدای طبیعی استفاده کنید، اما اسپری‌های گاز پاک‌کن هم می‌توانند گزینه‌ی مناسبی برای پاک کردن هود آشپزخانه باشند.

قبل از استفاده از انواع گاز‌ پاک‌کن، حتما دستورالعمل نوشته‌ شده بر روی آن را بخوانید و حتما از دستکش استفاده کنید و در صورت امکان ماسک بزنید. در نظر داشته باشید شما با یک ماده‌ی شیمیایی سر و کار دارید و باید از ریه و پوست دستان خود مراقبت کنید.

امروزه بسیاری از انواع گاز‌ پاک‌کن‌ها و اسپری‌های چندمنظوره باکیفیت و مفید به بازار عرضه شده‌اند که ضرر کمتری نسبت به انواع قبلی داشته و بوی نامطبوع کمتری نیز دارند. می‌توانید با تحقیق و سرچ در اینترنت با نمونه‌های باکیفیت آن‌ها آشنا شده و یک نمونه از آن‌ها را بخرید و طبق دستورالعمل نوشته شده بر روی آن استفاده کنید. اگر چه باز هم توصیه می‌کنیم اولویت و ارجحیت با مواد شوینده‌ی طبیعی و خانگی است که ضرر کمتری داشته و آسیب کمتری به محیط زیست نیز می‌رساند.

پاک کردن هود آشپزخانه فلزی

پاک کردن هود با پودر لباس‌شویی

پودرهای لباس‌شویی حاوی مقدار زیادی آنزیم‌های چربی‌زدا هستند؛ بنابراین از مخلوط پودر لباس‌شویی و آب ولرم می‌توانید به عنوان یک شوینده‌ی قوی و چربی‌زدا برای تمیز کردن و پاک کردن هود آشپزخانه استفاده کنید.

برای این منظور آب و پودر لباس‌شویی را با یکدیگر مخلوط کرده و سپس با یک اسکاچ بر روی هود بکشید و بعد از چند دقیقه آن را با دستمال دیگری خشک کنید. به دلیل آنکه پودرهای لباس‌شویی حاوی مقدار کمی ماده‌ی سفیدکننده نیز هستند، در تمیز کردن و براق نشان دادن هود نیز نقش مهمی دارند، پس بد نیست، هر از چند گاهی به وسیله‌ی این ماده، هود خود را برق بیندازید و درخشنده کنید! البته هنگام استفاده از پودر لباس‌شویی، دستکش را فراموش نکنید.

استفاده از جوش شیرین 

جوش شیرین هم مانند سرکه قاتل لکه‌های چربی است؛ برای تمیزکاری بدنه‌ی هود، یک یا دو قاشق جوش شیرین را در یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید و با آن هود را تمیز کنید. سپس با یک دستمال نمدار یا خشک اثر آن را پاک کنید. برای عملکرد بهتر می‌توانید چند قطره مایع ظرفشویی نیز به محلول آب و جوش شیرین بیفزایید

بهترین روش چربی‌زدایی هود

بهترین روش تمیز کردن هود، تمیزکاری هفتگی و منظم است؛ به طوری که هرگز ذرات چربی بر روی آن انباشت نشوند! با این روش، اصلا نیاز نیست که فیلترها را بسابید یا از سیم ظرفشویی برای زدودن چربی‌ها استفاده کنید. قبل از انجام هرگونه تمیزکاری ابتدا هود را از برق خارج کنید، سپس از مواد مختلف برای تمیز کردن آن استفاده کنید. همچنین لازم است حتما از دستکش استفاده کنید و در صورت لزوم ماسک بزنید.

استفاده از محلول‌های تخصصی تمیز کننده هود

اگر ذرات چربی کهنه و قدیمی بر روی هود جا خشک کرده‌اند شاید لازم باشد از محلول‌های تخصصی و در اصطلاح نانو برای تمیزکاری و چربی‌زدایی هود، خصوصا برای فیلترهای آن استفاده کنید. البته قبل از استفاده از این محلول‌ها مطمئن شوید که فیلتر هود با روش‌های ایمنی که در بالا گفتیم تمیز نمی‌شوند و سپس اقدام به خرید محصولات شیمیایی چربی‌زدا کنید. ممکن است محلول‌های چربی‌زدا به بدنه‌ی هود، خصوصا ظاهر آن آسیب برسانند که لازم است قبل از استفاده به آن توجه کنید. پیشنهاد می‌دهیم ابتدا به یک قسمت کوچک از هود محلول چربی‌زدا را اسپری کنید و پس از گذشت چند ساعت و در صورت عدم تغییر رنگ، محلول را بر روی کل فیلتر اسپری کنید.

چند نکته مهم:

  • هود آشپزخانه یک وسیله‌ی برقی است، بنابراین قبل از تمیزکاری آن، پریز هود را حتما از برق بکشید و از متصل نبودن آن به برق، اطمینان حاصل نمایید.
  • هنگام تمیزکاری هود، لازم است هم فضای درونی هود و هم فضای بیرونی آن را تمیز و چربی‌زدایی کنید. سپس درب هود را باز بگذارید تا فضای درونی و بیرونی آن به طور کامل خشک شود و هوا بخورد، سپس مجددا آن را راه‌اندازی و استفاده کنید.
  • هنگام تمیزکاری هود از دستکش استفاده کنید و اگر ریه‌های حساسی دارید، ماسک بزنید.
  • برای پاک کردن هود آشپزخانه ، هرگز نباید از سیم ظرف‌شویی یا اسکاچ‌های زبر یا ضخیم استفاده کنید. زیرا ممکن است به ظاهر هود شما آسیب برسانند و زیبایی آن را از بین ببرند.
  • چنانچه هود آشپزخانه را به طور ماهیانه تمیز کنید، هرگز نیاز نخواهد بود که از مواد شیمیایی قوی و اسیدی برای چربی‌زدایی آن استفاده کنید.
  • پس از خشک شدن کامل هود، لامپ‌های آن را بررسی کنید تا چنانچه سوخته‌اند و نیاز به تعویض دارند، آن‌ها را عوض کنید. سپس فیلتر هود را جا انداخته و هود را ببندید. هم اینک هود شما آماده‌ی مصرف مجدد است تا بتواند یار آشپزی و تمیزی آشپزخانه‌تان باشد.
  • و در پایان، در نظر داشته باشید که ذرات چربی علاوه بر ظاهر زشتی که دارند، محل تجمع و رشد انواع میکروب‌ها و کپک‌ها هستند، بنابراین لازم است در بازه‌های زمانی کوتاه، هود را پاکیزه کنید تا از آلودگی‌ها و کپک‌ها دور باشد.

سخن پایانی

پاک کردن هود آشپزخانه نه تنها یک ضرورت است، بلکه از انباشته شدن انواع آلودگی‌های مضر نیز پیشگیری می‌کند. به دلیل آنکه هود فضایی بسته و تاریک می‌باشد و دسترسی کمتری به فضای درونی آن وجود دارد، می‌تواند محیط بسیار مساعدی برای رشد انواع کپک‌ها و حتی حشرات موذی مانند سوسک باشد؛ بنابراین تمیز کردن دوره‌ای آن، می‌تواند نقش مهمی در نظافت عمومی آشپزخانه‌ی شما داشته باشد و همانطور که اشاره شد، چنانچه این کار را به طور منظم و ماهیانه انجام دهید، وقت و انرژی چندانی از  شما نخواهد گرفت.

ازین که این محتوا را همراه آکس چوب مطالعه کرده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم مطالب ارائه شده برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد.

۴.۲/۵ - (۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *