کابینت رنگی و ایده‌هایی که به زیباتر شدن آشپزخانه‌ی شما کمک می‌کند!

کابینت رنگی

کابینت رنگی

طراحی مدل‌های شاد و انرژی‌بخش کابینت رنگی برای آشپزخانه و حتی چیدمان وسایل خانه، فضایی بسیار زیبا و جذاب را پدید می‌آورد که می‌تواند هر کسی را به وجد و رقص وا می‌دارد. همه‌ی ما روزانه با مشکلات و مسائل ریز و درشت مختلفی درگیر هستیم که می‌تواند ما را دچار افسردگی و پریشانی ذهنی نماید؛ در این میان، چنانچه محیط خانه‌ و آشپزخانه، مهیج و شاد باشد، می‌تواند ما را از روزمرگی‌هایی که به آن دچار شده‌ایم، برهاند؛ به همین دلیل است که بسیاری افراد به سمت دکوراسیون رنگی و استفاده از رنگ‌های شاد و انرژی دهنده، روی آورده‌اند و ترجیح می‌دهند فارغ از خیابان‌های شلوغ و خاکستری، زندگی‌ روزمره‌شان را در یک محیط شیرین و رنگارنگ بگذارنند. در ادامه همراه آکس چوب باشید تا راجع به دکوراسیون رنگی آشپزخانه و همچنین طراحی کابینت رنگی بیشتر سخن بگوییم و در این رابطه، ایده‌های جذابی به شما پیشنهاد دهیم.

از شما دعوت می‌کنیم میهمان این مقاله باشید:

کابینت های رنگی در آشپزخانه

تاثیر رنگ‌ در طراحی دکوراسیون آشپزخانه     

هر رنگی، انرژی مخصوص به خود را دارد و آنچه در ذاتش نهفته است را به محیط بیرون ساطع می‌کند؛ به بیان دیگر، رنگ‌ها با ما حرف می‌زنند و به محیط زندگی ما رنگ و بوی جدیدی می‌دهند. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از رنگ‌های ساده و یکنواخت استفاده کنند و بسیاری دیگر ترجیح می‌دهند محیط درونی زندگی‌شان شادتر و انرژی بخش‌ باشد.

از نظر روانشناسی، زندگی در یک محیط شاد که از رنگ‌های زنده و پر انرژی تشکیل شده باشد، تاثیر مستقیمی در روحیه و شادابی انسان دارد و ذهن آدمی را از یکنواختی و تکرار می‌رهاند. در مقابل، دکوراسیونی که ساده و خلوت باشد و در آن، رنگ‌های ساده و یکنواخت تکرار شده باشد، بیشتر انسان را به سکوت و آرامش دعوت می‌کند.

نوع زندگی ما و سبکی از زندگی، که درگیر آن هستیم، بهترین راهنما است که به کمک آن بتوانیم رنگ و طرح چیدمان منزل‌مان را تعیین کنیم و چه بهتر که در پاره‌ای از اوقات، با تغییری هوشمندانه، بتوانیم روحیه‌ی خود و سایر اعضای خانواده‌مان را نیز تغییر دهیم.

اگر در خارج از منزل، زندگی پرهیاهو دارید، بهتر است محیط خانه‌تان ملایم و ساده باشد و برعکس، اگر از یکنواختی بیرون از خانه رنج می‌برید، استفاده از رنگ‌های شاد، به شما انرژی بیشتری می‌بخشد. گاهی نیز می‌توانید آگاهانه، تغییراتی در سبک چیدمان منزل پدید آورید و سطح انگیزش‌تان را تغییر دهید.

طراحی کابینت رنگی

انتخاب رنگ کابینت‌ها، به معنی انتخاب رنگ غالب دکوراسیون آشپزخانه است. همانطور که می‌دانید بخش بیشتر دیوار آشپزخانه‌ها، با کابینت‌ها پوشانده می‌شود و از آن مهم‌تر، محیط داخلی آشپزخانه‌ها، از فضای نشیمن و اتاق پذیرایی قابل مشاهده است. این قاعده، بر خلاف چیزی است که در گذشته مرسوم بوده؛ تا چند سال پیش، آنچه در آشپزخانه وجود داشت، قابل دیدن نبود! اما امروز، کل دکوراسیون آشپزخانه مشاهده می‌شود و رنگ کابینت‌ها، تاثیر قابل ملاحظه‌ای در زیبایی خانه و آشپزخانه دارد.

در ابتدای ورود به آشپزخانه، اولین جزئی که جلب توجه می‌کند و نظر مخاطب را به سمت خود جلب می‌کند، مدل و رنگ کابینت‌ها است. اگر تمایل دارید کابینت رنگی با رنگ‌های شاد داشته باشید، لازم است نکات مهمی را مد نظر قرار دهید تا نتیجه‌ی کار‌، راضی کننده و مورد پسندتان باشد.طراحی کابینت‌های رنگی

  • سبک آشپزخانه و کابینت‌های آن را مشخص کنید!

اگر مشتاق طراحی کابینت‌های رنگی هستید، باید بدانید که در هر سبکی نمی‌توانید از کابینت‌ رنگی استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر سبک مورد نظر شما، کابینت کلاسیک است، در انتخاب رنگ‌های این کابینت، محدودیت خواهید داشت و باید از رنگ‌های کلاسیک و سنتی، که سنگین و باوقار هستند، استفاده کنید. حتی اگر به رنگ قرمز علاقه دارید، کابینت کلاسیک شما، نمی‌تواند رنگ قرمز آتشین باشد؛ بلکه باید از رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز، مانند رنگ چوب درخت گیلاس استفاده کنید.

در سبک نئوکلاسیک و سنتی ایرانی ، محدودیت رنگ کمتر وجود دارد و می‌توانید از رنگ‌های سبز، آبی تیره یا آبی روشن و سایر رنگ‌هایی که در گذشته متداول بوده است استفاده کنید. خصوصا رنگ‌های سنتی که یادآور کهنگی و دکوراسیون دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی است، در این سبک جایگاه ویژه‌ای دارند و شما می‌توانید از انواع کابینت‌های نئوکلاسیک و سنتی را با رنگ‌های سنتی انتخاب کنید.

اما در سبک مدرن و کابینت مدرن، دست شما باز است تا از هر نوع کابینت رنگی ، چه مات و چه براق استفاده کنید. در این سبک از کابینت آشپزخانه، که معروف‌ترین نمونه کابینت‌های آن کابینت ام‌دی‌اف و کابینت هایگلاس است، شما مجاز هستید هر نوع رنگی که تمایل دارید به کار ببرید و حتی در صورتی که دوست دارید از کابینت‌های رنگ‌رنگی با چند رنگ شاد و پر انرژی مانند یک رنگین‌کمان استفاده کنید.

  • رنگ کف‌پوش‌ها و دیوارها و هماهنگی با سایر لوازم را در نظر بگیرید.

اگر چه وجود کابینت رنگی در آشپزخانه باعث زیبایی فضای آشپزخانه و انرژی مضاعف می‌شود، اما در هر صورت، فضای آشپزخانه باید دارای نظم و هارمونی باشد. اگر تمایل دارید از کابینت با رنگ‌های شاد و تند استفاده کنید، بهتر است رنگ کاشی‌ها، کف‌پوش‌ها و سایر قسمت‌های آشپزخانه را از رنگ‌های خنثی و ملایم انتخاب کنید. یکی از بهترین گزینه‌ها برای چنین فضایی، استفاده از رنگ سفید یا خاکستری برای دیوار‌ها و کاشی آشپزخانه است؛ به این شکل، کابینت‌ها، زیبایی خود را بهتر نشان می‌دهند.

چنانچه کاشی‌های آشپزخانه از رنگ‌های شاد انتخاب شده‌اند، بهتر است کابینت‌ها را در هماهنگی با رنگ کاشی‌ها انتخاب کنید تا فضای آشپزخانه زیباتر و جذاب‌تر به نظر آید.

اصل هماهنگی بین اجزای دکوراسیون و لوازم دکوراتیو موجود در آشپزخانه را نباید فراموش کنید. رنگ‌ها و سبک چیدمان وسایل را به نحوی انتخاب کنید که هم‌خوانی لازم بین اجزای خانه و آشپزخانه در جریان باشد.

رنگ کف‌پوش‌ها و دیوارها و هماهنگی با سایر لوازم را در نظر بگیرید.

  • در استفاده از رنگ‌های شاد، افراط نکنید.

رنگ‌های شاد، انرژی و هیجان بیشتری نسبت به رنگ‌های خنثی یا سرد دارند و باعث می‌شوند انسان به جوش و خروش در آید. اگر چه این مساله باعث زیبایی و شاد شدن ریتم زندگی می‌شود، اما پس از مدتی، ممکن است خسته کننده ‌شود و دلتان را بزند.

بهتر است در انتخاب کابینت رنگی کمی دست به عصاتر و محتاطانه‌تر عمل کنید و در صورت امکان سعی کنید این رنگ‌ها را با رنگ‌های خنثی ترکیب کنید.

  • از رنگ‌های شاد و ملایم برای کابینت‌ها استفاده کنید.

برای طراحی و انتخاب کابینت رنگی ، خصوصا در سبک مدرن ، می‌توانید از هر رنگ شادی استفاده کنید تا آشپزخانه‌ای فعال‌تر و پر انرژی‌ داشته باشید؛ اما پیشنهاد می‌دهیم از هر خانواده‌ی رنگی که رنگ مورد نظرتان را انتخاب می‌کنید، رنگ‌های ملایم و متمایل به خنثی را انتخاب کنید تا حس سادگی در عین حال، زیبایی و شادمانی در فضا ادغام شود و همچنین پس از مدتی، شما و اعضای خانواده‌تان را دچار زوال تکرار نکند.

ایده‌هایی برای طراحی کابینت رنگی

  • کابینت نئو کلاسیک سبز تیره و سفید

یک ترکیب عالی برای نشان دادن یک آشپزخانه‌ی سنتی و در عین حال انرژی دهنده و زیبا، ترکیب رنگی سبز تیره و رنگ سفید است. بهتر است کابینت‌های ردیف بالایی را سفید انتخاب کنید و کابینت‌های ردیف پایینی را سبز تیره انتخاب کنید و فضای عمومی آشپزخانه را با چند المان چوبی و حصیری زیبا تزئین کنند.

  • کابینت نئوکلاسیک سبز روشن

کابینت‌های سبز روشن مانند سبز پسته‌ای و یا سبز روشن، نماینگر آشپزخانه‌های سنتی و نئوکلاسیک خودمانی هستند. چنانچه به این سبک و مدل آشپزخانه‌های صمیمی اروپایی علاقمند هستید، این ترکیب رنگ می‌تواند یکی از گزینه‌های پیش رویتان باشد.

  • کابینت سنتی آبی روشن

  آبی روشن، یک چیدمان رویایی است و شما را به آسمان‌ها و عمق دریاها می‌برد. اگر به این سبک علاقمند هستید، کابینت‌های چوبی یا ممبران به رنگ آبی روشن را فراموش نکنید!کابینت سنتی آبی روشن

  • کابینت نئوکلاسیک یا سنتی زرد

رنگ زرد، یکی از رنگ‌های پر طرفدار در دهه‌های گذشته بوده است و اکنون در سبک سنتی، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر گرایش به رنگ‌های شاد و انرژی‌بخش دارید و همچنین دوست دارید روح زندگی و نشاط در آشپزخانه‌تان جریان داشته باشد، کابینت‌ رنگی زرد می‌تواند یک ایده‌ی جذاب و فوق‌العاده باشد. علاوه بر این، رنگ زرد، قدرت انطباق نسبتا بالایی با سایر رنگ‌ها دارد و می‌توانید به راحتی آن را با رنگ‌های دیگر ترکیب کنید.

  • کابینت مدرن رنگ‌ رنگی

همانطور که اشاره شد ما در سبک کابینت مدرن، محدودیت رنگ نداریم و می‌توانیم انواع رنگ‌های شاد را در این سبک استفاده کنیم. یک ایده‌ی جذاب برای داشتن یک آشپزخانه‌ی رنگی و شاد، داشتن کابینت‌هایی است که هر کدام، مانند یک رنگین‌کمان، به یک رنگ در آمده‌اند. بیشترین متریالی که می‌تواند برای این ایده جالب باشد، کابینت ام‌دی‌اف یا کابینت فلزی است.

برای داشتن کابینت‌های رنگی‌رنگی، بهتر است از متریال براق مانند هایگلاس استفاده نکنید، زیرا بازتاب نور و درخشش بدنه‌ی کابینت‌ها بسیار زیاد خواهد شد و کابینت‌ها بیش از پیش، توی چشم می‌زنند. اگر تمایل دارید در خانه‌ای به طور موقت اسکان کنید و قصد ندارید هزینه‌ی زیادی بابت آن بپردازید، ساخت کابینت‌های رنگ‌رنگی از جنس فلز یا حتی ام‌دی‌اف، می‌تواند یک گزینه‌ی جسورانه و جالب توجه باشد و برای مدتی شما را از روزمرگی و زوال تکرار برهاند.

  • کابینت مدرن زرد طوسی یا نارنجی طوسی

این طیف رنگی، بیشتر مناسب افرادی است که می‌خواهند رژیم‌های چاق کننده بگیرند و اندکی بر وزن خود بیفزایند. رنگ نارنجی، یک محرک اشتها است و باعث می‌شود اشتها و انگیزه‌ی شما برای خوردن غذا افزایش یابد؛ پس اگر به دنبال افزایش وزن هستید، کابینت‌های نارنجی طوسی یا زرد طوسی با متریال کابینت مدرن را در ذهن داشته باشید؛ اما اگر به دنبال کاهش وزن هستید، سعی کنید دور رنگ نارنجی را خط بکشید و به جای آن، از ترکیبات آبی بیشتر استفاده کنید!کابینت مدرن زرد طوسی یا نارنجی طوسی

  • کابینت مدرن زرد و مشکی

همانطور که در بالا گفتیم، رنگ زرد، یکی از رنگ‌هایی است که با هر ترکیبِ رنگی، خوش می‌نشیند و می‌تواند یک فضای جذاب و ایده‌آل را برایتان به وجود آورد. استفاده از رنگ سیاه یا مشکی براق، به دلیل بازتاب کم نور و اثر لکه‌ای که بر روی بدنه‌ی کابینت‌ها باقی می‌گذارد، به تنهایی توصیه نمی‌شود اما می‌شود از کابینت رنگی زرد و مشکی در کنار هم، یک ترکیب جسورانه و بسیار شیک ساخت.

اینکه از هر رنگ چه مقدار استفاده می‌کنید، به سلیقه‌ی شما بستگی دارد. می‌توانید بخش بیشتر آشپزخانه و کابینت‌ها را زرد کنید و قسمت‌هایی از آن را مشکی کنید و یا برعکس آن را عمل کنید.

  • کابینت مدرن قرمز و مشکی یا قرمز و سفید

ترکیب کابینت رنگی قرمز با سفید یا مشکی، یک انتخاب خاص و ویژه است. این ترکیب رنگی به شرط آنکه رنگ قرمز آن کمتر از مشکی استفاده شده باشد، می‌تواند بسیار جذاب و ایده‌آل باشد و روح هیجان‌ را در کل فضای خانه و آشپزخانه به جریان بیندازد. اگر تمایل ندارید فضای آشپزخانه‌تان خیلی هیجان‌انگیز باشد، می‌توانید از ترکیب قرمز و خاکستری برای رنگ کابینت‌ها استفاده کنید.

  • کابینت مدرن صورتی و سفید

یک انتخاب خاص برای افرادی است که تمایل به رنگ‌های ملایم و عروسکی دارند. استفاده از رنگ بنفش یا صورتی و حتی یاسی، می‌تواند روح زندگی و شادابی را بیشتر به فضای خانه و آشپزخانه منعکس کند.کابینت مدرن صورتی و سفید

سخن پایانی :

انتخاب رنگ، یک مبحث کاملا سلیقه‌ای است. در واقع، آنچه به عنوان رنگ غالب و رنگ برتر به ما تحمیل می‌شود، یک مساله‌‌ی کاملا شخصی است و هر کس می‌تواند در انتخاب آن، نظری متفاوت داشته باشد. در عین حال، تاثیر رنگ‌ها و نوع زبانی که به واسطه‌ی آن با ما سخن می‌گویند را باید دانست و از هر رنگ، به شایستگی و در جای مناسبش استفاده کرد، تا نتیجه‌ی‌ کار، یک ترکیب هارمونیک و رضایت‌بخش باشد.

ازین که تا پایان همراه آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. ما در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی، هر چند مختصر، درباره‌ی کابینت رنگی و نحوه‌ی انتخاب و طراحی دکوراسیون آشپزخانه‌ با رنگ‌های شاد ارائه دهیم. امیدواریم مطالبی که بیان شد، برایتان مفید و کاربردی واقع شده باشد.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *