ایجاد نظم و ترتیب در آشپزخانه با ده راه‌کاری که آکس چوب ارائه می‌دهد!

ایجاد نظم و ترتیب در آشپزخانه با ده راه‌کاری که آکس چوب ارائه می‌دهد!

ایجاد نظم و ترتیب در آشپزخانه

آشپزخانه ، یکی از پرکاربرد‌ترین قسمت‌های خانه است که معمولا توجه کافی به نظم و طراحی آن نمی‌شود. آشپزخانه، هر روزه بارها و بارها مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر مرتب و منظم نباشد، شما را بی‌انگیزه خواهد کرد. پس لازم است فکری برای سر و سامان دادن به آن داشته باشیم و نسبت به نظم آن بی‌توجه نباشیم! نظم و ترتیب در آشپزخانه ، باید به نحوی باشد که بیشترین فضا را برای کار کردن و پخت و پز در اختیار اهالی خانه قرار دهد. یک آشپزخانه خوب به معنای مرتب بودن ظرف و ظروف نیست! بلکه به این معناست که دارای سیستمی هوشمندانه باشد و تا جای ممکن، کار کردن را برای افراد خانه ساده کند. در این مقاله می‌خواهیم چند نکته عالی برای مرتب کردن آشپزخانه و ایجاد نظم و ترتیب در آشپزخانه به شما پیشنهاد دهیم. لطفا با آکس چوب تا انتهای این مقاله همراه باشید.

ایجاد نظم و ترتیب در آشپزخانه

 ده راهکاری ایجاد نظم و ترتیب در آشپزخانه 

  • استفاده از انبار کمکی یا پستو در آشپزخانه

اگر آشپزخانه شما دارای انبار یا پستو هست، کار شما برای ایجاد نظم و ترتیب در آشپزخانه ، ساده‌تر خواهد بود. در انبار یا پستو، از تعدادی سبد برای قرار دادن چیزهای مشابه مانند خوراکی‌ها استفاده کنید. سبد و یا جعبه‌های کوچک، راحت‌رین و بهترین راه برای سروسامان دادن به مواد خوراکی در آشپزخانه‌ها هستند.

بهتر است مواد مختلف را دسته‌بندی کنید و خوراکی‌هایی که مثل هم هستند را در یک سبد کنار هم قرار دهید.

پیشنهادی دیگری که لازم است انجام دهید، زدن برچسب به روی این سبدهاست. سعی کنید تا جایی که ممکن است محتویات هر سبد را روی برچسب‌های بنویسید تا بعدا دسترسی به مواد غذایی ذخیره، برای شما و برای سایر اعضای خانواده‌تان آسان‌تر باشد؛ به خصوص در زمان‌هایی که برای پیدا کردن مواد غذایی و پخت و پز عجله داشته باشید!

  • در دسترس بودن وسایل ضروری هر روزه

همانطور که ذکر شد، هدف ما در طراحی یک آشپزخانه و ایجاد نظم و ترتیب در آن باید طوری باشد که کارکردن در آن ساده‌تر باشد! بنابراین لازم است مواد غذایی و یا وسایلی که هر روزه مورد استفاده قرار می‌گیرد را در دیدرس خود قرار دهید و در مرحله‌ی بعد، مواد غذایی و دیگر چیزهایی که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد را، در قفسه‌های بالاتر و یا در ردیف‌های پشتی قفسه‌های جلویی قرار دهید.

بعضی از وسایل و ظروف، به صورت روزانه، در آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، لیوان یا بشقاب‌ها، قاشق یا چنگال‌ها و غیره… بهتر است این نوع ظروف را در کابینت‌های دم دست قرار دهید تا راحت‌تر به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

بشقاب‌ها و لوازم آشپزی را در دسترس‌ترین جای آشپزخانه بگذارید.

اگر هرشب قرار است باقیمانده غذا را درون ظرف‌‌های درب‌دار، ذخیره کنید، سعی کنید این ظروف را نیز در یک قفسه در دسترس بگذارید. در نظر داشته باشید، در یک آشپزخانه منظم، نباید به شما سخت گرفته شود!

  • از ظروف دربسته مخصوص نگه‌داری، استفاده کنید.

استفاده از ظرف‌های دربسته مخصوص نگهداری مواد خوراکی که در اصطلاح به آن‌ها، بانکه نیز گفته می‌شود، یکی از مهم‌ترین ابزارها در ایجاد نظم و ترتیب در آشپزخانه هستند. بانکه‌ها باید یک شکل و یک اندازه باشند و اگر مربع یا مستطیل باشند، جای کمتری اشغال می‌کنند.

بانکه‌ها، نه تنها شکل و وضعیت منظم‌تری به آشپزخانه می‌دهند، بلکه مواد خوراکی را نیز تازه‌تر نگه می‌دارند. همچنین از ریخت‌وپاش و کثیف‌شدن آشپزخانه هم جلوگیری می‌کنند.

حتما مواد پودری، مانند آرد و ادویه‌ها را در بانک‌ها و ظروف دربسته قرار دهید. بانکه‌ها چنانچه از جنس پلاستیک باشند، کم‌هزینه‌تر هستند و لازم نیست هزینه‌ی زیادی را صرف خرید آن‌ها بکنید. هر چند ظروف شیشه‌ای هم مناسب هستند اما قیمت بالاتری دارند.

یک راهکار ساده‌ی دیگر آن است که از شیشه‌های مربا که یک شکل و یک اندازه هستند استفاده کنید، این روش، راهکاری بود که مادربزرگ‌های ما انجام می‌دانند! با این کار، هم هزینه‌ی اضافی انجام نداده‌اید و هم نظم و ترتیب را رعایت کرده‌اید.

  • یک قفسه کابینت را به ظروف درب‌دار اختصاص دهید.

پیشنهاد می‌دهیم ظروف نگهداری مواد خوراکی و بانکه‌ها را در یک قسمت قرار دهید. یکی از قفسه‌های کابینت یا یک جای مناسب دیگر  را، برای قرار دادن  ظرف‌های درب‌دار کنار بگذارید. با انجام این کار، در مواقع نیاز راحت‌تر می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

بانکه‌ها و ظروف نگهداری را چنانچه خالی هستند، از کوچک به بزرگ، داخل هم قرار دهید و در انتها، درب همه ظرف‌ها را بر روی آن بگذارید. با این روش، ظروف خالی جای کمتری ایجاد خواهند کرد و ایجاد نظم و ترتیب در آشپزخانه ، راحت‌تر میسر خواهد شد.

ایجاد نظم و ترتیب در آشپزخانه

  • از فضای بیرونی و داخلی درب کابینت‌ها، به سادگی عبور نکنید!

بعضی از ظروف و لوازم را می‌توانید به سطح داخلی درب کابینت‌ها آویزان کنید. با این کار، مقداری‌ فضای اضافه بدست می‌آورید و می‌توانید لوازم اضافی را در این فضاها جای دهید. لوازمی مانند حوله و جای ادویه را چنانچه شیک و زیبا باشند، می‌توانند از قسمت بیرونی درب کابینت‌ها آویزان یا نصب کنید. در هر صورت، فضای داخل و بیرون درب کابینت، گزینه‌ی مناسبی برای ایجاد نظم و ترتیب در آشپزخانه است.

  • قفسه‌ها را دسته‌بندی کنید:

تا جایی که امکان دارد، قفسه‌ها و کابینت‌های آشپزخانه را بر مبنای نوع پخت و پز و کارکردی که دارند، دسته‌بندی کنید تا لوازمی که برای هدف‌های مشابه و نزدیک استفاده می‌شود، در یک قفسه‌ و یا کابینت نگه‌داری شوند. این کار باعث می‌شود در مواقع لزوم، بهتر و سریع‌تر به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

به عنوان مثال، در کابینت آشپزخانه ام دی اف لوازمی که برای سرخ ‌کردن لازم دارید را نباید با لوازمی که برای پخت‌وپز به کار می‌برید در یک قفسه بگذارید. و یا در مثالی دیگر، ادویه‌جات را نباید در کنار مواد شوینده یا ظروف نگهداری مواد غذایی قرار دهید.

  • کشوها را قفسه‌بندی و قسمت‌بندی کنید:

کشوهای کابینت‌هایتان را قسمت قسمت کنید تا بتوانید از فضای درونی کشو‌‌ها به بشترین نحو، استفاده کنید.  با دسته‌بندی بیشتر لوازم، نظم واقعی را به آشپزخانه هدیه کنید.

امروزه تقسیم‌کننده‌های متعددی با متریال مختلف و اشکال متنوع در بازار وجود دارند که هر کدام می‌توانند، به راحتی، کشوهای آشپزخانه شما را تقسیم‌بندی کنند.

تقسیم‌کننده‌های درون کشو، فضای بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهند. با تقسیم‌بندی مناسب کشوها، می‌توانید در هر قسمت، لوازم مختلف و جداگانه قرار دهید. با این کار، خواهید دید کار شما برای ایجاد نظم و ترتیب در آشپزخانه تا چه حد، آسان و سهل خواهد شد.

  • از یک میله استفاده کنید تا درب دیگ‌ها را به صورت عمودی روی آن قرار دهید:

اگر این‌قدر خوش‌شانس هستید که کابینت‌هایتان دارای کشوهای عمیقی هست که حجم دیگ‌ها و قابلمه‌های شما را درون خود جا می‌دهد، بد نیست با نصب یک میله درون کشو، درب ظروف بزرگ و یا دیگ‌ها را به صورت عمودی روی آن‌ها قرار دهید، تا هم سالم‌تر باقی بمانند و هم فضای بیشتری برای استفاده بدست بیاید و بتوانید لوازم و تجهیزات بیشتری را درون کابینت‌ها و کشوها جای دهید.

ایجاد نظم و ترتیب در آشپزخانه ی شما

  • از سطل زباله‌ی روکابینتی اضافه کنید:

وقت آن رسیده که در دنیای مدرن امروز، بعضی از وسایل و لوازم را دیگر استفاده نکنیم. یکی از لوازمی که شاید تاریخ استفاده از آن‌ منسوخ شده باشد، سطل زباله‌ی آشپزخانه است. شما با استفاده از یک سطل زباله‌ی روکابینتی که از درون یا بیرون درب کابینت آشپزخانه آویزان می‌شود، حجم کمتری را به عنوان جای سطل زباله استفاده کنید.

خصوصا انواع از سطل‌های روکابینتی، که تنها گیره‌ی کیسه زباله هستند و در واقع، به جز یک قاب، حجم دیگری را اشغال نمی‌کنند! با این کار، از شر بوی سطل‌های زباله نیز راحت می‌شوید!

  • از آویزهای درون کابینت استفاده کنید:

معمولا حجم بالایی کابینت‌ها بدون استفاده است. منظورمان همان قسمتی است که زیر سطح بالایی محسوب می‌شود. زمانی که در سطح کابینت‌ها، بشقاب‌ها یا هر نوع لوزام دیگری را می‌چینید، لوازمی که چیده‌اید معمولا تا سطح بالایی ارتفاع نمی‌گیرد و فضای بالای آن‌ها، معمولا خالی می‌ماند.

امروزه با استفاده از آویزهایی که از سطح بالایی کابینت آویزان می‌شود،  فضایی قابل دسترس در این فضا، برای شما ایجاد می‌کنند. این سطح اضافی، می‌تواند محل مناسبی برای قرار گیری فنجان‌ها، کیسه‌فریزر یا زباله، نمکدان‌، جای ادویه، کف‌گیر و ملاقه، حوله و دستمال و لوازمی این‌چنینی باشد.

پیشنهاد ما این است اگر این بار سری به بازار زدید، حتما یک یا چند عدد ازین آویزهای درون کابینتی تهیه کنید تا مشاهده نمایید چگونه نظم و ترتیب بیشتر، میهمان آشپزخانه شما می‌شود!

سخن پایانی‌:

ایجاد نظم و ترتیب در آشپزخانه حتی چیدمان آشپزخانه های کوچک، مقوله‌ای است که باید بابت آن زمان کافی صرف کنید و البته با متد روز دنیا در این زمینه آشنا باشید. سازماندهی و ایجاد نظم، موضوعی نیست که کسی از آن خوشش نیاید یا با آن مخالفت کند؛ بلکه همه از آن استقبال کرده و با آغوش باز آن را می‌پذیرند!

پس، همین الان برخیزید و با استفاده از راهکارها و پیشنهاد‌هایی که به شما دادیم، سروسامانی به آشپزخانه خود بدهید. یکی دو ساعت برای آشپزخانه‌تان وقت بگذارید و هفته‌ی خود را با نظم و انضباط بیشتر شروع کنید.

ازین که مخاطب وب‌سایت آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم این محتوا و راهکارهای مطرح شده در آن، برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *