مدل‌های کابینت ؛ انواع مدل های کابینت در آشپزخانه را بشناسیم

مدل‌های کابینت

مدل‌های کابینت

انتخاب یک کابینت مناسب برای آشپزخانه یکی از چالش‌های پر جاذبه هر خانواده می‌تواند باشد. کابینت، نه تنها یکی از وسایل و تجهیزات پرکاربرد هر آشپزخانه‌ای‌ است بلکه، یک جزء مهم از زیبایی و چیدمان منزل نیز هست و دقیقا به همین دلیل است که انتخاب کابینت ، به چالشی بین کارایی و زیبایی تبدیل می‌شود. بهترین انتخاب، قطعا زمانی اتفاق می‌افتد که دوام و کیفیت متریال در کنار سبک و طرحی باشد که هماهنگ با سایر وسایل خانه انتخاب شود، همچنین لازم است حداکثر فضا و بهینه‌ترین کاربرد را به طور همزمان در انتخاب خود بگنجانیم. برای این که بتوان تمام این پارامترها را در نظر بگیریم لازم است با انواع مدل‌های کابینت که شامل لیستی طولانی از کابینت‌ها می‌شود، آشنا باشیم و هر یک را به درستی بشناسیم.

مدل‌های مختلف کابینت را می‌توان از لحاظ متریال و جنس، از لحاظ طراحی، از لحاظ رنگ‌بندی، از لحاظ سبک و حتی نوع ابزارآلات تقسیم‌بندی کرد. در ادامه با آکس چوب همراه باشید:

انواع کابینت

انواع مدل‌های کابینت آشپزخانه

  1. انواع مدل‌های کابینت از لحاظ جنس و متریال

انواع متنوعی از متریال و ورق‌های مختلف در بازار برای ساخت کابینت مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر کدام زیر مجموعه‌های مختلفی دارند، اما بررسی همه‌ی آن‌ها زمانی طولانی را طلب می‌کند و در مجال این مقاله نمی‌‌گنجد.

به عنوان مثال کابینت‌های فلزی خود به کابینت‌های آهنی ( گالوانیزه و ورق سیاه) آلومینیوم و استیل تقسیم می‌شوند و یا کابینت‌های چوبی از انواع چوب راش، بلوط، چوب روس و غیره ساخته می‌شوند که هر کدام خواص و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. در صورتی که مایلید با این نوع کابینت‌ها بیشتر آشنا شوید، به سایر مقالات آکس چوب مراجعه نماید.

در ادامه با برخی از انواع مدل‌های کابینت از نظر جنس به صورت اجمالی آشنا می‌شویم.

  • کابینت‌های چوبی
  • کابینت‌های فلزی
  • کابینت‌های ملامینه
  • کابینت‌های ام‌دی‌اف
  • کابینت هایگلاس
  • کابینت ممبران
  • سایر متریال

انواع متریال کابینتکابینت ملامینه و کابینت mdf تقریبا شیوه‌ی ساخت مشابهی دارند و هر دو از ترکیب خاک چوب و رزین و چسب‌های مختلف، تحت فشار و دمای بالا ساخته می‌شوند؛ تفاوت این دو نوع متریال، در تراکم آن‌هاست که به دلیل تراکم بالاتر، کابینت ام‌دی‌اف، استحکام و دوام بیشتری نسبت به ملامینه دارد و در نتیجه قیمت بالاتری را شامل می‌شود.

کابینت ام‌دی‌اف را شاید بتوان پر کاربرد‌ترین مدل کابینت در ایران نامید. این کابینت در بیشتر آپارتمان‌های طبقه متوسط، مورد استفاده قرار می‌گیرد و علاوه بر زیبایی، دوام خوبی نیز دارد، در کنار این‌ها، قیمت بسیار اقتصادی کابینت ام‌دی‌اف، آن‌ را بدل به انتخاب اول بسیاری از خانواده‌های شهرنشین ایرانی کرده است.

کابینت هایگلاس نیز در واقع زیر شاخه کابیت ام‌دی‌اف است و تفاوت اصلی آن، روکش براق و مقاومی ست که روی ورق ام‌دی‌اف خام کشیده می‌شود تا علاوه بر زیبایی و براق کردن کابینت‌ها، دوام آن‌ها را نیز بالاتر ببرد.

کابینت ممبران نیز چند سالی است خصوصا در آشپزخانه‌های لاکچری نصب می‌شود، هر چند از ام‌دی‌اف گران‌تر است اما نسبت به کابینت چوب باز هم قیمتی بسیار مناسب‌تر دارد و می‌تواند در سبک کلاسیک، جایگزین مناسب و ارزان‌قیمتی برای کابینت‌های چوبی باشد.

  1. انواع مدل‌های کابینت از لحاظ سبک

از دیگاه سبک ساخت، کابینت‌ها را می‌توان به دو دسته کلاسیک و مدرن تقسیم‌بندی کرد. معمولا در سبک مدرن، تاکید بر مینیمال به معنای سادگی و بسنده کردن به حداقل‌ها است. در سبک مدرن، زیبایی در دل سادگی نهفته است و از به کارگیری الما‌ن‌های سنگین که مربوط به سبک‌های قدیمی و کلاسیک است خودداری می‌شود.

در حالیکه، سبک کلاسیک نمادهای خاص و سنتی خود را دارد و بر جزئیات تاکید ویژه دارد و شکوه و زیبایی، در جزء جزء کابینت‌ها مثل درب‌ها، پایه‌ها، دستگیره و یراق‌آلات، تاج کابینت و حتی نوع ساخت، به نمایش در می‌آید.

انواع مدل کابینت از لحاظ رنگنکته مهم این است که نوع و سبکی که برای کابینت منزل خود انتخاب می‌کنید باید هارمونی لازم را با سایر المان‌ها و وسایل خانه داشته باشد. اگر شما اهل نوستالژی و جمع کردن وسایل سنتی هستید، طبیعتا سبک کلاسیک بیشتر به کار آشپزخانه شما می‌آید و در مقابل، در صورتی که سادگی و شیک بودن را به عنوان معیار چیدمان وسایل در نظر می‌گیرید، بهتر است به دنبال کابینت‌های مدرن باشید.

  1. انواع مدل کابینت از لحاظ ترکیب‌بندی رنگ

  • کابینت‌های تک رنگ

کابینت‌های تک رنگ، عموما انتخاب اصلی خانواده‌ها است. بیشتر کابینت‌هایی که در آشپزخانه‌ها دیده می‌شوند، به صورت تک رنگ هستند. انتخاب یک رنگ برای کابینت‌های بالا و پایین در آشپزخانه، علاوه بر زیبایی، دارای این مزیت است که در صورت ایجاد احساس یکنواختی بعد از چند سال استفاده، می‌توان با تعویض رنگ برخی از کابینت‌ها، یک ترکیب رنگی تازه ایجاد کرد.

پرکاربردترین رنگ‌هایی که در آشپزخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • کابینت سفید یک دست
  • کابینت تک رنگ قهوه‌ای
  • کابینت تک رنگ خاکستری
  • کابینت تک ‌رنگ شیری
  • کابینت تک رنگ مشکی
  • و …

انتخاب رنگ سفید برای کابینت، یک انتخاب همیشگی است که هیچ‌گاه از مد نمی‌افتد و بیننده را خسته نمی‌کند. حسن انتخاب کابینت‌های سفید در این است که به راحتی با رنگ سایر وسایل آشپزخانه هماهنگ می‌شود و از این بابت نیز، دغدغه‌ای برای شما ایجاد نمی‌کند. برای آشپزخانه‌های کوچک، بهترین رنگ ممکن، قطعا کابینت سفید رنگ است، زیرا به دلیل بازتاب بیشتر نور و روشن‌تر کردن محیط آشپزخانه، فضا را بزرگتر نشان می‌دهد. در آشپزخانه‌های کوچک ابدا نباید از رنگ‌های تیره که محیط را کوچک‌تر نشان می‌دهند، استفاده کرد.

چیزی که در مورد انتخاب رنگ کابینت مشکی یک‌دست می‌توان اشاره کرد، شیک بودن و حس مدرنیته‌ی آن است که با این رنگ، به خانه اضافه می‌شود، مخصوصا اگر متریال کابینت ما از جنس هایگلاس باشد که براق بودن آن کاملا به چشم می‌آيد. کابینت‌های مشکی قابلیت ترکیب شدن با رنگ‌های دیگر وسایل را دارند و می‌توانند زیبایی دوچندانی به آشپزخانه شما اضافه کنند.

انواع کابینت تک رنگدر کنار رنگ سفید و یا سیاه یک‌دست، برخی انتخاب‌های خاص مثل قرمز یک‌دست، سبز یک‌دست و یا زرد تک‌رنگ هم مورد استفاده قرار می‌گیرند که البته نسبت به رنگ‌های سفید یا سیاه گرایش کمتری به این رنگ‌های خیلی خاص وجود دارد.

  • کابینت‌های دو رنگ

به جز کابینت‌های تک رنگ، یکی دیگر از مدل‌های کابینت ، ترکیب‌های دو رنگ هستند. کنتراست و تضاد زیبایی که در ترکیب‌های رنگی وجود دارد، می‌تواند زیبایی آشپزخانه شما را به اوج برساند. بعضی از پرطرفدارترین کابینت‌های دورنگ عبارتند از :

  • کابینت سفید و مشکی
  • کابینت کرم قهوه‌ای
  • کابینت قرمز و مشکی
  • کابینت قهوه‌ای و سفید
  • کابینت سفید و طلایی
  • کابینت مشکی و طلایی
  • کابینت خاکستری و سفید
  • و …..
  1. انواع مدل‌ های کابینت از لحاظ طراحی

  • طراحی فلت یا ساده ( تخت)

همان‌طور که اشاره شد در سبک مدرن تاکید بیشتر بر سادگی و مینیمال‌ها است. یکی از طراحی‌های بسیار شیک و مدرن برای کابینت‌ها، مدل فلت یا تخت است. در این مدل کابینت، هیچگونه قاب، طرح، برجستگی و حتی دستگیره‌ای وجود ندارد و در واقع قفل کابینت، حالت مغناطیسی دارد که با اندکی فشار به داخل باز می‌شود. البته در کنار سادگی و زیبایی همیشگی، این طرح به دلیل نداشتن دستگیره با دردسر لک شدن دائم کابینت و اثر انگشت روی درب‌ها روبرو است، خصوصا اگر کابینت شما هایگلاس باشد.

  • کابینت کرکره‌ای یا لوورد (Louvered)

این طرح خیلی خاصة شبیه کرکره‌های قدیمی و یا پرده‌های لورداپه‌های افقی است. برای فضاهایی که به تهویه نیاز دارند، می‌توان از این طرح استفاده کرد. البته این طرح بیشتر یک طرح اروپایی است و در ایران چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

  • مدل کابینت‌های چسبیده به سقف

به طور معمول، کابینت‌های ردیف بالا، پایین‌تر از سقف آشپزخانه نصب می‌شوند و یک فضای خالی بین کابینت‌های ردیف بالایی و سقف قرار می‌گیرد. در برخی از طراحی‌های کلاسیک، در این فضای روی کابینت، تاج قرار می‌گیرد، اما در کابینت‌های مدرن و همین‌طور ساده، این فاصله خالی می‌ماند.

یکی از مدل‌های پیشنهادی برای کابینت‌ها مخصوصا اگر مساحت آشپزخانه شما کم است و جای کافی برای وسایلتان محدود است، این است که کابینت‌های ردیف بالا را کشیده‌تر سفارش دهید تا کاملا به زیر سقف امتداد پیدا کند. این‌کار، هم به بیشتر شدن فضای دسترسی شما کمک می‌کند و هم یک طراحی زیبا و منحصربه‌فرد است.

  • انواع کابینت کرکره ایحذف کابینت اپن و ساخت کانتر

اگر در آشپزخانه به اندازه کافی کابینت دارید، می‌توانید از کابینت‌های اپن آشپزخانه صرف نظر کنید، به طوری‌ که فضای آشپزخانه و نشیمن و پذیرایی یکسان شود و یا این که، یک کانتر سفارش دهید که به عنوان میز نهارخوری استفاده شود. این کار باعث می‌شود فضای خانه خیلی بزرگتر دیده شود.

ضمنا نیازی به چیدن میز نهارخوری هم نخواهید داشت. ساخت جزیره در وسط آشپزخانه نیز، یک پیشنهاد عالی برای شما است، البته اگر فضای لازم را داشته باشید.

  • استفاده از درب‌های ویترینی

اگر اهل ظرف و ظروف خاص و عتیقه هستید، پیشنهاد می‌کنیم درب‌ کابینت‌ها مخصوصا کابینت‌های ردیف بالا را از جنس شیشه سفارش دهید. این کار علاوه بر زیبایی خاصی که به کابینت‌های شما می‌دهد، امکان دیده شدن وسایل قیمتی و تزیینی شما را هم فراهم می‌کند. ضمن اینکه از شر مدل‌های تکراری درب کابینت که در همه آشپزخانه‌ها وجود دارند نیز خلاص می‌شوید.

  • نصب شلف یا قفسه‌های بدون درب ( کابینت طاقچه‌ای )

نصب چند تخته چوب ساده بر روی دیوار که حالت طاقچه‌های قدیمی دارند، علاوه بر زیبایی، به شما فضایی اضافه برای چیدن برخی از وسایل‌تان خصوصا وسایل تزئینی را می‌دهد. سعی کنید بر روی بخش‌هایی از دیوارهای آشپزخانه که پِرت هستند و امکان نصب کابینت وجود ندارد، از شلف‌های چوبی استفاده کنید، تا آشپزخانه شما جادارتر شود. البته می‌توانید به جای چوب از قفسه‌های شیشه‌ای هم استفاده کرد.

  • نورپردازی

اگر آشپزخانه شما دارای نور کافی طبیعی نیست، استفاده از نور مخفی و یا هالوژن‌هایی که در بالای کابینت نصب می‌شوند و مستقیما بر روی درب کابینت‌ها نور می‌پاشند، می‌توانید استفاده کنید تا جلوه آشپزخانه‌تان، دوچندان شود.

نورپردازی کابینت

  • استفاده از المان‌های سنتی

برای مدل کابینت‌هایی که کلاسیک هستند، استفاده از المان‌هایی مثل پایه‌های سلطنتی، استفاده از تاج در بالای کابینت‌، انواع گره‌های اسلیمی و طرح‌ها و خطوط برجسته روی درب کابینت‌ها و همین‌طور قفسه‌ها، استفاده از پیشخان‌های فاخری مثل سنگ مرمر و به طور خلاصه هر المانی که بیانگر شکوه و جلوگری یک طراحی کلاسیک است، قابل استفاده است تا باعث زیبایی بیشتر کابینت‌ها شود، اما همانطور که اشاره شد، کابینت‌های مدرن، فاقد اینگونه تزئینات هستند.

خرید کابینت آشپزخانه، یکی از اصلی‌ترین جزئیات در هر آشپزخانه‌ای محسوب می‌شود و می‌تواند زیبایی را به آشپزخانه شما ببخشد یا از آن بستاند؛ بنابراین لازم است در انتخاب مدل و طرح آن، وسواس و دقت بیشتری به خرج دهید و حتی‌الامکان با مشاوران و متخصصان حرفه‌ای در زمینه دکوراسیون و طراحی داخلی ساختمان، مشورت کنید.

ازین که تا پایان، همراه این مقاله بوده‌اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم این مقاله برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد. آکس چوب مفتخر است در زمینه انتخاب، طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه با مشتریان عزیز همکاری نماید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *