معایب کابینت ام‌ دی‌ اف چیست؟ راجع به مزایا و معایب کابینت mdf چه می‌دانید؟

معایب کابینت ام‌ دی‌ اف

از زمانی که متریال ام‌دی‌اف در ساخت کابینت آشپزخانه به کار گرفته شده تاکنون، این کابینت پرکاربردترین و رایج‌ترین نوع کابینت در آشپزخانه‌های ایرانی بوده است. تا قبل از به وجود آمدن کابینت‌های ام‌دی‌اف، بیشتر از کابینت‌های چوبی و فلزی در آشپزخانه‌ها استفاده می‌شد اما با ورود mdf ، به راستی بازار کابینت‌های چوبی و خصوصا فلزی کساد شد و دیگر کمتر شاهد حضور این کابینت‌ها در آشپزخانه‌ها بودیم.

حتی بعد از به وجود آمدن متریال جدید‌تر و متنوع‌تری که در صنعت کابینت‌سازی کاربرد داشتند، مانند هایگلاس و ممبران، باز هم کابینت ام‌دی‌اف، جایگاه ویژه و ممتازی در دکوراسیون آشپزخانه دارد و هرگز عرصه را برای رقبای خود خالی نکرده است. با وجود تمام امتیازات قابل توجه‌ای که کابینت ام‌دی‌اف دارد و اصلی‌ترین آن قیمت اقتصادی و مناسب آن است، این کابینت‌ها چندان هم خالی از عیب و نقص نیستند و بهتر است اگر قصد انتخاب کابینت ام‌دی‌اف را دارید، با دید بازتری دست به انتخاب آن بزنید. در ادامه با وب‌سایت آکس چوب همراه باشید تا اطلاعات مفیدی راجع به معایب کابینت ام‌دی‌اف به شما ارائه دهیم. از شما دعوت می‌کنیم این مقاله را بخوانید:

چوب های ام دی اف

ام‌ دی‌ اف از چه ماده‌ای تشکیل شده است؟

قبل از هر چیز، خوب است به این نکته بپردازیم که متریال ام‌دی‌اف، از چه تشکیل شده است! ام‌دی‌اف در واقع، همان خرده‌ها و ضایعات چوب فرآوری شده است که به صورت خرد شده و فشرده، به یکدیگر چسبیده و روکش می‌شوند.

در ابتدا، ضایعات چوب طبیعی پاکیزه و تمیز شده و سپس توسط دستگاه‌های مخصوص، خرد و یک‌اندازه می‌شوند و سپس عملیات مختلفی بر روی آن‌ها انجام می‌گیرد تا متراکم و فشرده شوند. این ضایعات تحت فشار و دمای بالا قرار می‌گیرند تا هر چه بیشتر متراکم شوند و سپس به وسیله‌ی چسب رزین به یکدیگر فشرده و چسبیده می‌شوند. محصول به دست آمده، ام‌دی‌اف خام نام دارد.mdf  در لغت به معنای تخته‌ی فیبر، با چگالی و دانسیته‌ی متوسط است.

ام‌دی‌اف خام، توسط روکش‌های مختلف پوشش داده می‌شود. کابینت هایگلاس، کابینت ممبران، کابینت hpl و انواع دیگر، همه از ام‌دی‌اف خام تشکیل شده‌اند اما روکشی که بر روی آن‌ها کشیده می‌شود، متفاوت است. ام‌دی‌اف خام پس از تولید، توسط روکش لمینت پوشانده می‌شود و به عنوان متریالی برای ساخت انواع مصنوعات چوبی از جمله کابینت و وسایل منزل به کارگاه‌های مختلف ارسال می‌شود.

روکش لمینت که بر روی ام‌دی‌اف خام کشیده می‌شود، تنوع رنگ و مدل فراوانی دارد و ازین رو، ما شاهد کابینت‌های ام‌دی‌اف بسیار متنوعی هستیم که هر کدام در نوع خود، زیبا و جذاب می‌باشند و باعث می‌شوند چیدمان و دکوراسیون آشپزخانه در نوع خود، دلنشین و منحصربفرد باشد.

معایب کابینت ام‌ دی‌ اف

همانطور که اشاره شد، کابینت ام‌دی‌اف در فراخور امتیازات ویژه‌ای که دارد، معایبی نیز دارد که البته بسیاری از آن‌ها بسیار ناچیز و قابل پیشگیری می‌باشند.

  • آسیب‌پذیری کابینت ام‌ دی‌ اف در برابر رطوبت

شاید اصلی‌ترین ایرادی را که بتوان به کابینت ام‌دی‌اف گرفت، همان عدم مقاومت آن در برابر رطوبت و نفوذ آب باشد. ام‌دی‌اف از خرده‌های چوب تشکیل شده است و این مواد در صورتی که با آب برخورد داشته باشند، دچار پوسیدگی و بادکردگی می‌شوند و شکل و فرم اولیه خود را از دست می‌دهند. اگر چه روکشی که بر روی ام‌دی‌اف خام کشیده می‌شود، در برابر نفوذ آب، مقاومت نسبی دارد، اما آب می‌تواند از میان درزها و مناطقی که دارای خط و خش هستند به داخل ام‌دی‌اف نفوذ کند و آن را دچار آسیب کند. بنابراین اگر به دنبال یک کابینت مقاوم در برابر آب هستند و یا در مناطق مرطوب زندگی می‌کنید، کابینت ام‌دی‌اف ، گزینه‌ی مناسبی برای شما نخواهد بود!

برای رفع آسیب‌پذیری کابینت ام‌دی‌اف در برابر آب، البته نکاتی نیز وجود دارد که می‌تواند از میزان آسیب وارده به کابینت پیشگیری کند. در اولین گام، لازم است از ریختن آب و شست‌وشوی کابینت‌ها اجتناب کنید. کابینت زیر سینک ظرف‌شویی را حتما از جنس پی‌وی‌سی که متریالی کاملا مقاوم در برابر آب است انتخاب کنید. در صورتی که آب سهوا بر روی کابینت ریخت، آن را سریعا خشک کنید. از تجمع رطوبت و بخار ناشی از آشپزی در آشپزخانه اجتناب کنید. کابینت‌های خود را به موقع تمیز کنید تا نیاز نباشد با استفاده از مواد شوینده‌ی قوی و رطوبت زیاد، کابینت‌ها را تمیز کنید. اتصالات کابینت‌ها را به شکل مناسب نصب کنید. در اطراف سینک ظرف‌شویی و مناطقی که ممکن است در برابر نفوذ آب قرار بگیرد را با چسب آکورایوم کامل پوشش دهید.

آسیب‌پذیری چوب کابینت ام‌دی‌اف در برابر رطوبت

  • کابینت ام‌ دی‌ اف در صورت رطوبت می‌تواند محل زندگی حشرات موذی باشد.

معمولا کابینت‌هایی که از جنس چوب هستند، می‌تواند محل مستعدی برای رشد و پرورش حشرات موذی مانند سوسک باشند و طبیعتا کابینت‌های ام‌دی‌اف هم ازین قاعده مثتنی نیست. برای جلوگیری ازین آسیب باید از خیس و مرطوب ماندن قسمت‌های داخلی کابینت‌ها اطمینان حاصل کنید و در بازه‌های زمانی سه ماه‌ یکبار، کابینت‌های خود را تخلیه و تمیز کنید و در صورت لزوم، سم‌پاشی کنید.

  • عمر کابینت‌های ام‌ دی‌ اف، متوسط است.

کابینت ام‌دی‌اف، کابینتی با عمر متوسط است و البته انتظار ما نیز باید همین باشد! بهایی که بابت یک متر از کابینت ام‌دی‌اف پرداخت می‌شود، بسیار اقتصادی‌تر از انواع دیگر کابینت آشپزخانه است! اگر بتوانید از کابینت‌های ام‌دی‌اف خود به خوبی مراقبت کنید، این کابینت‌ها چند سالی می‌توانند برای شما در آشپزخانه کارایی داشته باشند و عمر مفید خود را به سرانجام برسانند.

  • کابینت ام‌ دی‌ اف در برابر وزن، تحمل کمی دارد.

انعطاف‌پذیری بالای کابینت ام‌دی‌اف باعث می‌شود که این متریال به راحتی برش خورده و ساخته شود و این حسن بزرگی است که باعث می‌شود کابینت ام‌دی‌اف، پروسه‌ی تولید و ساخت نسبتا آسانی داشته باشد. در مقابل، همین انعطاف‌پذیری بالا، ام‌دی‌اف را در برابر فشار و وزن سنگین اشیاء آسیب‌پذیر می‌کند. به عنوان مثال، اگر در قسمت کابینت‌های ردیف بالایی، اشیاء سنگین بگذارید، کابینت‌های شما قدری شکم می‌اندازد و خم می‌شود. تاکید می‌کنیم که این اتفاق وقتی می‌افتد که اشیاء سنگینی بر روی آن قرار بگیرد که خارج از تحمل کابینت‌ها باشد.

پیشنهاد می‌کنیم اشیاء سنگین‌وزن را در کابینت‌های ردیف پایینی بچینید.

  • کابینت ام‌ دی‌ اف در برابر سایش و مواد شوینده‌ی شیمیایی و اسیدی، آسیب‌پذیر است.

از دیگر معایب کابینت ام‌دی‌اف این است که برای شست‌وشو و تمیزکاری آن‌ها، نمی‌توانید از مواد شوینده‌ی شیمیایی و اسیدی قوی استفاده کنید، زیرا این‌ مواد به رنگ کابینت‌ها آسیب می‌رسانند. همچنین خود روکش لمینت کابینت در برابر سایش مواد خشن و خط و خش نیز آسیب‌پذیر بوده و باید مراقب باشید که اشیاء نوک‌تیز و خشن را بر روی آن کشیده نشود؛ خصوصا انواع براق کابینت ام‌دی‌اف، به مراقبت بیشتری نیاز دارد. البته میزان حساسیت کابینت ام‌دی‌اف، اصلا به اندازه‌ی کابینت هایگلاس نیست.

  • کابینت ام‌ دی‌ اف قابل بازیافت به طبیعت نیست.

در حال حاضر، کابینت ساخته شده از ام‌دی‌اف به دلیل مواد شیمیایی بکار رفته در پروسه تولید و ساخت آن، قابل بازیافت مجددا به طبیعت نیست مگر آنکه در آینده، روشی مطمئی برای بازیافت آن پیدا شود.

کابینت ام‌دی‌اف قابل بازیافت به طبیعت نیست

  • اتصالات کابینت ام‌ دی‌ اف در صورت استفاده نامناسب شل می‌شود.

اتصالاتی که کابینت‌های ام‌دی‌اف را به یکدیگر متصل کرده است خصوصا در قسمت درها، به مرور زمان و در اثر استفاده‌ی مدوام، ممکن است استقامت خود را از دست بدهد. البته این موضوع، به نوع اتصالات و کیفیت ام‌دی‌اف بکار رفته در کابینت نیز بستگی دارد. با این وجود به دلیل آنکه ام‌دی‌اف از خرده‌ها و ضایعات چوب طبیعی تشکیل شده است، این اتصالات بر اساس استفاده‌ی ناملایم، نامناسب و طولانی‌مدت ممکن است شُل شوند و در‌های کابینت اصطلاحا لنگر بیندازد که در این موقع، نیاز است با کابینت‌ساز خود تماس بگیرید و از او بخواهید برای تعمیرات کابینت‌های شما اقدام کند.

  • کابینت ام‌ دی‌ اف، از خود مواد شیمیایی به هوا ساطع می‌دهد.

موادی که در تولید و ساخت ورق ام‌دی‌اف به کار می‌روند، در طی گذر زمان، بخشی از مواد خود را به هوای اطراف ساطع می‌کنند. البته این مقدار بسیار کم و ناچیز است و بیشتر در زمان برش‌کاری کابینت ام‌دی‌اف اتفاق می‌افتد. در هر صورت اگر فردی با مشکل تنفسی و ریوی در منزلتان زندگی می‌کند،‌ بهتر است قبل از استفاده از کابینت‌های ام‌دی‌اف، با پزشک متخصص او مشورت کنید.

  • عدم مقاومت در برابر حرارت

کابینت ام‌دی‌اف، مقدار خاصی از حرارت و گرما را می‌تواند تاب بیاورد و اگر در برابر مقدار بیشتری از حرارت قرار بگیرد، ممکن است دچار تغییر رنگ و یا پوسته‌پوسته شدن قرار بگیرد. البته این مشکل بیشتر در رنگ‌های روشن کابینت ام‌دی‌اف، مانند کابینت ام‌دی‌اف سفید رنگ دیده می‌شود و رنگ‌های تیره، معمولا تیرگی ناشی از حرارت را نشان نمی‌دهند.

عدم مقاومت ام دی اف در برابر حرارت

سخن پایانی :

در این محتوا سعی کردیم به طور دقیق به بررسی معایب کابینت ام‌دی‌اف بپردازیم. اما همانطور که قابل حدس است، بسیاری از مشکلات و معایب کابینت ام‌دی‌اف ، به آسانی قابل حل شدن و پیشگیری هستند و در مقابل محاسن و فوائد این کابینت‌، کوچک ناچیز محسوب می‌شوند. از مزایا و محاسن کابینت ام‌دی‌اف که بدون شک به معایب آن، ارجحیت دارد می‌توان به قیمت بسیار مناسب و اقتصادی آن، تنوع رنگ و مدل، انعطاف‌پذیری بسیار بالا، ساخت مدل‌های بسیار متنوع کابینت، قابلیت برش‌خوری آسان، پروسه‌ی ساخت آسان و کوتاه از نظر زمانی، قابلیت تمیزکاری آسان، نگهداری ساده و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

امیدواریم مطالب گفته شده در این محتوا برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد. ازین که همراه وب سایت آکس چوب در این مقاله بوده‌اید، از شما سپاسگزاریم.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *