منبت در کابینت آشپزخانه ؛ چگونه از هنر منبت در دکوراسیون آشپزخانه بهره بگیریم؟

منبت در کابینت آشپزخانه

منبت یکی از زیباترین طرح‌ها و سبک‌هایی است که می‌توان برای کابینت کلاسیک از  آن استفاده نمود. منبت در عین حال که نوعی هنر بومی و ایرانی محسوب می‌شود، نوعی صنعت نیز هست که باعث اشتغال افراد زیادی در این زمینه شده است. منبت در ایران، عمری دراز و چندین هزار ساله دارد و تخمین زده می‌شود عمر آن به دوران مادها یا هخامنشیان برسد. امروزه با استفاده از طرح‌های زیبای منبت و تلفیق آن با صنعت کابینت و دکوراسیون آشپزخانه ، می‌توان کابینت‌هایی بسیار زیبا و منطبق بر هنر بومی و ایرانی را در آشپزخانه به وجود آورد و سال‌های بسیاری را به نظاره‌ی این هنر زیبا و چشم‌نواز نشست. در این محتوا از وب‌سایت آکس چوب ، قصد داریم راجع به منبت در کابینت آشپزخانه و انواع طرح‌های رایج آن، اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم. امیدواریم تا انتهای مقاله همراه ما باشید:

منبت چیست؟

پیش ازین که بخواهیم راجع به هنر منبت در کابینت آشپزخانه و طرح‌ها و انواع آن با شما سخن بگوییم، لازم است به معرفی منبت و نحوه‌ی ساخت آن بپردازیم:

منبت، به نوعی هنر و صنعت گفته می‌شود که در طی آن، طرح‌ها و مدل‌هایی متعددی را بر روی چوب ایجاد می‌کنند. اساس کار منبت کاری بدین گونه است که طرح مورد نظر ابتدا بر روی چوب طبیعی ایجاد می‌شود و سپس به وسیله‌ی ابزار‌های مخصوص، طرح را به صورت کنده کاری در آورده تا طرح  مودر نظر به صورت برجسته از دل چوب نمایان شود. بعد از اتمام کار، طرح‌ مورد نظر سمباده زده می‌شود تا صاف و یک‌نواخت و صیقلی شود، سپس به وسیله‌ی روغن پلی‌استر جلا داده می‌شود تا از گزنده گرد و غبار و هوا دور مانده و عمر طولانی‌تری داشته باشد، همچنین ظاهر درخشنده و براقی داشته باشد.

گل منبت در کابینت آشپزخانه

خاستگاه هنر منبت‌ کاری در ایران را شهر ملایر در استان همدان می‌دانند، اما این هنر به طور پراکنده در سراسر کشور ایران، انجام می‌شود و طرفداران بی‌شماری دارد. خصوصا که امروز، اقبال و سلیقه‌ی عمومی به سمت‌ و سوی طرح‌های کلاسیک و سنتی گرایش بیشتری نسبت به گذشته دارد.

منبت بر روی چوب، نوع شناخته‌ شده‌ی هنر منبت است، اما در واقع، منبت بر روی چوب، شاخه‌ای وسیع از هنر منبت‌ کاری است که از اقبال بیشتری نسبت به سایر گونه‌های منبت برخوردار است. از آنجا که چوب، انعطاف‌ پذیر است و به سهولت بیشتری می‌توان بر روی آن طرح‌‌های جذاب و زیبا پدید آورد، وسعت منبت کاری بر روی چوب، از انواع دیگر هنر منبت کاری ، وسیع‌تر است.

امروزه با وجود تکنولوژی، هنر منبت یکی از زیباترین و چشم‌نوازترین طرح‌هایی است که می‌تواند به فضای آشپزخانه روح و جان تازه‌ای ببخشد و به همین دلیل، پای منبت به درون آشپزخانه‌های ایرانی باز شده است.

کابینت کلاسیک و منبت :

ساخت سازه‌های منبت کاری شده، در سبک کابینت کلاسیک کاربرد دارد. همانطور که می‌دانید کابینت کلاسیک ، نوعی از کابینت آشپزخانه محسوب می‌شود که در خلال آن، انواع مدل‌های کلاسیک و سنتی طراحی و ساخته می‌شود. کابینت کلاسیک در واقع یادآور جلال و شکوه اعصار گذشته است و می‌تواند فضایی بسیار اشرافی و شکیل را در آشپزخانه مهیا سازد. وجود کابینت‌های کلاسیک و علی‌الخصوص منبت کاری شده، جلوه و زیبایی آشپزخانه را دو چندان می‌کنند و فضای گرم و دلنشنین را برای اعضای خانواده مهیا می‌کنند تا بتوانند به آسودگی در کنار یکدیگر گرد هم آیند.

چنانچه متریالی که در ساخت کابینت کلاسیک مورد استفاده قرار می‌دهید، چوب طبیعی باشد، می‌توانید انواع طرح‌های منبت را بر روی آن پیاده کنید. طرح‌های منبت که در کابینت آشپزخانه کاربرد دارند، همگی دست‌ساز هستند و توسط هنر دست انسان ساخته می‌شوند، ازین رو ارزش مالی و هنری بسیار بالایی نسبت به سایر انواع کابینت آشپزخانه دارند.

امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی، می‌توان طرح‌های منبت کاری شده را بر روی متریالی به غیر از چوب طبیعی نیز پیاده کرد که به آن ممبران می‌گویند. کابینت ممبران، از ام‌دی‌اف خام تشکیل شده است و به وسیله‌ی روکش پی‌وی‌سی پوشانده می‌شود. طرح‌های منبت به وسیله‌ی ماشین سی‌ان‌سی بر روی ام‌دی‌اف خام زده می‌شود و سپس به وسیله‌ی چسبی بسیار قوی، لایه‌ی pvc به صورت یکپارچه بر روی آن وکیوم می‌شود. اگر چه کابینت ممبران مانند کابینت‌های چوبی دارای طرح‌های منبت باشد، اما به دلیل آنکه به وسیله‌ی ماشین ساخته می‌شود و متریال آن چوب طبیعی نیست، از ارزش مالی و ریالی بسیار کمتری نسبت به کابینت کلاسیک منبت کاری شده برخوردار است و در واقع نمونه‌ی مصنوعی و ماشینی شده‌ای از منبت در کابینت آشپزخانه است.

تاج گل منبت در کابینت آشپزخانه

قیمت منبت در کابینت آشپزخانه :

همانطور که اشاره کردیم، منبت بر روی چوب طبیعی درختان انجام می‌شود. چوب، متریالی کم‌یاب و گران قیمت است، بنابراین طبیعی است که سازه‌های چوبی از قیمت بسیار بالایی برخوردار باشند. از آنجا که هنر منبت بر چوب طبیعی و توسط هنر دست استادان منبت‌کار طراحی و ساخته می‌شود، ساخت انواع کابینت چوبی منبت شده، نیاز به مهارت بسیار بالا دارد و همچنین به زمان بیشتری نسبت به انواع کابینت آشپزخانه نیاز دارد که همین مساله، می‌تواند بر روند افزایشی قیمت کابینت چوبی منبت کاری شده، تاثیر مستقیم و فزاینده داشته باشد.

به جرات می‌توان گفت کابینت‌های چوبی در زمره‌ی گرانقیمت‌ترین انواع کابینت آشپزخانه هستند و هر چه میزان طراحی و کاری که بر روی چوب انجام می‌شود، بیشتر و پُرکارتر باشد، قیمت تمام شده‌ی نهایی بسیار بیشتر خواهد بود.

انواع طرح‌های منبت در کابینت آشپزخانه :

منبت در کابینت آشپزخانه در طرح‌ها و انواع بسیاری به کار گرفته می‌شود که در ادامه به معرفی هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • سرستون‌های منبت کاری شده:

یکی از انواع قسمت‌هایی از کابینت که منبت تاثیر مستقیمی بر زیبایی آن‌ها دارد، سرستون‌ها هستند. سرستون‌های منبت کاری شده، می‌توانند یادآور سبک معماری دوران باستان ایرانی و اروپایی باشند. چه کسی است که از دیدن سرستون‌های منبت کاری شده‌ تخت جمشید، سر تعظیم فرود نیاورد و محسور زیبایی آن نشود؟ وجود سرستون‌های زیبای منبت کاری شده، زیبایی کابینت آشپزخانه را دو چندان می‌کند و شکوه بیشتری به دکوراسیون آشپزخانه و پایه‌های خراطی خواهد بخشید.

سرستون منبت در کابینت آشپزخانه

  • پایه‌ی خراطی منبت کاری شده :

پایه‌های خراطی ، یکی دیگر از جلوه‌هایی هستند که زیبایی آشپزخانه کلاسیک را دو چندان می‌کنند. در واقع می‌توان یک ستون ناهماهنگ و زیبا را به وسیله‌ی هنر خراطی، دلچست و زیبا ساخت. پایه‌های خراطی نیز همانند دیگر اجزای منبت، طرح‌ها و مدل‌های مختلفی دارد و لازم است در هماهنگی با دکور آشپزخانه انتخاب شود.

  • گل دکوراتیو منبت :

گل دکوراتیو‌ها در واقع تزئینات کار شما هستند و با طرح‌های زیبایی که دارند، باعث می‌شوند زیبایی بیشتری در دکوراسیون آشپزخانه پدیدار شود. از آنجا که گل دکوراتیو‌ها نقش زیبایی و تزئینی بر عهده دارند، به آن‌ها گل تزئینی منبت نیز گفته می‌شود. گل دکوراتیو‌ها در ساخت کابینت‌ها، کمد‌های دیواری و درهای منزل و یا درهای کابینت آشپزخانه کاربرد دارند و باعث می‌شود که جلوه‌ی کلاسیک بیشتری به فضا و محیط ببخشند. قابل به ذکر است گل دکوراتیو‌ها، انواع و طرح‌های مختلفی دارند که می‌تواند منطبق بر سلیقه‌ی شما انتخاب شوند و هر کدام زیبایی مخصوص به خود را دارند.

  • پایه‌ی جزیره منبت کاری شده:

اگر آشپزخانه شما دارای کابینت و کانتر جزیره باشد، پایه‌ی جزیره منبت کاری شده، یک گزینه‌ی بی‌نظیر برای زیباتر شدن جزیره خواهد بود. امروزه به دلیل محبوبیت بسیار بالای کابینت جزیره، معمولا در هر آشپزخانه‌ای که فضا اجازه دهد از کانتر جزیره استفاده می‌شود. طرح‌ها و اشکالی که در پایه‌ی جزیره‌ی منبت کاری شده مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیار متنوع بوده و بدون شک، انواع زیبایی از آن‌ها را که منطبق بر سلیقه‌تان باشد، خواهید یافت تا بتوانید کابینت جزیره‌ای زیبا و جذاب داشته باشید.

پایه جزیره منبت در کابینت آشپزخانه

  • گونیا منبت کاری شده:

گونیا ، در گوشه‌های کابینت‌های آشپزخانه کاربرد دارد و یک فضای دنج و ساده را به یک طرح منبت کاری شده‌ی بی‌نظیر تبدیل می‌کند به حدی که از دیدن آن محسور شوید. گونیا معمولا تابعی از طرح‌های گل، درختان یا برگ، حیوانات و اشکال هندسی است و می‌تواند در هماهنگی با گل‌ دکوراتیو‌ها انتخاب شود و همانند طرح‌های آن باشد.

  • زوارهای چوبی منبت کاری شده:

زوارهای چوبی مانند سایر اجزای کابینت دارای طرح‌های منبت کاری شده است و می‌تواند در بالای کابینت‌ها، قرنیز‌ها و سایر قسمت‌های کابینت آشپزخانه مورد استفاده قرار گیرد. زوارهای چوبی منبت کاری شده، می‌توانند دارای طرح‌ها و اشکال منظم و زیبا باشند و غالبا در هماهنگی با گل‌دکوراتیو‌ها و تاج‌گل‌ها انتخاب می‌شوند تا هارمونی لازم را در آشپزخانه ایجاد نمایند.

  • تاج گل‌های منبت کاری شده:

از دیگر جزئیاتی که در کابینت آشپزخانه منبت کاری شده و کلاسیک کاربرد دارد، تاج‌ گل‌های منبت است. تاج گل‌ها معمولا در بالای هود، کمدهای دیواری، بدنه‌ی جزیره و حتی در کابینت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. تاج‌ گل‌ها باعث زیباتر شدن بدنه‌ی کابینت آشپزخانه می‌شود و اگر به جا و درست از آن استفاده شود، فضایی زیبا و کلاسیک را در آشپزخانه ایجاد خواهد کرد.

تاج گل‌های منبت کاری شده

سخن پایانی:

منبت در کابینت آشپزخانه ، به منزله‌ی ورود هنر و زیبایی به درون آشپزخانه است. با طرح‌ها و مدل‌های منیت کاری شده، می‌توانید کابینت‌های کلاسیک و زیبایی را در آشپزخانه تجربه کنید. شکوه و جلوه‌ی کابینت‌های کلاسیک، می‌تواند یک فضای نوستالژیک و زیبا را برایتان ایجاد کند و یک محیط دنج و بی‌نظیر را برای گردهمایی اعضای خانواده فراهم آورد.

ازین که مخاطب وب‌سایت آکس چوب هستید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم این مقاله برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *