سرستون کابینت ممبران ؛ هر آنچه باید درباره‌ی ستون و سرستون کابینت ممبران بدانید!

هر آنچه باید درباره‌ی ستون و سرستون کابینت ممبران بدانید!

سرستون کابینت ممبران ، یکی از اجزای مهمی است که در کابینت ممبران طرح کلاسیک کاربرد بسیاری دارد و باعث زیباتر شدن و با شکوه‌تر شدن این سبک از کابینت آشپزخانه می‌شود. سرستون‌ها، همانطور که از نامشان پیداست، به طرح‌ها و مدل‌های منبت کاری شده گفته می‌شود که در بالای ستون‌های کابینت آشپزخانه نصب می‌شود و باعث هر چه زیباتر شدن ستون‌ها و به طور کلی، فضای عمومی آشپزخانه می‌شوند. در این مقاله از وب‌سایت آکس چوب ، قصد داریم اطلاعات مفیدی راجع به ستون و سرستون کابینت ممبران به شما ارائه دهیم. از شما دعوت می‌کنیم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید:

ستون و سرستون کابینت ممبران :

ستون‌ها و سرستون ها، نمادی از دوران کهن و قدیم بناهای تاریخی و قدیمی، خصوصا روم باستان می‌باشند که در انواع کابینت کلاسیک کاربرد دارند. وجود ستون و سرستون ، نمایی اشرافی، با شکوه و کلاسیک به دکوراسیون آشپزخانه می‌بخشد و به عنوان جزئی تزئینی در معماری منزل و آشپزخانه کاربرد دارند.

ستو‌ن و سرستون، در انواع کابینت کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ کابینت تمام چوب کلاسیک و کابینت ممبران ، یکی از دو نوع مهمی از کابینت کلاسیک محسوب می‌شوند که سرستون‌های منبت کاری شده را می‌توان در دیزاین و طراحی آن‌ها بکار برد.

برای آشنایی بهتر لازم است به طور مختصر درباره‌ی متریال تشکیل دهنده‌ آن مطالبی بیان کنیم. پاراگراف بعدی به شما کمک خواهد کرد سرستون کابینت ممبران را بهتر بشناسید و بتوانید انتخاب شایسته‌تری داشته باشید.

سرستون کابینت ممبران رنگ چوب

کابینت ممبران چیست و از چه متریالی ساخته شده است؟

اگر به دنبال تعویض یا نوسازی کابینت آشپزخانه خود باشید، احتمالا اسم کابینت ممبران یا کابینت وکیوم را به کرات شنیده‌اید. ممبران که با نام کابینت وکیوم ( در پاره‌ای اوقات، کابینت پی‌وی‌سی ) نیز شناخته می‌شود، نوعی کابینت از جنس ام‌دی‌اف خام با روکش پی‌وی‌سی است که می‌تواند در ساخت انواع کابینت کلاسیک و حتی مدرن کاربرد داشته باشد.

متریال ممبران، از mdf خام تشکیل شده است که توسط ماشین آلات بسیار مدرن و پیشرفته که به دستگاه cnc معروف‌ هستند، به طرح و مدل دلخواه در می‌آید و سپس به صورت کاملا یکپارچه، به وسیله‌ی روکش پی‌وی‌سی، که لایه‌ای ضد رطوبت است، روکش می‌شود.

طرح‌هایی که در کابینت ممبران وجود دارد، می‌توانند برجسته ( در اصطلاح منبت ) یا فرو رفته باشند. برای ایجاد طرح‌های فرورفته از کابینت ممبران ، طرح مورد نظر توسط دستگاه سی‌ان‌سی بر روی سطح ام‌دی‌اف زده می‌شود و سپس روکش می‌شود. اما برای ایجاد طرح‌های برجسته، طرح مورد نظر را ابتدا برش داده و به صورت قطعه‌ای جدا، بر روی ام‌دی‌اف خام قرار می‌دهند و می‌چسبانند، سپس به صورت یکپارچه توسط روکش پی‌وی‌سی، وکیوم و روکش داده می‌شود.

در کابینت‌های تمام چوب، طرح‌های مورد نظر فارغ ازینکه برجسته یا فرو رفته باشند، توسط دست هنرمندان بر روی چوب طبیعی ایجاد می‌شوند و سپس سنباده کشیده شده و رنگ زده می‌شوند.

ستون و سرستون ‌ها و نقش آن‌ها در زیبایی :

همانطور که می‌دانید کابینت کلاسیک، پر از طرح‌ها و مدل‌های زیبا و چشم‌نواز می‌باشد و فضایی زیبا و دلچسب را ایجاد می‌کند. ستون‌ها و سرستون‌ها، یکی از بخش‌های مهمی هستند که باعث هر چه زیباتر شدن آشپزخانه‌های کلاسیک می‌شوند و نمایی سنتی و البته زیبا را ایجاد می‌کند. سرستون‌ها در کابینت کلاسیک، نشان‌دهنده‌ی شکوه و قدرت در اعصار گذشته، خصوصا طرح‌های باستانی رومی است.

پر واضح است که سرستون‌ها، بر روی ستون‌ها قرار می‌گیرند، ستون‌ کابینت ممبران دارای طرح ها و کنده‌کاری‌های کلاسیک و خراطی شده است که باعث هر چه زیباتر شدن آشپزخانه می‌شود. ستون‌ها در کابینت کلاسیک چوبی، توسط هنر دست انسان و توسط ابزار خاص خراطی، کنده‌کاری و خراطی می‌شوند و در کابینت ممبران، توسط ماشین سی‌ان‌سی طراحی و ساخته می‌شوند و نقش آن‌ها در آشپزخانه، نقش زیبایی و تزئینی است.

سرستون کابینت ممبران سفید طلایی

انواع طرح‌های سرستون کابینت ممبران :

سرستون کابینت ممبران ، می‌تواند داراری اشکال متعددی باشد که متناسب با شکل و طرح کابینت آشپزخانه و مطابق سلیقه‌ی مشتری انتخاب می‌شود. طرح‌های گل، برگ و گیاهان، سر حیوانات، طرح‌های هندسی و اشکال اسلیمی و سنتی مانند سرستون‌های تخت جمشید، از جمله رایج‌ترین طرح‌های سرستون کابینت ممبران است.

اگر طرفدار سادگی هستید، بهتر است از سرستون‌های ساده‌تر و اشکال هندسی ساده استفاده کنید و در صورتی که طرفدار سبک شلوغ و پرکار هستید، می‌توانید از طرح‌های شلوغ‌تر و پُرکارتر سرستون کابینت ممبران استفاده کنید.

طرح‌های پرکاربرد سرستون کابینت ممبران :

با توجه به تکنولوژی موجود در ماشین CNC طرح‌های بسیار متنوع و جذابی از سرستون کابینت ممبران در دسترس است که خریداران عزیز می‌توانند از بین مدل‌های موجود، طرح مورد نظرشان را انتخاب و به کابینت‌ساز سفارش دهند.

طرح‎‌ها بسته به سلیقه‌ی مشتری ممکن است ساده باشد و یا دارای جزئیات بیشتری بوده و از نقش و نگار متراکم‌تری تشکیل شده باشد. انتخاب سرستون با توجه به مدل کابینت و متراژ آشپزخانه، همچنین نظر و سلیقه مشتری انتخاب می‌شود. اگر فضای آشپزخانه کوچک باشد، بهتر است از مدل‌ها و طرح‌های ساده‌تری انتخاب کنید تا باعث شلوغی فضا و خستگی بیننده نباشد.

در ادامه مشهورترین مدل‌های تاج نام برده شده است:

  • سرستون طرح سپاهان
  • سرستون طرح اسلیمی
  • سرستون طرح ایوانی
  • سرستون طرح پارسیان
  • سرستون طرح گلستان
  • سرستون طرح بیستون
  • سرستون طرح کسری
  • سرستون طرح پاسارگاد
  • سرستون طرح رومی
  • سرستون طرح انگشتی
  • سرستون برگ کندری

تصاویر این مدل‌ها را می‌توانید در صفحه معرفی سرستون چوبی آکس وود مشاهده کنید.

سرستون‌ کابینت ممبران طرح منبت :

منبت و منبت کاری ، یکی از اصلی‌ترین هنر و صنایع دستی بومی و ایرانی محسوب می‌شود که از قضا، امروزه بسیار رایج و پرطرفدار می‌باشد. از انواع طرح‌های منبت کاری شده ایرانی و بومی، می‌توان به طرح‌های اسلیمی و هندسی موجود در تخت جمشید اشاره کرد که جلوه‌ای هخامنشی و ایرانی به دکوراسیون آشپزخانه شما می‌دهد و باعث هر چه با شکوه‌تر شدن و صمیمت فضای آشپزخانه شما می‌شود.

دوام و ماندگاری سرستون کابینت ممبران:

دوام و ماندگاری هر چیز به متریال تشکیل دهنده آن، نحوه نگهداری و حتی شیوه نصب بستگی دارد و برای آن که به مدت طولاتی‌تری زیبایی خود را حفظ کنند و همانند روزهای نخست در آشپزخانه جلوه کنند، لازم است از آن‌ها به خوبی مراقبت کنید.

ستون و سرستون کابینت ممبران و یا هر کدام از اجزای دیگر این نوع کابینت، از مقاومت و دوام بسیار بالایی برخوردار هستند و می‌توانند به مدت طولانی، زیبایی و وقار خود را در آشپزخانه حفظ نماید. هر چه جنس PVC  و  چسبی که در ساخت کابینت ممبران از جمله سر‌ستون ها استفاده می‌شود، مقاوم‌تر و با کیفیت‌تر باشد، به طور حتم دوام و ماندگاری کابینت شما بالاتر خواهد رفت.

از آنجا که لایه‌ی پی‌‌وی‌سی بکار رفته در کابینت ممبران، پوشش ضد آب و عایقی رطوبتی محسوب می‌شود، این مدل از کابینت برای محیط‌های مرطوب و با رطوبت بالا گزینه‌ی مناسبی است و می‌تواند مقاومت بالایی در برابر خیسی و نفوذ آب از خود نشان دهد. البته به شرط آن که نحوه‌ی وکیوم و چسب‌های به کار رفته در مرحله ساخت آن به شکل درست و اصولی به کار رفته باشند.

چسب مدل‌های ارزان قیمت و گل دکوراتیوهایی که از کیفیت ساخت پایین‌تری برخوردارند ممکن است پس از مدت کوتاهی بلند شود و زیبایی خود را به کل از دست بدهند. بنابراین پیشنهاد می‌دهیم حتما محصول مورد نظر را به شرکت‌های خوشنام سفارش دهید.

سرستون کابینت ممبران رنگ روشن

نحوه‌ی تمیزکاری سرستون کابینت ممبران :

نحوه‌ی تمیزکاری اجزای چوبی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ استفاده از برخی مواد شوینده شیمیایی، ممکن است باعث آسیب جدی به آن‌ها شوند.هر کدام از اجزای کابینت ممبران را می‌توانید به وسیله‌ی دستمال نمدار نخی و یک شوینده سبک مانند مایع ظرف‌شویی، و یا سرکه و جوش شیرین، شست و شو دهید. تمیزکاری ستون و سرستون‌ کابینت ممبران ، باید به طور مداوم و پی در پی تمیز شود، زیرا این سبک از کابینت، به دلیل طرح‌های منبت و فرورفته یا برجسته و شیارهایی که دارد، ذرات گرد و غبار و غذا را به سمت خود جذب کرده و ذرات چربی، به راحتی بر روی آن می‌نشیند. بنابراین اگر به طور مداوم و متناوب تمیز کاری نشود، ذرات چربی و غذا بر روی نقش‌های آن چسبیده و تمیزکاری را با دشواری همراه می‌سازند، خصوصا آنکه رنگ کابینت روشن یا سفید باشد.

برای دوام هر چه بیشتر و زیبایی کابینت ممبران، لازم است سرستون‌ها و سایر جزئیات تزئینی کابینت‌ها را به طور هفتگی با یک شوینده‌ی سبک، تمیزکاری کنید تا از ذرات چربی و گرد و خاک تمیز شود. تمیزکاری هفتگی و ماهانه از کابینت‌ها، بر روی زیبایی و دوام آن‌ها موثر است و می‌تواند عمر کابینت شما را طولانی‌تر نماید.

رنگ‌های رایج و متداول در ستون و سرستون کابینت ممبران:

به طور معمول، کابینت‌های کلاسیک در رنگ‌های سنگین طراحی و ساخته می‌شوند. متداول‌ترین رنگ‌هایی که در انواع کابینت کلاسیک و طرح‌های آن رایج است، عبارتند از: رنگ سفید، سفید طلایی، طیف رنگی قهوه‌ای، طوسی و خاکستری، طلایی و مشکی، قهوه‌ای سوخته و کرم رنگ.

همچنین انواع طرح‌ها و تزئینات کابینت ممبران را می‌توانید به رنگ‌های ترکیبی نیز، مزین کنید. به عنوان مثال اگر ترکیب رنگ شما در دکوراسیون آشپزخانه، سفید و طلایی است، می‌توانید از ستون‌های سفید و سرستون‌های طلایی رنگ استفاده کنید و یا در مثالی دیگر، از ستون‌های سفید با فرورفتگی‌های طلایی رنگ و سرستون‌های ترکیبی از رنگ سفید و طلایی بهره بگیرید.

نصب سرستون کابینت ممبران 

نصب کاری تخصصی است و بهتر است اگر تجربه‌ای در این کار ندارید، از یک کابینت ساز و نصاب حرفه‌ای کمک بگیرید. به طور کلی، نصب سرستون کابینت ممبران چه در بالای ستون‌ها باشد و چه در زیر قسمت جزیره، به وسیله‌ی چسب یا اتصالات فلزی صورت می‌گیرد. معمولا اگر سبک باشد، ممکن است به وسیله‌ چسب چوب بر قسمت مورد نظر نصب شود. اما شیوه‌ نصب اصولی آن استفاده از میخ و پیچ‌هایی است که معمولا در قسمت پشتی سرستون تعبیه می‌شود.

نصاب با استفاده از اندازه‌گیری دقیق و مهارتی که دارد، جای دقیق سرستون‌ها را  بر روی کابینت معین کرده و سپس با استفاده از اتصالات محکم و باکیفیت، آن را به بدنه‌ی کابینت متصل می‌کند. چنانچه اندازه‌گیری پیچ‌ها دقیق نباشد یا سایز آن با سایز سوراخ پشت تاج مطابقت نداشته باشد، باعث نازیبایی شده یا حتی ممکن است خیلی زود جدا شده و بر روی زمین بیفتد.

سرستون‌های کابینت ممبران در کابینت جزیره :

اگر آشپزخانه شما دارای جزیره است، می‌توانید از طرح‌های سرستون کابینت ممبران در قسمت جزیره استفاده نمایید. سرستون‌های منبت کاری شده و ستون‌های خراطی شده در قسمت جزیره، می‌تواند شکوه و زیبایی بیشتری به آشپزخانه شما ببخشد و میان آشپزخانه را به یک فضای منحصربفرد و چشم‌نواز تبدیل کند. جزیره‌ی آشپزخانه، هر کاربردی که داشته باشد، می‌تواند مزین به سرستون‌‌های کلاسیک و چشم‌نواز باشد.

سرستون کابینت ممبران

قیمت تمام شده سرستون کابینت ممبران :

به طور کلی، کابینت ممبران از لحاظ قیمت، در رنج متوسط و رو به بالا قرار دارد. هر چه طرح‌ها و مدل‌های بکار رفته در کابینت ممبران شلوغ‌تر و پرکارتر باشد، طبیعتا بهای آن بیشتر خواهد بود. قیمت سرستون‌ها، بسته به نوع و ظرافتی که دارند، متغیر خواهد بود و هر چه از تزئینات و جزئیات بیشتری برخوردار باشند، گرانقیمت‌تر خواهند بود.

کابینت ممبران نسبت به کابینت تمام چوب، از بهای بسیار ارزان‌تری برخوردار است و این مزیتی است که باعث شده این مدل از کابینت، جای خود را در آشپزخانه‌های ایرانی باز کند. چنانچه به طرح‌ها و مدل‌های کابینت کلاسیک و کابینت منبت علاقمند هستید، می‌توانید این سبک از کابینت را با قیمتی بسیار کمتر از کابینت کلاسیک چوبی در آشپزخانه خود داشته باشید.

سخن پایانی:

کابینت ممبران یکی از زیباترین انواع کابینت کلاسیک آشپزخانه است که با طرح‌ها و نقوش کلاسیک و سنتی که دارد، جلوه‌ای باشکوه و مجلل به آشپزخانه می‌بخشد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های کابینت کلاسیک که نقش مهمی در زیبایی این کابینت دارد، ستون‌ و سرستون کابینت ممبران است که در این محتوا، به طور مفصل راجع به آن اطلاعاتی را بازگو کردیم. امیدواریم از خواندن این مقاله، بهره‌ی کافی را برده باشید و اطلاعات گفته شده، برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

ازین که همراه وب‌سایت آکس چوب هستید از شما سپاسگزاریم.

۳/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *