کابینت آشپزخانه اچ پی ال ؛ همه ی آنچه از یک کابینت انتظار دارید….

کابینت آشپزخانه اچ پی ال

کابینت ها باعث ایجاد نظم و انضباط در آشپزخانه می شوند و بدون وجود آن ها ، نمی توان یک آشپزخانه منظم و سر و سامان دار را انتظار داشت. به همین دلیل است که کابینت های آشپزخانه، مهم ترین و ضروری ترین تجهیزات درون آشپزخانه هستند و بالطبع، کیفیت، زیبایی، دوام و قیمت آن می تواند در انتخاب مشتری تاثیر گذار باشد. امروزه انواع مختلفی از متریال برای ساخت کابینت آشپزخانه، در صنعت دکوراسیون و طراحی داخلی منازل مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر بخواهید آشپزخانه خود را کابینت کنید یا کابینت های آن را تعویض نمایید، باید آگاهی کاملی نسبت به متریالی که در ساخت و تهیه کابینت ها مورد استفاده قرار می گیرند، داشته باشید. ما در این محتوا قصد داریم شما را با کابینت آشپزخانه اچ پی ال آشنا سازیم و اطلاعاتی مفید درباره ی این کابینت به شما عرضه کنیم. امیدواریم آکس چوب را تا انتهای این مقاله همراهی کنید:

کابینت آشپزخانه اچ پی ال چیست و از چه متریالی ساخته شده است؟

همان طور که اشاره شد، کابینت ها از مواد اولیه مختلفی ساخته می شوند که معروف ترین آن ها کابینت ام دی اف یا MDF  است. کابینت ام دی اف، یکی از پرکاربردترین متریال استفاده شده در آشپزخانه های ایرانی ست و به علت قیمت مناسبی که دارد، حضور آن را در بیشتر آشپزخانه ها می توان مشاهده کرد. کابینت آشپزخانه اچ پی ال در واقع نوعی کابینت ام دی اف خام است که توسط روکش HPL پوشانده شده است.

کابینت HPL

HPL برگرفته از واژه ی High Pressure Laminate  به معنی لمینت با فشردگی بالا ،یکی از بهترین و مقاوم ترین روکش هایی است که بر روی ام دی اف خام کشیده می شود. ماده اولیه ساخت روکش HPL ، رزین های فنولیک و لایه های سلولزی است که استفاده از آن بر روی ام دی اف خام، باعث ماندگاری و مقاومت بسیار بالای کابینت آشپزخانه اچ پی ال می شود.

کابینت ام دی اف چیست؟

قبل ازین که بخواهیم راجع به روکش HPL یا کابینت آشپزخانه اچ پی ال و ویژگی های آن با شما صحبت کنیم، به شما خواهیم گفت که متریال MDF از چه چیزی ساخته می شود:

ورق ام دی اف از ضایعات خرد شده چوب حاصل می شود. ضایعات چوب توسط دستگاه خرد می شوند و با چگالی متوسط توسط دستگاه های مخصوص فشرده و به وسیله چسب رزین به یکدیگر چسبیده می شوند. سپس توسط دستگاه خشک شده و در اندازه مناسب، برش داده می شوند. این روش تهیه ام دی اف خام است که به آن MDF یعنی تخته فیبر با دانسیته متوسط گفته می شود. ام دی اف خام برای استفاده باید روکش شود. انواع مختلفی از روکش ها می تواند برای MDF مناسب باشد که  یکی از بهترین و مقاوم ترین آن ها، روکش HPL  است.

انواع مختلف کابینت HPL

مقاومت روکش HPL  به چه علت است؟

همان طور که اشاره شد روکش HPL که در کابینت آشپزخانه اچ پی ال بکار می رود از لایه های سلولزی و رزین های فونولیک تشکیل می شود. این مواد مقاومت بسیار بالایی دارند و در دمای بالاتر از ۱۴۵ درجه سانتی گراد و تحت فشار ۳۰۰ بار ، مقاوم تر هم می شوند و حتی در برابر عبور جریان الکتریسیته هم نارسانا هستند.

دوام و مقاومت شیمیای بسیار بالای لایه های سلولزی به همراه چسبندگی سریع، پایداری بسیار بالای رزین، باعث ایجاد پیوندی ناگسستنی بین لایه های مختلف و ذرات فشرده شده ی ام دی اف می شود. مقاومت ورق اچ پی ال، به حدی بالاست که از آن در نمای بیرونی ساختمان نیز استفاده می شود.

مزیت های روکش HPL  نسبت به سایر روکش های ام دی اف:

روکش اچ پی ال، یکی از بهترین روکش هایی ست که می تواند بر روی فیبر ام دی اف قرار داد. در زیر به ویژگی های ممتازی که کابینت آشپزخانه اچ پی ال را نسبت به سایر متریال متمایز می کند، اشاره می کنیم:

کابینت HPL دو رنگ

 

  • کابینت های HPL  نسبت به کابینت های ام دی اف، مقاومت و استحکام بسیار بالاتری دارند.
  • کابینت های HPL  نسبت به مواد شیمیایی و اسیدی، مقاومت بی نظیری از خود نشان می دهند و می توان گفت آسیب نمی بینند.
  • روکش HPL نسبت به کابینت های ام دی اف معمولی، در مقابل شستشو و رطوبت مقاوم هستند.
  • کابینت های روکش شده با HPL ، ضد باکتریال هستند و آلودگی یا لکه را به خود نمی گیرند و ازین رو تمیز کردن کابینت های اچ پی ال، بسیار راحت تر از  کابینت های ام دی اف یا هایگلاس است.
  • تنوع رنگ و طرح کابینت های اچ پی ال، بسیار بالا ست و شما می توانید انواعی از طرح های زیبا را در خانه ی خود فراهم آورید.
  • کابینت آشپزخانه اچ پی ال ، ضد خش و خط خوردگی است.
  • به دلیل مقاومت بالای روکش HPL ، کابینت های ساخته شده از آن ورقه ورقه یا ترک نمی خورند.
  • مقاومت روکش HPL  در برابر حرارت و گرما، مثال زدنی ست به حدی که اگر آتش سیگار بر روی آن بیفتد، آسیبی نخواهد دید.
  • کابینت های ساخته شده از متریال HPL ، دست کم سی سال بدون تغییر رنگ و خرابی در آشپزخانه شما خواهند درخشید.
  • امتیاز دیگر کابینت آشپزخانه اچ پی ال ، مقاومت آن در برابر جریان برق و الکتریسیته است که این مزیت به دلیل وجود چسب رزین فنولیک به وجود می آید.
  • کابینت آشپزخانه اچ پی ال ، قابل شستشو است و به آسانی تمیز می شود.

کابینت آشپزخانه اچ پی ال

ورق HPL به جز کابینت ها، چه کاربرد های دیگری دارد؟

همان طور که در سطور بالا اشاره شد، امتیازات ورق HPL با سایر متریالی که در ساخت کابینت های آشپزخانه استفاده می شود، قابل قیاس نیستند. خاصیت هایی مانند آنتی باکتریال بودن و آنتی الکترواستاتیک بودن باعث شده است که تخته HPL به جز استفاده در کابینت سازی و داخل و بیرون ساختمان، یکی از رایج ترین متریال استفاده شده در بیمارستان ها، آزمایشگاه ها و رستوران ها باشد.

از روکش HPL به عنوان پرکاربرد ترین صفحه ی روی کابینتی استفاده می شود:

از روکش HPL در ساخت صفحه روی کابینتی یا پارکت ها نیز استفاده می شود. صفحه های روکابینتی اچ پی ال، رایج ترین و پر استفاده ترین صفحات رو کابینتی در صنعت کابینت سازی ست و این امتیاز به علت خاصیت ضد خط و خش بودن، مقاومت بالای آن در برابر شستشو، ضد حریق بودن و استحکام بسیار بالا در برابر مواد شیمایی  و اسیدی فراهم شده است.

 روکش HPL به عنوان پرکاربرد ترین صفحه ی روی کابینتی استفاده می شود

نگهداری و تمیز کاری کابینت های HPL  :

کابینت آشپزخانه اچ پی ال به دلیل خاصیت ضد باکتری بودن و قابل شستشو بودن، یکی از بهترین متریال برای ساخت کابینت آشپزخانه است. از آنجا که کابینت آشپزخانه اچ پی ال ، لکه و گرد و خاک را به خود جذب نمی کند، کار شما برای تمیز کاری چندان دشوار نخواهد بود. با این وجود چند راهکار ساده به شما ارائه می دهیم که ماندگاری و دوام کابینت آشپزخانه اچ پی ال را بیشتر خواهد کرد:

  • از صفحه روی کابینتی اچ پی ال به عنوان تخته برش یا تخته ساطور استفاده نکنید ؛ اگر چه مقاومت این کابینت ها در برابر خط و خش بسیار بالاست.
  • کابینت آشپزخانه اچ پی ال را بیش از اندازه در معرض رطوبت ، نور خورشید و حرارت بالای ۱۳۵ درجه ی سانتی گراد قرار ندهید.
  • کابینت آشپزخانه اچ پی ال را در معرض مواد مذاب یا فلزات داغ، مانند قابلمه ای که از روی گاز برداشته شده، قرار ندهید هرچند که مقاومت مطلوبی در برابر آتش از خود نشان می دهند.
  • برای تمیز کاری کابینت آشپزخانه اچ پی ال از آب گرم و مقداری صابون استفاده کنید و اطمینان داشته باشید که کابینت های شما به راحتی تمیز می شوند.

رنگ بندی و تنوع کابینت آشپزخانه اچ پی ال :

علاوه بر مقاومت و استحکام کابینت آشپزخانه اچ پی ال ، امتیاز دیگری را باید به تنوع رنگ و مدل آن داد. کابینت آشپزخانه اچ پی ال طرح چوب ، یکی از رایج ترین طرح ها در ساخت کابینت آشپزخانه است. اگر به طرح و رنگ چوب علاقمند هستید و از دیدن رنگ چوب انرژی می گیرید، همچنین می خواهید کابینت مقاومی داشته باشید که سال های طولانی از آسیب های محیطی در امان بماند، کابینت آشپزخانه اچ پی ال ، بهترین گزینه برای آشپزخانه شماست.

رنگ بندی و تنوع کابینت آشپزخانه اچ پی ال سخن پایانی:

کیفیت، دوام، ماندگاری، تنوع و زیبایی از امتیازاتی ست که یک کابینت خوب دارا ست. کابینت های خوب و با کیفیت، از اساسی ترین جزئیات هر آشپزخانه و هر خانه ای ست که کار شما را برای طبخ غذا آسان تر خواهد کرد. کابینت آشپزخانه اچ پی ال ، متریالی ست که همه ی آن چه آروزیش را دارید را دربرگفته است.

امیدواریم از خواندن این محتوا در وب سایت آکس چوب بهره ی لازم را برده باشید و ما توانسته باشیم گامی مهم در انتخاب کابینت برای منزل شما برداشته باشیم. ازین که آکس چوب را همراهی کرده اید از شما سپاسگزاریم.

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *