روکش کابینت و انواع آن؛ چگونه با هزینه‌ی اندک ظاهر آشپزخانه را متحول کنیم؟

روکش کابینت

آشپزخانه فضایی است که ما در طی روز، زیاد با آن سر و کار داریم. وجود فضایی متنوع و به دور از شلختگی باعث می‌شود انگیزه‌ی بیشتری برای کار و فعالیت در آشپزخانه داشته باشیم. اگر چه تعویض کابینت‌های پوسیده یا دِمده شده، اصلی‌ترین روشی است که باعث می‌شود کارایی و زیبایی آشپزخانه افزایش یابد، اما گاهی با هزینه‌ی اندک هم می‌توان صفایی نو به فضای آشپزخانه بخشید. در این مقاله، قصد داریم راجع به انواع روکش کابینت اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. همچنین به شما خواهیم گفت چطور می‌شود با هزینه‌ای اندک فضای آشپزخانه را تغییر دهید و رنگ و لعابی جدید به کابینت‌های آشپزخانه بخشید.

انواع کابینت

با ظهور و پیدایش کابینت ام‌دی‌اف، این متریال جای کابینت‌های قدیمی چوبی و فلزی را گرفت و تبدیل به یک پای ثابت کابینت آشپزخانه در بسیاری از خانه‌ها شد. انواع کابینت‌های آشپزخانه، که با نام‌های مختلفی چون کابینت ممبران، هایگلاس، کابینت روکش چوب و …. می‌شناسیم، در واقع از ام‌دی‌اف خام تشکیل شده‌اند که روکش‌های مختلفی بر روی آن کشیده شده است.بسته به هر نوع روکشی که بر روی ام‌دی‌اف خام کشیده می‌شود، ویژگی‌ و خاصیت کابینت تغییر می‌یابد. بدیهی است که روکش‌های مختلف، قیمت‌های مختلفی داشته و بر روی قیمت کابینت آشپزخانه تاثیرگذار هستند.

 

روکش کابینت

ام‌دی‌اف خام از چه تشکیل شده است؟

ام‌دی‌اف خام از ضایعات و خرده‌های چوب طبیعی بدست می‌آيد. در ابتدا، ضایعات چوب به صورت بسیار کوچک، خرد و یک‌ اندازه می‌شوند. سپس به مواد دیگری از جمله چسب رزین آغشته شده و به صورت خمیری شکل در می‌آیند. خمیر mdf تحت دمای بالا و فشار زیاد به شکل تخته فیبر، متراکم و فشرده می‌شود. محصول حاصل، پس از خشک شدن به نام ام‌دی‌اف خام شناخته می‌شود.

mdf در لغت به معنای تخته فیبر با چگالی و دانسیته متوسط است. ازین جمله بر می‌آید که مدل‌های دیگری از تخته فیبر هستند که از نظر قطر و چگالی با mdf متفاوتند و با نام‌های LDF و HDF شناخته می‌شوند. همچنین تخته فیبر MDF با قطر‌های مختلفی نیز ساخته می‌شود که مصارف خاصی دارند. به عنوان مثال، نوع ضخیم‌تر ورق ام‌دی‌اف به عنوان کانتر یا پیشخان آشپزخانه به کار می‌رود.

تا اینجای کار از روند تولید ام‌دی‌اف خام گفتیم. ام‌دی‌اف برای آن که زیباتر شود و البته مقاومت آن افزایش یابد، باید با روکش پوشانده شود. هر نوع روکشی که بر روی ام‌دی‌اف خام کشیده می‌شود، بباعث تولید کابینت‌های مختلف و متنوع می‌شود که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

روکش کابینت آشپزخانه

انواع روکش کابینت آشپزخانه

روکش کابینت ممبران

کابینت ممبران از ام‌دی‌اف خام با روکش PVC تشکیل شده است. به دلیل آن که کابینت ممبران در سبک  کلاسیک و نئوکلاسیک دارای کنده‌کاری و حکاکی‌های متعدد است،‌ ام‌دی‌اف خام توسط ماشین‌آلات مدرنی، که به نام ماشین CNC شناخته می‌شوند، حکاکی و کنده‌کاری می‌شود.

ام‌دی‌اف خام حکاکی شده پس ازین مرحله، با روکش PVC پوشانده می‌شود و کابینت ممبران بدست می‌آید. نحوه‌ی روکش شدن کابینت ممبران بدین شکل است که روکش pvc به صورت یک‌پارچه بر روی ام‌دی‌اف خام کشیده می‌شود. در طی این روند، هیچ‌گونه درز یا شکافی وجود ندارد و در واقع، روکش pvc بر روی ام‌دی‌اف خام وکیوم می‌شود. دلیل آن که کابینت ممبران گاهی با نام کابینت وکیوم نیز شناخته می‌شود، همین موضوع است.

روکش pvc از جنس ضد آب و مقاوم در برابر رطوبت است و این مزیت باعث می‌شود کابینت ممبران در برابر آب و رطوبت مقاوم باشد.

کابینت روکش چوب

کابینت روکش چوب

کابینت‌های روکش چوب، کابینت‌هایی با مغزی ام‌دی‌اف یا نئوپان هستند که با لایه‌ی نازک از چوب طبیعی روکش شده‌اند. این کار عمدتا به دلیل کاهش هزینه انجام می‌گیرد چرا که کابینت‌های تمام چوب، قیمت بسیار بالاتری دارند.

روکشی که بر روی ام‌دی‌اف خام کشیده می‌شود، عمدتا از چوب طبیعی به دست می‌آيد. حتی گاهی پوسته‌ی چوب درخت نیز به عنوان روکش کاربرد دارد. به عنوان مثال، کابینت ونیر نوعی کابینت روکش چوب به حساب می‌آید.

 

با داشتن کابینت‌های روکش چوب، می‌توانید زیبایی کابینت‌های تمام چوب را با قیمت کمتری به آشپزخانه بیاورید. اگر چه کابینت‌های روکش چوب نیز در گروه کابینت‌های با قیمت بالا دسته‌بندی می‌شوند، اما هزینه‌ی آن‌ها نسبت به کابینت‌های تمام چوب بسیار کمتر است.

روکش کابینت هایگلاس

کابینت هایگلاس نیز از ام‌دی‌اف خام تشکیل شده است، اما روکش آن از جنس پلکسی‌گلس است. پلکسی‌گلس نوعی پلاستیک فشرده بسیار براق و درخشنده است که از نظر ظاهری بسیار شبیه شیشه می‌باشد. با چسباندن روکش پلکسی‌گلس بر روی ام‌دی‌اف خام، کابینت هایگلاس، که نوعی کابینت درخشنده و براق است، به وجود می‌آید.

پلکسی‌گلس وزن کمتری نسبت به شیشه دارد، اما مقاومت آن در برابر ضربه و خط‌وخش پایین است. به دلیل درخشندگی بسیار بالای کابینت هایگلاس، اثر انگشت و رد لکه یا ذرات چربی با وضوح بیشتری بر روی این کابینت دیده می‌شود. در مقابل، تمیزکاری کابینت هایگلاس بسیار ساده است و این کابینت تنها با دستمالی نمناک به سرعت تمیز می‌شود.

یکی دیگر از مزیت‌های کابینت هایگلاس، بر جا نماندن گرد و خاک و ذرات بر روی بدنه‌ی آن است. سطح صاف و صیقلی کابینت هایگلاس باعث می‌شود هایگلاس میزبان خوبی برای ذرات کوچک نباشد. اما چنانچه لکه یا ذراتی بر روی آن بنشیند با وضوح بیشتری دیده می‌شود.

روکش کابینت پلی‌گلس

روکش کابینت پلی‌گلس

اگر تمایل دارید کابینت‌هایی مقاوم در برابر خط‌وخش و ضربه داشته باشید، در عین حال درخشندگی کابینت‌‌های هایگلاس را نیز داشته باشید، به شما پیشنهاد می‌دهیم از کابینت پلی‌گلس استفاده کنید. کابینت پلی‌گلس از ام‌دی‌اف خام با روکش پلی‌گلس تشکیل شده است.

روکش پلی‌گلس، مقاومت بسیار بیشتری نسبت به روکش پلکسی‌گلس دارد و در برابر ساییدگی و خط و خش بسیار مقاوم است.

روکش کابینت ام‌دی‌اف

آنچه ما امروزه با نام کابینت ام‌دی‌اف می‌شناسیم، در واقع، ام‌دی‌اف خام با روکش ملامینه یا لمینت یا لترون است. پس از تولید ام‌دی‌اف خام، این متریال با روکش‌ ملامینه یا لمینت و یا لترون پوشانده می‌شود و باعث تولید ورق ام‌دی‌اف می‌شود.

روکش‌ لمینت، لترون و ملامینه، تنوع بسیار بالایی از طرح و رنگ دارند و باعث می‌شوند کابینت‌های ام‌دی‌اف یا هر وسیله‌ی دیگری که از ام‌دی‌اف ساخته شده باشد، تنوع بسیار بالایی داشته باشد.

روکش کابینت HPL

کابینت HPL نوعی کابینت است که از ام‌دی‌اف خام با روکش HPL ساخته شده است. روکش HPL بسیار مقاوم در برابر حرارت و دما، خط و خش، آب و رطوبت، ساییدگی و خراش، نور آفتاب و باران و مواد شیمیایی است. همچنین آنتی‌باکتریال بوده و بسیار مقاوم هستند.

روکش اچ‌پی‌ال از مواد مختلفی تشکیل شده است که روی‌هم‌رفته ماده‌ای بسیار مقاوم تشکیل می‌دهند. تخمین زده می‌شود کابینت‌های ساخته شده از HPL عمری بسیار طولانی نزدیک به سی سال خواهند داشت. روکش HPL حتی در برابر آب باران و نور خورشید نیز مقاوم است و در بیرون ساختمان نیز کاربرد دارد.

 

روکش کابینت برچسبی

روکش کابینت برچسبی  

روکش برچسبی، در واقع نوعی برچسب است که بر روی سطوح صاف و بدون حکاکی چسبانده می‌شود. روکش‌های برچسبی، تنوع بسیار بالایی دارند و بر روی تمام سطوح صاف مانند کاشی‌ آشپزخانه، انواع میز‌های صاف، کابینت‌های صاف و طرح مدرن، انواع در‌های صاف و … کاربرد دارند. روکش‌های کابینت، طرح‌ها و مدل‌های بسیار متنوعی دارند و می‌توانند فضای آشپزخانه یا وسایل شما را با هزینه‌ی بسیار کم، دگرگون سازند.

روکش‌های برچسبی علاوه بر تنوع طرح‌ و مدل، از نظر جنس و مقاومت در برابر آب و رطوبت نیز دارای تنوع هستند.

هر چه جنس روکش بهتر و مقاوم‌تر باشد، دوام و ماندگاری آن بر روی سطوح علی‌الخصوص کابینت‌ها بیشتر خواهد بود. بنابراین اگر قصد دارید ظاهر کابینت‌های آشپزخانه‌تان را به وسیله‌ی چسباندن روکش کابینت تغییر دهید، بهتر است از روکش‌های مقاوم در برابر آب و رطوبت استفاده کنید.

انواع روکش برچسبی 

همانطور که بیان شد، روکش‌های برچسبی تنوع بسیار زیادی از طرح و مدل دارند که با میل و سلیقه‌ی شما سازگار خواهند بود. از نظر کیفیت نیز روکش‌های برچسبی دارای کیفیت‌های مختلفی هستند که باعث می‌شود مقاومت این برچسب‌ها متفاوت باشد.

انواع روکش برچسبی عبارتند از:

  • روکش برچسبی ساده یا معمولی
  • روکش برچسبی با طرح‌های سه‌بعدی
  • روکش برچسبی ضد رطوبت و مقاوم در برابر آب
  • روکش برچسبی دارای طرح‌های برجسته
  • روکش برچسبی مقاوم در برابر حرارت
  • و انواع دیگر

هزینه روکش کابینت

استفاده از روکش برچسبی کابینت، اولین و ساده‌ترین راه برای ایجاد تنوع در آشپزخانه است. اگر از مدل و طرح‌های کابینت‌های آشپزخانه خود خسته شده‌اید و یا قصد دارید مدت کوتاهی در یک خانه اقامت کنید، با نصب برچسب‌های کابینت می‌توانید فضای آشپزخانه را جذاب و متنوع کنید.

هزینه روکش برچسبی کابینت، به نوع برچسبی که می‌خرید بستگی دارد. نمونه‌های خارجی و باکیفیت، معمولا از روکش‌های ایرانی گرانقیمت‌تر هستند. همچنین هر چه مقاومت برچسبی که استفاده می‌کنید بیشتر باشد، دوام آن و به دنبال آن، قیمتش نیز افزایش خواهد یافت.

بر روی چه سطوحی می‌توان از روکش برچسبی استفاده نمود؟

هر سطحی که صاف و فِلَت باشد را می‌توان به وسیله‌ی روکش کابینت پوشش داد. از روکش کابینت نمی‌توان بر روی سطوحی که دارای کنده‌کاری یا حکاکی هستند، مانند کابینت‌های کلاسیک، استفاده کرد. بنابراین، روکش‌ کابینت چسبی برای انواع کابینت‌ مدرن مانند کابینت فلزی، کابینت ام‌دی‌اف، کابینت هایگلاس، کابینت pvc و هر نوع کابینتی مناسب است که سطحی صاف و بدون فرورفتگی داشته باشد.

روش نصب روکش برچسبی کابینت آشپزخانه

نصب تمیز و یکدست روکش برچسبی، کاری است که احتیاج به مهارت دارد. وجود حباب‌های هوا در زیر برچسب، ظاهر کابینت‌های شما را زشت خواهد کرد. بنابراین باید به نحوی برچسب‌ها را بچسبانید که هوایی بین کابینت و برچسب باقی نماند.

برای این منظور، ابتدا لازم است درهای کابینت را از یونیت و بدنه‌ی آن جدا کنید. سپس قسمت‌های اصلی بدنه کابینت را با برچسب بچسبانید و پس از آن، اقدام به نصب برچسب بر روی درها بنمایید.

برای آنکه برچسب صاف و بدون هوا بر روی سطوح چسبانده شود، لازم است سطح مورد نظر را با آب‌پاش خیس و مرطوب کنید. سطح را تا حدی خیس کنید که برچسب، به راحتی بر روی سطح کابینت بلغزد. پس ازین کار، با یک جسم صاف، مانند کارت بانکی، بر روی برچسب بکشید. به طوری که آبی که در زیر برچسب است، خارج شود. این کار را چند بار تکرار کنید تا تمام آب اضافی از زیر برچسب خارج شود و روکش برچسبی به طور کامل به سطح بچسبد.

یکی از بهترین ابزار برای خارج کردن آب اضافی از زیر برچسب کابینت، ابزار شیشه‌پاک کن است. ابزار شیشه‌پاک کن به دلیل سر لاستیکی که دارد، به روکش برچسبی آسیب نمی‌رساند و آب را به طور کامل از زیر برچسب خارج می‌کند. چنانچه ابزار شیشه‌ پاک کن در دسترس نبود، می‌توانید از کارت عابر بانک استفاده کنید.

روکش کابینت

سخن پایانی

کابینت آشپزخانه، یکی از مهم‌ترین ارکان یک خانه‌ی رویایی و ایده‌آل است. با وجود کابینت‌های بهینه که برای آشپزخانه شما مناسب باشند، نظم و سازماندهی بیشتری در آشپزخانه خواهید داشت.

در پایان از همراهی شما با این مقاله سپاسگزاریم و امیدواریم مطالب ارائه شده برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مدل‌های کار شده، صفحه‌ی اینستاگرام آکس چوب را دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *