بازسازی آشپزخانه ؛ نکات کلیدی و مهم در نوسازی و بازسازی آشپزخانه کدام است؟

بازسازی آشپزخانه با آکس چوب

نکات کلیدی و مهم در نوسازی و بازسازی آشپزخانه کدام است؟

آشپزخانه ما، هر چقدر هم که مدرن و امروزی باشد، به مرور زمان ما را دلزده و خسته خواهد کرد؛ چشم ما از دیدن جزئیات زیبایی که روزی از دیدنشان سیر نمی‌شدیم خسته خواهد شد و گاهی ترجیح می‌دهیم همه‌ی آنچه به عنوان دکور و وسایل تزئینی در آشپزخانه گذاشته‌ایم را در کابینت‌ها پنهان کنیم. ما گاهی سادگی و گاهی زرق و برق را به تناول دوست داریم و این نتیجه‌ی ذهن تنوع طلب و ایده‌آل گرای ماست! تغییر هر ساله‌ی مد و رونق‌ چشم‌گیر و افسارگسیخته‌ی صنعت مد، از همین میل طبیعی بشر سرچشمه می‌گیرد؛ با این وجود، می‌توان امیال را در حیطه‌ی اختیار خود در آوریم و به شکل کنترل شده و بهینه و به شکل مناسب از آن‌ها استفاده کنیم. با بیان این مقدمه، بد نیست هر چند مدت یکبار، با انجام تغییرات کوچیک به جای تغییرات بزرگ و هزینه‌بر، دستی به سر و گوش آشپزخانه بکشیم و به آن نظم و سامان دوباره‌ای ببخشیم. با انجام این کار، هم پاسخ طبیعی و روشنی به تنوع طلبی ذاتی خود داده‌ایم و هم هزینه‌های گزاف و سنگین را به خانواده تحمیل نکرده‌ایم. در این محتوا از وب‌سایت آکس چوب ، قصد داریم در مورد مهمترین آیتم‌هایی که برای نوسازی و بازسازی آشپزخانه باید مد نظر بگیرید، صحبت کنیم. لطفا در ادامه ما را همراهی کنید:

چرا بازسازی آشپزخانه لازم است؟

چه خود ما ایده پردازی و تغییر دکوراسیون آشپزخانه را بر عهده بگیریم و چه کس دیگری طراح و کمک ما برای نوسازی و بازسازی آشپزخانه باشد، لازم است که مسئول پروژه، ابتدا بر موارد مهم تمرکز کند. ایجاد فضاهایی که ما در آشپزخانه نیاز داریم و صد البته میزان بودجه و پولی که باید در این مسیر هزینه کنیم، مسائل مهمی است که  صرف نظر از اینکه ما یک ‌طراح حرفه‌ای داشته باشیم یا خیر، باید به آن توجه کنیم و از خود بپرسیم آیا ایجاد چنین آشپزخانه‌ای جواب‌گوی نیازهای ما در آینده خواهد بود یا خیر؟

قطعا هزینه‌ای که در بازسازی آشپزخانه لازم است کنار بگذارید، البته اگر به درستی انجام شود به عنوان یک ارزش افزوده به سهم ملک ما اضافه خواهد کرد و جای هر گونه تردیدی را در این زمینه از بین خواهد برد. علاوه بر این، هزینه‌ی بازسازی آشپزخانه به جای تعویض کلی آن، بسیار کمتر و معقول‌تر خواهد بود و این راهکاری مناسب است تا شما مدت طولانی‌تری از حضور در محل زندگی خود لذت ببرید و با روحیه و انرژی بیشتری به کار و فعالیت ادامه بدهید. همچنین، محیط صمیمی‌ وگرم‌تری را بر مبنای دکوراسیون جدید‌تر، برای اعضای خانواده‌تان ایجاد کنید.

همه‌ی ما بر اثر گذر ایام، لوازم و تجهیزاتی را در اطراف خود جمع کرده‌ایم که دیگر به آن‌ها احتیاجی نداریم. یکی از مهم‌ترین فوائد بازسازی و نوسازی آشپزخانه این است که می‌تواند شما را از شر وسایل اضافی و کثیفی‌هایی که ممکن است ماه‌ها و بلکه سال‌ها در فضاهای غیر قابل دسترس تجمع پیدا کرده باشند، برهانند.پس، به بازسازی آشپزخانه ، نه به چشم یک هزینه‌ی اضافی، بلکه به عنوان یک ارزش افزوده نگاه کنید!

نکات کلیدی در بازسازی آشپزخانه

نکات کلیدی در بازسازی آشپزخانه

  • راجع به همه جزئیات کار و هزینه‌ها اطلاعات بدست بیاورید.

حتما از تمام کسانی که آشپزخانه یا هر جای دیگری از منزل خود را بازسازی کرده‌اند شنیده‌اید که این کار بسیار خسته‌کننده بوده و هزینه‌های بیش از آنچه می‌انگاشتند را بر دوش آن‌ها، تحمیل کرده است. علت این موضوع این است که این افراد نتوانسته‌اند به خوبی جزئیات کار و هزینه‌ها را برآورد نمایند و یا با افراد مشاور و با تجربه در این زمینه مشورت ننموده‌اند! پس پر بیراه نیست که چنین تجربه‌ی ناخوشایندی را متحمل شوند!

یکی از روش‌هایی که در این مسیر به شما کمک می‌کند، ایده گرفتن از کارهای طراحان معروف در زمینه نوسازی و بازسازی ساختمان ها و طراحان داخلی منازل است.لازم است در ابتدای هر پروژه، در مورد جزئیات پروژه و هزینه‌های احتمالی، اطلاعات کاملی داشته باشید.

  • فاکتورهای مهم در برآورد هزینه را ارزیابی کنید:

همانطور که اشاره شد، برآورد هزینه‌، آیتم مهمی در بازسازی خانه و آشپزخانه محسوب می‌شود که نباید به سادگی از کنار آن عبور کنید. برای اینکه یک برآورد اولیه از هزینه‌ی پروژه‌ای که قرار است شروع شود داشته باشید، لازم است به آیتم‌های زیادی توجه کنید که همه‌ی آن‌ها می‌توانند در هزینه تمام شده نهایی تاثیرگذار باشند. اما به طور کلی باید به این فاکتورها توجه داشته باشید:

  1. ابعاد و اندازه آشپزخانه
  2. نوع و کیفیت مصالح و موادی که می خواهید در کار استفاده کنید.
  3. آیا برنامه‌ای برای ایجاد تغییراتی در تاسیسات برقی یا لوله کشی آشپزخانه یا ساختمان دارید یا نه؟
  4. قرار است همه کابینت‌ها تعویض شوند یا فقط ظاهر کار قرار است تغییر کند؟
  5. و سایر مواردی که متناسب با هر فضا و مکانی برای هر فردی متفاوت است.

نوسازی و بازسازی آشپزخانه

  • گرایش و طرح کلی که مد نظر دارید را انتخاب کنید:

اکنون شما ایده بهتری از کاری که قرار است انجام شود را در ذهن دارید. حال وقت آن رسیده به این پرسش پاسخ دهید که آیا یک نگاه مدرن و امروزی را در فضای آشپزخانه می‌پسندید یا بیشتر مایلید که آشپزخانه شما کلاسیک به نظر بیاید؟یا در مورد کابینت  آشپزخانه  آیا کابینت های مدرن را میپسندید یا کلاسیک یا حتی کابینت های نئوکلاسیک؟

طبیعی است که پاسخ این پرسش، بیشتر به گرایش شخصی شما به عنوان مالک و استفاده کننده آینده از آشپزخانه بستگی دارد. هر کدام از این سبک‌ها، به صورت دوره‌ای و متوالی مد شده و می‌شوند و به طور حتم، بعد از مدتی جای خود را به گرایش دیگر خواهند داد! که البته اینک، هر دو سبک مدرن و کلاسیک مورد توجه و اقبال عمومی قرار دارد.

  • انتخاب‌های بی‌شماری خواهید داشت؛ پس درست انتخاب کنید!

یک جستجوی ساده در اینترنت، انبوهی از طراحی‌های آشپزخانه را در مقابل چشم شما قرار می‌دهد که باعث تعجب شما می شود. به نظر می‌رسد چه به دنبال یک طرح سنتی باشید و چه طرحی غیر از این، مد نظر شما باشد، انتخاب‌های بی‌شماری برای طراحی وجود دارد.

اگر احتمال می‌دهید در آینده نزدیک خانه را به فروش برسانید، پیشنهاد می‌دهیم بیشتر به سمت مصالح و مواد طبیعی بروید، تا راحت‌تر بتواید مشتری پیدا کنید. ضمنا با یک نورپردازی مناسب و کارآمد می توانید حس وجود مواد طبیعی را در خانه بیشتر ایجاد کنید. به عنوان مثال، با نور پردازی بهتر، می‌توانید حس مس را در اشپزخانه القا کنید. اگر طرح و رنگ مس قدیمی شد به راحتی و صرف هزینه کم، می‌توانید طرح‌ها و سنگ‌های مصنوعی دیوار را با مصالح و طرح‌های به روز‌تری تعویض کرد.

فاکتورهای مهم در برآورد هزینه

یک سوال مهم ؛ بازسازی آشپزخانه چقدر زمان می برد؟

بازسازی یک آشپزخانه معمولا بین یک تا سه هفته زمان می برد و این بسته به کاری است که شما می‌خواهید انجام دهید و احتمالا اتفاقاتی که حین کار پیش می آید و شما باید زمانی را برای اتفاقات غیر منتظره در نظر بگیرید.

این زمان، معمولا برای تغییرات تاسیسات، کف‌سازی، نصب کابینت و کارهای دیگر است. البته باید بدانید در این زمان، باید  قید فضایی به نام آشپزخانه را در این مدت بزنید چون اصلا قابل استفاده نخواهد بود و باید موقتا یک جایگزین برای آن پیدا کنید!

یادآوری چند نکته کوتاه برای طراحی و بازسازی آشپزخانه‌:

  1. از همه فضای آشپزخانه استفاده کنید. کابینت‌ها را تا سقف بالا ببرید تا فضای بیشتری برای جاسازی و سازماندهی لوازم آشپزخانه داشته باشید. وسایلی که کمتر به آن نیاز دارید و دیر به دیر، از آن‌ها استفاده می‌کنید را در قفسه‌های بالایی جای دهید و لوازم ضروری‌تر را در قسمت‌های در دسترس‌تر کابینت قرار دهید.
  2. در زمان طراحی و انجام برنامه‌ریزی برای کار، فضای آشپزخانه را مستطیل در نظر بگیرید.
  3. در نورپردازی آشپزخانه، خلاقیت داشته باشید و در کار تنوع ایجاد کنید. از لامپ‌های مختلف و پر نور استفاده کنید. هر چه نورپردازی آشپزخانه، قوی‌تر و کارآمدتر باشد، فضای آشپزخانه بزرگتر و دلبازتر به نظر می‌رسد. اگر آشپزخانه شما دارای پنجره است، در طراحی جدید، آن را نپوشانید و از پرده‌های نازک به عنوان پرده استفاده کنید تا نور طبیعی بیشتری را دریافت کنید.
  4. به کارایی و بهینه‌ بودن آشپزخانه، بیش از زیبایی آن توجه کنید. آشپزخانه‌، فضایی بسیار کاربردی و ضروری است که هر روزه با آن سروکار دارید. هرگز زیبایی را به راحتی خود، ترجیح ندهید. اجازه دهید آرامش و راحتی، اولویت اول شما باشد.
  5. از مصالح و مواد با دوام مانند شیشه، چوب، گرانیت، سنگ و سرامیک با کیفیت استفاده کنید. مثلاً کابینت ام دی اف یکی از گزینه های خوب و با کیفیت میتواند باشد.مواد بی‌کیفیت و ارزان قیمت ، هزینه و انرژی شما را به دور خواهند ریخت و تمام تلاش شما را بر هدر خواهند داد.
  6. در صورت امکان، از گروه‌های حرفه‌ای و فعال در زمینه‌ی تغییر دکوراسیون و بازسازی منزل کمک بگیرید و انجام این کار را به آن‌ها بسپارید.

طراحی و بازسازی آشپزخانه‌

سخن پایانی :

نوسازی و بازسای آشپزخانه ، اگر چه ممکن است  در وهله‌ی اول کاری دشوار و خسته کننده به نظر برسد، اما با پایان یافتن آن، خواهید دید که نتیجه‌ی کار، خستگی را از تن شما خواهد زدود. لابلای مشغله‌های روزانه و دشواری‌‌های احتمالی که همه‌ی ما در زندگی روزمره‌ی خود داریم، بد نیست گاهی نیز به زیبایی و طراوت منزل‌مان نیز باشیم.

این محتوا از سوی تیم نگارش آکس چوب نگاشته شده است. امیدواریم خوانش آن برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد. ازین که تا پایان مقاله همراه ما بوده‌اید، از شما سپاسگزاریم.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *