آشپزخانه سنتی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ چگونه یک آشپزخانه سنتی بسازیم؟

آشپزخانه سنتی چیست

چگونه یک آشپزخانه سنتی بسازیم ؟

سنت و مدرنیته، دو سبکی هستند که امروزه در دکوراسیون منزل، یکدیگر را به چالش می‌کشند و هر کدام با زیبایی‌های قابل توجهی که دارند، چشمان هر بیننده‌ای را به سمت خود دعوت می‌نمایند. اگر در گذشته، دکوراسیون و کابینت‌های آشپزخانه تنها در یکی دو مدل تکراری و تنها با استفاده از متریال محدود، طراحی و ساخته می‌شدند، امروزه انواع طرح‌ها و رنگ‌های کابینت آشپزخانه با انواع متریال و مواد اولیه طبیعی و مصنوعی، پا به درون آشپزخانه‌های ما نهاده‌اند! امروزه انواع و اقسام لوازم آشپزخانه در رنگ‌های مختلف موجودند که هر کدام ما را به دنیای جذاب خود دعوت می‌کنند! ما امروز می‌توانیم یک دکوراسیون کاملا مدرن و با رنگ‌های باورنکردنی را در آشپزخانه‌ی خود تجربه کنیم و یا حتی یک دکوراسیون کاملا سنتی و قدیمی، اما با جدیدترین امکانات و قابلیت‌های نهفته در دل آن را به درون آشپزخانه خود بیاوریم. ما در برهه‌ای از تاریخ زندگی می‌کنیم که انتخاب‌های بی‌شماری داریم! در این محتوا از وب‌سایت آکس چوب قصد داریم راجع به کابینت سنتی و ویژگی‌های آن با شما گفت‌وگو کنیم و به شما بگوییم چگونه می‌توانید یک آشپزخانه سنتی برای خود بسازید!

همراه ما باشید:

تعریف آشپزخانه سنتی :

در واقع آنچه به معنای آشپزخانه سنتی است، طراحی آشپزخانه به سبک سنتی است. آشپزخانه‌های سنتی ، از نظر امکانات و قابلیت‌، فرق چندانی با یک آشپزخانه مدرن ندارند و حتی دارای جدیدترین امکانات منطبق بر اصول مهندسی و معماری هستند، اما ظاهر آن‌ها سنتی است و حس و حال شما را به گذشته‌های دور می‌برد.

اصلی‌ترین شاخصه‌ی‌ یک آشپزخانه‌ی سنتی این است که اگر چه امکانات آن جدید و منطبق بر اصول مهندسی است، اما وجه‌ی دیداری آن مدرن نیست!

آشپزخانه سنتی ، می‌تواند در سبک‌های مختلفی طراحی شود. آشپزخانه سنتی ایرانی ، آشپزخانه سنتی رومی ، آشپزخانه سنتی اروپایی و … همه در زیر مجموعه‌ی آن دسته‌بندی می‌شوند.

از آنجا که کابینت‌ها، نقش مهمی در تعیین سبک دکوراسیون آشپزخانه دارند، بنابراین در یک آشپزخانه سنتی، نمی‌توان از کابینت‌های مدرن استفاده نمود. در واقع، اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش در دکوراسیون آشپزخانه، کابینت‌های آشپزخانه است. بنابراین در آشپزخانه‌هایی با طراحی سنتی، لازم است از کابینت‌هایی با سبک سنتی مانند کابینت روستایی، کابینت کلاسیک، کابینت نئوکلاسیک، کابینت روستیک، کابینت‌ چوبی با طرح‌های منبت و مشبک، کابینت‌های چوبی ساده و مواردی ازین دست استفاده نمود. در ادامه بیشتر با شاخصه‌های آشپزخانه سنتی آشنا می‌شویم:

ویژگی‌های آشپزخانه سنتی

ویژگی‌های آشپزخانه سنتی :

  • استفاده از رنگ‌های سنتی و کلبه‌ای :

یکی از بارزترین ویژگی‌های آشپزخانه سنتی ، طبیعتا این است که در آن رنگ‌های محدودتری به کار می‌رود. همانطور که می‌دانیم، در گذشته رنگ‌بندی دکوراسیون منزل، به دلیل کمبود متریال، چندان گسترده نبود و معمولا از رنگ‌های طبیعی استفاده می‌شده است. رنگ‌هایی مانند سفید، مشکی، طوسی و رنگ‌های خانواده‌ی قهوه‌ای، اصلی‌ترین رنگ‌های دکوراسیون سنتی را تشکیل می‌دهند.

البته در کنار این رنگ‌ها، از رنگ‌هایی مانند آبی آسمانی، آبی فیروزه‌ای، سبز تیره، کرم، زرد نیز به صورت محدودتر نیز استفاده می‌شود که به زیبایی کار می‌افزاید و به آن رنگ و لعاب جذاب‌تر وشادتری نیز می‌دهد. شما در یک دکوراسیون سنتی ، مجاز نیستید به طور غالب از رنگ‌های خاص و پر انرژی استفاده کنید!

  • چوب ، جایگاه ویژه‌ای در آشپزخانه سنتی دارد!

چوب طبیعی ، یکی از اصلی‌ترین اجزای یک دکوراسیون سنتی و به دنبال آن آشپزخانه سنتی است. همانطور که می‌دانید، در گذشته انسان به چوب، بیش از هر ماده‌ی دیگری دسترسی داشته است و از آن در دکوراسیون منزل خود استفاده می‌کرده است. بنابراین اگر تمایل دارید منزل و آشپزخانه‌ی خود را به سمت دکوراسیون سنتی سوق دهید، پیشنهاد ما این است از کابینت‌های چوبی یا دست‌کم، کابینت‌های طرح چوب استفاده کنید.

بدون بهره‌گیری از چوب طبیعی، دکوراسیون سنتی شما، چیزی کم خواهد داشت!

 

قفسه‌های چوبی بدون درب

  • از قفسه‌های چوبی بدون درب استفاده کنید:

تجهیز آشپزخانه به چند ققسه‌ی رو باز بدون درب، یا همان شلف‌های بزرگ دیواری، یکی دیگر از شاخصه‌های یک آشپزخانه سنتی است. در این قفسه‌ها، می‌توانید انواع وسیله‌های مورد نیاز خود از قبیل بشقاب‌های جلو دستی، لیوان‌ها و کاسه‌ها، باکس نان، چند گلدان و یا چند قابلمه مسی یا سفالی قرار دهید.

  • لوازم برقی خود را پنهان کنید:

در نظر داشته باشید در یک آشپزخانه سنتی ، لازم است از وسایلی که بیشتر نمایان‌گر خانه‌های سنتی و کلبه‌های روستایی هستند استفاده کنید، بنابراین بهتر است لوازم برقی خود را چندان در معرض نمایش قرار ندهید. به عنوان مثال، هود آشپزخانه را می‌توانید در میان یک حفاظ یا قاب چوبی زیبا بپوشانید و یا لوازم برقی مانند آبمیوه‌گیری یا پلوپز را که مورد استفاده هر روزه‌تان نیست، درون کابینت‌ها پنهان کنید.

آشپزخانه سنتی

  • از المان‌های سنتی بیشتر و بیشتر استفاده کنید:

لوازم چوبی و حصیری، به شما کمک می‌کنند که یک آشپزخانه سنتی تمام عیار داشته باشید. به عنوان نمونه:

  • از سینی‌های چوبی استفاده کنید.
  • سبد سیب‌زمینی و پیازتان را حصیری انتخاب کنید.
  • یک جانونی حصیری روی کابینت قرار دهید.
  • از سرویس کفگیر و ملاقه‌ی چوبی استفاده کنید.
  • گلیم یا فرش سنتی پهن کنید.
  • از قابلمه‌های مسی استفاده کنید.
  • در لیوان‌های سفالی یا مسی آب بنوشید.
  • در بشقاب‌های روحی غذا میل کنید.
  • پرده‌ی چوبی یا حصیری از پنجره آویزان نمایید.

همه‌ی این‌ها  و صدها نمونه‌ی دیگر، می‌تواند مهر تاییدی باشد بر زیبایی آشپزخانه سنتی شما تا از زیبایی آن لذت کافی را ببرید.

  • تجهیزات آشپزخانه را سنتی انتخاب کنید:

همانطور که کابینت‌های شما، سنتی انتخاب شده‌اند، تجهیزات آشپزخانه‌تان نیز باید سنتی انتخاب شوند. بنابراین لازم است لوستر‌ها و چراغ آویزها، شیرآلات و سینک و لگن ظرف‌شویی را نیز سنتی انتخاب کنید. اگر مایع ظرف‌شویی‌تان را درون ظرفی می‌ریزید، ظرف جامایع را سنتی و هم تراز با سایر اجزای آشپزخانه انتخاب کنید. منظورمان از آوردن این مثال کوچک این است که در یک آشپزخانه‌ی سنتی ، همه‌ی اجزا باید با یکدیگر، همخوانی داشته باشند، حتی اجزایی به کوچکی یک جا مایع ظرف‌شویی!

هماهنگی اصل مهمی است که باید رعایت شود. سعی کنید اجزای آشپزخانه‌تان را جوری انتخاب کنید که در کنار یکدیگر مانند وصله‌های ناجور نباشند!

تجهیزات آشپزخانه را سنتی انتخاب کنید

  • از پارکت چوبی به جای سرامیک و سنگ استفاده کنید:

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، چوب جایگاه ویژه‌ای در دکوراسیون سنتی دارد. از کف‌پوش یا پارکت چوبی به جای سرامیک و سنگ استفاده کنید تا آشپزخانه سنتی شما، چهره‌ی سنتی‌تر و خاص‌تری به خود بگیرید. البته اگر اهل شست‌وشوی آشپزخانه هستید می‌توانید از کف‌پوش‌های پلاستیکی طرح چوب استفاده کنید که قابلیت شست‌وشو نیز داشته باشند.

  • از نیمکت‌های چوبی دست‌ساز استفاده کنید:

نیمکت‌های چوبی، به شایستگی حس و حال آشپزخانه‌ سنتی و قدیمی را برای ما تداعی می‌کنند. پیشنهاد ما این است اگر مساحت آشپزخانه‌تان این اجازه را به شما می‌دهد تا میز ناهارخوری درون آن جای گیرد، از یک نیم‌کت چوبی زیبا برای صرف غذا و نوشیدنی استفاده کنید و با گذاشتن یک گلدان شیشه‌ای ساده بر روی آن و البته قرار دادن هر روزه‌ی چند گل نرگس خوش‌بو در آن، زیبایی آن را تا بی‌نهایت امتداد دهید.

  • از پنجره‌های قاب‌دار استفاده کنید:

همه‌ی ما می‌دانیم که پنجره‌های چوبی قدیمی و سنتی، دارای قاب‌های چوبی مربع مربعی یا در اصطلاح، مشبک بودند. اگر چه نوع قدیمی این پنجره‌ها امروزه دیگر تولید نمی‌شوند اما، نوع مدرن آن‌ها برای خانه‌هایی با دکوراسیون‌های سنتی تولید می‌شود. این مدل از پنجره‌ها، در آشپزخانه‌های کلاسیک و نئوکلاسیک، کاربرد ویژه‌ای دارند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگر دسترسی به چنین پنجره‌هایی ندارید، با کمک یک نجار و کمی خلاقیت، همین پنجره‌های معمولی را نیز می‌توانید با قاب‌های چوبی شبکه‌ای، به شکل سنتی و قدیمی تزئین کنید.

  • از المان‌های ایرانی و بومی استفاده کنید:

برای داشتن یک آشپزخانه سنتی ، لزوما نباید از مدل‌های غربی تبعیت کنیم، بلکه با استفاده از المان‌های ایرانی و سنتی می‌توانیم یک آشپزخانه کاربردی و زیبا برای خودمان پدید آوریم. به عنوان مثال، از پرده‌های سنتی با طرح‌های قدیمی و بومی استفاده کنید.

قابلمه‌های مسی بسیار زیبایی که در بازارهای زنجان، کرمان یا اصفهان به فروش می‌رسند، می‌توانند زیبایی آشپزخانه سنتی شما را دو چندان کنند. و یا لوازمی چوبی و حصیری که در شمال کشور استفاده از آن‌ها مرسوم است مانند سفره‌ها و سبدهای حصیری، حتما به شما کمک خواهند کرد تا آشپزخانه‌ای زیبا و سنتی بسازید. ظروف گلی و سفالی لاله جین و گلیم بافت‌های زیبای بختیاری و قشقایی را نیز از یاد نبرید!

با استفاده از المان‌های سنتی و صنایع دستی بومی، علاوه بر ایجاد زیبایی بیشتر، به رونق صنعت نیز در کشورمان کمک کرده‌ایم.

سخن پایانی :

اگر چه استفاده از لوازم مدرن، سادگی و زیبایی خاص خود را دارد، اما استفاده از دکوراسیون سنتی ، حس و حال عجیبی را در بیننده ایجاد می‌کند. گرما و صمیمیتی که در وسایل و لوازم سنتی نهفته است، هرگز در وسایل مدرن وجود ندارد و این واقعیتی‌ است که همگان به آن اذعان دارند. با استفاده از وسایل و المان‌های سنتی و کلاسیک، می‌توانید فضایی شاعرانه و چشم‌نواز را برای خود و اعضای خانواده‌تان ایجاد کنید و ما در آکس چوب به شما کمک خواهیم کرد، تا بتوانید دکوراسیون آشپزخانه‌تان را منطبق بر جدیدترین تغییرات روز دنیا، تجهیز کنید.

ازین که مخاطب وب‌سایت آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم همراهی با این مقاله، به شما در ساختن یک آشپزخانه سنتی یاری رسانده باشد.

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *