طراحی شلف آشپزخانه؛ جدیدترین مدل شلف آشپزخانه

طراحی شلف آشپزخانه

طراحی شلف آشپزخانه

چندین سال و شاید قرن‌ها بود که مردمان ما از انواع مدل‌های طاقچه‌ دیواری استفاده می‌کردند و وسایل ضروری و تزئینی‌شان را بر روی این رف‌ یا طاقچه‌ها قرار می‌دادند. با پیدایش انواع کابینت آشپزخانه و کمدهای دیواری و … کم‌کم طاقچه‌ها از دکور خانه و آشپزخانه‌ها حذف شدند. با وجود گرایش و سلیقه‌ی عمومی به سمت طرح‌های سنتی و نئوکلاسیک، باز هم طاقچه‌ها و شلف‌های قدیمی در دکوراسیون خانه‌های ما جا باز کرده‌اند و به راستی نیز، چه زیبا به نظر می‌رسند. طاقچه‌ها یا همان شلف‌ها چه در دکوراسیون خانه و چه آشپزخانه کاربرد دارند و ما می‌توانیم ظروف تزئینی و حتی مورد استفاده روزمره‌‌ را بر روی آن‌ها چیدمان کنیم. در این محتوا با آکس چوب همراه باشید تا انواع مدل‌ها و طرح‌های شلف آشپزخانه را بیشتر بشناسیم.

شلف آشپزخانه

کابینت آشپزخانه

به نظر می‌رسد با وجود کابینت‌های جاداری که امروزه در آشپزخانه‌های کوچک و بزرگ ما جا خشک کرده‌اند، نیاز چندانی به شلف‌های دکوراتیو نباشد. خبر خوب آن‌ که با هر مدل طرح و مدلی از کابینت آشپزخانه، بسته به مدل و طرح و رنگ کابینت‌ها، می‌توانید شلف‌های جذابی تعبیه کنید و وسایل‌تان را بر روی آن‌ها قرار دهید. خصوصا در سبک کابینت نئوکلاسیک، طراحی شلف آشپزخانه، یک عناصر مهم به حساب می‌آید که بر زیبایی آشپزخانه شما می‌افزاید.

شلف دیواری

شلف دیواری به طبقه یا طاقچه‌ای گفته می‌شود که بر قسمتی از دیوار نصب می‌شود. شلف‌های دیواری می‌توانند دارای پایه و یا بدون پایه باشند و یا می‌توانند دارای حفاظ از جلو و یا از طرفین باشند. شلف‌های ساده‌ چوبی، امروزه از محبوب‌ترین مدل‌های شلف آشپزخانه هستند که با همه‌ی سبک‌های دکوراسیون نیز هم‌خوانی و هماهنگی دارند.

شلف‌های دیواری از ریخت‌وپاش و آشفتگی فضا می‌کاهند و باعث می‌شوند وسایل اضافی و جلودستی خانه و آشپزخانه، بر روی آن‌ها ساماندهی و نظم یابد. یکی از کاربردهای مهم شلف‌ دیواری، جنبه‌ی ظاهری و دکوراتوی خانه است.

به عنوان مثال، اگر بخشی از دیوار خانه خلوت و ساده است، نیاز نیست حتما یک تابلو‌فرش یا تابلوی نفیس را برای تزئین آن به کار ببرید. بلکه با نصب یک شلف دیواری کوچک و قرار دادن وسایل و لوازم دکوری کوچک، می‌توانید بر زیبایی فضا بیفزایید.

شلف تلویزیون
شلفی که در تصویر می‌بینید، به درستی باعث جدا شدن فضای آشپزخانه و نشیمن شده و به عنوان شلف تلویزیونی نیز کاربرد دارد.

شلف دیواری تلویزیون

یکی از کاربردهای مهم شلف‌های دیواری، نصب آن‌ها در زیر یا بالای تلویزیون است. بسیاری از افراد، به دلیل مساحت کوچک خانه‌های آپارتمانی، ترجیح می‌دهند تلویزیون خود را بر روی دیوار نصب کنند. نصب یک یا چند شلف دیواری کوچک، هم باعث زیباتر شدن فضای تی‌وی‌ روم می‌شود و هم می‌تواند بستری برای قرار‌گیری وسایل تزئینی و یا ملزومات تلویزیون فراهم آورد.

مدل شلف آشپزخانه

شلف‌های دیواری بیش از هر قسمت دیگری، در آشپزخانه کاربرد دارند. آشپزخانه‌ها، مملو از وسایل ریز و درشت هستند که به نظر می‌رسد تمام کابینت‌های جهان هم برای ساماندهی آن‌ها کم باشد! گاهی یک شلف کوچک، که متناسب تم و سبک آشپزخانه انتخاب شود، بخش زیادی از شلوغی پیشخان و فضای آشپزخانه را از بین می‌برد.

شلف آشپزخانه
شلف‌ها باعث می‌شوند هم جنبه‌ی دکوراتیو آشپزخانه حفظ شود و هم عمق دیوار آشپزخانه عقب‌تر به نظر برسد.

چرا پیشنهاد می‌شود در بسیاری از قسمت‌های آشپزخانه، به جای کابینت از شلف استفاده کنید؟

تا اینجای کار، از فوائد و نقش دکوراتیو شلف‌ها در دکوراسیون خانه سخن گفته‌ایم. اما فارغ از آنچه گفته شد، نصب شلف در آشپزخانه می‌تواند فوائد دیگری نیز داشته باشد.

شلف‌ دیواری از یکنواختی فضا می‌کاهد!

کابینت‌های آشپزخانه خصوصا در سبک مدرن، یکنواخت و ساده هستند. نصب یک شلف دیواری ساده که وسایل و ظروف رنگی‌رنگی بر روی آن قرار دارد، باعث القای حس گرمی و صمیمیت به فضای آشپزخانه می‌شود. بنابراین اگر حس می‌کنید فضای آشپزخانه‌تان ساده و یکنواخت است، حتما نصب یک شلف دیواری جذاب را در دستور کارتان قرار دهید.

شلف ابزار مناسبی برای جایگیری ظروف و وسایل کوچک است.

قوطی‌های ادویه، نمکدان، فنجان‌های قهوه‌خوری، قندان، قوطی روغن و یا استند کفگیر و ملاقه‌ها، کاندیدهای مناسبی برای قرارگیری بر روی شلف‌ آشپزخانه هستند. با نصب یک شلف کوچک، می‌توانید از شلوغی فضای آشپزخانه بکاهید و البته به بهترین نحو، از دست وسایل ریز و درشت آشپزی که هر روزه با آن‌ها سر و کار دارید، آسوده شوید.

شلف در آشپزخانه
شلف‌ آشپزخانه گزینه‌ی خوبی برای قراگیری وسایل سنتی و روستیک در سبک آشپزخانه‌های سنتی خواهد بود.

شلف‌ها به بزرگتر دیده شدن فضای آشپزخانه کمک می‌کنند.

احتمالا این سوال در ذهن‌تان شکل گرفته است که یک کابینت، به مراتب فضای بیشتری را در اختیار ما قرار می‌دهد، پس چرا باید از شلف‌ها به جای کابینت استفاده کنیم؟

در پاسخ باید گفت که کابینت‌ها با وجود فضای بیشتری که برای ساماندهی وسایل و لوازم در اختیار ما قرار می‌دهند، باعث کوچک‌تر شدن مساحت آشپزخانه هم می‌شوند. این مساله، خصوصا در آشپزخانه‌هایی با متراژ کوچک، بیشتر به چشم می‌آید.

در این گونه موارد، پیشنهاد می‌شود، بخش زمینی دیوار با کابینت زمینی و بخش بالایی آن شلف نصب شود. شلف‌ها از عمق دیوار‌ نمی‌کاهند و باعث می‌شوند فضای آشپزخانه بزرگتر به نظر برسد.

شلف در آشپزخانه

در بسیاری از قسمت‌های ناهم‌گون می‌توان شلف نصب کرد.

در همه‌ی قسمت‌های دیوار آشپزخانه نمی‌توان کابینت نصب کرد. ممکن است دیوار آشپزخانه شما دارای پستی و بلندی باشد و یا یک گوشه‌ی پِرتی داشته باشد که نصب کابینت در آن قسمت، توجیهی نداشته باشد. با نصب شلف آشپزخانه، می‌توایند نقاط پِرت آشپزخانه را پوشش دهید.

شلف‌ها هزینه‌ی کمتری نسبت به کابینت‌ دارند.

بدیهی است که نصب شلف به جای کابینت، هزینه‌ی کمتری دارد و تازه مد روز هم هست. بنابراین اگر قصد دارید هم منطبق بر مد روز عمل کنید و هم هزینه‌ی اضافی نپردازید، نصب شلف‌های زیبا را در اولویت قرار دهید.

شلف‌ها به جنبه‌ی دکوراتیو آشپزخانه می‌افزایند.

فرض کنید که آشپزخانه شما دارای یک پنجره‌ی مربعی کوچک در وسط دیوار است. بسیاری از طراحان، در جلوی این پنجره سینک ظرف‌شویی نصب می‌کنند. در چنین فضایی، قاب کردن پنجره با کابینت ابدا زیبا نیست و پنجره را به نقطه‌ی کوری در آشپزخانه تبدیل می‌کند.

در چنین آشپزخانه‌ای، می‌توانید اطراف و بالای پنجره، شلف نصب کنید و پنجره را به نقطه‌ی کانونی آشپزخانه‌تان تبدیل کنید. یکی دیگر از کاربردهای شلف آشپزخانه، در اطراف هود است. اگر اطراف هود آشپزخانه خالی است، هود را با شلف‌های جذاب، زیباتر کنید و ادویه‌جات رنگی‌تان را بر روی آن قرار دهید.

شلف اطراف هود
حتی قسمت کوچکی از اطراف هود را می‌توانید شلف تعبیه کنید و محلی برای قراگیری بانکه‌های ادویه بسازید.

شلف‌های روکابینتی و بین کابینتی

اگر همه‌ی آنچه درباره مزیت شلف در آشپزخانه گفته شد را در نظر نگیریم، باید گفت نصب شلف بین کابینت‌های ردیف بالایی و پایینی و یا حتی مدل شلف رومیزی، به فضاسازی بیشتر در آشپزخانه کمک می‌کند. علاوه بر آن، باعث می‌شود فضای بین دو کابینت، چندان ساده و خلوت به نظر نرسد.

زیباترین مدل‌های شلف و قفسه آشپزخانه

اگر چه شلف آشپزخانه، به خودی خود باعث زیباتر شدن فضا می‌شود، اما زیباترین مدل‌های شلف، مواردی هستند که در تناسب و هارمونی با کابینت‌های شما انتخاب شده‌اند. به عنوان مثال، در سبک نئوکلاسیک چیدمان و مدل شلف با نمونه‌های کلاسیک متفاوت است. شلف‌های سبک مدرن، عموما ساده و از جنس کابینت‌های آشپزخانه هستند. گاهی طراحان برای ایجاد جذابیت بیشتر، از رنگ‌های متضاد و مکمل استفاده می‌کنند.

در سبک کابینت کلاسیک، عموما از شلف‌ استفاده نمی‌شود و به جای آن از کابینت ویترینی استفاده می‌شود. با این وجود اگر تمایل به استفاده از شلف داشته باشید، باید از شلف‌هایی با همان جنس و رنگ کابینت کلاسیک استفاده کنید. شلف‌های کلاسیک عموما دارای طرح‌های هندسی کلاسیک هستند.

شلف‌های سبک نئوکلاسیک و بوهو انعطاف بیشتری دارند و دست شما باز است که وسایل و تزئینات مختلف و متنوع‌تری را بر روی آن‌ها بچینید.

شلف دیواری دور پنجره
اگر آشپزخانه‌تان دارای یک پنجره نورگیر کوچک است، نصب شلف‌های متعدد در اطراف آن، باعث زیبایی و کاربردی‌تر شدن فضا می‌شود.

جدیدترین مدل‌های شلف آشپزخانه

شلف‌های چوبی

جذاب‌ترین و پرطرفدارترین مدل شلف‌های آشپزخانه، شلف‌های چوبی هستند. طرح‌ها و مدل‌های شلف‌های چوبی چنان گسترده هستند که شاید تا ساعت‌ها محو مدل‌ها و طرح‌های جذاب آن‌ها شوید و انتخاب برایتان سخت شود. شلف‌های روکابینتی نیز که عموما از جنس چوب هستند، در دسته‌ی شلف‌های چوبی قرار می‌گیرند و محل مناسبی برای جایگیری خرده‌ریزهای آشپزخانه هستند.

شلف‌های بدون پایه

اگر فضای بین دو کابینت آشپزخانه محدود است، می‌توانید از شلف‌های بدون پایه استفاده کنید. شلف‌های بدون پایه، از نظر بصری زیباتر هستند و باعث می‌شوند فضای آشپزخانه نیز جذاب‌تر به نظر برسد.

شلف لچکی یا‌ کنج دیوار

گوشه‌های آشپزخانه، بستر مناسبی برای نصب شلف‌های کنج یا لکچی است. این مدل از شلف آشپزخانه، بر روی دو دیوار نصب می‌شود و به وسیله‌ی سطحی مثلثی، مستطیلی یا گرد پوشانده می‌شود. شلف‌های کنج، برای کافی‌بار آشپزخانه بسیار مناسب هستند.

شلف‌های چند طبقه یا یک‌طبقه

بسته به مدل آشپزخانه‌تان می‌توانید از یک طبقه شلف و یا حتی چند طبقه استفاده کنید. شلف‌های چند طبقه ممکن است به شکل ضربدری چیده شوند و یا مانند کتابخانه، صاف و موازی نصب شوند.

شلف آشپزخانه
در این تصویر، نصب کابینت باعث از بین رفتن نور و گرفتگی پنجره می‌شود. در بسیاری از قسمت‌هایی که نمی‌توان کابینت تعبیه نمود، نصب شلف آشپزخانه گزینه‌ی مناسبی خواهد بود.

چند ایده برای تزئین شلف‌های آشپزخانه

پر واضح است که وسایلی که بر روی شلف آشپزخانه چیده می‌شود، کاملا در دیدرس است. بنابراین باید جنبه‌ی دکوراتیو آن در نظر گرفته شود. اگر به اندازه‌ی کافی در آشپزخانه کابینت دارید، می‌توانید بر روی شلف‌ها از ظروف و وسایل تزئینی استفاده کنید. نصب چند گلدان کوچک با گل‌های آویز نیز ایده‌ی خوبی است که بر زیبایی فضای آشپزخانه می‌افزاید.

اگر شلفی که در آشپزخانه نصب می‌کنید جنبه‌ی کاربردی نیز دارد، باید از وسایلی استفاده کنید که هم جنبه‌ی تزئینی و هم جنبه‌ی کاربردی دارند. به عنوان مثال، می‌توانید بانکه‌های حبوبات و یا بانکه‌های ادویه را بر روی شلف‌ها قرار دهید.

استفاده از بانکه‌های یک‌شکل و یک‌اندازه باعث زیبایی بیشتر در آشپزخانه‌تان خواهد شود.

قرار دادن ظروف دم‌دستی و کاسه و بشقاب‌های رنگی، ایده‌ی دیگری است که به زیبایی آشپزخانه شما می‌افزاید. بنابراین می‌توانید از  ظروف چوبی، سفالی، رنگی یا مسی را بر روی شلف‌هایتان بچینید.

شلف در آشپزخانه
بانک‌های کوچک حبوبات یا ادویه‌، کاندید مناسبی برای قرار گرفتن بر روی شلف آشپزخانه هستند.

با نصب شلف، کافی‌بار در آشپزخانه‌تان بسازید.

اگر اهل قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار هستید، می‌توانید با نصب یکی دو طاقچه و شلف، خصوصا در کنج آشپزخانه، یک کافی‌بار جذاب و خودمانی برای خودتان بسازید. بانکه قهوه، فنجان‌های قهوه‌خوری، ابزار لاته آرت، آسیاب دستی قهوه، شکر و سایر ملزومات کافی‌بار را به زیبایی بر روی طاقچه یا شلف کافی‌بار بچینید و در زیر آن، دستگاه اسپرسو‌سازتان را قرار دهید.

نصب شلف به عنوان کافی‌بار، باعث می‌شود وسایل قهوه‌خوری شما انسجام و نظم بیشتری داشته باشد. علاوه بر آن، وجود کافی‌بار در آشپزخانه، امروزه بسیار ترند شده و افراد بسیاری به سمت آن روی آورده‌اند.

انواع شلف آشپزخانه
شلف‌های آشپزخانه انواع مختلفی دارند و شما بسته به سلیقه‌ی شخصی، می‌توانید مدل دلخواه‌ را به کابینت‌سازتان سفارش دهید.

سخن پایانی

شاید کمتر کسی باشد که نصب شلف آشپزخانه یا طاقچه را در فضای خانه نپسندد و یا به آن عُلقی نداشته باشد. شلف‌ها، در عین سادگی که دارند، باعث گرمی و صمیمت بیشتر در فضاهای مدرن امروزی می‌شوند و بر زیبایی خانه و آشپزخانه می‌افزایند.

ازین که تا پایان همراه این محتوا در آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. اگر هنوز صفحه‌ی اینستاگرام آکس چوب را دنبال نکرده‌اید، از شما دعوت می‌کنیم برای مشاهده‌ی مدل‌های جدید کابینت آشپزخانه، پیج ما را فالو کنید.

۳/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *