کابینت آشپزخانه جدید | چگونه برای آشپزخانه‌ی جدیدمان، کابینت انتخاب کنیم؟

کابینت آشپزخانه جدید

کابینت آشپزخانه جدید

بدون شک زمانی که بخواهید کابینت‌هایتان را تعویض کنید یا کابینت‌های جدیدی تعبیه کنید، نیاز خواهید داشت تا نمونه‌هایی از کابینت‌های کار شده در شرکت‌های مشهور ایرانی یا خارجی را مشاهده کنید. در کنار آن، احتمالا برایتان مهم خواهد بود که آیا کابینت‌هایی که پسندیده‌اید،‌ برای آشپزخانه‌ی شما مناسب هستند یا خیر؟ و یا، آیا اصلا چنین کابینت‌هایی به چیدمان و دکور منزل شما خواهند آمد؟ این پرسش‌ها و ده‌ها پرسش دیگر، می‌تواند انتخاب کابینت آشپزخانه جدید را با مشکل مواجه سازد. ما در این مقاله قصد داریم به برخی از پرسش‌های شما پاسخ دهیم. از شما دعوت می‌کنیم با آکس چوب همراه باشید:

کابینت آشپزخانه جدید

انتخاب کابینت آشپزخانه جدید

انتخاب سبک و هم‌خوانی آن با سایر فضاهای منزل، یکی از مهم‌ترین آیتم‌هایی است که هنگام خرید کابینت‌های جدید باید به آن توجه کنید. انتخاب سبک‌های نامناسب که کمترین هم‌خوانی را با چیدمان منزل‌تان داشته باشند، یک اشتباه بزرگ است که باعث می‌شود به زودی از بودن در چنین فضایی احساس خستگی کنید.

بدون شک تاکنون خانه‌های زیادی را دیده‌اید که سبک آشپزخانه‌شان با چیدمان منزل ناهماهنگ است. در عین زیبایی جداگانه در هر بخش، اما روی هم رفته، ترکیب زیبایی در ذهن‌تان شکل نمی‌گیرد! برای پیشگیری از چنین ابتذالی باید به هماهنگی سبک کابینت‌ها و فضای عمومی منزل توجه کنید.

  • کابینت آشپزخانه کلاسیک

اگر وسایل و چیدمان منزل شما به سبک کلاسیک است، طبیعتا بهتر است از کابینت‌های کلاسیک استفاده کنید. این که کابینت‌ها شلوغ و پر نقش‌ونگار باشند یا نسبتا ساده، به سلیقه‌ی شما و اندازه‌ی آشپزخانه‌تان بستگی دارد.

به طور عموم، مدل‌های شلوغ و پر کار، مناسب آشپزخانه‌های بسیار بزرگ هستند. کابینت‌هایی با جزئیات زیاد، نباید در فضاهای کوچک یا متوسط قرار بگیرند. در آشپزخانه‌هایی با ابعاد متوسط، پیشنهاد می‌دهیم از کابینت‌های کلاسیک با طرح‌های ساده‌تر استفاده کنید.

  • کابینت آشپزخانه نئوکلاسیک

چنانچه فضای آشپزخانه‌تان کوچک است و تمایل دارید از کابینت‌های سبک کلاسیک هم انتخاب کنید، پیشنهاد می‌دهیم مدل‌های کابینت نئوکلاسیک را انتخاب کنید.

کابینت نئوکلاسیک، سبکی تلفیقی است که از نظر ساختار و نمای بیرونی، شبیه کابینت‌های کلاسیک است. اما طرح‌ها و مدل‌های آن بسیار ساده است و در آن خبری از گل‌دکوراتیوها و منبت‌های اشرافی و پر کار نیست.

کابینت آشپزخانه نئوکلاسیک

  • کابینت آشپزخانه مدرن

اگر وسایل و چیدمان منزل‌تان، از سبک مدرن پیروی می‌کند، کابینت‌های آشپزخانه‌تان نیز باید مدرن باشد. کابینت آشپزخانه مدرن، در عین سادگی جذاب و زیبا هستند. این کابینت‌ها عمدتا کشیده و بلند بوده و فضای بیشتری را برای چیدمان وسایل و لوازم مهیا می‌سازند.

در صورتی که تمایل داشته باشید، کابینت مدرن می‌تواند چنان ساده باشد که شبیه به دیواری بلند و یکسره به نظر بیاید. یا حتی می‌تواند بدون دستگیره باشد و به وسیله‌ی مگنت باز یا بسته شود.

کابینت ام‌دی‌اف و کابینت هایگلاس، نمونه‌هایی پر طرفدار از کابینت مدرن هستند. این دو مدل، از نظر قیمت نیز بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی هستند.

خوب است بدانید که کابینت‌های سبک مدرن، برای آشپزخانه‌های بزرگ و کوچک مناسب هستند. حتی اگر آشپزخانه‌ای مینیمال و نقلی دارید و یا آشپزخانه‌ای دلباز و بزرگ دارید، کابینت مدرن برای آن مناسب خواهد بود. کابینت مدرن به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، فضای کاربردی بیشتری را در اختیار مشتری می‌دهد.

آیا می‌توان سبک کابینت آشپزخانه را متفاوت از سبک دکوراسیون منزل انتخاب کرد؟

این سوالی است که اغلب در ذهن خریداران کابینت آشپزخانه جدید ایجاد می‌شود. در پاسخ باید گفت، این موضوع کاملا بستگی به شرایط منزل‌تان دارد.

امروزه آپارتمان‌ها غالبا کوچک هستند و فضای داخلی آشپزخانه و اتاق نشیمن مشترک است. اگر منزل شما چنین شرایطی دارد، باید سبک کابینت‌ها با سبک چیدمان منزل‌تان یکسان باشد. در غیر این صورت، با فضایی آشفته و درهم مواجه خواهید شد.

اما اگر صاحب منزلی بزرگ با فضاهای مجزا هستید که به یکدیگر دید ندارند، می‌توانید از سبک‌های مختلفی در چیدمان آشپزخانه، اتاق‌ها و سالن پذیرایی استفاده کنید. اگر چه باز هم پیشنهاد می‌دهیم تا حدودی یکسان‌سازی فضا را از یاد نبرید.

سبک کابینت آشپزخانه

انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه جدید

انتخاب رنگ کابینت‌ها اگر چه سلیقه‌ای است اما تا حدودی تابع شرایط محیطی منزل و آشپزخانه است.

در آشپزخانه‌های بزرگ، می‌توان رنگ‌های متنوعی را انتخاب کرد. رنگ‌هایی مانند قهوه‌ای، قهوه‌ای سوخته، گیلاسی یا آبی نفتی، که در کابینت آشپزخانه ۲۰۲۱ ترند بود، همه می‌توانند انتخاب مناسبی برای آشپزخانه جدیدتان باشند.

به این نکته‌ی مهم هم باید توجه داشته باشید که رنگ‌های خاص و پر انرژی، در سبک کابینت آشپزخانه کلاسیک جایی ندارند. در سبک کلاسیک باید از رنگ‌های موقر و سنگین مانند خاکستری، سفید، کرم، قهوه‌ای و … استفاده کنید.

چنانچه متراژ آشپزخانه‌تان کوچک است، انتخاب رنگ‌های سیر و تیره، مانند قهوه‌ای یا آبی نفتی، یک اشتباه به حساب می‌آید. زیرا آشپزخانه‌تان را کوچک‌تر از آن چه که هست نشان می‌دهد. در آشپزخانه‌های کوچک بهتر است از کابینت‌هایی با رنگ روشن و ترجیحا از سبک کابینت مدرن یا نئوکلاسیک استفاده کنید.

در آشپزخانه‌های کوچک، هر چه فضای عمومی آشپزخانه را ساده‌تر و روشن‌تر نگه دارید، باعث می‌شود فضا بزرگتر دیده شود. بنابراین یک انتخاب هوشمندانه این است که از کابینت مدرن بدون دستگیره استفاده کنید.

انتخاب کابینت با توجه به نور آشپزخانه

به غیر از سبک و رنگ کابینت‌ها، یک مساله‌ی حائز اهمیت دیگر در انتخاب کابینت آشپزخانه جدید، نور دریافتی فضای آشپزخانه است. در حال حاضر به دلیل سبک معماری آپارتمانی، بسیاری از آشپزخانه‌ها پنجره ندارند. این بدان معناست که چنین آشپزخانه‌هایی نورگیر طبیعی ندارند. بنابراین بهتر است از کابینت‌های رنگ روشن و بازتاب دهنده‌ی نور استفاده کنید.

کابینت‌هایی که متریال آن‌ها براق است، گزینه‌ی مناسبی برای آشپزخانه‌هایی با نورگیر کم است. کابینت‌ هایگلاس و پلی‌گلس در سبک مدرن، کابینت رنگ پولیشی در سبک کلاسیک از نمونه‌های کابینت‌های براق است.

آیا نور آشپزخانه تنها از پنجره‌ها تامین می‌شود؟

سه منبع نور در آشپزخانه وجود دارد. اولین و مهم‌ترین آن، نور طبیعی آفتاب است. اما این مساله بدان معنا نیست که اگر آشپزخانه‌ی شما پنجره ندارد، یعنی نورگیر هم نیست!

به غیر از پنجره، نوری که از فضای اتاق نشیمن به آشپزخانه می‌تابد، یک منبع نوری مهم در آشپزخانه به حساب می‌آید. امروزه بسیاری از آشپزخانه‌ها فاقد پنجره هستند؛ اما سبک معماری منزل به گونه‌ای است که نور بسیار زیادی از پذیرایی و هال دریافت می‌کنند.

سومین منبع نوری آشپزخانه، نور‌های مصنوعی یعنی همان لوسترها، هالوژن‌ها و در واقع چراغ‌های آشپزخانه هستند. اگر چه می‌توان به وسیله‌ی برق‌کشی و سیستم نورپردازی قوی‌تر، نور بسیاری را در آشپزخانه تعبیه نمود، اما باید حواستان به قبض‌هایی که در آخر ماه باید بپردازید، هم باید باشد!

نورپردازی‌ای مناسب است که بهینه و در عین حال از نظر مصرف انرژی، هوشمندانه باشد. استفاده از چراغ‌های سنسوردار، که در زمان عدم حضور شما در آشپزخانه خاموش می‌شوند، یکی از گزینه‌های پیشنهادی ما برای آشپزخانه‌های فاقد نورگیر مناسب است.

البته همانطور که پیشتر هم گفته شد، می‌توانید با استفاده از کابینت‌های رنگ روشن با متریال براق، نور آشپزخانه را تقویت کنید.

طراحی کابینت آشپزخانه

انتخاب دستگیره برای کابینت آشپزخانه جدید

یکی دیگر از چالش‌های جذاب در انتخاب کابینت‌ آشپزخانه جدید، خرید دستگیره‌های مناسب است. بسته به سبک آشپزخانه‌تان، انواع دستگیره‌های مختلفی در بازار موجود هستند. جنس دستیگره‌ها غالبا عبارتند از :

  • دستگیره‌های فلزی مانند استیل، کروم، مس، برنز و …
  • دستگیره‌های چوبی خراطی شده، منبت شده و یا ساده
  • دستگیره‌های پلاستیکی
  • دستگیره‌های سرامیکی و شیشه‌ای
  • دستیگره‌های خاص مانند دستگیره‌های چرمی و …

دستگیره‌های پر کار و فاخر، برای کابینت‌های سبک کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای کابینت‌های مدرن، از دستگیره‌های ساده و کشیده استفاده می‌شود.

دستگیره‌های کابینت نئوکلاسیک نیز عمدتا ساده یا گرد هستند و از متریال‌ی مانند چوب یا فلز تشکیل می‌شوند.

چگونه به وسیله‌ی دستیگره‌ کابینت، آشپزخانه را بزرگتر نشان دهیم؟

شاید در نگاه اول، دستگیره‌های کابینت چندان پر اهمیت جلوه نکنند. اما همانطور که گفته شد با استفاده از طرز قرارگیری دستگیره‌ها بر روی کابینت، می‌توانید فضای آشپزخانه را بزرگتر یا بلندتر نشان دهید.

  • برای آشپزخانه‌های کوچک، پیشنهاد می‌شود از دستگیره‌های کشیده و باریک استفاده کنید. لازم است این دستیگره‌ها به صورت افقی نصب شوند تا با ایجاد خطای دید، خط‌های افقی، بیشتر به نظر برسد.
  • استفاده از کابینت‌های دستگیره نواری که در واقع، دستگیره‌هایی بلند و نواری مانند دارند، گزینه‌ی دیگری برای عریض نشان دادن فضای آشپزخانه است. این دستگیره‌ها در واقع، شکافی در امتداد بدنه‌ی کابینت‌ها هستند که به صورت افقی تعبیه می‌شوند.
  • اگر آشپزخانه‌تان از نظر ارتفاع سقف کوتاه است، به شما پیشنهاد می‌دهیم دستگیره‌ها را به شکل عمودی قرار دهید تا توجه مخاطب به خطوط عمودی جلب شود.

کابینت‌های بدون دستگیره

کابینت‌های بدون دستگیره، یکی دیگر از پیشنهاد‌های ما برای کابینت‌های مدرن و آشپزخانه‌های کوچک است. کابینت‌های بدون دستگیره تنها با یک فشار ساده، باز یا بسته می‌شوند. این مدل کابینت آشپزخانه ، باعث می‌شود فضای آشپزخانه منظم و ساده به نظر بیاید. ازین رو برای آشپزخانه‌های کوچک و مینیمال بسیار مناسب است.

کابینت‌های بدون دستگیره

ارتفاع و بلندی کابینت‌ آشپزخانه

  • کابینت‌های مدرن غالبا بلند و کشیده هستند و اگر تمایل داشته باشید می‌توانید آن‌ها را تا نزدیک سقف امتداد دهید.
  • کابینت‌های کلاسیک خیلی بلند نیستند، اما غالبا عرض بیشتری دارند. بنابراین فضای نگهداری ظروف در آن‌ها عریض‌تر است.
  • کابینت‌های نئوکلاسیک به دلیل آن که سبکی تلفیقی هستند، هم می‌توانند بلند و کشیده باشند و هم ارتفاع آن‌ها اندازه‌ی کابینت‌های کلاسیک باشد.

کابینت‌های بدون در یا شلف برای چه آشپزخانه‌ای مناسب است؟

در چند سال اخیر، کابینت‌های بدون در یا همان شلف‌های چوبی بسیار متداول شده‌اند. خصوصا در سبک نئوکلاسیک یا سبک سنتی، حتما ازین کابینت‌ها مشاهده می‌شود.

وجود شلف در آشپزخانه، بازگشتی به مدل‌های قدیمی کابینت آشپزخانه است و نمایی جذاب را به شما هدیه می‌دهد. یکی دیگر از مزیت‌های کابینت شلفی، بزرگتر نشان دادن فضای آشپزخانه است. زیرا دیوار آشپزخانه را عمیق‌تر نشان می‌دهد.

برای آن که فضایی متعادلی از نظر سازمان‌دهی وسایل داشته باشید، پیشنهاد می‌دهیم بخشی از کابینت‌ها را بلند و کشیده و تا نزدیک سقف امتداد دهید. در عوض، دیواری از آشپزخانه را شلف چوبی نصب کنید.

با این راهکار هم فضای بهینه‌ و در دسترسی خواهید داشت و هم از نظر بصری، آشپزخانه‌تان جذاب و مد روز خواهد بود.

حتما تاکنون به اهمیت کابینت‌ها در نمای ظاهری آشپزخانه پی برده‌اید! و حتما می‌دانید کوچکترین جزئیات، حتی در حد دستگیره‌های کابینت، تا چه اندازه مهم و حائز اهمیت هستند. بنابراین مهم است که با دید بازتری دست به انتخاب بزنید و حتما از کارشناسان مربوطه، کمک و مشورت بگیرید.

ازین که تا پایان همراه با آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم مطالب بیان شده، در انتخاب کابینت آشپزخانه جدید موثر و مفید واقع شده باشد. از شما دعوت می‌کنیم برای انتخاب کابینت‌های زیبا و مد روز، که متناسب با فضای آشپزخانه و منزل‌تان باشند، به آلبوم آکس چوب مراجعه فرمایید و یا با کارشناسان ما در آکس چوب تماس بگیرید.

در پایان پیشنهاد می‌دهیم هر کدام از مدل‌های کابینت را که پسندیده‌اید را در پیج اینستاگرام ما ببینید.

۴/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *