دستگیره کابینت آشپزخانه را چگونه انتخاب کنیم؟ نکات مهم در انتخاب دستگیره کابینت

دستگیره کابینت آشپزخانه را چگونه انتخاب کنیم؟

کابینت‌ها از مهم‌ترین اجزای هر آشپزخانه‌ای محسوب می‌شوند و نقش آن‌ها در زیبایی فضای عمومی آشپزخانه غیرقابل انکار است. پیشرفت تکنولوژی و فن‌آوری در دنیای امروز باعث شده است که انواع مختلفی از کابینت طراحی و ساخته شود که مطابق با میل و سلیقه افراد بسیاری خواهد بود. با این وجود برای داشتن یک کابینت رویایی و جذاب، تنها مدل و جنس کابینت، تعیین‌کننده نیست بلکه جزئیاتی مانند دستگیره‌ کابینت نقش موثری در نمای بصری کابینت‌ها دارند. وجود دستگیره‌های زیبا و جذاب، علاوه بر اینکه کاربرد و بهره‌وری را برای شما مهیا می‌کنند، به کابینت‌ها اصالت و زیبایی بیشتری نیز می‌بخشند.

 اگر چه انتخاب دستگیره کابینت به نظر کار آسانی می‌رسد اما توجه به نکات ارزشمندی که در این محتوا گفته می‌شود به شما کمک خواهد کرد بتوانید مطابق با سبک و مدل کابینت‌ آشپزخانه‌‌تان، دستگیره‌ی دلخواه و مورد نظرتان را انتخاب کنید. در ادامه همراه وب‌سایت آکس چوب باشید:

دستگیره کابینت آشپزخانه

چرا انتخاب دستگیره کابینت مهم است؟

نکات جزئی و کوچک، می‌تواند نمای کلی و بزرگ را تحت تاثیر قرار دهد، به همین دلیل است که انتخاب دستگیره کابینت که متناسب با نوع کابینت و سبک آشپزخانه شما باشد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. علاوه بر این، دستگیره‌ها با نمای بصری که ایجاد می‌کنند، باعث خطای دید می‌شوند و می‌توانند در نمای کلی آشپزخانه نقش داشته باشند.

به عنوان مثال، دستگیره‌های بلند و عمودی، توجه را به سمت ارتفاع و سقف آشپزخانه جلب کرده و برای آشپزخانه‌هایی با سقف‌های کوتاه مناسب هستند. همچنین است که دستگیره‌های بلند و افقی می‌تواند باعث بزرگتر و پهن‌تر دیده شدن آشپزخانه شود. بنابراین نوع و طرح دستگیره، مهم‌تر از آن چیزی ست که ممکن است در نظر شما باشد.

انواع دستگیره‌ کابینت از نظر نحوه اتصال و شکل ظاهری

دستگیره‌ کابینت انواع و اقسام مختلفی دارد اما اگر بخواهیم دستگیره‌ها را از نظر نقطه اتصال به بدنه‌ی کابینت مورد بررسی قرار دهیم، چند نوع دستگیره وجود دارد:

دستگیره کابینت خطی یا دو پیچ:

دستگیره کابینت خطی که با نام‌های دستگیره دوپایه یا دوپیچ هم خوانده می‌شود، نوعی از دستگیره‌ است که به وسیله‌ی دو پایه در دو سمت آن به کابینت متصل می‌شوند. دستگیره‌های دوپایه، از تنوع مدل و رنگ بسیار زیادی برخوردارند و برای  انوع کابینت‌های مدرن و کلاسیک کاربرد دارند.

امروزه دستگیره‌های خطی که به شکل ساده و بلند طراحی می‌شوند در سبک کابینت مدرن کاربرد بسیاری دارند و به نوعی مورد پسند و علاقه افراد ساده‌پسند هستند.

دستگیره کابینت دکمه‌ای:

دستگیره کابینت دکمه‌ای، که با نام‌های دستگیره تک‌پایه یا تک‌پیچ هم خوانده می‌شود، به دستگیره‌هایی گفته می‌شود که توسط یک نقطه اتصال به کابینت متصل می‌شوند. این دستگیره‌ها، شکل کوچکتری از دستگیره‌های دوپیچ دارند و عموما به شکل مربع یا دایره هستند.

دستگیره‌های دکمه‌ای معمولا برای کشو‌ها یا کابینت‌های کوچک استفاده می‌شوند و برای آشپزخانه‌های کوچک و خلوت مناسب‌ هستند و همچنین تنوع رنگ و مدل‌ در آن‌ها بسیار است.

دستگیره کابینت دکمه‌ای

دستگیره کابینت مخفی:

اگر به سادگی و سبک مدرن کابینت علاقه زیادی دارید، می‌توانید از انواع دستگیره‌های مخفی استفاده کنید. این دستگیره‌ها به نحوی طراحی می‌شوند که چندان جلب توجه نکنند. دستگیره‌‌های مخفی، امروزه با اقبال زیادی از سمت مشتری‌ها روبرو شده‌اند و به علت سادگی، طرفداران بسیاری دارد.

دستگیره کابینت مخفی

کابینت‌های بدون دستگیره:

شاید برایتان جالب باشد که کابینت‌ آشپزخانه می‌تواند بدون دستگیره هم باشد. در این مدل، در کابینت یا کشو، به گونه‌ای طراحی می‌شود که شکاف کوچکی برای باز و بسته شدن در یا کشوی کابینت وجود داشته باشد. استفاده ازین مدل کابینت‌ها بسیار راحت و آسان است زیرا، ریل‌هایی که در ساخت کابینت به کار می‌رود، به گونه‌ای ست که باز و بسته شدن آن را به سهولت و نرمی ممکن می‌سازد. کابنیت‌های بدون دستگیره، در سبک کابینت مدرن، پرکاربرد هستند.

کابینت‌های بدون دستگیره مگنت‌دار:

انواع دیگری از کابینت‌های بدون دستگیره نیز هستند که به وسیله‌ی مگنت یا همان آهن‌ربا، باز یا بسته می‌شوند. نحوه‌ی کار و استفاده ازین کابینت‌ها بسیار راحت است و با یک فشار کوچک باز یا بسته می‌شوند. کابینت‌هایی که به وسیله‌ی مگنت باز یا بسته می‌شوند، در سبک مدرن کابینت استفاده می شوند و آشپزخانه شما را خلوت‌تر و ساده‌تر از آنچه که هست نشان می‌دهد.

کابینت‌های بدون دستگیره مگنت‌دار

انواع دستگیره خطی:

اگر دستگیره خطی را برای کابینت‌های آشپزخانه‌تان انتخاب کرده‌اید، با دو نوع دستگیره از نظر شکل ظاهری مواجه خواهید شد:

  • دستگیره مستطیلی
  • دستگیره منحنی

برای انتخاب یکی از این دو مدل دستگیره، بهتر است به طراحی داخلی آشپزخانه و مدل کابینت‌ها دقت و توجه به خرج دهید. اگر کابینت‌های شما دارای گوشه‌ها و لبه‌های صاف و تیز هستند، بهتر است برای تناسب بیشتر از دستگیره‌های مستطیلی استفاده کنید و اگر کابینت‌ها و فرم آشپزخانه شما به سمت هلال یا دایره‌مانند است، بهتر است از دستگیره‌های منحنی استفاده کنید.

نکته‌ی دیگری که در انتخاب دستگیره کابینت باید مدنظر قرار دهید، نحوه‌ی اتصال دستگیره کابینت به در یا کشوی کابینت هست. شما می‌توانید دستگیره‌های خطی را به شکل افقی روی در کابینت نصب کنید که با این کار، به پهن‌تر و مدرن‌تر نشان دادن کابینت‌ها کمک کرده‌اید. اما اگر دستگیره‌های خطی را به شکل عمودی به کابینت متصل کنید، باعث بلندتر دیده شدن کابینت‌ها و آشپزخانه خواهید شد و این فرم می‌تواند برای شما کارساز و گره‌گشا باشد.

دستگیره مستطیلی

علاوه بر این، شما می‌توانید از هر دو طرح افقی و عمودی به صورت ترکیبی در دستگیره‌ کابینت آشپزخانه استفاده کنید، به این شکل برای کشو‌ها از دستگیره‌های خطی به شکل افقی و برای در‌ کابینت از دستگیره‌های خطی به شکل عمودی استفاده کنید.

در انتخاب دستگیره کابینت به مساحت و سبک کابینت آشپزخانه توجه کنید.

همانطور که اشاره کردیم دستیگره کابینت نقش مهمی در نمای کلی و ظاهری کابینت‌ها دارد. به عنوان مثال، دستگیره‌های شلوغ و پرکار می‌تواند آشپزخانه شما را شلوغ‌تر کند و این مساله برای آشپزخانه‌های کوچک، چندان گزینه‌ی خوبی نیست. بهتر است از دستگیره‌های شلوغ و پرکار، در آشپزخانه‌هایی با مساحت‌ بیشتر و کابینت‌هایی که به سبک کلاسیک و نئوکلاسیک نزدیک‌ترند استفاده نمایید.

انتخاب دستگیره کابینت برای سبک کلاسیک کابینت آشپزخانه:

سبک کلاسیک کابینت آشپزخانه، به جزئیات و تزئینات اهمیت بسیاری می‌دهد، بنابراین این مساله در دستگیره‌های کابینت، نمود ویژه‌ای پیدا خواهد کرد. برای این مدل از کابینت‌ها، می‌توانید از دستگیره‌های آویزان یا پتینه‌شده و یا دستگیره‌های روکش سرامیکی استفاده کنید که نمای قدیمی و اشرافی را به آشپزخانه و کابینت‌ها خواهد بخشید.

انتخاب دستگیره برای کابینت سبک مدرن:

در سبک مدرن، باید از دستگیره‌های ساده یا خلوت استفاده کنید که توجه کمتری را به سمت خود جلب می‌کنند. این دستگیره‌ها، عموما بلند و ساده هستند و بازی خطوط را در آشپزخانه شما بیشتر نمایان خواهند کرد.

انتخاب دستگیره برای کابینت سبک مدرن

انتخاب دستگیره برای کابینت‌های نئوکلاسیک:

اگر کابینت آشپزخانه شما چیزی بین سبک مدرن و کلاسیک آشپزخانه است، شما می‌توانید هم از دستگیره‌های ساده و هم از دستگیره‌هایی که کمی پرکارتر هستند، استفاده کنید.

 به عنوان مثال، اگر طرح کابینت آشپزخانه شما خیلی ساده و خلوت است، بهتر است از دستگیره‌های شلوغ‌تر استفاده کنید و برعکس، اگر کابینت آشپزخانه‌تان پرکار است از دستگیره‌های خلوت و ساده استفاده کنید تا تناسب را رعایت کرده باشید.

جنس دستگیره کابینت آشپزخانه:

دستگیره کابینت آشپزخانه از نظر جنس هم دارای تنوع بسیاری ست:

  • دستگیره‌های فلزی مانند دستگیره‌های برنزی، مس، استیل و برنج یا سایر آلیاژ‌های فلزی
  • دستگیره‌های چوبی برای کابینت‌های چوبی کلاسیک مناسب است.
  • دستگیره‌هایی از جنس سنگ
  • دستگیره‌های پلاستیک فشرده
  • دستگیره‌های شیشه‌ای و بلورین

بدیهی ست هر نوع دستگیره کابینت آشپزخانه متناسب با جنس و طراحی آن، قیمت‌های متفاوتی خواهد داشت. به عنوان مثال، طبیعی ست که دستگیره‌های برنز، مس یا برنج از قیمت بسیتر بالایی برخوردار باشند.

جنس دستگیره کابینت آشپزخانه:

هماهنگی دستگیره کابینت با جزئیات آشپزخانه:

راز زیبایی در تناسب و هارمونی نهفته است، بنابراین اگر می‌خواهید آشپزخانه‌ای جذاب و چشم‌گیر داشته باشید، بهتر است به تناسب اجزای داخلی آشپزخانه اهتمام بورزید.

از آنجا که انتخاب و نصب دستگیره کابینت آشپزخانه، مرحله‌ی پایانی کار است و احتمالا جزئیات دیگری مانند هود، سینک ظرفشویی، شیرآلات، گاز رومیزی، کلید و پریزهای برق و غیره نصب شده‌اند و لازم است این اجزا با هم هماهنگی داشته باشند.

به عنوان مثال اگر از شیرآلات طلایی رنگ برای سینک ظرفشویی استفاده می‌کنید، بهتر است دستگیره‌ کابینت آشپزخانه را هم به همین رنگ انتخاب کنید و یا اگر هود، شیرآلات و سایز اجزاء آشپزخانه به رنگ مشکی ست، دستگیره‌ها را هم در هماهنگی بیشتر با این رنگ انتخاب کنید.

نکته مهم در انتخاب دستگیره کابینت آشپزخانه :

نکته مهم در انتخاب دستگیره کابینت آشپزخانه

آنچه در تصور ما وجود دارد با آنچه در پایان کار بعد از نصب کابینت مشاهده می‌شود، متفاوت است، بنابراین پیشنهاد می‌دهیم هر مدل از دستگیره کابینت را که انتخاب می‌کنید، قبل از نصب بر روی در کابینت، امتحان کنید. قبل از خرید و نصب دستگیره‌ها، دستگیره‌ی انتخابی را بر روی کابینت آشپزخانه قرار دهید و آن را به اشکال مختلف امتحان کنید تا نتیجه‌ی نهایی دقیقا مطابق میل‌تان باشد.

سخن پایانی:

دستگیره کابینت از اجزای مهم کابینت‌ها محسوب می‌شوند که هم جنبه‌ی کاربردی دارند و هم در زیبایی کابینت‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند. انتخاب دستگیره کابینت مرحله‌ی پایانی کار است و می‌تواند به کابینت‌های آشپزخانه شما اعتبار و زیبایی بیشتری ببخشد، ازین رو اهمیت دارد که در انتخاب دستگیره برای کابینت‌های آشپزخانه دقت کافی به خرج دهید.

در پایان پیشنهاد می‌دهیم مقاله‌ی دیگری را که توسط تیم نگارش آکس چوب درباره‌ی انتخاب دستگیره کابینت نگاشته شده است، مطالعه نمایید:

انتخاب دستگیره کابینت آشپزخانه ؛ نکات مهم و قابل توجه در انتخاب دستگیره کابینت…

ازین که این مقاله را مطالعه کرده‌اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم برایتان سودمند و مفید واقع شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (4)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *