انواع منبت روی کابینت؛ معرفی مدل‌های منبت و دکوراتیو در کابینت کلاسیک!

انواع منبت روی کابینت

انواع منبت روی کابینت

حکاکی و کنده‌کاری بر روی چوب یا هر سطح دیگری را منبت می‌گویند. منبت از دیرباز در کشور ما کاربرد داشته و باعث زیبایی بیشتر، دست‌سازه‌های چوبی می‌شده است. امروزه نیز از این هنر ارزشمند، برای زیباتر کردن سازه‌های چوبی از جمله کابینت کلاسیک ، انواع کمد دیواری ، درهای کلاسیک ، مبلمان و … استفاده می‌شود. کابینت‌های کلاسیک چه از نوع چوب طبیعی باشند و چه کابینت ممبران ، دارای طرح‌ها و منبت‌های فراوان هستند تا فضای زیباتری را در آشپزخانه به وجود آورند. در این مقاله از وب‌سایت آکس چوب قصد داریم انواع منبت روی کابینت کلاسیک را معرفی کنیم. اگر قصد دارید مدل کابینت آشپزخانه‌تان را به شکل کلاسیک تغییر دهید و یا کابینت‌های جدیدی با طرح سنتی و کلاسیک برای آن‌ها تعبیه کنید، پیشنهاد می‌دهیم این محتوا را دنبال کنید.

تفاوت منبت کاری روی کابینت کلاسیک و کابینت مدرن

پیش از آن که بخواهیم انواع منبت روی کابینت را معرف کنیم، بهتر است توضیحی مختصر راجع به کابینت کلاسیک و کابینت مدرن ارائه دهیم و تفاوت‌های این دو را خیلی کوتاه بیان کنیم.

کابینت مدرن، کابینت‌هایی ساده و بدون تزئیناتِ اضافه هستند. کابینت‌های ام‌دی‌اف، هایگلاس یا کابینت‌های فلزی، در گروه کابینت‌های مدرن دسته‌بندی می‌شوند. جزئیات و ریزه‌کاری‌هایی که در سبک مدرن وجود دارد، بیش از آنکه جنبه‌ی زیبایی داشته باشند، جنبه‌ی کاربردی دارند. خطوط صاف و زاویه‌دار، جایگاه مهمی در کابینت مدرن دارند و خطوط نرم و منحنی، معمولا در این سبک دیده نمی‌شود.

بر خلاف کابینت مدرن، که ساده است، کابینت کلاسیک بسیار پر کار و پر جزئیات است و انواع تزئینات ریز و درشت بر روی بدنه‌ و سطح این کابینت دیده می‌شود. بدنه و درهای کابینت کلاسیک، دارای حکاکی‌ها و طرح‌های برجسته یا فرورفته هستند و بخش‌های مختلف این کابینت با گل‌دکوراتیوهای منبت شده تزئین می‌شود.

خرید کابینت کلاسیک، انواع مختلفی دارد و بسته به مدل تزئینات و گل‌های به کار رفته بر روی آن، مدل‌های مختلفی خواهد داشت. به عنوان مثال کابینت آشپزخانه می‌تواند، سبک رومی، اروپایی، هخامنشی، اسلیمی و … داشته باشد.

همانطور که اشاره شد در کابینت کلاسیک همه‌ی بخش‌های کابینت، جنبه‌ی تزئینی دارند؛ به عنوان مثال، در کابینت کلاسیک نمی‌توانیم از دستگیره‌های ساده و کشیده، که در کابینت مدرن به کار می‌روند، استفاده نماییم؛ بلکه باید از دستگیر‌ه‌هایی تزئینی و کلاسیک که دارای طرح و نقش‌‌های مختلف بوده یا کنده‌کاری هستند استفاده کنیم.

کابینت مدرن

با توجه به آن چه گفته شد، بدیهی است که کابینت کلاسیک به دلیل وجود جزئیات فراوان، گرانقیمت‌تر از کابینت مدرن است، البته متریالی که در این کابینت به کار می‌رود، در تعیین قیمت نهایی نیز کاربرد دارد. به عنوان نمونه، کابینت‌های چوبی، چه مدرن باشند و چه کلاسیک، قیمت بالاتری دارند اما کابینت کلاسیک چوبی، به دلیل وجود انواع منبت روی کابینت ، از کابینت مدرن چوبی گرانقیت‌تر خواهد بود.

انواع منبت روی کابینت کلاسیک 

منبت‌هایی که بر روی کابینت کلاسیک کاربرد دارند، بسته به جنس بدنه‌ی کابینت، پروسه‌ی تولید متفاوتی خواهند داشت.

در کابینت‌های کلاسیک تمام چوب، انواع منبت روی کابینت به وسیله‌ی دست کنده‌کاری می‌شود اما در مدل کابینت ممبران، حکاکی‌ها توسط ماشین سی‌ان‌سی انجام می‌شود.

نوعی چوبی که در کابینت چوبی کلاسیک به کار می‌رود، بسیار مهم است زیرا باید بافت آن استقامت و تراکم بالایی داشته باشد تا بتواند ضربات چکش و ابزار حکاکی را تحمل کند. نوع چوب و همچنین مدل‌های حکاکی، در قیمت نهایی کابینت تمام چوب منبت شده نقش دارند؛ هر چه نقش‌های به کار رفته پر کارتر و دارای ریزه‌کاری‌های متعدد باشند قیمت کابینت بیشتر خواهد بود که البته پروسه‌ی تولید آن نیز زمان‌بر خواهد بود.

در مورد کابینت ممبران، حکاکی‌ها و طرح‌های منبت توسط ماشین ایجاد می‌شود که این مساله، هم سرعت کار را افزایش می‌دهد و قیمت تمام‌شده‌ی کابینت کلاسیک را پایین می‌آورد. کابینت ممبران، از ام‌دی‌اف خام تشکیل می‌شود و سپس طرح مورد نظر به وسیله‌ی ماشین cnc بر روی آن حکاکی می‌شود. در پایان، محصول به دست آمده توسط روکش‌  pvc به شکل یک‌پارچه، یعنی بدون هیچگونه درز یا شکافی، پوشانده می‌شود تا این کابینت در برابر رطوبت و آب، مقاومت داشته باشد.

به غیر از کابینت ممبران، نمونه‌های دیگری از کابینت کلاسیک هستند که از ام‌دی‌اف خام تشکیل شده‌اند اما به وسیله‌ی روکش‌های متعددی پوشانده می‌شوند. کابینت رنگ پولیشی یا کابینت روکش‌چوب از این نمونه کابینت‌ها هستند که دوام و قیمت آن‌ها از کابینت ممبران بیشتر است.

انواع منبت کابینت

در ادامه انواع منبت روی کابینت کلاسیک را به شما معرفی می‌کنیم:

انواع منبت روی کابینت

  • گل‌ دکوراتیو

گل‌دکوراتیوها انواع و اشکال مختلفی دارند و نقش آن‌ها در کابینت کلاسیک، زیبایی بخشی به بدنه و درهای کابینت است. گل دکوراتیو‌ها، از نظر طرح و مدل بسیار متنوع هستند و می‌توانند اشکال هندسی ساده یا شلوغ داشته باشند. همچنین، سایز گل‌ دکوراتیوها ممکن است متناسب با مدل آشپزخانه، کوچک یا بزرگ باشد.

انواع گل‌دکوراتیو از هر جنسی که باشد، معمولا به صورت جداگانه ساخته می‌شود و سپس بر روی کابینت نصب می‌شود.

  • پایه جزیره

اگر آشپزخانه‌ی شما بزرگ است و درون آن یک جزیره کلاسیک تعبیه کرده‌اید، می‌توانید چهار طرف جزیره را با پایه‌های منبت شده آراسته کنید. کابینت جزیره جزء مهمی در آشپزخانه‌های جزیره‌دار به حساب می‌آید و به دلیل آن که در مرکزیت آشپزخانه قرار دارد، تمرکز دیداری آشپزخانه به آن معطوف می‌شود.

پایه‌های جزیره باعث می‌شوند کابینت جزیره زیبایی بیشتری داشته باشد و بیشتر جلب توجه کند.

  • تاج گل

تاج‌ گل‌ها همانند گل‌دکوراتیو، جنبه‌ی زیبایی دارند، اما به دلیل سایز بزرگتر و نقش کامل‌تری که دارند، معمولا در قسمت‌هایی نصب می‌شوند که طراح قصد دارد تمرکز دیداری را روی آن نقطه به وجود آورد. تاج گل‌ها معمولا بر روی کاور هود، زیر کابینت جزیره و یا قسمت‌های میانی و بالایی کابینت‌ها به کار می‌روند.

تاج گل‌ها معمولا به تعداد کمتری در آشپزخانه به کار می‌روند و حتی ممکن است یک عدد باشند زیرا استفاده‌ی زیاد از آن‌ها، به دلیل سایز بزرگ‌تر و طرح کامل‌تری که دارند، باعث شلوغی فضای آشپزخانه می‌شود.

  • زوار منبت

زوار منبت شده، به زوارهایی گفته می‌شود که بر روی آن حکاکی و کنده‌کاری ایجاد شده باشد. هر قسمتی از آشپزخانه که احتیاج به زوار داشته باشد را می‌توان به کمک زوار منبت شده آراست. قسمت‌های بالای کابینت و یا قسمت‌های زیرین کابینت از جمله قسمت‌هایی است که با زوار منبت، زیبایی بیشتری به دست می‌آورد.

  • گونیا منبت

گونیاها معمولا در گوشه‌های کابینت کاربرد دارند و باعث زیبایی نقطه‌ی اتصال کابینت‌ها در کنج‌ها می‌شوند. گونیاهای منبت شده نیز مانند انواع منبت روی کابینت به طور جداگانه ساخته می‌شود و سپس بر روی کابینت نصب می‌شود.

  • سر ستون‌های منبت شده

معمولا در آشپزخانه‌های کلاسیک برای زیبایی بیشتر از ستون‌های خراطی شده استفاده می‌شود و در بالای ستون، از سرستون‌های منبت شده با طرح‌ها و نقشه‌های زیبا نیز استفاده می‌شود تا جنبه‌ی دکوراتیو آشپزخانه بیشتر به نظر برسد.

سر ستون‌های منبت شده

  • پایه و ستون‌های خراطی شده

اگر علاقه به استفاده از ستون و پایه در آشپزخانه دارید، می‌توانید از ستون‌های خراطی شده استفاده کنید. استفاده از ستون و پایه، خصوصا در نمونه‌های کابینت کلاسیک رومی یا هخامنشی، بسیار متداول است و می‌تواند بر زیبایی کار بیفزاید.

چگونه طرح منبت برای کابینت کلاسیک انتخاب کنیم؟

قبل از هر چیز خوب است بدانید که لازم نیست از همه‌ی انواع منبت‌های دکوراتیو در آشپزخانه استفاده کنید. شما بر حسب سبک و مدل انتخابی، می‌توانید تعدادی از نمونه‌های منبت شده را انتخاب کنید و بهتر است از شلوغ‌کاری و ایجاد فضایی پر زرق و برق بپرهیزید.

طرح‌ها و مدل‌های منبت باید در یک راستا انتخاب شوند و با یکدیگر هم‌خوانی و هماهنگی داشته باشند تا آهنگ و هارمونی آشپزخانه یکسان باشد.

چنانچه تمایل داشته باشید می‌توانید منبت‌ها و طرح‌های برجسته روی کابینت را به رنگ دیگری انتخاب کنید. به عنوان مثال، کابینت سفید با گل‌دکوراتیو و منبت‌های طلایی یکی از پر طرفدارترین مدل‌های کابینت کلاسیک است. با یک سرچ کوتاه در اینترنت می‌توانید انواع مدل‌های کابینت دو رنگ در سبک کلاسیک را مشاهده کنید و هر کدام که بیشتر به سلیقه‌تان نزدیک است انتخاب کنید.

گل‌دکوراتیو‌ها و طرح‌های روی کابینت کلاسیک، طرح‌های متعددی دارند؛ طرح گل، برگ، شاخه، سر حیواناتی چون شیر، میوه‌ها، اشکال مختلف هندسی، طرح‌های اسلیمی و باستانی، طرح‌های رومی و اروپایی یا مدل‌های سنتی دیگر، می‌تواند مدل انتخابی شما باشد.

اگر چه انواع منبت روی کابینت باعث زیبایی بیشتر آشپزخانه‌ کلاسیک می‌شود، اما بهتر است در استفاده از آن‌ها، اعتدال را رعایت کنید؛ خصوصا اگر سایز و متراژ آشپزخانه کوچک است، بهتر است از نمونه‌هایی استفاده کنید که ساده‌تر و خلوت‌ترند و باعث ازدحام بیشتر در آشپزخانه نمی‌شوند.

در انتخاب مدل کابینت‌های کلاسیک که به وسیله‌ی ماشین طراحی و حکاکی می‌شوند، مانند کابینتِ رنگ پولیشی یا ممبران، بهتر است از طرح‌ها و مدل‌های گل‌درشت‌ انتخاب کنید؛ زیرا اگر طرح‌ها و منبت‌های انتخابی خیلی ریز نقش باشند، ممکن است عملیات روکش شدن یا رنگ‌ شدن کابینت به خوبی انجام نشود و نتیجه‌ی نهایی زیبایی مورد نظر را نداشته باشد. اما این محدودیت برای کابینت‌های کلاسیک چوبی، که به وسیله‌ی هنر دست منبت می‌شوند، وجود ندارد.

منبت‌های موجود بر روی کابینت کلاسیک، جنبه‌ی دکوراتیو و زیباشناختی آشپزخانه را تقویت می‌کند و بر جذابیت کار می‌افزاید. پر واضح است که نمونه‌های منبت چوبی که به وسیله‌ی هنر دست استادان منبت‌کار ساخته می‌شود، نسبت به نمونه‌های ماشینی ارجحیت دارد و زیبایی آن بسیار بیشتر است. اما استفاده از منبت‌های ماشینی این مزیت را دارند که هزینه‌ی تمام شده‌ی آن‌ها کمتر بوده و با بودجه‌ی اکثر خانواده‌ها جور در می‌آیند و این مزیتی است که به آسانی نمی‌توان از کنار آن گذشت.

ازین که تا پایان همراه این مقاله و آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم مطالب بیان شده، برایتان کارساز و مفید واقع شده باشد.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *