فضاسازی آشپزخانه های کوچک ؛ چگونه فضای بیشتری در آشپزخانه ایجاد کنیم؟

چگونه فضای بیشتری در آشپزخانه ایجاد کنیم؟

آشپزخانه ، شلوغ‌ترین و البته کاربردی‌ترین فضا در منزل است و در آن انبوهی از لوازم و خوراکی‌ها که برای طبخ غذا لازم است، وجود دارد. فضاسازی در آشپزخانه‌ ، یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی ست که شما با آن مواجه خواهید شد چرا که لوازم و ابزارآلات آشپزی، هر روز بیشتر و بیشتر شده و در مقابل، فضا و مساحت آشپزخانه، کمتر و کمتر می‌شود و اگر نتوان به درستی در آشپزخانه فضاسازی کرد، با یک آشپزخانه‌ی نامرتب و بی‌نظم مواجه‌ هستیم که برای پیدا کردن هر چیز کوچک یا بزرگی، کلی وقت‌مان گرفته می‌شود. علاوه بر این، مد و سبک نوین دکوراسیون داخلی منزل، به سمت سادگی تمایل دارد و هیچکس یک آشپزخانه بی نظم و شلوغ را نمی‌پسندد.

در ادامه همراه وب‌سایت آکس چوب باشید تا با چند روش ساده و کاربردی در فضاسازی آشپزخانه آشنا شوید و ازین طریق بتوانید بخش زیادی از لوزام آشپزخانه‌تان را سازماندهی کنید.

فضاسازی آشپزخانه های کوچک و بزرگ

لوازم بدون استفاده را نگه ندارید:

بخش زیادی از فضای آشپزخانه را لوازمی اشغال می‌کنند که ما استفاده چندانی از آن‌ها نمی‌کنیم و یا گاهی اصلا استفاده نمی‌کنیم. اولین راهکار برای فضاسازی آشپزخانه ، دور ریختن لوازمی ست که مورد نیاز ما نیستند و یا جایگزین بهتری برای آن‌ها خریداری کرده‌ایم.

نگاهی به درون کابینت‌های آشپزخانه‌تان بیندازید و لوازم و ابزارآلاتی را که استفاده نمی‌کنید را به افراد نیازمند ببخشید.

همچنین مواد خوراکی که در انبار  یا کابینت آشپزخانه سوپر نگهداری می‌کنید را مورد بازبینی قرار دهید و آن‌هایی که تاریخ انقضایشان به سر رسیده است را دور بریزید. با این کار، خواهید دید که کابینت‌های آشپزخانه مدرن یا کلاسیکتان نسبت به قبل خلوت‌تر و سبک‌تر خواهند شد و فضای بیشتری برای قرار دادن لوازم بیشتر ایجاد خواهد شد.

فضاسازی آشپزخانه کوچک

مواد خوراکی را در بانکه‌های مناسب، سازماندهی کنید:

برای مواد خوراکی از قبیل حبوبات، ماکارونی، قند و شکر، ادویه جات و غیره، قوطی‌های مناسب تهیه کنید و این مواد را در بسته‌بندی‌های سوپری و جعبه‌ نگهداری نکنید. سعی کنید از قوطی‌ها و بانکه‌های یک اندازه که بر روی هم قرار می‌گیرند استفاده کنید. برای هر ماده خوراکی، بانکه مناسب با حجم آن تهیه کنید. به عنوان مثال قوطی ادویه‌جات کوچکتر از قوطی حبوبات است و رعایت این مساله به فضاسازی آشپزخانه کمک بیشتری خواهد کرد.

اگر هر کدام از قوطی‌ها یا بانکه‌های نگهدارنده،  به یک شکل و به یک اندازه باشد، فضای بیشتری اشغال می‌کنند و باعث بی‌نظمی بیشتر در آشپزخانه و کابینت‌ها خواهند شد.

فضاسازی سوپر کابینت های آشپزخانه

بیش از مایحتاج مصرفی، مواد خوراکی نخرید:

انبار کردن مواد غذایی باعث می‌شود که شما به فضای بیشتری برای نگهداری آن‌ها نیاز داشته باشید، بنابراین اگر فضای آشپزخانه‌تان کوچک  و تعداد کابینت‌ها اندک است، از خرید مواد خوراکی بیش از نیاز ماهانه خانواده، اجتناب کنید. به جای این کار، سعی کنید از مواد خوراکی تازه بیشتر استفاده کنید چرا که انبار کردن مواد خوراکی به مدت طولانی، علاوه بر اینکه باعث کاهش ارزش غذایی آن می‌شود، باعث از بین رفتن بو و طعم مطبوع خوراکی‌ها نیز خواهد شد و این مساله چندان خوشایند نیست.

چیدمان صحیح لوازم داخل کابینت:

ممکن است شما فضای کافی برای نگهداری لوازم آشپزخانه داشته باشید اما با نحوه‌ی صحیح چیدمان آشپزخانه آشنایی نداشته باشید. چیدمان صحیح و مناسب می‌تواند در فضاسازی آشپزخانه موثر باشد. یکی از روش‌های چیدمان صحیح لوازم آشپزخانه این است که لوازمی را که کمتر مورد نیازتان است در قسمت‌های عقبی کابینت‌ها قرار دهید و لوازمی که هر روزه نیاز است به آن‌ها دسترسی داشته باشید را در قسمت‌های جلویی کابینت‌ها قرار دهید.

نکته‌ی بعدی که در چیدمان و فضاسازی آشپزخانه موثر است، وجود نظم در چیدمان است، به این معنی که لوازم شوینده و بهداشتی را در یک قفسه و کابینت قرار دهید و لوازم خوراکی و سوپری را در قسمت دیگری قرار دهید، همچنین ادویه‌جات و بانکه‌های نگهداری در قسمت دیگری و غیره….

سازماندهی قابلمه ها و فضاسازی آشپزخانه

سازماندهی قابلمه ها و فضاسازی آشپزخانه :

در آشپزخانه به تعداد زیادی قابلمه در سایزهای مختلف برای آشپزی نیاز است، اما فضای نگهداری قابلمه‌ها، خود به تنهایی چالش بزرگی ست. برای این‌کار، پیشنهاد می‌دهیم که قابلمه‌هایتان را درون هم و روی هم قرار دهید. به این شکل که، قابلمه‌های بزرگتر که نیاز کمتری به آن‌ها دارید را در پایین گذاشته و در قابلمه را به صورت برعکس برروی آن قرار دهید. سپس قابلمه‌ی بعدی را بر روی این قابلمه قرار دهید. اگر ارتفاع کابینت‌های شما زیاد باشد، می‌توانید با این روش سه قابلمه یا بیشتر را بر روی هم قرار دهید بدون آن‌که دسترسی به آن‌ها چندان مشکل و دشوار باشد.

نکته‌ی مهمی که در این مورد باید توجه کنید، قرار دادن قابلمه‌ها در کابینت‌های پایینی ست چرا که قابلمه‌ها معمولا سنگین هستند و اگر در قسمت کابینت‌های بالایی قرار گیرند، کار شما را برای برداشتن و گذاشتن دشوار خواهند کرد.

نگهداری ادویه‌ها بر پایه‌های دیواری:

با خرید یک پایه‌ی ادویه که بر روی دیوار نصب می‌شود، مشکل شما برای سازماندهی ادویه‌ها حل خواهد شد. اگر ترجیح می‌دهید که چیزی بر روی دیوار آشپزخانه‌تان متصل نباشد، می‌توانید پایه‌ی ادویه را درون درب کابینت نصب کنید.

اگر آشپزخانه‌تان کوچک است، هنگام خرید جاادویه‌ا‌ی، به کارایی و بهره‌وری آن بیش از زیبایی توجه کنید تا بتوانید به راحتی و سهولت ادویه‌های خود را سازماندهی کنید.مقاله های دیگر مربوط به آشپزخانه کوچک را دنبال کنید

فضاسازی در دیوار آشپزخانه از آویزهای داخل کابینتی استفاده کنید:

گیره‌های آویزی که درون درب کابینت‌ها متصل می‌شوند یکی از بهترین ایده‌ها برای فضاسازی آشپزخانه های کوچک است. ماهیتابه‌های کوچک، کفگیر و ملاقه، شیرجوش، سبدهای کوچک و یا هر چیز دیگری که قلاب دارد را می‌توانید ازین گیره‌ها آویزان کنید.

روش دیگری که به فضاسازی آشپزخانه کمک بسیاری می‌کند، استفاده از میله‌های باریک و بلند است که می‌توانید بر روی آن‌ها قلاب قرار داده و لوازم کوچک را آویزان کنید. اگر دوست ندارید این میله‌ها در جلو دیدتان در آشپزخانه باشند، می‌توانید آن‌ها را درون کابینت‌ها نصب کنید و با یک قلاب، بسیاری از لوازم کوچک را به آن متصل کنید.

فضاسازی آشپزخانه با آویزهای داخل کابینت

استفاده از فضای داخلی در کابینت‌ها:

قفسه‌های متعددی که قابل اتصال بر روی قسمت داخلی در کابینت هستند گزینه‌ی دیگری برای فضاسازی آشپزخانه هستند. این قفسه‌ها به وسیله‌ی چسب‌های قوی به درون در کابینت متصل می‌شوند و یا از طریق قلاب، از قسمت بالایی در کابینت آویزان می‌شوند.

می‌توانید از کابینت‌سازتان بخواهید که به وسیله اتصالات، درون در داخلی کابینت‌ها را طبقه بندی کند تا شما لوازم کوچک را درون این طبقه‌ها قرار دهید.

فضاسازی آشپزخانه با نصب شلف‌های دیواری:

شلف یا قفسه‌هایی که بر روی دیوار نصب می‌شوند به فضاسازی آشپزخانه شما کمک بسیاری خواهند کرد. اگر کابینت‌های آشپزخانه، متناسب با نیازتان نیست، می‌توانید یک شلف دیواری زیبا بر روی دیوار نصب کنید و لیوان‌ها و کاسه‌های کوچک، قندان، شکرپاش و یا هر چیز دیگری که مد نظرتان است را بر روی آن قرار دهید.

فضاسازی آشپزخانه با قفسه های باز

از تیغه‌های مگنتی برای قرارگیری چاقو‌ها استفاده کنید:

مگنت دیواری یک راه مناسب برای فضاسازی آشپزخانه های کوچک می‌باشد. برای این منظور کافی ست، یک مگنت مناسب و باکیفیت را به دیوار متصل کنید و چاقو‌ها و ابزارآلات فلزی کوچک را بر روی آن متصل کنید.

فضاسازی وسایل آشپزخانه

استفاده از تقسیم‌‌کننده کشو‌:

کشوهایی که تقسیم‌کننده دارند، می‌توانند لوازم بیشتری را به شکل منظم و مرتب در دل خود جای دهند. اگر کشوی آشپزخانه شما تقسیم کننده ندارد، می‌توانید با اندازه‌گیری طول و عرض داخلی کشو‌ها، با چند تکه چوب یا ورق نئوپان و یا MDF،  برای آن‌ها تقسیم کننده بسازید و لوازم کوچک مانند قوطی‌ها، بسته‌های کوچک خوراکی، ادویه‌جات و یا قاشق و چنگال‌ها را با نظم بیشتری در کشو بچینید.

فضاسازی کشوهای آشپزخانه

فضاسازی آشپزخانه با استفاده بهینه از بالای کابینت‌ها:

کابینت‌هایی که تا سقف امتداد دارند، محل مناسبی برای قرار دادن لوازمی ست که چندان مورد نیازتان نیستند و از آن‌ها هر چند ماه یکبار استفاده می‌کنید. اگر کابینت شما بلند است و تا نزدیک سقف ادامه دارد، این فضا را به قرار دادن لوازم غیرضروری اختصاص دهید.

اگر فاصله‌ی کابینت بالایی تا سقف زیاد است، سعی کنید این فضای پرت را قفسه‌بندی کرده و با قرار دادن لوازم اضافی در آن، به فضاسازی آشپزخانه کمک کنید.

قفسه‌هایی که بالای کابینت قرار می‌دهید می‌تواند بدون در باشد و یا در صورت تمایل، در شیشه‌ای یا از جنس خود کابینت‌ها داشته باشد.

فضاسازی آشپزخانه

استفاده از قفسه‌های داخل کابینتی:

بسیاری از اشیایی که درون کابینت‌ها قرار می‌دهیم ارتفاع کمتری دارند و فضای بالای آن‌ها معمولا خالی می‌ماند. برای استفاده بهینه ازین فضا، بهتر است کابینت‌ها را با تعداد قفسه‌های بیشتری طبقه‌بندی کنید. با قفسه‌بندی بیشتر می‌توانید لوازم کوتاه و کوچک مانند لیوان‌ها را درون کابینت‌ها جای دهید.

در فضاسازی آشپزخانه خلاقیت به خرج دهید:

هر آشپزخانه‌ای با توجه به مقتضیات خود، فضاهای پرتی دارد که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. با کمی خلاقیت و ابتکار می‌توانید ازین فضا‌ها، به نحو بهینه‌تری استفاده کنید.

نگاهی به درون آشپزخانه خود بیندازید و بررسی کنید از چه فضاهایی به طور مناسب، استفاده نمی‌شود. این فضاها را پیدا کنید و آن‌ها را به شکل موثرتری فضاسازی کنید.

سخن پایانی:

راه‌ها و روش‌های بسیاری زیادی برای فضاسازی آشپزخانه وجود دارد که می‌تواند به بهینه‌سازی بیشتر فضا کمک کند. اگر نتوانید از فضای آشپزخانه به طور مناسب استفاده کنید، آشپزخانه شما هر چند هم بزرگ و جادار باشد، باز هم دچار کمبود جا خواهید شد و نمی‌توانید یک آشپزخانه منظم و مرتب داشته باشید.

ازین که تا پایان این مقاله همراه وب‌سایت آکس چوب بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم این محتوا برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *