سازماندهی وسایل آشپزخانه ؛ با روش های ایجاد نظم در آشپزخانه آشنا شوید.

با روش های ایجاد نظم در آشپزخانه آشنا شوید.

سازماندهی وسایل آشپزخانه ، یکی از مهم ترین بخش های خانه تکانی یا اسباب کشی است. آشپزخانه تنها فضایی ست که با وجود مساحت کم، حجم زیادی از لوازم و وسایل را در دل خود جای داده است، همچنین کاربردی ترین بخش خانه نیز محسوب می شود. ازین رو سازماندهی وسایل آشپزخانه بخش مهمی از تغییر و تحولات هر خانه ای محسوب می شود. برای سازماندهی وسایل آشپزخانه ، یا باید با اصول و قواعد طراحی و دکوراسیون آشنایی نسبی داشته باشید و یا از طراحان داخلی منازل کمک بگیرید. در ادامه آکس چوب پیشنهاداتی در این زمینه به شما ارائه می دهد که امیدواریم برای شما کارساز و سودمند واقع شود.

سازماندهی وسایل آشپزخانه

یکی از مواردی که سازماندهی وسایل آشپزخانه را به چالش مهمی تبدیل می کند، منظم بودن و برقراری انضباط در فضای درونی آشپزخانه است. همان طور که می دانید سبک معماری جدید برخلاف گذشته، به سادگی و خلوت بودن فضا رو آورده است. بنابراین اگر بخواهید منزل شما و به دنبال آن، آشپزخانه تان مدرن به نظر برسد، باید با وجود انبوه وسایل و تجهیزاتی که دارید، فضا را ساده و خلوت نگه دارید و از قرار دادن لوازم و تجهیزات اضافه بر روی پیشخوان آشپزخانه تان، پرهیز کنید. در زیر به ده راهکار برای ایجاد نظم و سازماندهی وسایل آشپزخانه می پردازیم:

از گوشه و کنارهای آشپزخانه استفاده بهینه کنید:

اگر فضای آشپزخانه شما کوچک است، ناگزیر خواهید بود از همه ی فضاهایی که در اختیارتان است، استفاده کنید. شاید لازم باشد برای نقاط دور از دسترس و گوشه و کنار های آشپزخانه تان، کابینت های خاصی سفارش دهید تا بتوانید به سازماندهی وسایل آشپزخانه تان نظم بخشیده باشید. امروزه طراحان کابینت، از دورترین و سخت ترین نقاط آشپزخانه، برای شما فضایی مفید مهیا می نمایند تا کار شما برای سازماندهی آسان تر باشد. بنابراین مشورت با آن ها را دست کم نگیرید.

سازماندهی وسایل آشپزخانه با کابینت های گوشه ای

آویزهای دیواری تعبیه کنید:

آویزهای دیواری نقش مهمی در سازماندهی وسایل آشپزخانه دارند. این آویزها را می توانید در بین فضای دو کابینت بالایی و پایینی، درون درب کابینت ها، دیوارهایی که در جلو چشم نیستند و حتی درون کابینت ها نصب کنید و لوازمی که قابلیت آویز شدن را دارند، بر روی آن ها، آویز کنید. فنجان ها، ماهیتابه، کف گیر و ملاقه، شیر جوش، سبد و آبکش ، ابزار آشپزی و مواردی ازین دست، همه قابلیت نصب بر روی آویز آشپزخانه را دارند و به فضاسازی آشپزخانه شما کمک خواهند کرد.

برای نصب آویزها، می توانید از آویزهای آماده که از جنس چوب، پلاستیک یا فلز هستند استفاده کنید. با استفاده از یک میله باریک و دو گیره هم می توانید در زیر ظرفشویی و کابنیت های بالایی، آویز بسازید. برای ساخت آویز می توانید از هر متریالی که مورد نظرتان است، مانند چوب یا فلز استفاده کنید و وسایل اضافی را بر روی آن سازماندهی کنید. در کابینت های مدرن این کار زیباتر به نظر می رسد.

سازماندهی وسایل آشپزخانه با اویزان کردن وسایل

از وسایل یک شکل و یک مدل استفاده کنید:

استفاده از وسایل جورواجور، ظاهر آشپزخانه شما را نامنظم و شلخته نشان می دهد ؛ حتی اگر اینگونه نباشد. یکی از آیتم هایی که به نظم در دکوراسیون داخلی آشپزخانه کمک می کند، هارمونی و هماهنگی اجزای داخلی آشپزخانه است. سعی کنید لوازم برقی و تجهیزات آشپزخانه تان را از یک مدل و یک رنگ انتخاب کنید تا آشپزخانه ای منظم و هارمونیک داشته باشید.

بازی رنگ ها در آشپزخانه شما باید بگونه ای باشد تا به چشم بیننده نظم و انضباط را منتقل سازد. همین مساله به ظاهر ساده، نقش مهمی در ایجاد نظم و سازماندهی لوازم آشپزخانه دارد.

سازماندهی وسایل آشپزخانه با ظروف یکسان

وسایل شستشو را به بیرون از فضای آشپزخانه منتقل کنید:

اگر فضای آشپزخانه شما خیلی کوچک است، می توانید لوازم شستشوی لباس مانند لباس شویی را به مکانی بیرون از آشپزخانه منتقل سازید تا جای کافی برای لوازم آشپزخانه شما باقی بماند. در خانه هایی با متراژ بزرگ می توانید، اتاق کوچکی مخصوص شستشو تعبیه کنید و لباس شویی، سبد های لباس، رخت آویز و طناب آپارتمانی و حتی میز اتو را آنجا قرار دهید و ازین طریق در سازماندهی وسایل آشپزخانه نقش موثری ایفا کنید.

سازماندهی وسایل آشپزخانه با جدا کردن وسایل شستشو

لوازمی که کارایی برایتان ندارند، دور  بریزید:

بخش اعظمی از وسایل و تجهیزات آشپزخانه، تقریبا غیر قابل استفاده هستند و شاید سالی یک بار هم از آن ها استفاده نشود. با روی کار آمدن تکنولوژی های جدید، برخی از وسایل کاربرد خود را از دست می دهند و دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند. اینگونه وسایل قفط جای ما را تنگ می کنند و نظم و سازماندهی وسایل آشپزخانه را مختل می نمایند.  خوب است سالی یکبار، نگاهی به تجهیزات و ابزار آلات آشپزی خود بیندازیم و اگر حس می کنیم، وسیله ای برایمان کارایی ندارد، آن را به افراد دیگری ببخشیم که بدان احتیاج دارند.

از فضای زیر کابینت استفاده کنید:

بسیاری از کابینت ها، پایه دار هستند و از سطح زمین فاصله دارند. اگر چنین فضایی در دسترس تان است، از آن برای سازماندهی وسایل آشپزخانه تان، استفاده بهینه کنید. وسایلی که جعبه دار هستند، مانند لیوان هایی که برای مهمان ها تهیه کرده اید و یا سایر ظروفی که در جعبه هستند و فقط در موارد خاصی از آن ها استفاده می کنید، می توانند در فضای زیر کابینت ها، جایگیری و سازماندهی شوند. به غیر از لوازم آشپزخانه، شما بسیاری از لوازم دیگرتان را نیز می توانید در زیر فضای زیر کابینت ها، جایدهی کنید. به عنوان مثال، کفش هایی که در این فصل بدان نیاز ندارید را درون ساک های مخصوص نگهداری کفش قرار دهید و در زیر کابینت های پایه دار آشپزخانه قرار دهید.

سازماندهی وسایل آشپزخانه با مرتب کردن کابینت پایینی

کابینت ها را تا سقف امتداد دهید:

امروزه استفاده از کابینت هایی که تا سقف امتداد دارند، نه تنها زشت نیستند بلکه نمادی از دکوراسیون مدرن آشپزخانه نیز محسوب می شوند. از نصب کابینت آشپزخانه کوتاه که فضای زیادی در بالای آن ها هدر می رود، خودداری کنید. سعی کنید کابینت هایتان را از انواع بدون دسته تهیه کنید تا کابینت ها شلوغ نشوند و یکدست و مرتب به نظر برسند.

کابینت های بلند که تا سقف کشیده می شوند مکان مناسبی برای سازماندهی وسایل آشپزخانه هستند. لوازم برقی که ارتفاع زیادی دارند مانند مخلوط کن یا آبمیوه گیری، به راحتی در این کابینت های بلند جایگیری می شوند. قابلمه های بزرگ که همیشه مورد استفاده تان نیست، یا وسایلی که استفاده کمتری از آنها دارید را در قسمت بالای کابینت ها قرار دهید.

علاوه بر این، قسمت بالایی کابینت ها محل مناسبی برای انبار کردن مواد خشک و شوینده نیز هست. جعبه های دستمال کاغذی، صابون و مواد شوینده که نباید در دسترس کودکان قرار گیرد، همه ی اینها گزینه هایی هستند که می توانید در قسمت بالایی کابینت هایتان سازماندهی کنید.کابینت های ممبران برای این کار خیلی مناسب نیستند و اگر در کابینت های مدرن اجرا شود 

مطابق نیازتان وسایل تهیه کنید نه آنچه دلتان می خواهد:

این مساله یک راز مهم در مدیریت مالی است. شما باید مطابق نیازتان وسیله تهیه کنید نه آنچه که دلتان می خواهد. خرید کردن بر اساس نیازها نه خواسته ها، نقش مهمی در سازماندهی وسایل آشپزخانه دارد.

شاید دلتان بخواهد یک گاز بزرگ پنج شعله داشته باشید اما فضای آشپزخانه به شما این امکان را ندهد و یا حتی اصلا نیازی به وجود یک گاز پنج شعله نداشته باشید. یا در مثالی دیگر، ممکن است کار شما با یک یخچال ۲۳ فوت راه بیفتد، اگر چنین است چرا باید یک یخچال ۳۲ فوت بخرید و علاوه بر اینکه پول بیشتری خرج می کنید، فضای بیشتری را هم در آشپزخانه تان اشغال کنید؟

بنابراین با خرید لوازمی که مورد استفاده کمتری برایتان دارند، آشپزخانه خود را شلوغ نکنید و سعی کنید بر اساس نیازهای واقعی تان خرید کنید.

از لوازم و ابزارآلات ادغام شده استفاده کنید:

پیشرفت تکنولوژی در دنیای امروز، کار شما را برای آشپزی آسان تر کرده است. بسیاری از لوازم برقی و حتی دستی آشپزخانه، به صورت ادغام شده و چندکاره وجود دارند و استفاده از آن ها به سازماندهی وسایل آشپزخانه کمک می کند. به جای اینکه لوازم برقی و دستی را به صورت تک کاره بخرید، از انواع چندکاره آن ها استفاده کنید. به عنوان مثال یک غذا ساز چند کاره، می تواند کار یک مخلوط کن، آبمیوه گیری، چرخ گوشت، گوش کوب برقی، همزن و بسیاری از وسایل دیگر را به صورت همزمان انجام دهد و نیاز نباشد شما تک تک این لوازم را به صورت جداگانه بخرید.

سازماندهی وسایل آشپزخانه  با وسایل چند کاره

مایکروفر و فر را در کابینت ها جاسازی کنید:

قرار دادن مایکروفر و فر بر روی پیشخوان یا کانتر آشپزخانه، باعث شلوغ شدن و بهم ریختگی فضای عمومی آشپزخانه می شود. حتما فضای خاصی را در بین کابینت ها برای مایکروفر، تستر و اجاق فر، تعبیه کنید. این فضا می تواند در کابینت های پائینی، یعنی در زیر پیشخوان تعبیه شود و یا می تواند در کابینت های بالایی، تعبیه شود. یکی از مکان ها دیگری که مناسب جایگذاری فر، تستر و مایکروفر می باشد، قسمت زیرین پیشخوان جزیره است. وجود یک جزیره کوچک در آشپزخانه علاوه بر این که سطح کار بیشتری را برای شما مهیا می سازد، می تواند محل قرار گیری لوازم برقی پخت و پز هم باشد. در هر صورت برای مرتب بودن و سازماندهی وسایل آشپزخانه ، از قرار دادن وسایل برقی بر روی پیشخوان کابینت ها خودداری کنید.

سازماندهی وسایل آشپزخانه

سخن پایانی:

سازماندهی لوازم آشپزخانه ، یکی از اصلی ترین دغدغه های اهالی منزل است. اگر به منزل جدیدی نقل مکان کرده اید یا قصد دارید تغییر و تحول جدیدی در آشپزخانه تان ایجاد کنید، باید وسایل و لوازم آشپزخانه را به بهترین شکل سازماندهی کنید؛ به نحوی که هم بدان ها دسترسی آسان داشته باشید و هم فضای آشپزخانه تان را شلوغ و درهم نکنید. ازین که این محتوا را در وب سایت آکس چوب مطالعه کرده اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم این مقاله برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *