دکوراسیون نئو کلاسیک چه ویژگی‌هایی دارد؟ ایده‌های چیدمان به سبک نئو کلاسیک

دکوراسیون نئوکلاسیک

دکوراسیون نئوکلاسیک

تاریخچه سبک نئوکلاسیک به قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی که به دوران ویکتوریایی مشهور است، بر می‌گردد. با وجود آن که استفاده از المان‌ها نئوکلاسیک این روزها کمتر مرسوم است، اما به جرات می‌توان زیبایی و شکوهمندی سبک نئوکلاسیک را فراتر از زمان به حساب آورد. در اروپای قرن هجدهم ، به خصوص در کشور فرانسه، عموما مبلمان‌ها از جنس چوب و با رنگ‌های تیره ساخته می‌شدند و برای کف خانه‌ها نیز، بیشتر از انواع سنگ‌هایی مثل سنگ مرمر استفاده می‌شد. البته امروزه، المان‌ها و مشخصات سبک دکوراسیون نئوکلاسیک تا حدودی گسترده‌تر از گذشته شده و از رنگ‌ها و متریال متنوع‌تری می‌توان در این سبک استفاده کرد. نکته جالبی که از گذشته تا به امروز در سبک نئوکلاسیک در همه دنیا وجود داشته است، استفاده از فرش دستباف ایرانی به عنوان تکمیل کننده زیبایی، شکوه و فاخر بودن این سبک است. این مساله خود دلیلی است که زیبایی و فاخر بودن فرش کلاسیک ایرانی را به رخ جهانیان می‌کشاند. در ادامه همراه وب‌سایت آکس چوب باشید تا راجع به سبک چیدمان نئوکلاسیک و شاخصه‌های آن بیشتر بدانیم.دکوراسیون خانه نئوکلاسیک

تاریخچه مکتب نئوکلاسیک

نئوکلاسیک به معنای کلاسیک جدید است. واژه کلاسیک ریشه‌ای یونانی دارد و به معنای بهترین و بالاترین می‌باشد. نئوکلاسیک ،در واقع، به مکتب و گرایشی اطلاق می‌شود که بیانگر بازگشتی دوباره و اشتیاقی عمیق به دوران اوج فرهنگی یونان باستان در ۴ تا ۸ قرن پیش از میلاد مسیح است.

در این سال‌ها مردم، به ویژه در فرانسه و انگلستان، در معماری، ادبیات، هنر و موسیقی گرایشی شدید به استفاده دوباره از المان‌هایی که یادآور شکوه فلسفه، منطق، دانش، هنر و ادبیات یونان بود، پیدا کردند. در واقع، مکتب نئوکلاسیک امروزه به سبکی اشاره دارد که رنگ و بوی هنر و معماری قرن هجدهم فرانسه را، که مظهر مد و زیبایی در اروپا به حساب می‌آید، با خود به همراه دارد.

همان طور که اشاره شد این هنر و معماری خودش الهام گرفته از فرهنگ یونان و روم باستان است و البته باید متذکر شد، اشتیاق برای بازگشت به شکوه گذشته، متاثر از وقایع رنسانس و تغییرات ناشی از آن بوده است.

شاخصههای مکتب نئوکلاسیک

مکتب نئوکلاسیک در همه ابعاد اجتماعی اروپا قرن هجدهم و نوزدهم، مانند معماری، دکوراسیون، هنر، ادبیات، موسیقی و دیگر جنبه‌ها کاملا تاثیر داشت. مهمترین شاخص‌های مشترک در بین این جنبه‌های اجتماعی، تاکید بر هارمونی ، تقارن ، توازن و سادگی است.

نکته جالب در مورد دکوراسیون نئوکلاسیک این است که این دکوراسیون، به جای آن که ریشه در سبک دکوراسیون یونانی داشته باشد، بیشتر از شکوهمندی معماری یونان باستان الهام گرفته است. البته اصلا نباید تصور کرد که سبک نئوکلاسیک تقلید کورکورانه‌ای از تمدن یونان و یا رومی است؛ بلکه هنرمندان اورپایی با الهام‌گیری از آن فرهنگ و تمدن و با دخالت دادن سلیقه و خلاقیت خود، یک سبک کاملا مجزایی را به نام سبک نئوکلاسیک به وجود آوردند.

در دکوراسیون سبک نئوکلاسیک ، مانند مبلمان یا کابینت‌های آشپزخانه، به کارگیری المان‌های معماری مانند ستون‌ها بسیار رایج است. خط‌های مستقیم ، تشابه و تقارن هم از یادگارهای معماری باستانی هستند که در چیدمان سبک نئوکلاسیک به کار گرفته می‌شود.شاخصه‌های مکتب نئوکلاسیک در خانه

قرینه‌سازی یکی دیگر از آیتم‌هایی است که در سبک نئوکلاسیک حتما مد نظر قرار می‌گیرد؛ به عنوان مثال در طراحی کابینت آشپزخانه، سعی می‌شود حتما از المان‌های قرینه در فضا استفاده شود.

استفاده از خطوط نرم و ملایم، مانند خطوط منحنی، دیگر شاخصه ی سبک دکوراسیون نئوکلاسیک است که باعث می‌شود چیدمان این سبک، زیبایی و آرامش منحصربفردی را به بیننده منتقل کند.

سادگی، یکی دیگر از شاخصه‌های مهم سبک نئوکلاسیک است؛ البته همانطور که می‌دانید، نئوکلاسیک، به سادگی سبک مدرن نیست، اما در نوع خود و در زمان خودش، که چیدمان و دکوراسیون منزل و معماری بسیاری تجملاتی و اشرافی بود، نئوکلاسیک سبکی ساده و بی‌پیرایش به حساب می‌آید. امروزه نیز، دکوراسیون سبک نئوکلاسیک نه به سادگی سبک مدرن است، که انسان را به تکرار و یکنواختی دچار سازد، و نه به شلوغی و زرق و برق سبک کلاسیک است ،که آدمی را خسته و دلزده کند، بلکه در تعادل و آرامش مسیر خود را می‌پیماید.

ویژگی‌های دکوراسیون نئوکلاسیک

در ادامه برخی از مهم‌ترین اجزای دکوراسیون نئوکلاسیک را به شما معرفی می‌کنیم:

  • رنگ

معمولا در دکوراسیون نئوکلاسیک از رنگ‌هایی با لحن خنثی مانند خاکستری، آبی کم‌رنگ و البته گاهی کرم یا سبز لایت استفاده می‌شود. رنگ سبز را می‌توان با رنگ‌های قرمز، سیاه یا طلایی تکمیل نمود. استفاده از کاغذ دیواری یا دیوارپوش با رنگ‌های خنثی که در عین حال با یکدیگر کنتراست رنگی داشته باشند، از گذشته در سبک نئوکلاسیک متداول بوده است.

رنگ بژ یکی دیگر از رنگ‌هایی است که امروزه در سبک نئوکلاسیک بسیار مورد توجه طراحان قرار دارد.

  • مبلمان

مبلمان‌های نئوکلاسیک معمولا متقارن و ساده هستند. همچنین تنوع شکل و طرح در مبلمان یکی از خصوصیات دکوراسیون نئوکلاسیک است و معمولا مبل و صندلی‌ها در دو سمت فضای اتاق نشیمن، به صورت موازی چیده می‌شوند.

همانطور که اشاره شد در گذشته و قرن هجدهم، از سنگ و مرمر و همین طور چوب‌های تیره در دکوراسیون نئوکلاسیک به وفور استفاده می‌شده که این موضوع در مورد مبلمان هم صادق بوده است. اما در حال حاضر از مواد و متریال مختلفی می‌توان برای ساخت مبل‌ها و همین طور صندلی‌های سبک نئوکلاسیک استفاده کرد.تزئینات و دکوراسیون در سبک نئوکلاسیک

استفاده از فرش، به خصوص فرش دستباف و کلاسیک ایرانی، بخش مهمی از دکوراسیون و چیدمان مبلمان سبک نئوکلاسیک است.

  • دکوراسیون

تزئینات و دکوراسیون در سبک نئوکلاسیک دارای جزئیات زیاد و فرمی کاملا لوکس هستند. وجود ظروف و وسایل تزیینی و دکوری از جنس چینی یا سفالی، باعث زیبایی و غنای بیشتر چیدمان منزل می‌شود. یکی دیگر از المان‌های مشهور در دکوراسیون سبک نئوکلاسیک، استفاده از صنایع دستی، تابلو‌های فاخر و آینه‌های قدی و بزرگ است.

نورپردازی و استفاده از انواع آباژور یکی دیگر از المان‌های سبک نئوکلاسیک است که طرفداران این سبک، حتما از آن در چیدمان منزل خود استفاده می‌کنند.

  • کابینت‌های سبک نئو کلاسیک

مهمترین چیزی که مشخص کننده سبک نئوکلاسیک در آشپزخانه است، فرم کابینت‌ها است. در آشپزخانه‌های نئوکلاسیک، شما نمی‌توانید کابینت‌های ساده و بدون جزئیات ببینید، البته خبری هم از کابینت‌های اشرافی و سلطنتی سبک کلاسیک نخواهد بود!

کابینت‌های نئوکلاسیک عموما بلند‌تر از حالت معمول و دارای طراحی و جزییات ظریف و زیبا هستند و حال و هوای مدیترانه‌ای را وارد آشپزخانه می‌کنند. استفاده از تاج کابینت، همین‌طور ارتفاع و عمق بیشتر و به کارگیری آرک و لبه در این نوع کابینت کاملا مرسوم است.

کابینت‌های نئوکلاسیک بیشتر به رنگ‌های خنثی و روشن دیده می‌شوند و رنگ سفید، خاکستری و شیری، پر کاربردترین رنگ‌ها در کابینت‌های آشپزخانه نئوکلاسیک است.

کابینت نئوکلاسیک معمولا چند کابینت ویترینی دارند که می‌توانید ظروف چینی و لوکس خود را در آن‌ها چیدمان کنید.

اگر آشپزخانه دارای پنجره است، طراحان حفاظ و کاور پنجره را به حالت مشبک و سبک نئوکلاسیک دیزاین می‌کنند تا هماهنگی بین اجزا رعایت شده باشد.

عمده متریالی که در آشپزخانه‌های این سبک کاربرد دارد، چوب طبیعی و کابینت ممبران است.صفحه‌‌‌ی روکابینتی نئوکلاسیک

صفحه‌‌‌ی روکابینتی نئوکلاسیک، عمدتا از انواع سنگ طبیعی یا سنگ مصنوعی تهیه می‌شود تا فضا هر چه بیشتر به سمت و سوی آشپزخانه‌های مجلل قرن هجدهم و نوزدهم اروپا نزدیک شده باشد. در آشپزخانه نئوکلاسیک باید از شیرآلات و ابزاریراق کلاسیک استفاده کنید. به عنوان مثال، دستگیره‌های کابینت باید کلاسیک باشند تا هماهنگی بیشتر در فضای آشپزخانه جریان داشته باشد.

نصب چند چراغ آویز بلند و کلاسیک، که سادگی آن مشهود باشد، زیبایی آشپزخانه سبک نئوکلاسیک شما را تکمیل می‌کند!

چگونه دکوراسیون نئوکلاسیک داشته باشیم؟

پیروی کردن از یک سبک خاص، دشواری‌های خاص خود را می‌طلبد؛ خصوصا سبک نئوکلاسیک و کلاسیک که جزو سبک‌های لوکس و فاخر هستند و ریزه‌کاری‌ها و جزئیات منحصربفردی دارند که باید مد نظر مشتری قرار بگیرد.

اگر تمایل به استفاده از سبک نئوکلاسیک را دارید، هماهنگی بین اجزای منزل و چیدمان وسایل، اصل مهمی است که نباید آن را فراموش کنید. اجازه بدهید مثالی بزنیم! به عنوان مثال، نباید در چیدمان منزل از مبلمان نئوکلاسیک استفاده کرد، در حالی که کابینت‌های آشپزخانه سبک مدرن دارند. ( به عنوان نمونه کابینت هایگلاس ) اگر قصد دارید مبلمان نئوکلاسیک داشته باشید، باید لوستر آویزی و کلاسیک نصب کنید و حتما از فرش کلاسیک به عنوان کف‌پوش استفاده کنید.

ناهماهنگی و عدم توازن در چیدمان منزل، زیبایی دکوراسیون شما را از بین می‌برد و باعث می‌شود وسایل و لوازم منزل‌تان در عین حالی که زیبا هستند، به چشم نیایند و بی ارزش به نظر برسند. دلیل آنکه در بسیاری از خانه‌ها و دکوراسیون‌ها، احساس سردرگمی و نازیبایی به ما دست می‌دهد، همین عدم تعادل و رعایت نکردن هارمونی در چیدمانِ وسایل منزل است.دکوراسیون نئوکلاسیک ، سبکی عالی و ایده‌آل برای علاقمندان به مدل‌های سنتی و کلاسیک است

سخن پایانی :

دکوراسیون نئوکلاسیک ، سبکی عالی و ایده‌آل برای علاقمندان به مدل‌های سنتی و کلاسیک است. چنانچه ترجیح می‌دهید از مدرنیته فاصله بگیرید و چیدمان منزل‌تان رنگ و بویی سنتی‌تر داشته باشد، نئوکلاسیک همان چیزی است که به دنبال آن هستید. این سبک، نه شلوغ و پر کار است و نه ساده و خلوت که شما را به خسته کند.

جزئیات و ریزه‌کاری‌های موجود در سبک نئوکلاسیک باعث شده است که بتوان ازین سبک در خانه‌ها و آشپزخانه‌هایی که متراژ نسبتا بزرگی هم ندارد استفاده نمود.

امیدواریم مطالبی که بیان شد برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد. ازین که تا پایان همراه وب سایت آکس چوب بوده اید از شما سپاسگزاریم.

امتیاز بدید!