جزیره نئوکلاسیک و ویژگی‌های آن در آشپزخانه‌های سبک نئوکلاسیک

جزیره نئوکلاسیک

جزیره نئوکلاسیک

یکی از محبوب‌ترین مدل‌های آشپزخانه، کابینت جزیره است. فرقی نمی‌کند سبک آشپزخانه‌ی شما چه مدلی باشد، جزیره با همه‌ی سبک‌های آشپزخانه، اعم از کلاسیک، مدرن و نئوکلاسیک هم‌خوانی دارد و می‌تواند در هر آشپزخانه‌ای وجود داشته باشد و اتفاق کانتری است که باعث افزایش کارایی و بهره‌وری فضای آشپزخانه می‌شود. اگر مدل کابینت نئوکلاسیک را می‌پسندید و قصد دارید کابینت جزیره در آن تعبیه کنید، پیشنهاد می‌دهیم مخاطب این محتوا در وب‌سایت آکس چوب باشید.

ویژگی های جزیره کابینت نئوکلاسیک

به چه کابینتی نئوکلاسیک می‌گوییم؟

سبک نئوکلاسیک ، برگرفته از مدل معماری دوران ویکتوریا، مربوط به قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی است. کابینت‌هایی که به سبک نئوکلاسیک طراحی و دیزاین می‌شوند، در زمره‌ی جدیدترین و به‌روزترین نمونه‌های کابینت آشپزخانه محسوب می‌شوند؛ اما برای داشتن آشپزخانه‌‌ی نئوکلاسیک ، نیاز به کابینت‌های نئوکلاسیک داریم و از آنجا که آشپزخانه‌های امروزی، معمولا به صورت باز و اوپن هستند، لازم است سبک کلی خانه‌تان را نیز به سبک نئوکلاسیک و با المان‌های متناسب با این سبک طراحی کنید.

سبک نئوکلاسیک ، چیزی مابین سبک کلاسیک و مدرن است به این معنی که نه سادگی کابینت‌های مدرن را دارد و نه همانند کابینت‌های کلاسیک ، طرح‌ها و مدل‌های پُر کار و شلوغ را دارد؛ بلکه در عین حالی که طرح‌هایی زیبا و جذاب دارد، ساده و بی‌آلایش نیز هست و رنگ‌هایی دارد که ملاحت و وقار از آن می‌بارد و روی هم رفته، شما را به یک دکور آرام و ملیح دعوت می‌کند.

در ادامه خصوصیات یک آشپزخانه نئوکلاسیک با کانتر جزیره را شرح خواهیم داد:

آشپزخانه‌ی نئوکلاسیک چه خصوصیاتی دارد؟

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، نئوکلاسیک ، یک سبک تلفیقی است ؛ در واقع، نئوکلاسیک ، از المان‌های کلاسیک که به شدت ساده و بی‌آلایش شده‌اند، تشکیل شده است. بنابراین در آشپزخانه‌های بزرگ و متوسط و حتی آشپزخانه‌های نسبتا کوچک، “به شرط آن که خیلی کوچک و کم‌جا نباشند” می‌توانیم از سبک نئوکلاسیک استفاده کنیم.

  • کابینت‌های نئوکلاسیک معمولا بلند و کشیده هستند و فاصله‌ی اندکی تا سقف دارند؛ این مزیت باعث می‌شود که بتوانید وسایل و لوازم بیشتری را درون کابینت‌ها قرار دهید.

به چه کابینتی نئوکلاسیک می‌گوییم؟

  •  در آشپزخانه‌ی نئوکلاسیک ، هود به صورت مخفی کار می‌شود؛ یعنی درون قابی از جنس بدنه‌ی کابینت قرار می‌گیرد و دیده نمی‌شود. فرقی نمی‌کند که شما از چه نوع گازی استفاده می‌کنید؛ چه از گاز رومیزی یا از گاز مبلی و فردار، این مساله به انتخاب شما بستگی دارد، اما هودی که بالای گاز نصب می‌شود باید درون قابی قرار گیرد که دیده نشود.
  • وجود دو یا چند کابینت ویترینی که به صورت قرینه در آشپزخانه قرار می‌گیرند، یکی دیگر از مواردی است که در سبک کابینت نئوکلاسیک وجود دارد و شما می‌توانید در آن، بشقاب‌ها و وسایل ویترینی‌‌ را قرار دهید.
  • در سبک نئوکلاسیک ، قرینه‌سازی مساله‌ی مهمی است که الزاما باید رعایت شود، یعنی فضا به شکلی طراحی و دکور می‌شود که اشیاء به شکل قرینه در کنار هم قرار بگیرند؛ به عنوان مثال، کابینت‌های ویترینی، به صورت جفت و قرینه تعبیه می‌شوند و یا لوستری که از سقف آویزان می‌شود معمولا به صورت جفت آویزان می‌شود. قرینه‌سازی اصل مهمی است که در نئوکلاسیک به آن توجه ویژه‌ای می‌شود و باعث زیبایی بیشتر این مدل خواهد شد.
  • در مدل نئوکلاسیک از رنگ‌های ساده‌تر، روشن و خنثی بیشتر استفاده می‌شود؛ به عنوان مثال در کابینت آشپزخانه نئوکلاسیک ، رنگ‌های خاکستری روشن، سفید و بژ به وفور دیده می‌شوند و در دکوراسیونی به این سبک، از رنگ‌های صورتی کمرنگ، آبی نیلی کمرنگ، سبز پسته‌ای روشن، شکلاتی بسیار روشن استفاده می‌شود؛ البته که از رنگ‌های تیره نیز برای ایجاد کنتراست و زیبایی بیشتر نیز استفاده می‌شود اما رنگ غالب در سبک نئوکلاسیک، رنگ‌های خنثی و روشن است و رنگ‌هایی که پرانرژی و شاد هستند مانند نارنجی و یا زرد لیمویی، در نئوکلاسیک جایگاه چندانی ندارند.
  • وجود پنجره یکی دیگر از ارکان آشپزخانه‌های نئوکلاسیک است. اگر آشپزخانه شما دارای پنجره است، قاب و مدل پنجره را باید به شکل نئوکلاسیک تزئین نمایید. پنجره‌های نئوکلاسیک دارای قابی از جنس کابینت‌هاست که بر روی شیشه‌ی آن، به صورت مشبک، تزئیناتی دیده می‌شود.

·        دستگیره‌های کابینت در مدل آشپزخانه ی نئوکلاسیک معمولا کوچک و ساده است و با رنگی متضاد رنگ کابینت‌ها تعبیه می‌شود. یکی از رایج‌ترین مدل دستگیره‌های کابینت، مدل دستگیره‌های هلال یا گرد سیاه رنگ فلزی یا نمونه‌های سرامیکی می‌باشد.

 کابینت نئوکلاسیک طرح چوب با جزیره

جزیره‌ نئوکلاسیک

کابینت جزیره ، یک کانتر مستقل است که به هیچ دیواری متصل نیست و در مدل آشپزخانه نئوکلاسیک نیز، بسیار کاربرد دارد. اگر محیط آشپزخانه‌تان بزرگ است، می توانید یک جزیره‌ی بزرگ و زیبا داشته باشید و سینک و شیر ظرف‌شویی را نیز درون جزیره قرار دهید؛ اما اگر آشپزخانه‌تان کوچک است بهتر است جزیره را به عنوان حایلی بین فضای آشپزخانه و اتاق نشیمن قرار دهید و یا جزیره‌ی کوچکتری انتخاب کنید.

خصوصیات و ویژگی‌های جزیره نئوکلاسیک

چگونه جزیره نئوکلاسیک تعبیه کنیم؟

صفحه‌ی روکابینتی و کانتر در مدل کابینت نئوکلاسیک از جنس سنگ مرمر سفید یا طوسی انتخاب می‌شود، بنابراین کانتر جزیره نئوکلاسیک نیز، معمولا از جنس سنگ مرمر یا دیگر سنگ‌های روکابینتی است و چنانچه لگن ظرف‌شویی را در این قسمت قرار دهید، صاحب یک جزیره و ظرف‌شویی زیبا و منحصربفرد خواهید شد.

اگر از دستگیره‌های مشکی یا طلایی برای کابینت‌ها استفاده کرده‌اید، می‌توانید شیرآلات ظرف‌شویی را متناسب با رنگ دستگیره‌ها، یعنی مشکی یا طلایی انتخاب کنید. پیشنهاد می‌شود از شیرآلات و لگن ظرف‌شویی کلاسیک و سنتی استفاده کنید؛ این مساله در صورتی که سینک ظرفشویی را بر روی جزیره نئوکلاسیک قرار داده باشید، لزوم بیشتری دارد و نباید از شیرآلات براق و مدرن برای چنین آشپزخانه‌هایی استفاده کنید. انواع شیرآلات سنتی و کلاسیک و لگن‌های ظرف‌شویی که به شکل سنگ هستند و برای آشپزخانه‌های کلاسیک و نئوکلاسیک مناسب هستند، گزینه‌های ایده‌آلی برای چنین آشپزخانه‌هایی هستند.

انتخاب سنگ صفحه‌ی روکابینتی مناسب، خصوصا برای قسمت جزیره ، بسیار حائز اهمیت است؛ سنگ‌های نامرغوب و ارزان قیمت، خیلی زود لب‌پر و کدر می‌شوند و زیبایی کل کابینت‌ را تحت تاثیر قرار می‌دهند. سنگی که به عنوان کانتر انتخاب می‌کنید، چه مصنوعی باشد و چه طبیعی، بهتر است از کیفیت بالایی برخوردار باشد تا با برخورد و ضربه‌های احتمالی در آشپزخانه و خصوصا قسمت جزیره، دچار خط و خش و لب‌پریدگی نشود.

یکی دیگر از کاربردهای جزیره نئوکلاسیک ، میز غذاخوری است

یکی دیگر از کاربردهای جزیره نئوکلاسیک ، میز غذاخوری است. با قرار دادن چند صندلی در کنار جزیره، به آسانی می‌توانید آن را تبدیل به یک میز کوچک برای صرف صبحانه یا عصرانه کنید و حتی در یک بعد از ظهر زیبا، چای یا قهوه‌ را در کنار اعضای خانواده‌تان میل نمایید. برای این کار، لازم است کانتر جزیره مقداری بزرگ باشد و قسمتی از زیر کانتر، به عنوان فضای خالی در نظر گرفته شود.

انواع کاربرد جزیره نئوکلاسیک

در ادامه شما را با کاربردهای جزیره نئوکلاسیک آشنا خواهیم کرد:

  • جزیره نگهداری وسایل

در این مدل، قسمت‌های زیرین جزیره نئوکلاسیک ، به وسیله‌ی کابینت‌های مختلفی که از جنس بدنه‌ی کابینت‌ها هستند تعبیه می‌شود. با این مدل جزیره، فضای زیادی در اختیارتان است تا بتوانید وسایل و لوازم آشپزخانه‌تان را در این قسمت قرار دهید. بنابراین اگر وسایل و لوازم بیشتری در آشپزخانه دارید، این مدل به شما کمک می‌کند که وسایل و لوازم‌تان، سازمان‌دهی بیشتری داشته باشند.

اگر تمایل داشته باشید و ترجیح می‌دهید آشپزخانه‌تان از رنگ‌های بیشتری تشکیل شده باشد، می‌توانید کانتر جزیره و کابینت‌های قسمت زیرین آن را با یک رنگ مکمل، سفارش دهید. به عنوان مثال، اگر کابینت‌های ردیف بالایی و سایر قسمت‌های آشپزخانه خاکستری روشن است، کانتر جزیره و کابینت‌های زیرین آن، می‌توانند خاکستری تیره باشند.

  • جزیره شست‌وشو

همانطور که بیان شد، یکی از کاربردهای مهم جزیره نئوکلاسیک قرارگیری سینک ظرف‌شویی بر روی آن است. برای این کار، لازم است تجهیزات زیر سینک ظرف‌شویی، از قبل برای این کار، تعبیه شده باشد. اگر فضای آشپزخانه‌تان بزرگ و جادار است، می‌توانید از جزیره نئوکلاسیک به عنوان ظرف‌شویی استفاده کنید.

قرار دادن گاز در جزیره کابینت نئوکلاسیک

  • جزیره آشپزی

با تعبیه لوله‌های گاز در زیر جزیره نئوکلاسیک و قرار دادن اجاق گاز رومیزی یا مبلی در قسمت جزیره، میتوانید آن را تبدیل به مکانی برای آشپزی‌تان کنید. حسن جزیره آشپزی در این است که می‌‌توانید از کانتر جزیره نیز به عنوان میز سرو غذا استفاده کنید.

  • جزیره و میز ناهار خوری

هر مدل جزیره با اضافه شدن مقداری کانتر یا خالی شدن فضایی که بتوان پاها و زانوها را زیر میز قرار داد و البته اضافه کردن چند صندلی، تبدیل به یک میز غذاخوری می‌شود. تقریبا بین ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متر باید از فضای زیر کانتر خالی باشد تا زانوها به طور کامل و راحت زیر میز قرار گیرند و با بدنه‌ی کابینت برخورد نداشته باشند.

  • جزیره‌ی چند منظوره یا تلفیقی

معمولا جزیره‌ها، چند کاربرد دارند و به صورت تلفیقی از مواردی که ذکر شد، مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ البته اگر جزیره‌ی شما کوچک است، می‌توانید از جزیره‌ به صورت انحصاری استفاده کنید. با ترکیب و تلفیق موارد بالا، می‌توانید جزیره‌ای چند منظوره طراحی کنید.

 به عنوان مثال، جزیره با تعبیه گاز و سینک ظرف‌شویی می‌تواند ترکیبی برای شست‌وشو و آشپزی باشد و در صورتی که کانتر آن بزرگ است، می‌توانید با قرار دادن چند صندلی، آن را تبدیل به میز ناهارخوری نیز کنید. علاوه بر آن، قسمت‌های زیرین کانتر جزیره، می‌تواند محل نگهداری وسایل و لوازم اضافی، مانند سبدهای شست‌وشو و یا قوطی‌های ادویه‌ باشد تا دسترسی راحت‌تری حین آشپزی و شست‌وشوی ظروف و سبزیجات به آن‌ها داشته باشید.

  جزیره‌ی چند منظوره یا تلفیقی

متریال رایج در کابینت نئوکلاسیک

کابینت نئوکلاسیک دارای طراحی‌های ساده بر روی درها و بدنه‌ی کابینت‌هاست؛ بنابراین باید از متریالی مانند چوب طبیعی، ممبران و یا کابینت پولیشی تشکیل شده باشد.

کابینت‌های چوبی نئوکلاسیک ، از جمله نفیس‌ترین و بهترین مدل‌های کابینت نئوکلاسیک است. کابینت پولیشی، نمونه‌ی دیگری است که اگر چه از نظر قیمتی بالاست، اما دوام و ماندگاری بالایی نیز دارد و در مقابل خط و خش، بسیار مقاوم هستند.

نمونه‌ی دیگری که در ساخت کابینت نئوکلاسیک کاربرد دارد، ممبران است که قیمت کمتری نسبت به موارد دیگر دارد. کابینت ممبران نئوکلاسیک را می‌توانید با صرف هزینه‌ی کمتر طراحی کنید و در آشپزخانه تعبیه کنید.

البته نمونه‌های دیگری مانند کابینت انزو و کابینت روکش چوب نیز در کابینت نئوکلاسیک کاربرد دارند که ما از توضیحات بیشتر در مورد آن‌ها در این محتوا اجتناب می‌کنیم.

سخن پایانی :

کابینت نئوکلاسیک جزیره‌دار ، یک مدل زیبا و جذاب برای آشپزخانه‌های امروزی است که فضای زیبا و دلپسندی را برایتان به وجود می‌آورد. پیشنهاد ما این است در صورتی که فضا و محیط آشپزخانه به شکلی است که می‌توانید جزیره در آن قرار دهید، حتما ازین کانتر زیبا و جذاب استفاده کنید.

ما در طول این محتوا خصوصیات و ویژگی‌های کابینت نئوکلاسیک و متریالی که برای ساخت آن کاربرد دارد را توضیح دادیم. امیدواریم آنچه بیان شد برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد و بتوانید از اطلاعات بیان شده در آن استفاده کنید.

در پایان از همراهی شما با آکس چوب سپاسگزاریم و امیدواریم این مقاله برایتان جالب توجه بوده باشد.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *