جزیره‌ آشپزخانه کوچک

جزیره‌ آشپزخانه کوچک

کابینت جزیره‌ای برای آشپزخانه کوچک

کابینت جزیره، یکی از زیباترین و پرطرفدارترین انواع طراحی کابینت آشپزخانه است. جزیره در کنار محیط زیبایی که در آشپزخانه ایجاد می‌کند، ‌از فضای میان آشپزخانه نیز به درستی بهره‌برداری می‌کند؛ با این وجود، امکان تعبیه جزیره در آشپزخانه‌هایی که سایز کوچکی دارند، میسر نیست. برای نصب جزیره، به حداقل فضایی بین کابینت‌ها و جزیره نیاز است تا فرد بتواند به راحتی تردد کند و در عین حال بتواند درب کابینت‌ها را نیز باز یا بسته کند، بدون آنکه فضای کار، برای او محدود یا تنگ باشد. از آنجا که کابینت جزیره، کابینتی محبوب و دوست‌داشتنی است، طراحان و کابینت‌سازان تمهیداتی اندیشیده‌اند که حتی در آشپزخانه‌های کوچک نیز بتوان ازین کانتر زیبا و دلنشین استفاده کرد. در ادامه همراه آکس چوب باشید تا بیشتر به معرفی مدل کابینت جزیره‌ای برای آشپزخانه کوچک بپردازیم.

مدل کابینت جزیره‌ای برای آشپزخانه

کابینت جزیره چیست و چه کاربردی دارد؟

کانتر جزیره ، پیشخوانی کاملا مجزا و مستقل است که به طور جداگانه در میان فضای آشپزخانه قرار دارد. کانتر جزیره، به زیبایی آشپزخانه می‌افزاید و باعث می‌شود که کارایی آشپزخانه، دو چندان شود؛ زیرا هم کانتر مفیدی در اختیار شما قرار می‌دهد و هم در صورت تمایل می‌توانید از کابینت‌های زیر جزیره استفاده کنید.

فاصله‌ی مابین جزیره و کابینت‌های آشپزخانه،در کمتری حالت باید ۹۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر باشد؛ این فاصله برای این است که فردی که در آشپزخانه کار می‌کند، بتواند به راحتی تردد کند و در صورتی که نیاز است چیزی از درون کابینت‌ها بردارد، این کار را بدون زحمت انجام دهد. چنانچه فضای بین کابینت جزیره و کابینت‌های آشپزخانه کمتر ازین باشد، تردد و فعالیت را در آشپزخانه با مشکل همراه خواهد کرد و باعث خواهد شد، فضا دلگیر و بسته به نظر برسد.

جزیره بر حسب نیاز مشتری، می‌تواند ثابت یا متحرک باشد. در جزیره‌های ثابت، کابینت جزیره به زمین فیکس می‌شود و جای آن ثابت است، اما در انواع جزیره‌ی متحرک، امکان جابجایی جزیره، به دلیل چرخ‌هایی که در زیر آن تعبیه شده است فراهم است و مشتری می‌تواند در مواقع که جا تنگ بود، جزیره را جابجا نماید.

کانتر جزیره بر حسب سلیقه و نیاز مشتری، می‌تواند یک طبقه یا دو طبقه، ال‌مانند، U مانند، گرد، مستطیل‌شکل، مربعی و یا به شکل‌های دیگر باشد. در واقع، هر کانتر و کابینتی که در میان آشپزخانه به طور مستقل وجود داشته باشد، فارغ از شکل ظاهری آن، کابینت جزیره نام دارد.

کابینت جزیره ، می‌تواند محلی برای قرار گرفتن اجاق گاز رومیزی، سینک ظرف‌شویی و یا کانتری به عنوان میز غذاخوری باشد. در مدل کابینت جزیره‌ای برای آشپزخانه کوچک ، بهتر است از جزیره‌های چند منظوره استفاده کنید تا از فضای موجود، به شکل بهینه‌تری استفاده شود.

کانتر جزیره برای آشپزخانه کوچک

انواع جزیره آشپزخانه کوچک

در آشپزخانه‌های کوچک، تعبیه جزیره کمی دشوار است. جزیره به غیر از فضایی که خودش اشغال می‌کند، به فضای بیشتری برای اطرافش نیاز دارد تا هم درب‌های کابینت جزیره و هم سایر درب‌های کابینت‌ها بدون مزاحمت و با دسترسی کامل باز شوند. با توجه به تعبیه چنین حریم و فاصله‌ای، تعبیه جزیره ثابت در آشپزخانه‌های کوچک با دشواری همراه است. طراحان در چنین پلان‌هایی مدل جزیره متحرک را پیشنهاد می‌دهند. جزیره متحرک با توجه به نیاز مشتری قابلیت جابجایی دارد و معمولا سایز کوچکتری نیز دارد.

ویژگی جزیره آشپزخانه کوچک

اگر آشپزخانه شما در فضای مشترکی با اتاق نشیمن و پذیرایی است، تعبیه جزیره‌ای کوچک باعث ایجاد حایل و حریم خصوصی بین دو فضای آشپزخانه و نشیمن خواهد شد. در این موارد، دیگر جزیره دقیقا در میان آشپزخانه نیست؛ بلکه به عنوان یک دیوار فرضی  و جداکننده در نظر گرفته می‌شود.

جدیدترین مدل‌های جزیره آشپزخانه کوچک

جزیره هر چند کوچک، یک کانتر اضافه است که باعث می‌شود فضای بیشتری برای کار در آشپزخانه وجود داشته باشد. در خانه‌های نقلی و کوچک و آپارتمان‌هایی که امکان قرار دادن میز غذاخوری وجود ندارد، تعبیه جزیره کوچک می‌تواند به عنوان یک سطح اضافه برای سرو و صرف غذا مورد استفاده قرار بگیرد.

جزیره‌های متحرک که به وسیله‌ی چرخ‌های غیر قابل دید، حرکت می‌کنند یکی دیگر از جدیدترین مدل‌های جزیره آشپزخانه‌‌هیا کوچک هستند که از فضای زیرین آن می‌توان به عنوان کتابخانه‌ی آشپزی، محفظه نگهداری میوه، محل قرارگیری سبدهای حصیری زیبا یا موارد دیگر استفاده نمود.

مدل کابینت جزیره‌ای برای آشپزخانه کوچک

اگر فضای آشپزخانه‌ کوچک است و تمایل دارید که کابینت جزیره در میان آشپزخانه تعبیه کنید، لازم است در ابتدای کار، در طراحی پلان آشپزخانه، محتاطانه‌تر رفتار کنید و از کابینت‌هایی استفاده کنید که فضای بیشتری را میان آشپزخانه در اختیارتان قرار می‌دهند.

کابینت جزیره، کابینتی جادار و پرکابرد است و می‌تواند تا حد زیادی نیاز شما برای داشتن کابینت‌های جادار رفع کند، بنابراین چنانچه کابینت‌های دیواری را محدودتر انتخاب کنید، دچار کمبود جا نخواهید شد.

  • جزیره‌ ثابت یا جزیره متحرک ؟

یکی از راهکارهای پیشنهادی برای داشتن جزیره در آشپزخانه‌های کوچک، استفاده از کابینت جزیره‌ی متحرک است. جزیره‌ی متحرک ، همانطور که از نامش پیداست، امکان جابجایی دارد و شما می‌توانید در مواقعی که به فضای بیشتری نیاز دارید، آن را جابجا کنید.

کابینت جزیره متحرک ، به وسیله‌ی چهار یا شش چرخ بسیار روان که در زیر آن‌ها تعبیه شده است، جابجا می‌شود و به دلیل وجود چرخ‌ها، این مزیت را دارد که به عنوان میز سرو غذا نیز مورد استفاده قرار گیرد. شاید تصور کنید استفاده از جزیره متحرک به علت آنکه زیر آن چرخ است، کار چندان راحتی نیست و دائما تکان می‌خورد، اما چرخ‌هایی که در زیر این کابینت قرار می‌گیرد به نحوی است که در صورتی که نیاز به جابجایی آن نداشته باشید، می‌توانید آن‌ها را با فشار دادن یک اهرم، قفل کنید و کابینت را در جای خود ثابت کنید و در مواقعی که نیاز به جابجایی کابینت دارید، مجدد اهرم را فشار دهید.

چنانچه از کابینت جزیره متحرک استفاده کنید، نمی‌توانید از کانتر جزیره به عنوان سینک ظرف‌شویی یا اجاق گاز استفاده کنید.

مدل کابینت جزیره‌ای متحرک برای آشپزخانه کوچک

  • استفاده از رنگ‌های روشن برای کابینت‌ها

زمانی که فضای آشپزخانه‌ی شما کوچک است، لازم است از رنگ‌های روشن و بازتاب‌دهنده‌ی نور استفاده کنید تا فضا بازتر و روشن‌تر به نظر برسد. رنگ‌هایی مانند سفید، خاکستری روشن، کرم، قهوه‌ای روشن از رنگ‌های مناسب برای آشپزخانه‌های کوچک هستند. برای بهتر دیده شدن کانتر جزیره، پیشنهاد می‌دهیم کابینت‌ها را از یک رنگ و کانتر جزیره را از یک رنگ‌ دیگر انتخاب کنید تا با این روش، کنتراست رنگی در آشپزخانه ایجاد شود و فضا، جذاب‌تر و زیباتر به نظر برسد.

پیشنهاد ما این است رنگ کابینت جزیره را تیره‌تر از رنگ کابینت‌ها انتخاب کنید تا تمرکز دیداری بر روی مرکز آشپزخانه ایجاد شود. این کار، یک حسن دیگر نیز دارد و آن اینکه به دلیل آنکه کابینت‌های آشپزخانه روشن انتخاب شدند، فضای آشپزخانه تیره و کدر نخواهد شد.

مدل کابینت جزیره‌ای

  • جزیره‌های چند منظوره برای آشپزخانه‌های کوچک

همانطور که احتمالا تاکنون دیده‌اید، کانتر جزیره می‌تواند به عنوان گاز جزیره، سینک ظرف‌شویی و یا میز غذاخوری مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین در آشپزخانه‌های کوچک، می‌توانید کابینت‌ها را با ابعاد محدود‌تری انتخاب کنید و به جای آن، کانتر جزیره را بزرگتر و چندمنظوره انتخاب کنید. کابینت‌ها را تنها اختصاص به انباری برای نگهداری ظروف و تجهیزات آشپزخانه دهید و در صورتی که آشپزخانه‌تان کوچک است، می‌توانید بخشی از کابینت‌ها را نیز به صورت یکسره و از بالا تا پایین طراحی کنید. در عوض، کانتر جزیره را بزرگتر و جادارتر انتخاب کنید تا هم جای مناسبی برای اجاق گاز و سینک‌ ظرف‌شویی‌تان باشد و هم در صورتی که تمایل دارید، بخشی از آن را به میز غذاخوری اختصاص دهید.

  • استفاده از کانتر جزیره‌ تاشو

امروزه طراحان در مدل کابینت جزیره‌ای برای آشپزخانه کوچک از کانتر تاشو استفاده می‌کنند. در این مدل، بخشی از کانتر جزیره، به صورت تاشو بوده تا در صورتی که نیازی به آن ندارید، آن را به حالت آویزان قرار دهید. این نمونه از کانتر، بیشتر برای کسانی مناسب است که از کابینت جزیره به عنوان میز ناهارخوری استفاده می‌کنند و در زمان صرف غذا، بر وسعت میز می‌افزایند.

کانترهای تا شونده، با نوعی اتصالات محکم به کانتر اصلی متصل می‌شوند و در صورتی که نیازی به آن‌ها باشد، به راحتی به کانتر اصلی اضافه می‌شوند و در صورت عدم استفاده، مجددا به جای خود بر می‌گردند.

  • از مدل آشپزخانه L شکل استفاده کنید

یکی از طرح‌های مناسب آشپزخانه جزیره ای کوچک ، کابینت‌های طرح L مانند است که در آن، دو دیوار آشپزخانه که معمولا یکی از آن دو، بلندتر و بزرگتر از دیگری است، کابینت می‌شود. آشپزخانه‌های ال‌مانند، برای آشپزخانه‌های کوچک و نقلی بسیار مناسب هستند و شما با خیال راحت می‌توانید جزیره‌ای متناسب با حجم آشپزخانه‌تان را در وسط فضای آشپزخانه تعبیه کنید.

 کابینت جزیره‌ای برای آشپزخانه کوچک

  • قسمت زیر جزیره را کابینت کنید

یکی از بهترین ایده‌ها برای قسمت زیرین کابینت جزیره، کابینت‌ کردن آن است تا بتوانید از فضای زیر آن استفاده کنید و ظروف و بشقاب‌هایتان را در آن سازماندهی کنید. قسمت زیر کابینت جزیره، می‌تواند تا حجم زیادی از بار کابینت‌های شما بکاهد و به شما در داشتن یک آشپزخانه منظم و مرتب کمک کنند.

  • آشپزخانه‌هایی که فضای آن‌ها با اتاق نشیمن یکسان است

چنانچه فضای آشپزخانه شما با اتاق نشیمن یکسان است ( که غالبا در خانه‌هایی با متراژ کوچک چنین است ) می‌توانید از کابینت جزیره به عنوان یک فضای جداکننده و حایل میان آشپزخانه و اتاق نشیمن استفاده کنید. باز بودن بیش از حد آشپزخانه، باعث می‌شود قدرت عمل و آزادی شما در آشپزخانه محدود شود، خصوصا زمانی که میهمان دارید، این موضوع باعث سردرگمی‌تان خواهد شد، اما چنانچه فضای مابین آشپزخانه و اتاق نشیمن را با یک حایل مانند کانتر جزیره بپوشانید، از آزادی عمل بیشتری برخوردار بوده و از کانتر آن نیز می‌توانید به عنوان میز کار استفاده کنید. قسمت‌های زیر جزیره می‌تواند در نظم و سازماندهی لوازم آشپزخانه کمک کند، همچنین با گذاشتن یک کانتر دیگری که با اختلاف سطح تعبیه شده است، می‌توانید از آن به عنوان میز غذاخوری برای اعضای خانواده‌تان استفاده کنید. تنها کافی‌است چند صندلی به تعداد اعضای خانواده‌تان در قسمت بیرونی آشپزخانه قرار دهید و کانتر جزیره را در قسمت خارجی آن، تبدیل به یک میز غذاخوری کوچک نمایید.

سخن پایانی

جزیره زیبا است و باعث می‌شود کارایی کابینت‌های آشپزخانه به طور چشم‌گیری افزایش یابد. قسمت زیرین کانتر جزیره، می‌تواند محلی برای ذخیره مواد خوراکی یا ظروف باشد و کانتر بالای آن می‌تواند یک میز کار گسترده را در اختیار شما قرار دهد؛ اما برای نصب و تعبیه جزیره نیاز به فضای کافی در میان آشپزخانه است!

طراحان امروزی، با توجه به نیاز و علاقه مشتریان به داشتن کانتر جزیره، راهکارها و پیشنهادهایی را ارائه کردند که در این محتوا به برخی از آن‌ها اشاره کردیم.

در پایان، امیدواریم آنچه گفته شد برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد، از همراهی شما با آکس چوب سپاسگزاریم.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (3)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *