سبک نئوکلاسیک در دکوراسیون خانه و آشپزخانه ؛ ویژگی‌های بارز معماری

سبک نئوکلاسیک در دکوراسیون خانه و آشپزخانه ؛ ویژگی‌های بارز معماری

سبک نئوکلاسیک در دکوراسیون خانه و آشپزخانه

سبک  کابینت نئوکلاسیک ؛ در میان سبک‌ها و مدل‌های معماری و دکوراسیون داخلی منزل، سبک نئوکلاسیک را می‌توان سبکی میانه و در اعتدال بین مدرنیته و سنت نامید. نئوکلاسیک در واقع، چیزی مابین دکوراسیون کلاسیک و دکوراسیون مدرن است. در این سبک از دکوراسیون خانه و آشپزخانه، نه شاهد تجهیزات و تزئینات لوکس و تجملاتی مانند سبک کلاسیک و اشرافی هستیم و نه شاهد سادگی بیش از اندازه در سبک مدرن هستیم؛ بلکه همه چیز در میانه و اعتدال به نظر ما می‌رسد! نئوکلاسیک ، اگر چه برگرفته از معماری قرن هجدهم و نوزدهم میلادی، معروف به دوران ویکتوریایی است، اما سبکی نوین در دکوراسیون منزل محسوب می‌شود و می‌توان گفت، این سبک، چه در کابینت‌ها و آشپزخانه و چه در فضای داخلی منزل، پیشرو بوده و  کاملا منطبق بر مد روز است. در ادامه همراه وب‌سایت آکس چوب باشید تا راجع به سبک نئوکلاسیک و خصوصیات بارز آن بیشتر بدانیم.

سبک نئوکلاسیک در دکوراسیون خانه و آشپزخانه

سبک نئوکلاسیک چیست؟

نئوکلاسیک سبکی از معماری است از نیمه‌ دوم قرن هجدهم میلادی تا نیمه‌ی قرن نوزدهم میلادی در کشورهای اروپایی متداول بوده است. البته سبک نئوکلاسیکی که امروزه در دکوراسیون خانه و آشپزخانه کاربرد دارد، سبک جدیدی محسوب می‌شود و در واقع، الهام گرفته از سبک دوران یاد شده که به دوران ویکتوریایی معروف است، می‌باشد.

سبک نئوکلاسیک در دکوراسیون و دیزاین خانه و آشپزخانه، سبکی جدید و نوین محسوب می‌شود و به دلیل تعادل و رعایت اعتدال در استفاده از جزئیات و همین طور پرهیز از سادگی افراط‌ گونه، توانسته نظر طیف وسیعی از سلایق را به سمت خود جلب کند.

همان طور که از اسم نئوکلاسیک‌ پیداست، اگر چه سبکی نسبتا نوین و جدید در تاریخ معماری محسوب می‌شود، اما اشاراتی نیز به سبک معماری گذشته و کلاسیک رومی دارد و می‌توان آن را همبستگی معماری کهن و باستانی روم باستان و نوین اروپایی دانست که در آن همه چیز به حد میانه و اعتدال رسیده است.

در این سبک از معماری، خبری از خطوط گوشه‌دار و زاویه‌دار نیست و معمولا از خطوط نرم و هلال بیشتر استفاده می‌شود و به همین دلیل، طراحی‌های متاثر از آن، لطیف و نرم بوده و احساس آرامش را در بیننده تداعی می‌کند.

از سبک نئوکلاسیک ، هم در دکوراسیون خانه و هم در دکوراسیون آشپزخانه از جمله کابینت‌ها و طراحی داخلی دیوارها و کاشی آشپزخانه، همچنین سایر جزئیات استفاده می‌شود. از آنجا که هارمونی و هماهنگی اصل مهمی در معماری است، معمولا در خانه‌ها و آشپزخانه‌هایی از کابینت‌های نئوکلاسیک استفاده می‌شود که فرم دکوراسیون خانه و معماری داخلی آن نیز، به فرم نئوکلاسیک نزدیک و شبیه باشد و برگرفته از همین سبک باشد.

سبک نئوکلاسیک چیست؟

چرا سبک نئوکلاسیک پر طرفدار است؟

اعتدال و میانه‌ روی،  همیشه پیشرو و برنده بوده است. بشر اگر چه در پاره‌ای از اوقات ممکن است به زرق و برق و جلوه‌گری، توجه بیش از اندازه نشان دهد و بر اثر افراط،‌ دچار تفریط شود و مجددا به سادگی روی آورد، اما اعتدال راهی است که همیشه طرفداران مخصوص به خود را دارد و افراد بیشتری طالب آن هستند و به دلیل همین خصوصیت، همیشه منطبق بر مد خواهد بود.

این سبک نه آنچنان شلوغ و پر کار است که از حضور در چنین فضایی خسته و دلزده بشوید و نه آنقدر خلوت و ساده است که از سردی فضا، دچار یاس و سردی شوید. همچنین در سبک نئوکلاسیک ، به دلیل استفاده از خطوط نرم و هلال، فرد احساس آرامش و امنیت بیشتری می‌کند. وجود تزئینات هنری در عین سادگی و زیبایی، باعث می‌شود احساس گرما و صمیمیت در ذهن‌تان ایجاد شود و از حضور در فضایی که آراسته به این سبک از دکوراسیون است، لذت ببرید.

کابینت نئوکلاسیک

رنگ بندی در سبک نئوکلاسیک :

همانطور که قابل حدس است، رنگ بندی نیز در سبک نئوکلاسیک به اعتدال گرایش دارد. در این سبک، خبری از رنگ‌ها تند و زننده نیست؛ بلکه دراین فرم از چیدمان و دکوراسیون، از تناژ رنگ‌هایی استفاده می‌شود که ساده و ملایم باشند و بیننده را به آرامش دعوت کنند.

بیشترین رنگی که در سبک معماری نئوکلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، رنگ سفید، کرم، قهوه‌ای روشن و خاکستری است. اگر چه ممکن است از رنگ‌های آبی و زرد بسیار روشن و یا رنگ‌های روشن دیگر نیز استفاده شود، اما همه‌ی این رنگ‌ها معمولا بسیار روشن هستند.

در سبک معماری نئوکلاسیک، استفاده از رنگ‌های خنثی، جایگاه ویژه‌ای دارند و ازین خانواده‌ی رنگی به وفور استفاده می‌شود. قابل به ذکر است که در سبک معماری نئوکلاسیک ، از یک رنگ به تنهایی استفاده نمی‌شود و به عنوان مثال اگر ما می‌گوییم رنگ سفید یا خاکستری رایج است، به این معنی است که در دکوراسیونی به سبک نئوکلاسیک، رنگ سفید یا خاکستری به شکل غالب کاربرد داشته است، اما ممکن  است برای نشان دادن عمق و ایجاد سایه‌ها، از رنگ‌های تیره‌تری نیز استفاده ‌شود.

سبک نئوکلاسیک باعث انبساط و دلبازی دکوراسیون می‌شود :

همانطوری که اشاره شد در سبک معماری نئوکلاسیک ، معمولا از رنگ‌های خنثی و روشن استفاده می‌شود و رنگ‌های تیره، معمولا جایگاهی پررنگی ندارند. از خصوصیات بارز رنگ‌های خنثی و روشن این است که باعث پخش و بازتابش نور به فضا می‌شوند و به همین دلیل، فضا را بزرگتر و دلبازتر نشان می‌دهند. این ویژگی شاخص باعث می‌شود، سبک معماری نئوکلاسیک هم برای خانه‌های بزرگ و هم برای خانه‌های کوچک مناسب باشد.

مزیت استفاده از سبک نئوکلاسیک برای خانه‌های بزرگ این است که به دلیل تزئینات و جزئیات ساده‌ای که دارد از سادگی فضا می‌کاهد و فضایی دلنشین و زیبا را که یادآور دوران باستان است پدید می‌آورد. همچنین برای خانه‌های کوچک، این امتیاز قابل توجه را دارد که باعث انبساط فضای دیداری شده و فضای خانه و آشپزخانه را بزرگتر از ابعاد واقعی خود نشان می‌دهد، خصوصا آن ‌که در رنگ‌های روشن و براق استفاده شود که بازتابش نور بیشتری در آن بکار رفته باشد.

سبک نئوکلاسیک باعث انبساط و دلبازی دکوراسیون می‌شود

سبک نئوکلاسیک باعث ایجاد گرما و صمیمیت در محیط خانه می‌شود:

همه‌ی ما از تاثیر محیط و رنگ‌ها بر روحیه آدمی و انرژی که به ذهن ساتع می‌کنند مطلع هستیم. استفاده از خطوط نرم، رنگ‌های لایت و ملایم، سبک معماری لطیف، شیوه‌ی نورپردازی و همچنین نوع چیدمان و دکوراسیون، همه و همه شما را به آرامش و یک فضای امن دعوت می‌کند، حتی اگر در فضای کوچکی قرار داشته باشید.

سبک دکوراسیون مدرن، اگر چه زیبایی خاصی دارد و نمی‌توان آن را سبکی نازیبا توصیف کرد، اما با این وجود، نمی‌توان منکر آن شد که سبک کابینت مدرن، گرما و صمیمیتی را که در سبک کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک نهفته است را ندارد! با حضور در یک دکوراسیون کلاسیک و نئوکلاسیک ، تاریخ در ذهن شما زنده خواهد شد و صمیمیت دوران گذشته برایتان تداعی می‌شود که همه‌ی این‌ها نوعی رضایت و اطمینان خاطر را در ذهن بیننده ایجاد می‌کند که در سبک معماری مدرن، خبری از آن‌ها نیست!

درمعماری نئوکلاسیک به جزئیات اهمیت داده می‌شود :

سبک معماری و چیدمان نئوکلاسیک ، به جزئیات و خرده‌کاری‌ها اهمیت به‌سزایی می‌دهد. اگر  چه در این سبک، شاهد شلوغ‌کاری و ریزه‌کاری‌های افراطی نیستیم، اما آنچه که وجود دارد چه درشت باشد و چه کوچک، باید متناسب با این سبک انتخاب شده باشد.

در سبک نئوکلاسیک ، کوزه‌های گلی و سفالی، لوازم حصیری، ظروف مسی و علی‌الخصوص ظروف چینی ، معمولا جایگاه ویژه‌ای دارند و ازین جزئیات در تزئینات منزل و آشپزخانه استفاده می‌شود.

اگر طالب خانه و آشپزخانه‌ای با دکوراسیون نئوکلاسیک هستید، باید این اصل را در جزئیاتی مانند لوستر، سینک ظرف‌شویی، لوستر، شیرآلات حمام و دست‌شویی، دستگیره‌های درهای اتاق‌ها، کلید و پریز‌ها، دستگیره‌های کابینت، ظرف و ظروف، پرده‌ها و تزئینات پنجره و تابلو‌ها و مجسمه‌ها و سایر لوازم منزل نیز رعایت کنید.

در نظر داشته باشید هر چه لوازم منزل شما با همدیگر تناسب و هارمونی بیشتری داشته باشند، زیبایی بیشتری در منزل شما ایجاد خواهد شد، بنابراین باید به این اصل مهم، توجه و اهتمام بیشتری بورزید.

سبک نئوکلاسیک

 نئوکلاسیک در دکوراسیون آشپزخانه :

کابینت‌های نئوکلاسیک ، معمولا از جنس چوب یا ممبران و یا ام‌دی‌اف‌های پوششی مانند کابینت‌های پولیشی هستند. چوب طبیعی ، عالی‌ترین نوع متریالی است که در ساخت کابینت نئوکلاسیک کاربرد دارد که البته قیمت بسیار بالاتری نسبت به سایر انواع کابینت‌های نئوکلاسیک نیز خواهد داشت.

شلف‌ها و قفسه‌های بدون درب یا کابینت‌های درب شیشه‌ای از ویژگی‌های بارز آشپزخانه‌های نئوکلاسیک است و در این سبک از آشپزخانه ، معمولا از یک یا چند عدد کابینت آشپزخانه درب شیشه‌ای استفاده می‌شود. آشپزخانه‌ای به سبک نئوکلاسیک بیشترین نزدیکی را به سبک کابینت‌های کلاسیک و مدرن دارد و می‌تواند هم برای آشپزخانه‌های بزرگ و پر نور و هم برای آشپزخانه‌های کوچک مناسب باشد.

چنانچه متقاضی کابینت‌هایی به سبک نئوکلاسیک هستید، لازم است سایر اجزای آشپزخانه مانند دیوار‌ها، قاب پنجره‌ها، شیر آلات، پرده‌ها، پیشخوان، لوستر و سیار جزئیات را نیز به سبک نئوکلاسیک انتخاب کنید تا فضایی زیبا و یکنواخت را در آشپزخانه پدید آورید.

سخن پایانی:

سبک نئوکلاسیک را می‌توان یکی از جدیدترین انواع دکوراسیون و سبک معماری در خانه و آشپزخانه نامید. این سبک به دلیل ریزه‌کاری‌ها و جزئیات لطیفی که دارد، همچنین به دلیل آن که در آن از شلوغ‌کاری اجتناب شده است، امروزه بسیار مورد توجه عموم قرار گرفته است. سبک نئوکلاسیک چه برای خانه‌های کوچک و چه خانه‌های بزرگ و وسیع، می‌تواند یک سبک ایده‌آل و جذاب باشد و همه‌ی اهل خانه از دیدن آن احساس رضایت و شادمانی داشته باشند.

در پایان این سلیقه و نظر شماست که می‌توان تعیین کننده باشد که چه سبک و مدلی از دکوراسیون خانه و آشپزخانه می‌تواند برای شما مناسب و ایده‌آل باشد.

ازین که مخاطب وب‌سایت آکس چوب بوده‌اید سپاسگزاریم و امیدواریم این مقاله توانسته باشد نقش موثری در انتخاب شما داشته باشد.

 

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *