طراحی اپن آشپزخانه با ایده های جدید

طراحی اپن آشپزخانه

کابینت‌های مختلفی با توجه به تفاوت‌ در رنگ، مدل و مصالح موجود است اما مسئله تنها شکل ظاهری کابینت نیست، و انتخاب مصالح مناسب برای طراحی اپن آشپزخانه نیز اهمیت بسیاری دارد، چراکه آیندهٔ کل آشپزخانه‌تان را رقم خواهد زد.
نیازی نیست تا یک طراح داخلی باشید تا خانه خود را به شکل زیباتری بازسازی و یا تغییر دهید. برای بسیاری از افراد آشپزخانه یکی از بخش‌های هیجان‌انگیز برای طراحی و ساخت‌وساز است. از طرفی موارد زیادی در طراحی آشپزخانه وجود دارد که باید در نظر گرفته شود، و برخی تمایل دارند تا درون‌مایه‌ای مدرن و یا کمی سنتی در ساختار این اتاق داشته باشند. همچنین، اما بسیاری از افراد معتقدند پایه و اساس تمام آشپزخانه‌ها کابینت است.

طراحی اپن آشپزخانه با جنس کوارتز در یک آشپزخانه کلاسیک

جنس های مختلف برای طراحی اپن آشپزخانه

به‌محض قرار گرفتن کابینت در آشپزخانه، باقی اشیاء می‌توانند اطراف آن جای گرفته و تِم و فضای آن را شکل دهند.درحالی‌که طیف مختلفی از مصالح در بازار وجود دارد، هرکدام از آن‌ها دارای هدفی متفاوت، مزایا و مشکلات خاص خود می‌باشند که آن‌ها را برای افرادی با احتیاجات و سلیقه‌های متفاوت، مناسب می‌سازد و ما نیز در این مقاله به همین مسئله خواهیم پرداخت.

کوارتز:

بدون شک کوارتز گران‌ترین محصول بازار است، اما از طرفی به نظر می‌رسد که ارزش این قیمت را نیز داشته باشد. این ماده، که از ترکیب صمغ و خرده‌های سنگ کوارتز تشکیل‌شده است، بسیار مستحکم بوده و به دلیل ساختار غیرقابل‌تخریبش مورد تحسین قرار می‌گیرد.

از سویی همین ویژگی، آن را تبدیل به گزینه‌ای مناسب برای طراحی اپن آشپزخانه های کلاسیک کرده است و به دلیل عدم وجود هرگونه شکاف، درز و یا سوراخ کوچک، نیازی به درزگیری نداشته و نبود فضا برای باقی ماندن باکتری‌ها،‌ تمیز کردن آن را نیز بسیار آسان کرده است. همچنین، کوارتز در برابر خراش و اسید مقاوم بوده و آشپزی روی سطح آن لطمه‌ای به ساختارش وارد نخواهد کرد.

اما کوارتز نسبت به دیگر مصالح، در برابر گرما مقاومت کمتری داشته و ممکن است تابش نور مستقیم خورشید با گذر زمان رنگ آن را از بین ‌ببرد. ولی اگر حاضر به پرداخت هزینهٔ بیشتر هستید، این ماده برای آشپزخانه‌های معاصر بسیار مناسب بوده و نیازی نیست نگران صدمه دیدن آن باشید.

نگهداری از این سنگ به علت ضدخش، ضد لک و انتی باکتریال بودن آنها نسبت به دیگر محصولات این رده بسیار آسان تر است. شما با کمی آب و مایع شوینده به راحتی می توانید آن را تمیز کنید.

 

طراحی کانتر آشپزخانه کوارتز تیره یا کابینت طرح چوب
طراحی کانتر آشپزخانه کوارتز تیره یا کابینت طرح چوب

انواع اپن آشپزخانه کوارتز با رنگ های مختلف

گرانیت:

گرانیت نیز یکی دیگر از مصالح گران قیمت هست، اما به دلیل سطح صیقلی خود و تطابق با اکثر طراحی‌های داخلی، یکی از گزینه‌های پرطرفدار برای طراحی اپن آشپزخانه است. این ماده دوام زیادی داشته و در برابر گرما نیز بسیار مقاوم است، بنابراین اگر یک ماهی تابه داغ روی سطح آن قرار دهید مشکلی پیش نخواهد آمد. گرانیت ها بر خلاف کوارتز از سنگ طبیعی هستند و به همین دلیل حالت مصنوعی به فضا نمی دهند

گرچه گرانیت برای اغلب شرایط آشپزخانه مناسب است اما گاهی نیز ممکن است به دلیل ضربه‌های محکم اجسام سفت و سخت، صدمه ببیند. ولی با این وجود، در صورت درزگیری و جلوگیری از لکه گرفتن، گرانیت گزینه‌ای مناسب برای آشپزخانه‌ خواهد بود.

این سنگ ها که گاها هم قیمت سنگ های طبیعی می شوند در مقابل حرارتف خش ، قارچ و کپک مقاوم هستند ولی نسبت به کوارتز به توجه بیشتری نیاز دارند..برای تمیز کردن این اپن باید از تمیز کننده مخصوص گرانیت استفاده کنید. اگر سرکه یا روغن بر روی آن بریز ممکن است بین درزها رفته و لکه باقی بمانند پس مراقب تمیزی آنها باشید

اپن گرانیت در آشپزخانه ای با طرح چوب و کلاسیک
اپن گرانیت در آشپزخانه ای با طرح چوب و کلاسیک
اپن آشپزخانه گرانیت با کابینت سفید و جزیره بزرگ
اپن آشپزخانه گرانیت با کابینت سفید و جزیره بزرگ

چوب:

گرچه چوب برای طراحی اپن آشپزخانه مدرن و معاصر نیز مناسب است، اما کاربرد آن بیشتر در آشپزخانه‌هایی با طراحی و تِم سنتی دیده می‌شود. به دلیل دوام و مقاومت زیاد در برابر گرما، چوب نیز قیمت بالایی دارد، (هرچند قیمت آن از کوارتز و گرانیت کمتر است).

همچنین، در صورت درزگیری و نظافت مناسب، این ماده بسیار بهداشتی بوده و به دلیل داشتن استایلی مشابه «تخته‌ گوشت»، برای پخت و پز نیز مورد ترجیح واقع می‌شود.

برای اپن آشپزخانه چوب درخت ها بلوط،راش و حتی گردو مناسب می باشند.این پیشخوان ها بسیار مقاوم و پایدار است و البته که خاصیت ضد باکتریایی دارند. چوب ها با دوام و مقرون به صرفه هستند و برای نو کردن آنها فقط کافی است روی آن را سمباده بزنید. تمیز کرده این اپن ها بسیار راحت با یکم مایع شوینده مناسب وی یک پارچه نرم می توانید لک ها را پاک کنید.

 

 

اپن آشپزخانه چوبی در آشپزخانه مدرن

لمینت:

اگر دارای بودجهٔ محدودی می‌باشید، این گزینه برای شما بهتر خواهد بود. لمینت که از پلاستیک ساخته شده است بسیار وفق‌ پذیر بوده و با قیمتی بسیار کمتر، می‌تواند ظاهری مشابه با کوارتز، گرانیت و یا چوب داشته باشد.
به دلیل خاصیت انعطاف پدیری و ایجاد لبه های مختلف این نوع اپن محبوبیت بسیاری در بین طراحان دارد.به دلیل نازک بودن این پیخشوان لبه ها احتیاج به مراقبت بیشتری دارند .برای جبوگیری از خراب شدن آنها یک نوار لبه اپن کار می شود که انواع مختلفی دارد

مزایا 

از خوبی های اپن آشپزخانه لمینت می توان به ارزان بودن آن اشاره کرد. به دلیل جنس و منعطف بودن در طرح و رنگهای بسیاری در بازار برای هر سلیقه ای موجو است

معایب

لمینت مستعد خراش و سوختگی بوده و به هنگام استفاده از آن باید خیلی محتاط باشید اما از طرفی در برابر لکه و رنگ مقاوم است و از منظر درزگیری و نظافت نیاز به مراقبت خاصی ندارد.هنگام کار با چاقو مراقب اپن خود باشید زیرا به علت نازکی ممکن است چاقو خراش دهد سطح را و نکته بعدی این است که این جنس پلاستیک خیلی در برابر گرما مقاوم نیست پس ماهیتابه یا قابلمه داغ را مستقیم روی آن قرار ندهید.

اپن آشپزخانه از جنس لمینت در آشپزخانه مدرن

 

کانتر لمینت با سینک فلزیمرمر:

مرمر نیز قیمت بالایی داشته و شاید برای افرادی با بودجه محدود مناسب نباشد. اما این ماده نیز مزایای خاص خود را دارد؛ برخی آن را از منظر زیبایی‌شناسی بسیار جذاب قلمداد می‌کنند و از طرفی معتقدند الگوی رگه‌دار و دورنگهٔ موجود روی سطح آن، لکه‌های رنگ و نشانه‌های فرسودگی را پنهان می‌کند.
کابینت‌ آشپزخانه مرمری بیشتر در آشپزخانه‌های معاصر استفاده‌شده و گفته می‌شود که ظاهری گران‌قیمت دارند. اما ازآنجایی‌که بافت آن بسیار متخلل و پر منفذ است، به‌راحتی رنگ گرفته و همچنین باکتری جذب می‌کند و بنابراین، نیاز به تمیزی و درزگیری مرتب دارد.

معایب

مرمر به‌اندازه کوارتز و یا گرانیت مقاوم نیست و چاقوهای آشپزخانه باعث خراش آن می‌شوند و حتی ممکن است ضربه‌های وارده با ماهی‌تابه و کتری نیز به آن صدمه وارد کند. لذا، می‌توان گفت مردم بیشتر به دلیل زیبایی‌ برای مرمر هزینه می‌کنند و نه دوام و استحکام بالای آن.حتی ریخت آبلمیو روی مرمر باعث سفیدک زدن آن میشود پس با دقت ازآن مراقبت کنید.

آشپزخانه مشکی با اپن مرمر روشن
آشپزخانه مشکی با اپن مرمر روشن

 

آشپزخانه مدرن با اپن مرمر و گاز استیل

 

اپن آشپزخانه مرمر با کابینت تیره در فضایی بزرگ
اپن آشپزخانه مرمر با کابینت تیره در فضایی بزرگ

کاشی:

کاشی نیز از گزینه‌های مناسب برای بودجه‌های پایین است و می‌تواند با هر رنگ و طراحی‌ای هماهنگ شود. این ماده نه‌تنها به دلیل قیمت مناسب، بلکه به خاطر مقاومت بالا در برابر گرما و رنگ و نظافت آسان مورد ترجیح واقع می‌شود. اما، هرچند کاشی مزایای بسیاری دارد ولی دوام آن زیاد نیست و در مدت کوتاهی ترک می‌خورد. گرچه، می‌توان آن‌ را به‌سادگی و به‌سرعت تعویض کرد.

معایب

از طرفی، پیشخوان کاشی بنا بر برخی دلایل برای قرار دادن لوازم آشپزخانه و پخت‌وپز روی سطحشان مناسب نیست:اولا، سطح آن صاف نیست و اشیاء روی آن ثبات لازم را نخواهند داشت. دوما، وجود خطوط دوغاب در کناره‌های آن، به معنای انباشته شدن جِرم و باکتری بوده و این ماده را به گزینه‌ای نامناسب و غیربهداشتی برای آشپزی و پخت‌وپز تبدیل خواهد کرد.

اپن با کاشی در فضای کلاسیک

 

کاشی طوسی برای اپن آشپزخانه

سخن آخر

علاوه برای  انتخاب رنگ و جنس کابینت ، انتخاب جنس کانتر و رنگ آن نیز بسیار با اهمیت است چون در فضای آشپزخانه کاملا جلوه دارد .با توجه به بودجه ، فضای آشپزخانه ، رنگ انتخابی و البته سلیقه تان می توانید اپن آسپزخانه خود را انتخاب کنید. موارد فوق کمک شایانی به شما در طراحی اپن آشپزخانه مدرن و یا سنتی تان دارد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

Comments (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *