جزیره کابینت ممبران

عناوین مهم صفحه

جزیره کابینت 

کابینت جزیره، نمایی لوکس و زیبا دارد و باعث ایجاد فضایی شیک در آشپزخانه می‌شود. بسیاری افراد با دیدن آشپزخانه‌های جزیره‌دار، تصمیم می‌گیرند آشپزخانه خود را بازسازی کرده و یک جزیره در دل آن تعبیه کنند! خوب است بدانید که جزیره کابینت نسبت به کابینت‌های سنتی و معمول دارای مزایای بسیاری است، ولی نصب و تعبیه آن مستلزم وجود شرایط خاص و رعایت قاعده‌های مختلفی است. بدون شک یک آشپزخانه، زمانی زیبا و کاربردی است که تمام آیتم‌های ریز و درشت آن به جا و متناسب به کار رفته باشند. اگر طرفدار کابینت محبوب جزیره هستید، ما به شما خواهیم گفت برای نصب آن چه کاری باید انجام دهید!

مدل جزیره کابینت آشپزخانه

مدل کابینت جزیره 

کابینت جزیره، یک کانتر و پیشخان مستقل است و به شکلی طراحی می‌شود تا نمایی شبیه به یک جزیره را به وجود آورد. جزیره کاملا مستقل است و از هیچ سمتی به کانترهای دیگر اتصال ندارد. جزیره کابینت در پلان‌های مختلف آشپزخانه، به شرط بزرگ بودن فضا، قابل اجرا است و ممکن است درست در وسط آشپزخانه یا در قسمت‌های دیگری از فضا نصب شود؛ اما در هر صورت، کاملا مستقل است و حتی رنگ آن، در صورت تمایل می‌تواند با سایر کابینت‌ها و تم کلی آشپزخانه متفاوت باشد، تا همانند یک آرایش غلیظ، جلوه‌گری بیشتری داشته باشد!

جزیره و اپن چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ 

در مدل کانتر اپن، حداقل یک سمت کانتر به دیوار یا باقی پیشخان‌ کابینت‌ها متصل می‌شود؛ اما در انواع مدل‌های کابینت جزیره، پیشخان حالتی شناور دارد و به هیچ دیوار یا کابینتی متصل نیست.

در طراحی کابینت اپن، نماسازی فقط از سمت سالن پذیرایی و فضای بیرون آشپزخانه انجام می‌گیرد؛ ولی در کابینت جزیره، می‌توان از سه جهت نماسازی کرد و جلوه‌ای زیباتر به وجود آورد.

اپن به طور معمول عمق کمی دارد و معمولا در طراحی آن، از عناصر مختلف آشپزخانه استفاده نمی‌شود؛ نهایت کاربرد طراحی در اپن، استفاده از آن به عنوان میز غذا‌خوری است! این در حالی است که در جزیره کابینت قابلیت طراحی و گنجاندن اجاق گاز، سینک ظرفشویی و ماشین ظرف‌شویی و …. وجود دارد.

آشپزخانه‌هایی که کابینت آن‌ها به شکل اپن طراحی می‌شود، ثابت بوده و نمی‌توان تغییری در آن به وجود آورد. ولی در مدل جزیره کابینت، قابلیت طراحی به صورت سیار وجود دارد و می‌توان از آن به نفع آشپزخانه‌های با متراژ پایین استفاده کرد که در صورت نیاز بتوان جزیره کابینت را جابجا کرد.

فرق کانتر و جزیره

فرق کانتر و جزیره 

شاید این سوال در ذهن ایجاد شود که تفاوت کانتر یا همان پیشخان با کابینت جزیره چیست؟ کانتر همان صفحه رو کابینتی است که بر روی کابینت‌های زمینی نصب می‌شود و سطحی مسطح را برای کار کردن در آشپزخانه فراهم می‌آورد. جزیره نیز دارای کانتر و پیشخان است اما کانتری است که از هیچ سمتی به هیچ دیواری متصل نیست و کاملا مستقل در قسمتی از آشپزخانه تعبیه می‌شود.

کاربردهای مختلف جزیره کابینت 

با توجه به این که جزیره کابینت، کانتری مستقل است، می‌توان کاربردهای مختلفی را برای آن در نظر گرفت. با توجه به پلان آشپزخانه و سلیقه‌ی مشتری، مصارف مختلفی از جمله کابینت اجاق گاز، کابینت ظرف‌شویی، کابینت ناهار خوری و … برای جزیره کابینت  تعریف می‌شود.

از نظر بصری، تمرکز اصلی بر روی کابینت جزیره است؛ به همین دلیل کاربرد و زیبایی آن نقش مستقیمی در زیبایی آشپزخانه و حتی کل خانه دارد. نوع کاربرد جزیره معمولا به گونه‌ای انتخاب می‌شود که فعالیت‌های ما در آشپزخانه با سهولت بیشتری صورت گیرد.

کابینت جزیره میز ناهار خوری

کابینت جزیره میز ناهار خوری 

احتمالا همه‌ی ما دوست داریم که یک کانتر کوچک در آشپزخانه به عنوان میز ناهارخوری داشته باشیم. خوردن صبحانه یا عصرانه، یا حتی یک چای داغ در کنار عزیزانمان در یک آشپزخانه‌ی زیبا، به راستی دلچسب است. به همین دلیل است که طراحان امروزی، خصوصا طراحان غربی، بیشتر بر روی نصب یک میز غذاخوری، هر چند کوچک و نقلی در آشپزخانه تاکید دارند.

جزیره کابینت هر کاربردی که داشته باشد، با نصب یک کانتر با ارتفاع متفاوت، می‌تواند تبدیل به یک میز ناهارخوری کوچک شود. اگر فضای آشپزخانه‌تان زیاد نیست، از مدل میزهای کشویی یا تاشو نیز می‌توانید استفاده کنید تا در زمانی که به میز احتیاج ندارید، آن را تا کنید.

تعبیه کابینت جزیره به عنوان میز ناهارخوری یکی از اصلی‌ترین آیتم‌هایی است که معمولا پیشنهاد می‌شود. این کانتر ممکن است به طور اختصاصی به عنوان میز ناهار خوری به کار رود و یا مدلی ترکیبی و چند منظوره باشد که در ادامه راجع به جزئیات آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

کابینت جزیره با سینک ظرفشویی

کابینت جزیره ظرفشویی 

بسیارمهم است که حین شستن ظرف‌ها یا سبزیجات و میوه‌ها، روی شما به سمت اتاق نشیمن و پذیرایی باشد. به همین دلیل، در بسیاری از پلان‌ها از کابینت جزیره به عنوان کانتر ظرفشویی استفاده می‌شود که هم از نظر بصری زیبا است و هم از نظر کاربرد، مفید واقع می‌شود. در مدل جزیره ظرفشویی، با انتخاب یک سینک ظرفشویی زیبا و چشم‌نواز می‌توانید نمایی خیره‌کننده به آشپزخانه خود بیفزایید.

اگر از جزیره کابینت به عنوان ظرفشویی استفاده می‌کنید، لازم است تدابیری سنجیده شود تا لوله‌های آب سرد و گرم و همچنین خروجی به سمت فاضلاب، در این ناحیه قرار گیرد. همچنین باید آگاهی داشته باشید که اگر از جزیره به عنوان سینک ظرفشویی استفاده کنید، نمی‌توانید آبچکان برای ظرف‌ها تعبیه کنید.

کابینت جزیره گاز رومیزی

کابینت جزیره گاز رومیزی 

پیشخان جزیره کابینت می‌تواند به شکلی طراحی شود که اجاق گاز را در خود جای دهد. برای این منظور طراحی‌های صورت می‌گیرد که بتوان لوله گاز و باقی وسایل مورد نیاز را در این ناحیه قرار داد. در این مدل، لازم است فضایی هم برای نصب هود در نظر بگیرند تا قرار گرفتن اجاق گاز در میان آشپزخانه، سبب پخش شدن بوی غذا در خانه نشود.

تعبیه جزیره به عنوان گاز رومیزی، یکی از زیباترین ایده‌ها برای داشتن کابینت جزیره است که به شما امکان می‌دهد در فضایی مستقل و رو به اتاق نشیمن و میهمان‌هایتان آشپزی کنید.

جزیره آشپزخانه متحرک

جزیره آشپزخانه متحرک یا جزیره چرخ‌دار 

در برخی پلان‌ها، به دلیل نوع طراحی فضا، ممکن است نصب کابینت جزیره با دشواری همراه باشد. در این پلان‌ها، می‌توان از جزیره متحرک یا مدل چرخ‌دار استفاده نمود. در مدل چرخ‌دار، به راحتی پیشخان حرکت می‌کند و در مواقع لزوم جابجا می‌شود. اما در زمانی که جزیره ثابت است، با فشار دادن اهرمی، چرخ‌های آن محکم می‌شود و کانتر دیگر تکان نمی‌خورد.

 مدل جزیره چرخ‌دار، کاربردهای بسیاری دارد و حتی به عنوان میز سرو غذا نیز به کار می‌رود، اما نمی‌توان از آن به عنوان کانتر ظرفشویی یا اجاق گاز استفاده نمود. یکی از محاسن جزیره کابینت چرخ‌دار، قابلیت جابجایی و در نتیجه ایجاد تنوع بیشتر در آشپزخانه است. این آیتم خصوصا برای افرادی که از یکنواختی زود خسته می‌شوند، می‌تواند مفید و چاره‌ساز باشد.

کابینت جزیره برای آشپزخانه کوچک 

کابینت جزیره برای آشپزخانه کوچک 

در پلان‌های کوچک، نصب جزیره کابینت کمی دشوار است؛ زیرا این کابینت در عین حالی که زیبا است، کمی دست و پاگیر نیز هست. کانتر جزیره هر کاربردی که داشته باشد، باید فضایی برای باز شدن تجهیزات و درب کابینت وجود داشته باشد. به این فضای ضروری، فاصله امن یا ایمن گفته می‌شود. برای داشتن فاصله امن، لازم است درب تجهیزاتی مانند لباس‌شویی یا ماشین ظرف‌شویی کاملا باز شود و فرد بالغی هم بتواند در حین باز بودن وسیله، به راحتی از آن استفاده کند. به همین دلیل است که نصب جزیره کابینت در آشپزخانه‌های کوچک نیازمند تمهیدات خاصی است.

در پلان‌های کوچک و نقلی، تعبیه جزیره متحرک بسیار کاربردی است. البته در بسیاری از پلان‌های کوچک، مانند آشپزخانه‌های تک دیواره، جزیره کابینت هیچ منافاتی با کم بودن فضا ندارد و اتفاقا مانند یک حایل باعث ایجاد فضای خصوصی در آشپزخانه می‌شود.

جزیره کابینت آکواریوم 

اگر آشپزخانه‌ی پُر و پیمانی دارید که همه وسایل‌تان به خوبی و به طور کامل در آن جای می‌گیرد، بد نیست از جزیره استفاده‌های خاص کنید! تعبیه جزیره کابینت آکواریوم یکی از همین ترفندها است که در عین حالی که زیبا است، بر جذابیت و خاص بودن آشپزخانه‌ می‌افزاید. البته نیاز نیست همه‌ی کانتر را به آکواریوم اختصاص دهید، حتی اگر گوشه‌ای از آن را تبدیل به یک آکواریوم رویایی کنید کافی است تا آشپزخانه‌ای شیک و منحصر بفرد داشته باشید.

کابینت جزیره ویترینی

کابینت جزیره ویترینی 

اگر تمایل ندارید که اجاق گاز، سینک ظرفشویی یا میز غذاخوری را در پیشخان جزیره نصب کنید، می‌توانید از کابینت جزیره ویترینی استفاده کنید. در این مدل، بخشی از کابینت تبدیل به ویترین و یا محفظه‌ای برای نگهداری وسایل و تجهیزات دکوراتیو و تزئینی می‌شود. با استفاده از ظرف‌های لوکس و زیبا در این ویترین، می‌توان نمایی جذاب برای آشپزخانه ایجاد کرد. جزیره‌های ویترینی گاهی محلی برای نگهداری کتاب و مجلات نیز هستند که این مسئله کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.

مدل جزیره ترکیبی 

جزیره ترکیبی یکی از اصلی‌ترین مدل‌های این کانتر است و طراحی آن به نحوی است که بتوان عناصر مختلفی را در پیشخان میانی آشپزخانه جای داد. برای مثال، می‌توانید هم اجاق گاز و هم سینک ظرفشویی را در کابینت جزیره تعبیه کنید و در عین حال، بخشی از کابینت‌های ردیف پایین را به فضایی برای تعبیه فر یا مایکروفر اختصاص دهید. می‌توان قسمتی از پیشخان را به عنوان میز غذاخوری در نظر گرفت و متناسب با آن، طراحی و ارتفاع پیشخانه را تغییر داد.

طراحی کابینت جزیره ترکیبی معمولا با نظر و سلیقه‌ی مشتری انجام می‌پذیرد و در صورتی که تمایل داشته باشید می‌توانید تمام مدل‌‌های بالا را در طراحی پیشخان مد نظر قرار دهید و در واقع یک جزیره‌ی منحصربفرد و کاملا کاربردی داشته باشید.

مزایا و معایب جزیره آشپزخانه

مزایا و معایب جزیره آشپزخانه

جزیره کابینت یک کانتر زیبا است که کارایی آشپزخانه را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. این کابینت باعث می‌شود فضای داخلی آشپزخانه، در حالی که کاربردی و مفید است، لوکس و مدرن نیز به نظر برسد. با این وجود، کابینت جزیره مزایا و معایبی نیز دارد که استفاده از آن را در برخی پلان‌ها ناممکن می‌سازد. با دانستن مزایا و معایب این کانتر دوست‌داشتنی، می‌توانید بهتر راجع به حضور یا عدم حضور آن در آشپزخانه تصمیم‌گیری کنید.

مزایای مدل جزیره

  • کارآمد سازی مثلث آشپزخانه (مثلث آشپزخانه یعنی اجاق گاز، یخچال و سینک ظرفشویی)
  • حفظ نقطه کانونی در آشپزخانه و ایجاد تعادل در نمای بصری کابینت‌ها در آشپزخانه‌های بزرگ
  • حفظ حریم خصوصی بیشتر در برخی پلان‌ها، خصوصا آشپزخانه‌هایی که فضای نشیمن با آشپزخانه یکسان است.
  • داشتن یک پیشخان اضافه و در نتیجه داشتن سطح کار بیشتر
  • قابلیت طراحی و ساخت در مدل‌های مختلف و با آپشن‌های متفاوت
  • ایجاد فضای بیشتر برای جاسازی ظروف و در نتیجه فضای ذخیره‌سازی بیشتر
  • استفاده کاربردی‌تر از فضا در آشپزخانه‌های کوچک با استفاده از جزیره چر‌خ‌دار یا قابل حمل
  • امکان انتقال اجاق گاز یا سینک ظرفشویی به پیشخان وسط آشپزخانه
  • ایجاد نمایی مدرن و لوکس

معایب مدل جزیره 

  • با داشتن کابینت جزیره نمای آشپزخانه از شکل سنتی خود خارج می‌شود.
  • نصب کابینت جزیره آشپزخانه نیازمند وجود فضای کافی است؛ بنابراین ممکن است برای برخی پلان‌ها مناسب نباشد.
  • گاهی اوقات ممکن است شیوه‌ی طراحی پیشخان خطر آفرین باشد. برای مثال، قسمتی از پیشخان به اجاق گاز و قسمتی به میز غذاخوری اختصاص پیدا کند که این مساله می‌تواند سبب شود کودکان هنگام غذا خوردن نزدیک اجاق گاز باشند.
  • ساخت جزیره کابینت به مصالح بیشتری احتیاج دارد و از نظر اقتصادی هزینه‌بر است.
  • جزیره کابینت باعث اشغال فضای میانی آشپزخانه می‌شود که این موضوع ممکن است برای برخی خانواده‌های سنتی جذاب نباشد.

 طراحی و ساخت جزیره کابینت

آموزش طراحی و ساخت جزیره کابینت 

برای طراحی و ساخت جزیره کابینت لازم است تعیین کنید که قصد دارید از این کابینت چه استفاده‌ای کنید. تعیین کاربرد، اولین گام در طراحی و ساخت کابینت جزیره است. همانطور که اشاره کردیم، برخی کاربردهای خاص، مانند اجاق گاز یا سینک ظرفشویی نیازمند نصب تجهیزات خاصی است که لازم است از قبل برای آن‌ها برنامه‌ریزی شود.

با توجه به آن که کابینت جزیره نقطه کانونی و مرکز توجه در آشپزخانه است، می‌توانید رنگ این کانتر را از سایر کابینت‌ها متفاوت انتخاب کنید. بنابراین اگر به مدل آشپزخانه‌ی دو رنگ علاقه دارید، می‌توانید رنگ جزیره را متفاوت انتخاب کنید.

یکی دیگر از مواردی که در طراحی و ساخت جزیره کابینت مهم است، توجه به مثلث کار آشپزخانه است. سه آیتم، یخچال، اجاق گاز و سینک ظرف‌شویی، مثلث کار آشپزخانه به حساب می‌آیند و دسترسی راحت‌تر و سریع به آن‌ها با ایجاد فاصله‌ای ایمن بین‌ آن‌ها، مهم‌ترین اصلی است که در طراحی آشپزخانه باید لحاظ شود. بنابراین اگر قصد دارید کابینت جزیره در آشپزخانه‌تان تعبیه کنید، لازم است اصول استاندارد مثلث کار را رعایت کنید.

ابعاد جزیره آشپزخانه 

ابعاد کابینت جزیره با توجه به پلان آشپزخانه و کاربرد آن متغیر است. نه وجود جزیره کابینت با ابعاد بزرگ زیبا است و نه مدل کوچک آن می‌تواند زیبایی و کاربرد خاصی در آشپزخانه داشته باشد. بنابراین بهتر است تابع ابعاد استاندارد باشیم تا فضای آشپزخانه زیباتر به نظر برسد.

با توجه به ابعاد آشپزخانه سایز استاندارد جزیره بین ۱ تا ۲ متر پیشنهاد می‌شود که ممکن است به شکل مستطیلی یا مربع و حتی دایره‌ای شکل نیز طراحی شود. البته این مقدار با توجه به سایز آشپزخانه ممکن است کمی بیشتر یا کمتر نیز در نظر گرفته شود.

ارتفاع مناسب جزیره

ارتفاع مناسب جزیره 

طراحان معمولا ارتفاع جزیره را بین ۹۱ تا ۱۰۶ سانتی‌متر در نظر می‌گیرند که البته این مقدار بسته به نوع کاربرد کابینت جزیره ممکن است چند سانتی‌متر بیشتر یا کمتر باشد. اگر از کانتر جزیره به عنوان میز غذاخوری استفاده می‌کنید، ارتفاع کانتر باید ۱۰۶ سانتی‌متر باشد و همچنین لازم است فضایی در زیر صفحه روی کابینت برای قرار دادن زانو و پای افراد نیز در نظر گرفته شود.

اگر آشپزخانه دارای کانتر اوپن به غیر از جزیره است، لازم است سطح جزیره کابینت از اوپن پایین‌تر باشد تا شاهد شلوغی در آشپزخانه نباشیم. معمولا سطح اپن از جزیره کمی بالاتر در نظر گرفته می‌شود؛ البته این موضوع کاملا سلیقه‌ای است و بستگی به پلان آشپزخانه و طراحی کابینت‌ها نیز دارد.

محل قرارگیری جزیره

کابینت جزیره پیشخانی مستقل است بنابراین می‌تواند در هر قسمتی از آشپزخانه با توجه به رعایت فاصله امن، تعبیه شود. معمولا نصب جزیره در قسمت میانی آشپزخانه بیشتر متداول است اما در صورتی که آشپزخانه‌تان مستطیلی شکل یا کشیده است، می‌توان آن را کمی بالاتر یا پایین‌تر نیز قرار داد. چنانچه از مدل متحرک استفاده می‌کنید، در صورت لزوم می‌توانید جای جزیره کابینت را تغییر دهید.

فاصله استاندارد جزیره تا کابینت 

ایجاد فاصله‌ی امن بین کابینت جزیره و سایر کابینت‌ها مساله مهم دیگری است که در طراحی آشپزخانه باید به آن توجه کنید. این فاصله باید به حدی باشد که درب کابینت‌های زمینی یا جزیره، بدون برخورد به بدنه‌ی کابینت‌ها، به طور کامل باز شوند و یک فرد بتواند به راحتی از فضای داخلی کابینت‌ها یا تجهیزاتی که در کابینت نصب شده، استفاده نماید.

تردد راحت در بین کابینت جزیره و سایر کابینت‌ها نیز مسئله دیگری است که باید در نظر گرفته شود. با توجه به این دو نکته، به نظر می‌رسد حداقل فاصله بین کانتر جزیره و کابینت‌ها حداقل ۹۰ سانتی‌متر یا در حدود یک متر در نظر گرفته شود.

جزیره در پلان‌های مختلف آشپزخانه 

جزیره در پلان‌های مختلف آشپزخانه 

شکل و ابعاد جزیره در پلان‌های مختلف آشپزخانه متفاوت است. به عنوان مثال، در پلان‌های کشیده و دراز نمی‌توان جزیره‌ی مربع‌شکل تعبیه نمود. بهتر است ابعاد و شکل ظاهری جزیره آشپزخانه متناسب با پلان و متراژ آشپزخانه و همین طور نوع کابینت‌ها انتخاب شود. جزیره‌ی مربع شکل، مستطیل، دایره و حتی اشکال منحنی و خاص از انواع این کانتر هستند که فارغ از سبک و مدل‌شان در آشپزخانه‌های مختلف کاربرد دارند.

جزیره آشپزخانه یو U شکل

جزیره آشپزخانه یو U شکل

پلان‌های U شکل، از بهترین آشپزخانه‌ها برای داشتن جزیره کابینت هستند. در این مدل، شکل و فرم قرارگیری کابینت‌ها بر روی دیوار، مانند U انگلیسی است؛ یعنی در هر سه دیوار آشپزخانه می‌توان کابینت‌های زمینی و هوایی یا یکی از این دو را تعبیه نمود. پلان U شکل بیشترین و پرکاربردترین تعداد کابینت‌ها را در متراژهای هم‌اندازه به خود اختصاص می‌دهد و قابلیت نصب جزیره کابینت را نیز دارد.

در پلان‌های U شکل بسته به متراژ آشپزخانه می‌توان از انواع کابینت جزیره‌ با شکل‌های مختلف استفاده نمود. به طور کلی در این پلان‌ها دست ما باز است تا جزیره را در قسمت‌های مختلف آشپزخانه یا در ابعاد و شکل‌های مختلف طراحی و چینش کنیم و جز محدودیت متراژ، محدودیت خاصی متوجه ما نیست.

جزیره آشپزخانه ال L شکل 

جزیره آشپزخانه ال L شکل 

در پلان‌های L شکل، دو طرف آشپزخانه دارای دیوار است و بر روی دو دیوار می‌توان کابینت‌های زمینی یا هوایی قرار داد. در پلان‌های ال شکل، جزیره معمولا مستطیلی انتخاب می‌شود زیرا بیشتر با فرم L شکل آشپزخانه هماهنگی دارد. البته از کابینت جزیره‌ با اشکال دیگر، مانند مدل دایره‌ای نیز می‌توان استفاده نمود.

با توجه به این که معمولا پلان‌های L شکل دارای فضای یکسانی با اتاق نشیمن هستند، نصب و تعبیه جزیره کابینت می‌تواند فضای خصوصی بیشتری را برای کار در آشپزخانه به وجود آورد.

جزیره آشپزخانه تی T شکل

جزیره آشپزخانه تی T شکل 

جزیره کابینت T شکل، همانطوری که از شکل ظاهری‌اش پیدا است، مانند T انگلیسی، از دو قسمت تشکیل شده است. در مدل T شکل، یک قسمت معمولا محل قرارگیری گاز یا سینک ظرف‌شویی و قسمت دیگر معمولا میز ناهارخوری قرار دارد.

کابینت جزیره مدل T بهترین طراحی برای افرادی است که تمایل دارند آشپزخانه‌ی جزیره‌ای با چند کاربرد و میز غذاخوری داشته باشند. از این مدل، بیشتر در پلان‌های بزرگ که دارای فضای وسیعی هستند استفاده می‌شود. پلان‌های U شکل، L شکل و تک دیواره از بهترین مدل‌ها برای نصب جزیره کابینت مدل T هستند.

شبه جزیره یا جزیره جی G شکل 

کابینت جزیره G شکل یا شبه جزیره، همان کانتر اوپن است که همه‌ی ما با آن آشنایی داریم. در این مدل، جزیره، کانتری مستقل نیست و از یک سمت به دیوار یا کابینت‌ها متصل است و به دلیل همین شیوه‌ی اتصال، به آن شبه جزیره می‌گویند. از جزیره کابینت G شکل برای پلان‌های نسبتا کوچک استفاده می‌شود زیرا فضای کافی برای عبور و مرور از اطراف جزیره محدود است و ما ناچاریم یک سمت آن را به دیوار متصل کنیم.

این مدل، حریم خصوصی بیشتری را برای مشتری به همراه دارد و از فضای زیرین و داخلی کابینت‌ها هم که از اتاق نشیمن دیده نمی‌شوند، می‌توان به عنوان کابینت آشپزخانه و فضایی برای قرار دادن ظرف و ظروف استفاده نمود.

اگر از بالا به کابینت‌های زمینی نگاه کنیم، شکل کلی آن‌ها G انگلیسی را به خاطر می‌آورد. این مدل بیشتر در پلان‌های L شکل و U شکل اجرا می‌شود.

جزیره در آشپزخانه‌های خطی 

جزیره در آشپزخانه‌های خطی 

اگر آشپزخانه شما کوچک است و نقشه‌ای خطی دارد، می‌توانید کابینت جزیره را به شکلی طراحی کنید که سبب یکپارچه شدن فضای خانه و آشپزخانه شود. همچنین، این کار باعث می‌شود خانه شما دل‌بازتر جلوه کند. اما اگر آشپزخانه شما متراژ متوسط و یا وسیعی دارد، می‌توانید با قرار دادن جزیره کابینت در وسط آن، از مزایای بیشتری بهره‌مند شوید.

جزیره کابینت گرد آشپزخانه

جزیره کابینت گرد 

جزیره گرد همانطور که از نامش پیدا است، شکل هندسی گرد دارد. کابینت جزیره گرد به دلیل شکل ظاهری خاصی که دارد بسیار مورد توجه قرار دارد و برای ساخت آن باید از کابینت منحنی کمک گرفت. البته در ساخت جزیره کابینت گرد، کابینت‌های زیرین می‌توانند شکلی مربعی داشته باشند و تنها صفحه کانتری که بر روی آن قرار می‌گیرد شکل هندسی گرد داشته باشد. مدل گرد می‌تواند به عنوان میز غذاخوری ثابت کاربرد داشته باشد و دارای قسمت زیرین و دارای کابینت نباشد.

کابینت جزیره گرد در پلان‌های U شکل، L شکل، تک دیواره و حتی G شکل کاربرد دارد و به دلیل اینکه فاقد گوشه و لبه‌های تیز است در آشپزخانه‌های کوچک نیز امکان نصب دارد.

جزیره آشپزخانه منحنی

جزیره آشپزخانه منحنی 

جزیره کابینت منحنی دارای شکل گوشه‌دار و لبه‌های تیز نیست و شکل ظاهری آن منحنی و حتی گرد است. مدل منحنی معمولا از جنس ام دی اف منحنی یا کابینت هلال تشکیل می‌شود و درب کابینت‌های زیرین آن نیز به شکل منحنی است.

مدل جزیره منحنی به دلیل قدرت انعطاف بسیار بالایی که دارد در پلان‌هایی با شکل خاص کاربرد دارد و به ما اجازه می‌دهد شکل‌های مختلفی از آن را با سایزها و ابعاد مختلف تجربه کنیم. این مدل و طراحی، برای افرادی با سلیقه‌ی خاص جذاب و مورد توجه است.

انواع مدل‌های کابینت جزیره آشپزخانه 

در مدل‌های مختلف کابینت آشپزخانه می‌توان جزیره تعبیه نمود. البته بدیهی است که هر مدل کابینت با توجه به سبک و طرحی که دارد، نیازمند جزیره‌ای متناسب با همان مدل است تا هماهنگی بیشتری در آشپزخانه وجود داشته باشد. مدل جزیره آشپزخانه در پلان‌های مختلف، تفاوت‌های اندکی با یکدیگر دارند که باعث می‌شود فضای آشپزخانه در هر مورد زیباتر و کاربردی‌تر باشد. اگر به داشتن جزیره علاقمند هستید، پیشنهاد می‌دهیم ادامه این محتوا را هم مطالعه کنید تا با مدل‌های مختلف و جذاب آن بیشتر آشنا شوید. در ادامه به شما خواهیم گفت برای هر مدل کابینت، به چه مدل جزیره‌ای نیاز دارید.

جزیره کابینت کلاسیک 

جزیره کابینت کلاسیک 

کابینت کلاسیک، سبکی از کابینت آشپزخانه با نمای مجلل و تزئینات اضافه است که روی هم رفته باعث می‌شود فضای آشپزخانه کلاسیک و مجلل به نظر برسد. اگر مدل کابینت آشپزخانه‌تان سبک کلاسیک است، لازم است از جزیره‌ای با همان ظاهر کلاسیک و نمای اشرافی استفاده کنید. جزیره‌های کلاسیک، معمولا ابعاد بزرگ‌تر و جلوه‌های تزیینی بیشتری دارند. پایه‌ی جزیره، منبت‌های مختلف، گل دکوراتیوها و تاج گل، از انواع حکاکی‌های دکوراتیو است که بر بدنه‌ی جزیره‌ی کلاسیک نصب می‌شود. در صورت تمایل، می‌توان گل‌دکوراتیوها و منبت‌ها را با رنگ دیگر و یا به رنگ پتینه انتخاب کنید. صفحه روکابینتی در مدل جزیره کلاسیک، معمولا از جنس سنگ طبیعی یا مصنوعی و یا چوب طبیعی انتخاب می‌شود.

جزیره کابینت مدرن 

جزیره کابینت مدرن

کابینت مدرن، نوعی کابینت با وجود تزئینی بسیار ساده است. در واقع، کابینت مدرن هیچ گونه تزئیناتی ندارد و تزئینات آن، همان سادگی است. معمولا از کابینت‌های سبک مدرن در آشپزخانه‌های کوچک یا مینیمال استفاده می‌شود؛ سبک مدرن، به دلیل زیبایی و سادگی خاصی که دارد، پر طرفدار است و ممکن است در آشپزخانه‌های خیلی بزرگ نیز نصب شود.

جزیره کابینت در آشپزخانه‌های مدرن، ساده است و دارای وجوه تزئینی یا طرح‌های منبت نیست. جنس آن معمولا با جنس کابینت‌های یکسان است، اما در رنگ می‌تواند متفاوت باشد. صفحه رو کابینتی در جزیره کابینت مدرن، معمولا با جنس صفحه کابینت‌ها یکسان انتخاب می‌شود تا تم سادگی در آشپزخانه جریان داشته باشد. اگر فضای آشپزخانه‌تان بزرگ است، با نصب کابینت جزیره مدرن می‌توانید زیبایی آشپزخانه‌ را دوچندان سازید.

جزیره کابینت نئوکلاسیک 

جزیره کابینت نئوکلاسیک

کابینت نئوکلاسیک سبکی بین مدرن و کلاسیک است. این سبک، مثل سبک کلاسیک پر زرق و برق نیست اما همانند کابینت مدرن هم ساده نیست. وجوه تزئینی در کابینت نئوکلاسیک محدود و ساده است اما در عین سادگی زیبا و چشم‌نواز است. اکثر کسانی که به سبک کلاسیک علاقمند هستند، به دلیل کمبود جا به کابینت نئوکلاسیک روی می‌آورند. این سبک قدرت انعطاف بالایی دارد و در آشپزخانه‌های کوچک و بزرگ قابل اجرا است.

جزیره کابینت نئوکلاسیک مطابق با سبک و رنگ کابینت‌ها انتخاب می‌شود و در صورت تمایل، می‌توان المان‌های کلاسیک مانند سینک ظرف‌شویی کلاسیک، شیرآلات کلاسیک را هم برای آن نصب نمود. جزیره نئوکلاسیک از مدل کلاسیک ساده‌تر است و تزئینات کمتری در بدنه و نمای آن دیده می‌شود.

جزیره کابینت ساده

جزیره‌های ساده معمولا برای آشپزخانه‌های سبک مدرن و مینیمال به کار می‌روند و از نظر شکل ظاهری ساده هستند. این مدل‌ها معمولا دارای کاربری‌هایی مانند اجاق گاز یا سینک ظرف‌شویی نیستند و کانتر رویی آن‌ها تنها یک صفحه کابینت ساده است. با قرار دادن یک گلدان گل طبیعی می‌توانید جزیره‌ی بی‌نهایت زیبایی در آشپزخانه داشته باشید و از زیبایی و سادگی آن لذت ببرید.

جزیره کابینت ممبران

جزیره کابینت ممبران

کابینت ممبران نوعی متریال از جنس ام دی اف با روکش PVC است که قابلیت برش خوری و حکاکی را نیز دارد. در مدل ممبران، ام دی اف خام به وسیله‌ی دستگاه CNC برش و حکاکی می‌شود؛ به همین دلیل قابلیت نصب در آشپزخانه‌های کلاسیک و نئوکلاسیک را دارد.

جزیره کابینت ممبران به دلیل داشتن پوشش PVC در مقابل رطوبت مقاوم است و از نظر کیفیت در سطح بالایی دسته‌بندی می‌شود. از نظر قیمت، جزیره کابینت ممبران در رنج متوسط قرار دارد واز جزیره‌های چوبی کلاسیک یا روکش چوب قیمت پایین‌تری دارد.

جزیره کابینت وکیوم

کابینت وکیوم همان کابینت ممبران است. به دلیل نوع طراحی و شیوه‌ی ساخت کابینت ممبران، که روکش PVC به شکل وکیوم و بدون درز و شکاف بر روی آن تعبیه می‌شود، به این کابینت، وکیوم نیز گفته می‌شود.

جزیره کابینت وکیوم مانند کابینت‌های اصلی با همان سبک و سیاق ساخته می‌شود و در سبک‌های کلاسیک، نئوکلاسیک و مدرن به کار می‌رود.

کابینت آشپزخانه انزو

جزیره کابینت انزو

کابینت انزو نوعی کابینت مقاوم است که متریال تشکیل دهنده‌ی آن ام دی اف خام با روکش PVC یا روکش رنگ است. کابینت انزو، نه یک متریال خاص، بلکه یک شیوه‌ی طراحی است که توسط یک شرکت ایتالیایی به همین نام ساخته شده و به همین نام هم شناخته می‌شود.

 اگر متریال کابینت آشپزخانه شما انزو است، محدودیتی از نظر داشتن جزیره با همین متریال ندارید. کابینت‌های انزو از مقاومت و کیفیت بالایی برخوردارند  و ظاهر شفاف و براقی هم دارند و باعث بزرگتر دیده شدن آشپزخانه می‌شوند.

جزیره کابینت رومی

کابینت رومی، سبکی از کابینت کلاسیک است که برگرفته از مدل‌های معماری روم باستان است. در مدل کابینت رومی، جزیره نیز با همین طرح و مدل طراحی می‌شود. کابینت‌های رومی معمولا در آشپزخانه‌هایی با متراژ بالا تعبیه می‌شوند و دارای طرح و المان‌های نسبتا پر نقش و نگاری است.

کابینت‌های رومی طرح و مدل‌های گرم و گیرایی دارند و در انواع رنگ‌های کلاسیک و موقر دیده می‌شوند.

کابینت جزیره چوبی 

کابینت جزیره چوبی

جزیره چوبی یکی از محبوب‌ترین انواع این کانتر است و در سبک مدرن، نئوکلاسیک و کلاسیک کاربرد دارد. چوب طبیعی با بافت زیبا و گره‌های طبیعی که در ذات خود دارد، باعث ایجاد فضایی گرم و صمیمی در آشپزخانه می‌شود و به همین دلیل است که همواره به طرفداران آن افزوده می‌شود. از نظر قیمت، کابینت جزیره چوبی یکی از گران‌قیمت‌ترین نمونه‌های کابینت آشپزخانه است.

اگر جنس و متریال کابینت‌های اصلی چوب نیست، در برخی مدل‌ها می‌توان تنها کانتر کابینت جزیره را از جنس چوبی تعبیه نمود. به عنوان مثال، اگر کابینت‌های نئوکلاسیک سفید رنگ یا طوسی دارید، می‌توانید با نصب و تعبیه یک جزیره‌ی چوبی زیبایی آشپزخانه را دو چندان کنید و به فضا گرمای بیشتری ببخشید. قدرت انطباق بسیار بالا از خصوصیات منحصر بفرد چوب طبیعی است که در کمتر متریالی می‌توان شاهدش بود.

کابینت جزیره شیشه‌ای

یکی از جدیدترین و در عین حال جذاب‌ترین نمونه‌های جزیره کابینت، مدل شیشه‌ای است. در این مدل، پیشخان جزیره نوعی شیشه‌ی بسیار مقاوم و نشکن است که فضای شیک و زیبایی را پدید می‌آورد. کانتر جزیره شیشه‌ای می‌تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد و به دلیل انعطاف‌پذیری بالا، طرح‌ها و مدل‌های مختلفی را شامل می‌شود. از نظر بصری، وجود کابینت جزیره شیشه‌ای باعث بزرگتر دیده شدن آشپزخانه می‌شود و فضا را لوکس و مدرن جلوه می‌دهد. کانتر شیشه‌ای ممکن است طرح‌دار یا با رنگ‌های شاد و الهام بخش ساخت شود که هر کدام بسته به سلیقه‌ی مشتری انتخاب می‌شوند.

جزیره کابینت هایگلاس

جزیره کابینت هایگلاس

کابینت هایگلاس نوعی کابینت براق و شیشه مانند است که در سبک مدرن کاربرد دارد. جزیره کابینت هایگلاس معمولا در آشپزخانه‌هایی با همین متریال کاربرد دارد و از نظر ظاهری، شکلی براق و درخشنده دارند. هایگلاس اگر چه باعث ازدیاد نور و ایجاد فضایی درخشنده می‌شود، اما به دلیل واضح نشان دادن خط و خش و اثر انگشت، متریال مناسبی برای صفحه روکابینتی نیست؛ بنابراین اگر قصد دارید از جزیره کابینت هایگلاس استفاده کنید، باید از متریال دیگری برای صفحه روکابینتی استفاده کنید.

جزیره کابینت ام دی اف 

جزیره کابینت ام دی اف

اگر کابینت آشپزخانه شما از جنس ام دی اف است، جزیره ام دی اف یکی از گزینه‌های کاربردی برای آشپزخانه شما خواهد بود. MDF متریالی با رنگ بسیار متنوع است و به دلیل اینکه شیوه‌ی برش خوری آسانی دارد، انواع طرح‌های مدرن را می‌توان با آن سفارش و طراحی نمود.

مدل‌های مختلف آشپزخانه جزیره به وسیله‌ی متریال ام دی اف قابل اجرا است و حتی صفحه‌ی روی کابینتی را هم می‌توان از این متریال سفارش داد. کابینت‌ها و جزیره MDF از نظر قیمت تمام شده، در رنج نسبتا پایینی قرار دارند و با بودجه قشر متوسط سازگاری دارند.

 امروزه مدل‌های بسیار متنوع و زیبایی از کابینت ام دی اف طراحی شده است که به راستی چشم هر بیننده‌ای را به سمت خود خیره می‌سازد و مدل‌های آن با کابینت‌های ام دی افی که قبلا می‌شناختیم به طور چشمگیری متفاوت شده است.

جزیره کابینت فلزی 

جزیره کابینت فلزی

این روزها استفاده از کابینت فلزی به سبک قدیمی چندان متداول نیست؛ کابینت‌های فلزی دوام کمتری دارند و به همان نسبت نیز از قیمت پایین‌تری برخوردارند. آنچه امروزه به عنوان کابینت جزیره فلزی شناخته می‌شود، در واقع، همان کابینت استیل است که از نظر کیفیت و دوام، متریالی بسیار مقاوم و باکیفیت است و از نظر قیمت نیز در دسته کابینت‌های گرانقیمت دسته‌بندی می‌شود.

جزیره کابینت فلزی تنها در سبک مدرن کاربرد دارد. از این مدل، بیشتر در آشپزخانه‌های صنعتی و کارگاهی استفاده می‌شود، اگرچه کاربرد آن در آشپزخانه‌های خانگی نیز دور از انتظار نیست و اتفاقا زیبایی خاصی به دکوراسیون خانه‌های مدرن می‌بخشد.

رنگ‌های کابینت جزیره 

کابینت جزیره رنگ‌های بسیار متنوعی را شامل می‌شود. در واقع، هر رنگی که کابینت‌ها دارند، می‌تواند برای آن نیز متناسب باشد. به دلیل آن که جزیره کابینت در مرکز توجه است، می‌توانید رنگ آن را در اختلاف با رنگ کابینت‌ها انتخاب کنید. در صورتی که به مدل‌ها و طرح‌های ساده علاقه دارید، انتخاب جزیره و کابینت‌ها با رنگ یکسان می‌تواند سادگی بیشتری را برای فضای آشپزخانه‌تان به ارمغان آورد.

در انتخاب رنگ جزیره آشپزخانه این نکته را در نظر بگیرید که هر چه اختلاف و کنتراست رنگ جزیره با کابینت‌های زمینی و دیواری بیشتر باشد، جزیره کابینت بیشتر جلب توجه می‌کند.

کابینت جزیره سفید 

جزیره سفید رنگ معمولا در آشپزخانه‌هایی به کار می‌رود که رنگ کابینت‌ها تیره‌تر است؛ البته این رنگ در مورد کابینت‌های سفید رنگ نیز قابل اجرا است. به طور کلی، سفید رنگی خاص و چشم‌نواز است که سال‌های سال می‌تواند زیبایی و طراوتش را بدون آن که از حضور آن خسته شویم، حفظ کند. یکی دیگر از فواید استفاده از کابینت جزیره سفید، بزرگتر نشان دادن فضای آشپزخانه است. بنابراین اگر دارای آشپزخانه‌ای نسبتا کوچک هستید و یا آشپزخانه‌تان فاقد پنجره و نورگیر کافی است، کابینت جزیره سفید می‌تواند در بزرگتر نشان دادن آشپزخانه موثر باشد.

کابینت جزیره سفید طلایی 

کابینت جزیره سفید طلایی

کابینت سفید طلایی یکی از زیباترین مدل‌های کابینت آشپزخانه است که به دلیل داشتن تم طلایی باعث ایجاد فضایی گرم و لوکس در آشپزخانه می‌شود. کابینت سفید طلایی چه در سبک مدرن و چه سبک کلاسیک از جمله رنگ‌های پر طرفدار است و در مورد کابینت جزیره نیز بسیار رایج و متداول است. حتی اگر کابینت‌های اصلی و دیواری، سفید خالص است، با نصب کابینت جزیره سفید طلایی می‌توانید بر گرما و طراوت آشپزخانه بیفزایید و فضا را از یکنواختی برهانید.

کابینت جزیره سفید طوسی

چنانچه کابینت‌هایتان سفید رنگ است، با استفاده از طراحی کابینت جزیره سفید طوسی می‌توانید جلوه آشپزخانه را زیباتر و مدرن‌تر جلوه دهید. طوسی از جمله رنگ‌های خنثی است که قدرت انطباق بالایی با سایر رنگ‌ها دارد.

کابینت جزیره سفید رنگ با کانتر طوسی یکی از محبوب‌ترین مدل‌های جزیره است که در سبک‌های مختلف نیز کاربرد دارد.

 کابینت جزیره سفید طوسی در مدل آشپزخانه‌هایی که کل کابینت‌ها مشکی یا خاکستری تیره هستند نیز خوش می‌نشیند و جلوه لوکس و مدرن به کابینت‌ها می‌بخشد.

کابینت جزیره طوسی 

طوسی یا خاکستری رنگی خنثی با قابلیت انطباق بالا است. استفاده از رنگ طوسی، یک انتخاب هوشمندانه است و دست ما را باز می‌گذارد تا بتوانیم ترکیب رنگ‌های بیشتری را در آشپزخانه ایجاد کنیم. کابینت جزیره طوسی تقریبا با هر رنگی از کابینت انطباق دارد. با توجه به این که طوسی رنگی روشن است، استفاده از آن باعث بزرگتر دیده شدن فضا می‌شود.

کابینت جزیره دو رنگ

کابینت جزیره دو رنگ 

کابینت دو رنگ در مدل کابینت‌های کلاسیک که دارای منبت و طرح‌ و نگارهای مختلف هستند به وفور دیده می‌شود. در این نمونه‌ها جزیره از رنگ اصلی کابینت‌ها است و منبت‌ها با رنگ دیگری انتخاب می‌شوند.

یکی دیگر از نمونه‌های کابینت جزیره دو رنگ، انتخاب جزیره با صفحه‌ی روکابینتی با رنگ متفاوت است که در نمای کلی آشپزخانه، به شکل دو رنگ دیده می‌شود. کابینت جزیره دو رنگ خصوصا در رنگ‌هایی مثل سفید طلایی، خاکستری سفید، قهوه‌ای سفید از رایج‌ترین نمونه‌هایی است که در طراحی‌های جدید به کار می‌رود.

انواع صفحه کابینت جزیره

صفحه کابینت جزیره متناسب با سبک و مدل کابینت‌ها انتخاب می‌شود؛ انواع صفحه کابینت‌های چوبی، PVC  ، ام دی اف، سنگ‌های طبیعی و مصنوعی از متداول‌ترین نمونه‌های صفحه کابینت هستند که برای کانتر جزیره هم استفاده می‌شوند. انتخاب صفحه کابینت مقاوم و باکیفیت که در اثر ضربه، خط و خش و رطوبت آسیب‌پذیر نباشد، برای کانتر جزیره یک الزام است؛ زیرا این قسمت از آشپزخانه بیشتر در معرض آسیب قرار دارد.

همچنین، با توجه به این که کابینت جزیره در مرکز توجه قرار دارد، بهتر است صفحه کابینت انتخابی را به گونه‌ای انتخاب کنید که طرح و مدل آن زیبا باشد؛ فراموش نکنید صفحه کابینت جزیره سهم زیادی در زیبایی آشپزخانه و نمای کلی آن  دارد.

انواع صفحه کابینت جزیره 

قیمت جزیره کابینت 

کابینت جزیره می تواند مزایای منحصر به فردی برای هر آشپزخانه داشته باشد. چه آشپزخانه شما کوچک باشد و چه بزرگ، می توانید بنا بر سلیقه خود از این مدل بهره ببرید. قیمت جزیره کابینت ارتباط مستقیمی با کاربرد آن و مصالحی که در ساخت آن به کار رفته، دارد. مدل کابینت، جنس بدنه کابینت، تجهیزات داخلی، صفحه‌ی روکابینتی و … همه از عواملی هستند که در قیمت نهایی جزیره موثر هستند. اگر چه برای نصب جزیره، ممکن است هزینه‌ی بیشتری بپردازید اما زیبایی و کاربرد آن به حدی بالا است که نتیجه‌ی نهایی کار برایتان راضی کننده خواهد بود. ذکر این نکته نیز ضروری است که به دلیل ترند و پر طرفدار بودن جزیره، نصب آن باعث افزایش قیمت آپارتمان و همه‌پسند بودن آن می‌شود.

در نهایت، ذکر این نکته ضروری است که سلیقه مشتری در کنار نظر حرفه‌ای کارشناسان، می‌تواند بهترین نتیجه را به ارمغان بیاورد و سبب رضایتمندی بیشتر شود. در صورت هرگونه ابهام و یا سؤال پیرامون جزیره کابینت می‌توانید با کارشناسان این حرفه، از جمله همکاران ما در آکس چوب، مشورت نمایید.

از همراهی شما با این محتوا سپاسگزاریم. امیدواریم مطالب ارائه شده مفید و کاربردی واقع شده باشد. جهت مشاهده مدل‌های کار شده و به روز کابینت آشپزخانه از صفحه‌ی اینستاگرام آکس چوب دیدن کنید. همچنین با دنبال کردن صفحه‌ی ما می‌توانید هر روزه مطالب مهمی در مورد دکوراسیون آشپزخانه و نحوه‌ی تمیزکاری کابینت‌ها به دست آورید.

۱.۷/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *