انواع کابینت آشپزخانه و نقشی که در فضاسازی آشپزخانه ایفا می کنند

کابینت آشپزخانه و نقشی که در فضاسازی آشپزخانه ایفا می کنند

انواع کابینت آشپزخانه ، فارغ از جنس متریال و رنگ آن، می‌تواند کاربرد متفاوتی در آشپزخانه دارد. بدون وجود کابینت‌ در آشپزخانه، وسایل موجود و مواد غذایی، سردرگُم و بدون مکان خواهند بود، بنابراین اصلی‌ترین وظیفه‌ی کابینت آشپزخانه، فضاسازی و جایگیری لوازم و وسایل آشپزخانه است. برای این منظور انواع کابینت آشپزخانه ساخته و تولید می‌شوند که هر کدام بسته به شکل و فضایی که ایجاد می‌کنند، می‌توانند کاربرد متفاوتی داشته باشند و به ایجاد نظم و زیبایی در آشپزخانه کمک بیشتری نمایند. در این محتوا از وب‌سایت آکس چوب قصد داریم انواع کابینت آشپزخانه را با توجه به کارایی و کاربردی که دارند به شما معرفی کنیم. خواهشمندیم در ادامه همراه ما باشید:

انواع کابینت آشپزخانه

کابینت آشپزخانه از انواع، اشکال و اجزای مختلف تشکیل می‌شود که هر کدام کارایی خاصی دارند و برای فضاسازی وسیله‌ای خاص طراحی و ساخته می‌شوند، بنابراین هر یک برای هر مشتری و فضایی خاص می‌تواند متناسب باشد.

کابینت زمینی:

حتما انواع کابینت زمینی را در آشپزخانه دیده‌اید. همانطور که از اسم این کابینت‌ بر می‌آید، این کابینت‌ها به وسیله‌ی پایه، بر روی زمین قرار می‌گیرند. کابینت‌های زمینی علاوه بر قرار گیری بر روی پایه‌ها، باز هم به وسیله‌ی اتصالات به دیوار آشپزخانه متصل می‌شوند تا استحکام بیشتری داشته باشند. پایه‌ها نقش ریگلاژ کردن و تنظیم کابینت‌ را بر اساس شیب آشپزخانه بر عهده دارند. برای این منظور بعد از قرار دادن کابینت بر روی زمین و نصب آن به دیوار، پایه‌ها را بر اساس شیب آشپزخانه تنظیم می‌کنند تا کابینت اصطلاحا لق نزند و کاملا به زمین و دیوار فیکس شود. بر روی کابینت‌ زمینی پیشخوان یا کانتر قرار می‌گیرد و به وسیله‌ی پیچ و اتصالات به کابینت متصل می‌شود.

 این کابینت‌ها معمولا دو درب دارند و دو طبقه می‌باشند و شما می‌توانید بر روی هر دو طبقه‌ی آن، انواع ظروف، وسایل آشپزخانه و حتی مواد غذایی مانند حبوبات و بسته‌های خوراکی را قرار دهید و با باز کردن هر دو درب آن، به وسایلی که در کابینت قرار دارد، دسترسی کامل داشته باشید.

انواع کابینت آشپزخانه پایینی

کابینت زمینی ثابت و تک درب:

کابینت زمینی که در گوشه‌های آشپزخانه قرار می‌گیرد و بنا بر نیاز ممکن است دارای یک درب باشد و قسمت دیگر آن ثابت بوده و قابلیت باز و بسته شدن را نداشته باشد. از آنجا که در کابینت زمینی ثابت و تک درب، یکی از درب‌ها ثابت است و تنها یکی از درب‌ها قابلیت باز شدن دارد، بهتر است لوازمی را در این کابینت‌ها قرار دهید که کم مصرف هستند و به طور روزانه و هفتگی به آن‌ها نیاز ندارید. مانند وسایل و ظروفی که برای مراسمات خاص از آن‌ها استفاده می‌شود.

کابینت اوپن:

این کابینت اگر چه از نوع کابینت زمینی است اما فرق کوچکی با آن دارد. کابینت زمینی به دیوار آشپزخانه متصل می‌شود اما کابینت اوپن به زمین متصل شده و دیوار پشتی آن، اوپن آشپزخانه است. کابینت اوپن بر اساس نوع و ارتفاع اوپن آشپزخانه ممکن است متفاوت باشد و تعداد طبقات آن هم تابعی از اندازه آن است. در کابینت اوپن هم می‌توانید انواع ظروف و لوازم برقی را قرار دهید و از فضای داخل آن استفاده کنید.

کابینت زمینی یا دیواری تکی یا چند منظوره:

این نوع کابینت عرض کمتری نسبت به کابینت زمینی یا دیواری دارد و تنها یک درب دارد. این کابینت‌ها در قسمت‌هایی قرار می‌گیرند که فضای کافی برای قرارگیری کابینت‌های زمینی یا دیواری طویل نیست. کابینت زمینی یا دیواری تکی، مکان مناسبی برای قرارگیری ظروف و وسایل برقی آشپزخانه است و می‌توانید هر وسیله‌ای رو درون آن‌ها قرار دهید.

کابینت زمینی بالا کشو:

این نوع کابینت زمینی، از دو درب کوتاه تشکیل شده است و فضای بالایی آن با یک کشوی عریض پوشش داده شده است. این کابینت‌ها بر حسب نیاز مشتری ساخته و تولید می‌شود و می‌توانید انواع لوازم و وسایل مانند مواد خوراکی را درون آن قرار دهید و لوازم با ارتفاع کمتر مانند ظروف ادویه‌ را در کشوی قسمت بالای آن قرار دهید.

انواع کابینت آشپزخانه کشویی

کابینت دیواری:

کابینت دیواری یکی دیگر از انواع کابینت آشپزخانه است که در قسمت بالایی دیوارها متصل می‌شود. این کابینت‌ها تنها به وسیله‌ی اتصالات به دیوار متصل می‌شوند، بنابراین اتصالات بکار رفته در آن، باید بسیار محکم و مستحکم باشد.

عمق کابینت‌های دیواری معمولا کمتر از کابینت زمینی است و ارتفاع آن، بسته به نوع آشپزخانه، سبک کابینت و همچنین سلیقه مشتری متفاوت است. در آشپزخانه‌های کوچک یا آشپزخانه‌هایی با سقف‌ کوتاه، معمولا ارتفاع کابینت‌ دیواری را بلندتر می‌سازند.

در انواع کابینت دیواری، می‌توانید ظروف و لوازم مختلف را قرار دهید، اما بهتر است از قرار دادن لوازم و ظروف سنگین اجتناب کنید. زیرا چنانچه وزن لوازم درون کابینت خیلی سنگین باشد، ممکن است باعث شکم‌انداختن کابینت یا حتی شکستن آن شود.

انواع کابینت آشپزخانه دیواری

کابینت دیواری ثابت و تک درب:

این نوع از کابینت آشپزخانه هم معمولا در گوشه‌های آشپزخانه کاربرد دارد و یا قسمت‌هایی که بر حسب ضرورت نمی‌توان از هر دو درب کابینت دیواری استفاده کرد، برای همین یکی از درب‌ها ثابت است و درب دیگر باز می‌شود. در این کابینت‌ها هم مانند کابینت زمین ثابت، لوازمی را قرار دهید که کمتر نیاز به آن دارید.

کابینت دیواری با یک درب جکی:

این مدل از کابینت دیواری، با یک درب جکی باز می‌شود و طبیعی است که نمی‌تواند ارتفاع زیادی داشته باشد. از این مدل کابینت بیشتر در بالای کابینت‌های یخچال یا کابینت هود و یا هر مکان دیگری که بخشی از فضا را به خود اختصاص داده است، استفاده می‌شود.در کابینت های هایگلاس هم این مدل استفاده می شود.

کابینت دیواری با دو درب جکی:

این مدل از انواع کابینت آشپزخانه متشکل از دو درب جکی است و از نظر ارتفاع متناسب با کابینت‌های دیواری بوده و محل قرار گیری لوازمی است که چندان ارتباطی با هم ندارند و بهتر است به صورت مجزا در قرار گیرند. مانند لیوان‌ها و لوازم چای‌خوری.

کابینت کشو:

این کابینت معمولا از سه یا چهار کشو تشکیل شده است و در آن می‌توانید لوازم کوچک، دستمال‌ها، لیوان و ظروف ادویه، کفگیر و ملاقه یا هر وسیله‌ی دیگری که متناسب با این فضا باشد را قرار دهید. کابینت کشو، مانند کابینت زمینی به وسیله‌ی پایه بر روی زمین قرار می‌گیرد و به وسیله‌ی اتصالات به دیوار متصل می‌شود.

انواع کابینت آشپزخانه کشویی

کابینت سوپری:

این مدل از انواع کابینت آشپزخانه در واقع کابینتی بلند از زمین تا ارتفاع کابینت‌های دیواری است و متشکل از چندین طبقه است. در کابینت سوپری، انواع مواد خوراکی و غذایی مانند بانکه‌های حبوبات، جعبه‌های خوراکی، ماکارونی‌، شیشه‌های مربا و انواع مواد خوراکی نگهداری می‌شود. از آنجا که کابینت سوپری، کابینتی مجزا است، بوی مواد شوینده یا مواد غیربهداشتی که در آشپزخانه وجود دارد، بر روی مواد خوراکی تاثیر نمی‌گذارد.

انواع کابینت آشپزخانه سوپر

کابینت سوپری زمینی:

این مدل از کابینت، مانند کابینت سوپری باریک است اما ارتفاع آن در حد کابینت زمینی و تا پیشخوان آشپزخانه است. این کابینت‌ها معمولا در کنار گاز قرار می‌گیرند و فضای مناسبی برای نگهداری روغن، ادویه‌جات و لوازم کوچک آشپزی است.

کابینت سینک ظرفشویی:

کابینت سینک ظرفشویی، مانند کابینت زمینی است و با همان مشخصات ساخته می شود. تنها تفاوت آن این است که به جای پیشخوان بر روی آن سینک ظرفشویی قرار میگیرد و طبیعی است که در قسمت زیرین این کابینت، اتصالات و لوله‌های آب و فاضلاب قرار داشته باشند.

معمولا اسکلت و بدنه‌ی کابینت‌ ظرفشویی را از جنس PVC که کابینتی کاملا ضد آب است، انتخاب می‌کنند تا بر اساس ریختن آب و رطوبت، دچار پوسیدگی و خرابی نشود.

کابینت‌های ظرفشویی معمولا دو درب دارند و شما می‌توانید وسایلی که به رطوبت و آب حساس نیستند را در زیر آن قرار دهید. مانند سبدهای شستشو، مواد شوینده، لگن‌ها و سبدهای پلاستیکی و غیره.

مجموعه‌ی کابینت سینک ظرفشویی:

این مدل از انواع کابینت آشپزخانه ، در واقع مجموعه‌ای از کابینت با یک پیشخوان مشترک است که در قسمت وسطی آن سینک ظرفشویی قرار می‌گیرد. از آنجا که اتصالات آب و فاضلاب در زیر ظرفشویی وجود دارد، معمولا دو طرف محل قرارگیری سینک ظرفشویی، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی قرار می‌گیرد.

در بالای قسمت پایینی کابینت سینک، کابینت بالایی قرار دارد که نحوه قرار گیری و چینش آن، هماهنگ و هم‌سو با قسمت پایینی است. معمولا در بالای سینک، آبچکان قرار دارد و قسمت بالایی آن محلی برای قرار گیری لوازم کوچک آشپزخانه است. دو قسمت کناری آبچکان هم، از دو کابینت بالایی کوچک و متناسب با سایز قسمت پایینی تشکیل شده است و محل خوبی برای قرار گیری لوازم آشپزخانه محسوب می‌شود.

کابینت آبچکان:

کابینت آبچکان دقیقا بالای سینک ظرفشویی قرار می‌گیرد و فضایی برای قرارگیری آبچکان است. لازم است اسکلت این کابینت از متریال ضد آب مانند PVC ساخته شود تا آب ظروف و رطوبت باعث خرابی آن نشود. در قسمت بالای آبچکان، معمولا  طبقه‌ای برای قرار گیری لوازم آشپزخانه وجود دارد. کابینت آبچکان بر حسب نوع درب به دو مدل تقسیم می‌شود:

  • کابینت آبچکان با درب مجزا:

در این مدل از کابینت، قسمت آبچکان با درب جکی از قسمت طبقه‌ی بالایی آن مجزا می‌شود، بنابراین می‌توان در قسمت بالایی آن لوازمی با کاربرد متفاوت را قرار داد.

کابینت آبچکان با درب مجزا

  • کابینت آبچکان با درب مشترک:

در این مدل، درب کابینت آبچکان با طبقه بالایی آن، مشترک است و به صورت دو درب کابینتی باز و بسته می شود.

کابینت ماشین ظرفشویی یا لباسشویی:

این مدل از انواع کابینت آشپزخانه ، در واقع یک پیشخوان مشترک با کابینت‌های کناری است و فضای زیرین آن اختصاص به محل قرارگیری ماشین ظرفشویی یا لباسشویی دارد. بدیهی است که در قسمت پشت این کابینت‌ها، لوله‌ها و اتصالات آب و فاضلاب و هچنین پریز برق وجود داشته باشد.

انواع کابینت آشپزخانه برای ماشین ظرفشویی

کابینت بدون درب یا درب شیشه‌ای:

این مدل از انواع کابینت آشپزخانه ، بدون درب ساخته می‌شوند یا درب آن‌ها شیشه‌ای است و در واقع، قفسه یا شلف هستند. از آنجا که درون این مدل کابینت‌ها قابل دیدن است، جنس آن باید متناسب با قسمت‌های قابل رویت آشپزخانه باشد. در این مدل از کابینت‌ها می‌توانید ظروف زیبا یا لوازم تزئینی را قرار دهید.

کابینت گاز:

کابینت گاز، کابینتی است که اجاق گاز رومیزی بر روی آن قرار می‌گیرد. کابینت‌های گاز معمولا به دو شکل کشویی و درب‌دار ساخته می‌شوند که هر کدام کارایی خاصی دارند.

  • کابینت گازی کشویی: کابینت گازی کشودار، می‌تواند محل مناسبی برای قرار دادن ظروف ادویه و نمک و لوازم آشپزی شما باشد.  مواد غذایی خشک و خوراکی‌های جعبه‌دار را نیز می‌توانید در کشوهای کابینت گازی جای دهید. تعداد کشوهای کابینت گاز بسته به ارتفاع کابینت‌ها، دو یا سه کشو متغیر است.
  • چنانچه کابینت گازی شما دارای درب باشد، از دو قفسه تشکیل می‌شود و فضای مناسبی برای قرار گیری قابلمه‌ها خواهد بود و دسترسی به آن‌ها را ساده خواهد کرد.

کابینت پکیج:

این کابینت هم محل قرارگیری پکیج است و از دو بدنه کناری و یک درب بزرگ تشکیل شده است. کابینت پکیج، از جمله کابینت‌های بالایی است و  درون آن، اتصالات، دودکش و اتصالات مربوط به پکیج است.

کابینت هود:

کابینت هود در واقع یک قاب است که هود را از کناره‌ها و بالا و پشت احاطه می‌کند و هود بر روی آن نصب می‌شود.

کابینت هود توکار:

چنانچه دوست نداشته باشید، هود آشپزخانه‌ در معرض دید باشد، می‌توانید آن را درون کابینت هود توکار قرار دهید. این کابینت‌ها برای سبک مدرن کابینت و کسانی که به سادگی و خلوت بودن آشپزخانه اهمیت می‌دهند، گزینه‌ی مناسبی است. کابینت هود توکار، معمولا به صورت یک درب جک‌دار باز می‌شود و یا ممکن است به وسیله‌ی دو درب کابینتی باز و بسته شود.

انواع کابینت آشپزخانه برای هود توکار

کابینت یخچال:

کابینت یخچال نوع دیگری از انواع کابینت آشپزخانه است که محل قرارگیری یخچال است. این کابینت هم مانند کابینت هود، یک قاب است که متناسب با سایز یخچال آشپزخانه طراحی و ساخته می‌شود. کابینت یخچال معمولا در قسمت بالایی، از یک کابینت کوتاه با یک درب جکی یا دو درب کابینتی ساخته شده که می‌تواند محل مناسبی برای قرار گیری لوازم کوچک و کم‌کاربرد در آشپزخانه باشد.

کابینت فر و مایکروفر:

این کابینت‌ها محل قرار گیری فر توکار و مایکروفر هستند. کابینت فر و مایکروفر در واقع یک قاب از جنس کابینت است که در پشت آن پریز برق قرار دارد و متناسب با سایز فر و مایکروفر ساخته می‌شود. بدیهی است این کابینت‌ها فاقد درب هستند.

کابینت فر و مایکروفر می‌تواند از دو کابینت مجزا تشکیل شده باشد و یا می‌تواند یک مجموعه باشد که هم فر و هم مایکروفر را در بر گرفته باشد که در این صورت به آن، مجموعه کابینت فر و مایکروفر گفته می‌شود.

انواع کابینت آشپزخانه عمودی

کابینت ایستاده:

این مدل از کابینت‌ها معمولا در سبک مدرن کابینت آشپزخانه قرار می‌گیرند و از زمین تا نزدیک به سقف و به شکل یکسره ساخته می‌شوند. کابینت‌های ایستاده کاربردهای مختلفی دارند و می‌توانید انواع لوازم برقی کوتاه یا بلند، ظروف و غیره را در آن‌ها قرار دهید. کابینت ایستاده به چند گروه تشکیل می‌شود که در زیر به آن اشاره می‌کنیم:

  • کابینت ایستاده قدی یا تک درب: که مانند کابینت سوپری از یک درب یکسره تشکیل شده است.
  • کابینت ایستاده دو درب: که اگر چه به صورت یکپارچه است اما برای راحتی کار و یا تناسب با سایر کابینت‌های آشپزخانه، از دو درب تشکیل شده است.
  • کابینت ایستاده ثابتی و یک درب: این کابینت از یک درب قدی و یک قسمت پوشیده و بدون درب ساخته شده است.
  • کابینت ایستاده فر: در این مدل، قسمتی برای قرارگیری فر وجود دارد و سایر قسمت‌ها با درب یا کشو پوشیده شده است.
  • کابینت ایستاده مایکروفر: در این مدل، قسمتی برای جایگیری مایکروفر وجود دارد و سایر قسمت‌ها با در یا کشو پوشیده شده است.
  • کابینت ایستاده فر و مایکروفر: این مدل از انواع کابینت آشپزخانه، مجموعه فر و مایکروفر را در بر می‌گیرد و باقی قسمت‌ها با درب پوشیده شده است.
  • کابینت ایستاده کمد و کشو: متشکل از کابینت ایستاده با یک یا دو درب بزرگ و یک یا چند کشو است که تعداد آن بر حسب نیاز مشتری متغیر است.
  • کابینت ایستاده بدون درب: این مدل از کابینت ایستاده فاقد درب است و می‌تواند محل قرار گیری لوزام تزئینی و زیبا باشد. چنانچه از کابینت ایستاده بدون درب استفاده می‌شود، اسکلت کابینت باید زیبا و متناسب با نمای بیرونی کابینت‌ها باشد.

سخن پایانی:

در این محتوا شما را با انواع کابینت‌ آشپزخانه که ممکن است بر حسب نیاز و سلیقه شما سفارش و ساخته شود، آشنا کردیم. همانطور که قابل حدس است، نیاز نیست همه‌ی انواع کابینت آشپزخانه ، در یک آشپزخانه وجود داشته باشد، بلکه هر کدام بر حسب نیاز مشتری طراحی می‌شود. هر مدل از انواع کابینت آشپزخانه که بدان‌ها اشاره شد، خصوصیات خاصی دارند و می‌توانند با انواع دیگر ترکیب شود و نوع جدیدتری را بوجود آورند.

امیدواریم این مقاله برایتان سودمند و مفید واقع شده باشد.

ازین که این محتوا را در وب‌سایت آکس چوب مطالعه کرده‌اید از شما سپاسگزاریم.

امتیاز بدید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *